Langer op reis - "nu of nooit"-gevoel

Ik blijf er maar over nadenken, dus ik gooi het maar even hier neer:
Ik ben nu 29, en heb een baan waar ik het niet meer naar mijn zin heb. Ik ben uitgebreid bezig met uitzoeken wat ik dan wel wil, en kijk ook naar mogelijkheden om voor mezelf te beginnen.

Regelmatig komt het idee om een langere reis te maken bij me op, en onderhand bekruipt me het “nu of nooit”-gevoel een beetje. Ik heb nu geen koophuis, kinderen of auto die me hier houden, en mijn werk is toch al iets waar ik mentaal al afscheid van genomen heb. Als ik het wil doen, is dit misschien het beste moment.

Uit een hele lange lijst met bestemmingen waar ik naartoe zou willen ben ik uiteindelijk gekomen op Nieuw-Zeeland, Fiji, Kyoto en omgeving, Israël en dan naar Engeland, waar ik wil kijken of ik er een tijdje kan werken. Geen goedkope landen, maar wel landen die me erg trekken, en waar ik me prima in mijn eentje zou redden (en dat kan ik in principe overal wel, maar deze landen trekken me nu gewoon het meest. Engeland en Israël ken ik ook al redelijk goed, maar ik ben er nog lang niet uitgekeken).

Klinkt allemaal leuk, maar er zijn twijfels, die vooral neerkomen op geld &huisvesting. Zeg ik de huur op? Waar moet ik dan wonen als ik terugkom? Onderhuur? En als het in Engeland goed bevalt en ik daar wil blijven?

Ik heb wel spaargeld, maar geen enorme buffer die toelaat dat ik én op reis ga, én nog een tijdje voortkan als ik bij terugkomst geen werk heb. (sowieso weet ik nog niet hoe lang ik weg zou kunnen ivm financiering).

Wat me vooral dwarszit momenteel zijn reacties van sommige anderen, die het een belachelijk plan vinden (niet reëel, dat wil iedereen wel, zo werkt het niet in het leven, doe maar gewoon dan doe je al goed genoeg) of me überhaupt niet serieus nemen (doe je toch niet, bevlieging, te oud – ben verdorie 29! – enz.)

Tips, ervaringen, meningen, hard onder de riem, etc., zijn allemaal welkom!

Prachtige plannen, gewoon doen! Heel logisch dat je twijfelt, want het is echt wel heftig. Toch denk ik dat het je heel veel moois gaat brengen en dat dit het juiste moment in je leven is. Ik kan je lastig adviseren over het aanhouden van je huis. Ik heb er zelf voor gekozen het helemaal op te zeggen, omdat wij nog niet weten wanneer we terugkomen en we het ultieme gevoel van vrijheid willen ervaren. Gebonden zijn aan een huis paste hier voor ons niet bij, maar misschien is het in jouw situatie heel anders.

Ik vind de reacties van anderen heel herkenbaar. Wat ik merkte was dat het gewoon veel beter was om te praten met mensen die wat meer gelijkgestemd waren en onze voorpret niet te laten verpesten door mensen die het gekke plannen vonden.

Ik heb hetzelfde gedaan twee jaar geleden. Baan opgezegd, huis opgezegd en een ticket geboekt richting Zuid-Amerika.

Als ik jou was zou ik het volgende doen…geen around the world ticket boeken, maar een open jaw ticket die je tegen betaling kunt wijzigen of een enkeltje. Weet niet hoe impulsief jij bent, maar mijn plannen veranderden elke dag en ben nooit op mijn eindbestemming aangekomen :slight_smile:

In Nieuw-Zeeland kun je eventueel werken als je langer wilt blijven of meer geld uitgeeft dan je vantevoren had gedacht.

En als je terugkomt, hard zoekt, heb je zo weer een baan. Ik stond in de min toen ik terugkwam, maar had binnen 2 weken iets gevonden. Je zult wel alles moeten aannemen en niet kieskeurig zijn.

Succes!

Bedankt voor jullie reacties! Het is fijn om even dit soort geluiden te horen, tegenover de mensen die ervan overtuigd lijken dat ik een enkele reis werkloosheid zou boeken (ofzo).

Vanmorgen zei iemand tegen me “nu heb je ‘zekerheid’, maar een leven/baan die je niet meer wil.” Een waarheid als een koe.

Dank ook voor de link over werken in Nieuw-Zeeland, dat ga ik zeker ook even uitzoeken.

@Saywhat, waar ben je uiteindelijk allemaal geweest? (Zuid-Amerika stond ook op mijn wensenlijstje, maar heb ik even ‘on hold’ gezet)

@Backpackgek, ik heb jullie site bekeken, leuk! Ik ga jullie zeker volgen!

1 like

Het plan was van Rio de Janeiro naar Los Angeles in 6 maanden… En het is geworden Brazilie, Bolivia, Chili, Argentinie en Paraguay.

Zeker een leuke site van Backpackgek!

Wat leuk dat jullie dat zeggen, veel thanks!! :slight_smile:

Heel veel plezier met het plannen maken en met de voorpret. Ik weet zeker dat het 't beste besluit is wat je ooit genomen hebt :slight_smile:

Absoluut doen. Wij hebben 2 x ons huis verkocht en voor lange tijd vertrokken. Dit is het mooiste wat je kan doen en is ontzettend leerzaam.
Wat is er nou leuk aan zekerheid?? sleur noem ik dat.
Geniet van de vrijheid nu het kan.

De mensen die zo negatief reageren zijn gewoon jaloers en/of bang.

Het klinkt als een heel geschikte tijd, ook al geloof ik niet zo in dat nu of nooit… Het kan altijd, als je maar wilt. Tenminste, wij relatief rijke Nederlanders die vrijwel overal zomaar een visum krijgen.

Voor al die praktische zaken vind wel oplossingen. Er bestaan speciale boekjes voor hoe je dat aanpakt.

Klik eens in mijn handtekening op de eerste link, dan op Travel en dan op Travel quotations. Allemaal inspirerende spreuken!

En zoek inderdaad in je omgeving wat mensen die wél enthousiast reageren en je zullen helpen. Goed idee dus om hier te komen!

Wat een bullshit van ‘te oud’, ik ben 37 en reis nog steeds graag en ga zeker weer eens lang weg. En kom onderweg ook mensen van alle leeftijden tegen. Een reis of reflectieperiode kun je prima uitleggen op je cv en kan juist positief zijn.

Veel succes!

1 like

Veel mensen durven een dergelijke stap niet te zetten en vinden het knap als je zo’n beslissing neemt, althans in mijn omgeving. Ik had ook zoeits van nu of nooit. Ik vreesde dat ik ooit in het bejaardenhuis terugkijkend op mijn leven nog altijd spijt zou hebben dat ik nooit die stap gezet zou hebben. En de enige die die stap kan zetten ben jezelf! Ik ben ook 29, heb een koopappartement en kan gelukkig na mijn 5 maanden verlof terugkeren bij mijn werkgever. Een gedeelte ervan is onbetaald, maar dat financier ik met hetgeen ik in de levensloop heb gespaard. Dus gewoon doen!!!

Wat gaaf! Dat is de spirit!

1 like

Mooie site trouwens Backpackgek.nl met leuke links. Ik kom deze regenachtige dag wel door!!!
:dag:

Wauw, wat gaaf, superbedankt!! :slight_smile: Geniet van deze zaterdag :slight_smile:

Gave reacties, goed om te lezen!

Het helpt echt niet als je zelf over dingen twijfelt en mensen gaan miepen dat het een stom plan is.

Er is nu een kans dat ik dit najaar nog 6 weken weg kan. Denk er nu over om dan Kyoto en omgeving te combineren met Nieuw-Zeeland. En dan voorjaar 2012 ‘echt’. Als het niet lukt, dan N-Z en Japan ook in de plannen voor het voorjaar. Begin nu wel weer te denken over de bestemmingen (“hm, dit is ook leuk! En moet ik daar niet ook eens heen?” :slight_smile:

@Cecilia, mooie verzameling quotes!

Gewoon doen!!!

:chin:Als je zelf er een goed gevoel bij hebt zal ik het zeker doen een baan voor het leven bestaat er ook bijna niet meer .
Het is natuurlijk wel lekker als je een redelijke buffer achter de hand hebt niet dat je naar een paar weken weer op schiphol staat
Als je van plan echt lang weg tegaan meer als een jaar zal ik je woning op zeggen heb je die kosten niet meer (gas ,licht en water)etcetra
Onderhuur je weet niet wat je in huis haalt straks staat er wiet ben jij er de dupe van.
Verder veel succes met je keuzes met vallen en op staan kom je wel weer verder.
Groetjes van een Thailand en Cambodja liefhebber:THAILAND::cambodia:
ps kan je met je huidig baas geen af spraak maken voor onbetaald verlof?

Hoi Fransjes,

Ik raak er inderdaad meer van overtuigd dat als ik echt langer weg wil gaan, ik de huur beter ‘gewoon’ (zo heel gewoon voelt het nog niet ;-)) kan opzeggen.

Onbetaald verlof zou op zich kunnen, ware het niet dat ik hoe dan ook wegga bij deze baan en ik daarover met mijn werkgever in gesprek. Blijven wil ik echt niet meer.

Zo een beetje doorrekenend blijk ik overigens wel wat meer budget te hebben dan ik had gedacht, dat is weer een meevaller :slight_smile:

Het begint er nu toch meer op te lijken dat ik echt iets met de plannen ga doen, wahoe! :slight_smile:

Fijne avond,
M.

@ Anita, uit nieuwsgierigheid, waar ga je allemaal naartoe?

en @Saywhat, mooie reis! Ben je uiteindelijk ook langer weggebleven dan gepland?

Nee zelfs 2 weken korter volgens mij, was veel langer in Brazilie dan mijn budget eigenlijk toeliet. Ben het jaar erna 6 maanden teruggegaan naar Rio en heb nu zelfs verhuisplannen. Dit alles heeft er wel toegeleid dat ik al 2 jaar zonder huis zit en in de tussentijd of bij familie zit of onderhuur op m´n 29ste. Zat net als jou al jaren met het idee van reizen in m´n hoofd, m´n werk trok ik niet meer, m´n huis stond op de slooplijst en ja dan ineens gaat het hard. Baan opgezegd, ticket geboekt en weggegaan. Had niet heel veel voorbereid, behalve dan dat ik de eerste twee maanden vrijwilligerswerk ging doen in Rio en die andere 4 maanden zou ik daar wel zien. Elke keer maakte ik weer plannen en heel vaak wijzigden die, maar het gevoel van vrijheid is echt heerlijk!

En ik ben ook nog lang niet klaar met reizen! Ik moet weer eens een lijstje samenstellen :slight_smile:

Mijn eerste lange reis was in 2001: een half jaar stage lopen in Indonesie. Mijn kamer heb ik toen in onderhuur gedaan. In 2005-2006 heb ik alles achtergelaten voor ruim een jaar, ik had geen huis meer, in die tijd heb ik rondgereisd door Azie. In 2008-2009 heb ik ruim een half jaar in Engeland gezeten voor mijn werk.

Nu ben ik bezig met een nieuwe studie, en dat houdt me wel een beetje vast in Nederland. Een bewuste keus! Wel ga ik meerdere keren per jaar voor kortere tijd op reis.

Als je de kans hebt om te gaan: gewoon doen! De wereld is zo groot, en er is zoveel te ontdekken. Als je maar een paar weken per jaar weg kan/mag, kom je er eenvoudigweg niet aan toe :wink: