Onbetaald verlof voor reis

Hallo,

ik kan geen topic vinden over mijn vraag. Ik wil twee maanden gaan reizen door Zuid-Amerika. Daarvoor wil ik onbetaald verlof opnemen. Wat is handig ivm premies en dergelijke?

• Twee maanden niet betaald worden?
  • Vier maanden de helft van het salaris?

Groeten!

In welk land werk je? En mag je kiezen van je werkgever?

Ik heb het in 2008 gedaan maar dan voor ruim 8 maanden.
Mijn werkgever destijds vond dat ik ontslag moest nemen, maar ik zou een terugkeergarantie hebben. Helaas voor mij ging het in 2008 economisch nogal bergaf.

In overleg met je werkgever moet je kijken wat mogelijk is.
Jij wilt 2 maanden weg… nog dit jaar of komend jaar?
Dit jaar gaat wellicht moeilijk worden alle vakanties zijn immers bij veel bedrijven al ingedeeld. En voor volgend jaar kan het ook moeilijk liggen indien je juli en augustus zou willen hebben.

Je zou dit jaar vakantiedagen kunnen opsparen die je dan in 2012 opneemt.
Je zou ook kunnen overwegen om je vakantiedagen op te nemen en de rest onbetaald verlof te doen.

Je Pensioen doorbetalen voor die twee maanden lijkt mij niet direct noodzakelijk. Maar je hebt nog tijd zat om dit met het pensioenfonds op te nemen.
Zelf betaal je 1/3 deel … je werkgever draagt 2/3e deel van je pensioen af (beroepsgoederenvervoer kan zijn dat het in een andere bedrijfstak anders ligt) Zelf betaalde ik 150 euro per maand aan het pensioenfonds … mijn werkgever dus 300 per maand. Had ik dit zelf willen door betalen dan had mij dat dus 450 euro per maand gekost 8 maanden lang. Ik heb hiervoor NIET gekozen omdat het pensioenfonds mij voorrekende dat dit mij later slechts 5,= bruto per maand zou schelen.

Kortom je hebt tijd zat om dit allemaal uit te zoeken.
Werk je bij een groot bedrijf? Dan kan de personeelsfunctionaris je wel verder helpen denk ik …

Succes met het plannen van je vakantie

1 like

Je zorgverzekering blijft ongewijzigd. Hiermee bedoel ik te zeggen dat je niet het werkgeversgedeelte hoeft te gaan betalen, slechts alleen het gedeelte wat je nu ook al betaald.

Ik heb al een tijdje in de levensloop gespaard en zet dit in in de periode dat ik onbetaald verlof heb. Zo krijg ik die 3 maanden volledig doorbetaald!
Maar het kan per bedrijfstak verschillend zijn wat de
Mogelijkheden zijn. Informeer idd bij je personeelsfunctionaris

1 like

Ik heb destijds dagen/uren gespaard en de rest onbetaald verlof opgenomen. Ook had ik gevraagd voor een terugkeer garantie, dit had ik bij een eerdere reis niet gedaan, en ben tijdens de reis ontslagen.

Ik heb een aantal jaren een reis gemaakt van 4 maanden waarvan 2 maanden onbetaald verlof en 2 maanden gespaarde vakantiedagen. Ik weet niet meer welke premies het waren maar ik dacht pensioen en nog wat werden niet onderbroken omdat ik in die periode het werkgeversdeel betaald heb. Zo hoefde ik geen ontslag te nemen en alles liep door.

Eventueel voor laten lichten door personeelszaken, die zou het uit moeten kunnen zoeken.

Gr. Frank