Jaartje niets te doen? Ga mee de wereld verkennen!

[Update1]
Inmiddels zijn de plannen iets concreter geworden. Het lijkt me namelijk best leuk en praktisch om de wereld over te gaan met een auto.
De auto is binnen, nu nog “even” opknappen. Het is namelijk een oud ding met wat roest hier en daar, maar wel oerdegelijk en niet kapot te krijgen. Handig voor op reis dus.
Maar deze auto heeft plaats voor 2, dus ik sta open voor een leuk reisgenootje. En natuurlijk ook om een stukje de auto mee te ontroesten :unibrow:

Hopelijk kunnen we dan binnen een jaar/anderhalf jaar vertrekken om door afrika te trekken en vervolgens over te stekken naar Z-Amerika. Of een andere route zoals het Midden-Oosten, Azië, Oceanië en dan Z-Amerika.

Laat dus van je horen!

[Origineel]

Laatst had ik een eureka moment :idea: ; Ik ga namelijk leven. Want ik heb geen zin om mijn pensioentje op te wachten, kijken of de geraniums al de grond uit komen en wachten tot de zon de regendruppels opvolgd, gevolgd door nog meer regendruppels.

Leven? :confused: Ja dat is voor mij reizen en avontureren over de wereld. Mensen ontmoeten, culturen besnuffelen, natuur knuffelen, etc… Gewoon genieten dus.
Hier wil ik zo rond juli/augustus mee beginnen met het vooropige plan van een jaar. Misschien wel langer als ik nog geen heimwee heb naar de boerenkool met worst Ehhh zonder worst, ben namelijk vegetariër.

Geen vlees dus voor mij, maar wat wel? Reizen, culturen, natuur, geschiedenis, spiritualiteit, (lichtelijk gortdroge) humor, muziek, en nog veel meer. Zo dan heb je nu een beetje een beeld van een paar interesses van mij, en ohja ik ben een 23-jarige man.

De afgelopen jaren heb ik weleens vaker een (korter) reisje gemaakt. Soms met reisgezelschap, soms zonder. Maar het lijkt mij leuk, en ook wel praktisch, om deze reis met nog iemand te bereizen.

Lijkt het jou leuk om mee te gaan?

Waarheen? Euh… Overal. Maar er borrelden al wel ideeën als de Siberië express nemen, IJsland, China, Zuid-Amerika, Afrika, Oceanië, Azië, overal dus. Of gewoon beginnen met 1 continent en dan het volgende…

Geniaal natuurlijk. Zoiets lijkt mij ook het aller chillst. Gewoon maar zien hoe en waar je uit komt. Maar hoe was je van plan overal heen te gaan dan? Liftend? Lokaal openbaar vervoer? En hoe zit het met je budget?

Ik heb dezelfde instelling, ben hetzelfde van plan, vanaf dezelfde periode! Maar ben een paar jaartjes ouder (v, 37)… vind het wel grappig om te lezen dat je als 23-jarige over je pensioen begint, haha… Omdat ik al wat jaartjes werk kan ik met liggende gelden wel een jaartje ertussen uit… Vind het leuk om hier inspiratie op te doen!

Ik zit met vragen zoals: hoe regel ik de tickets… around the world ticket of steeds losse tickets… welke bestemmingen etc… Kaapstad, Buenos Aires, HongKong, Sydney… dat zijn steden die ik graag wil zien! Ben ook dol op Tempels en Buddha’s… natuur…

Ik wil zelf dus niet liften maar vliegen en lokaal openbaar vervoer / binnenlandse vluchten. Vooral in Azië is het erg goedkoop…

Ben benieuwd naar jullie ideeen…

Het budget… Ehm wachten op de jackpot kan mogelijk een tijdje duren. Dus ik zal eerst een buideltje met muntjes bij elkaar moeten sparen. Maar luxe is niet iets waar ik voor ga. Slapen in herbergjes en dergelijke, liefst niet in hostels waar je met teveel mensen opgeborgen ligt en waarbij je nachtrust snel verstoort kan zijn. Misschien zijn er wel gastvrije mensen die je uitnodigen om de nacht daar door te brengen. Maar als het niet regent, en niet te koud is, en de situatie het uitnodigd, kan er ook nog in een tentje worden geslapen. Of onder de sterren in bijvoorbeeld de woestijn.

Het reizen doe ik liefst ook met openbaar vervoer, maar soms kom je er niet onderuit om een lift te pakken. Openbaar vervoer zal niet altijd even stipt en vaak gaan als in NL.
Of als je ergens langere tijd bent, kan het zelfs lonen om een auto lokaal te kopen. En natuurlijk off the beaten track :slight_smile:
De hele grote stukken tussen landen en continenten zelf kunnen misschien het beste overbrucht worden met een vliegreisje. Maar hoop toch ook wel een groot gedeelte over land te doen, de reis zelf is natuurlijk ook een hele beleving.

Waar ik nu allemaal naar toe wil gaan ben ik nog niet over uit. Het staat eigenlijk nog voor een groot gedelte open. Zit er ook nog wel mee of ik een gedeelte (continent) van de wereld zal bezoeken, of dat ik echt een rondje rond de wereld maak.
Een van de plannen die in mijn hoofd dolen is om eerst richting Schotland te gaan, dan even in IJsland koekeloeren, om vervolgens via Scandinavië naar Rusland te gaan en daar de Trans-Siberië Express te nemen. Bij de eerstvolgende zee oversteken naar midden/zuid America en daar een rondje te maken.

Maar ik sta altijd open voor ideeën.

ik kan alleen maar zeggen: DOEN!

Hoi, gaaf plan.

Ik zoek nog iemand die me in augustus een paar weken wil vergezellen van kaapstad tot j’burg via durban, swaziland en nelspruit.

Liza

Jups, zeker een gaaf plan.
Maar wat ga je doen daar in ZAfrica?

Ik ga in juli 4 weken vrijwilligerswerk doen in kaapstad, in een weeshuis in township. Daarna wil ik met de bazbus (hop on hop off van hostel tot hostel) richting j’burg. Mijn maat van het vrijwilligerswerk kan helaas niet mee reizen. Mijn ouders vinden het niet echt prettig als ik alleen ga en ik trouwens ook niet.

Ik denk dat ik hiervoor verstek moet laten gaan. Hoewel het me een erg mooie reis lijkt, probeer ik toch in de maanden rondom augustus op het noordelijk halfrond te verblijven en pas naar het zuidelijk halfrond te gaan als het daar warmer begint te worden.
Ik klink wel als een mooi weer reiziger…:drugged:

Haha, inderdaad. In augustus is het rond de Kaap slecht weer, maar Durban zit op zo’n 20 graden en in het Krugerpark is het 25 graden. Wel is er dan minder begroeiing, maar dat is beter voor het spotten van de big five.

Ik zou ook wel op een ander tijdstip wegwillen, maar dan loop ik zoveel studievertraging op en ik moet nog zo lang, (geneeskunde, 6 jaar in totaal). Hoop later nog in de zomer nog eens te gaan. Maar er zijn teveel landen waar ik nog heen moet. Aangezien de jackpot winnen niet heel waarschijnlijk is, vooral niet zonder lot;) moet ik toch maar eerst even studie afmaken en werken en rijk worden.

Heb je al concrete reisplannen?

Echte concrete plannen? Nee, slechts enkele mooie gedachtekronkels zoals hierboven te lezen. Hoop hier iemand te vinden die ook zin in een avontuurtje heeft; om dan gedachtes te bundelen en om te zetten in een concreet plan en dan… Gaan met die banaan!

Hoi!
Zoals wel meer mensen hier op dit forum zoeken we allemaal een reisgenoot, voor verschillende bestemmingen. Ik ben nu aan het mailen met een leuke meid uit het zuiden van het land die het briljante idee heeft om een bijeenkomst te organiseren, zodat je anderen leert kennen met dezelfde plannen en dat merk je ook meteen of het klikt en wie weet doe je er ideeen op. De oproep staat op een andere website (o.a op www.wereldreis.net) Datum zal 21 Februari in Eindhoven zijn, Exacte locatie en tijdstip volgt nog…

Misschien ook wat voor jullie? Ik ga er iig naartoe, hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Calobain jou mooi weer reisgedachte was bij mij ook al naar boven gekomen. Ik (vrouw, 21jr)wil graag overwinteren in het zuiden. Zelf denk ik er oko aan om met de transsiberia of mogolie express naar azie te gaan, daar wat te bezoeken en dan naar bv oceanie ofzo…
heb jij nu al wat concretere plannen?

Haha ja, ik heb inmiddels wat concretere plannen. Ik ben namelijk van plan om de uithoeken van de wereld te gaan verkennen met een auto. Hiermee hoop ik binnen een jaar à anderhalve jaar te vertrekken. Alleen is het een oldtimer 4x4, dus eerst nog het nodige aan sleutelen met mijn 2 linkerhanden.
Het plan is dan om of richting Z-Afrika te gaan en daar op de boot te stappen naar Z-Amerika, of naar ZO-Azië te rijden, op de boot naar Down Under te gaan en vervolgens ook Z-Amerika. En misschien kunnen er nog wel veel leukere dingen gedaan worden.
Maar misschien ben jij niet vies van 2 vieze handen, heb je een rijbewijs, en lijkt dit plan je ook wel leuk?

[EMAIL=“aroelink@hotmail.com”]hey,

ik ben van plan een wereldreis te maken afhankelijk van de reis gezel tot 5 jaar durende
hieronder beschrijf ik het een beetje

ik ben van plan een wereldreis met een landrover te maken en zoek een reisgezel die van avontuur houd

men bedoeling is te vertrekken uit belgie einde dit jaar de datum staat nog niet vast ben zelf nog met allerlei voorbereidingen bezig

het voertuig
is een landrover 109 S3 van 1976 die ik momenteel volledig aan het reviseren ben
en ga opbouwen voor deze trip
waarom? 2 voertuigen bestaan er voor zo’n trip landrover en toyota landcruiser altijd oudere types omdat deze low tech zijn overal (zelf) te maken geen electronica die stuk kan of moet vervangen worden

tijdsduur
is me nog niet duidelijk afhankelijk van de reisgezel die ik vind maar zal niet korter zijn dan 1 jaar
ik denk persoonlijk aan 5jaar minimaal nodig te hebben om de wereld rond te geraken

vertrek richting
ik dacht richting afrika te vertrekken en van hieruit de wereld in, eerst het eigen vaste land volledig rond te gaan, dan een oversteek te maken met een container boot naar australie (ik denk hier +/- 1jaar nodig te hebben om een stukje te zien) van hieruit naar amerika terug met een containerboot

geld (middelen)
mijn budget is beperkt maar haalbaar
ik plan eigenlijk te reizen en waar nodig te werken er zijn landen waar dit mag (of zelfs moet (australie)) somige plaatsen word het gedoogd en in somige is het verboden. afhankelijk de route en vriendelijkheid van de bevolking zal er langer gebleven worden.
aangezien er geen luxe bij mij is is het geld dat nodig is beperkt.

culturen
het is bij mij de bedoeling culturen te ontdekken en het werken in verschillende gebieden zal het onderdompelen in deze cultuur vergemakkelijken
voor mij gaat de reis niet om wereldwonderen te zien eigelijk zou ik deze zoveel mogelijk willen mijden en gewoon de schoonheid van de natuur, de reacties van mensen bestuderen, de menselijke drive onderzoeken.

avontuur
daar moet je niet aan twijfelen wat misschien wel een nadeel is geen luxe (in sommige reacties vragen ze hiernaar) een landrover als huis voor een langere periode houd in beperkte plaats, weinig comfort, geweldig avontuur en opgenomen worden in de omgeving.

een beetje prettig gestoord
dat ben ik, maar misschien nodig voor zo’n reis
ik ben sven stenten
woon te antwerpen
geboren 1982
mijn studies landbouw en kunstsmid
Groetjes

sven

meer info?

svenstenten@hotmail.com

Hoi Wereldreizigers,

Ik wil ook een wereldreis maken, maar dan niet alleen, maar met z`n allen!
Hoe dat zit? Het moet een estafette-wereldreis worden waarbij een 10 eurobiljet het “estafettestokje” is. Het geeft natuurlijk een goed gevoel als zoiets samen lukt, en daarnaast is het ook nog een originele manier om met andere reizigers in contact te komen!

Kijk in ieder geval op http://tientjedewereldrond.waarbenjij.nu/. En als je niet mee doet, misschien heb je dan wel zin om mee te denken. Of ken je anderen die het wat lijkt. Want het lijkt simpel, maar is het dat ook…?

Groeten,

Peter

Hoi hoi

Ik wil wel in okt / nov 6 weken van johannesburg naar Kaapstad

Hey Sven, Gaaf plan zeg!
Alleen heb ik mezelf een tijdje geleden dus een landcruiser aangeschaft die ik ook aan het opknappen ben. Inderdaad een zonder al te veel electronica en oldtimer.
Maar dan zitten we dus met een probleem: of we gaan met ieder een auto onder de kont op reis, of iemand doet de auto in de verkoop. Ik denk niet dat dat de juiste opties zijn.
Dus zullen we ieder voor zich op zoek moeten gaan naar een enthausiaste medereiziger.

Wat ik wel erg leuk vind is dat we allebij ongeveer dezelfde vertrekdatum in petto hebben. Misschien dat we nog eens een stukje samen op kunnen reizen. Of tijdens de voorbereiding tips kunnen uitwisselen en een eventuele overland meeting houden.

Peter, leuk initiatief van het tientje! Als het tientje over een jaar of anderhalf à twee nog de wereld over gaat, houd ik me sterk aanbevolen. Momenteel eet mijn auto nog alle tientjes op…

Michel, ik moet je helaas teleurstellen. Rond okt/nov zit ik nog in de regen van Nederland. En hoop ik op een reismaatje die het iets langer wil volhouden.
Anyway; thanks voor je reactie!

laten we eens samen zitten, er kunnen vele voordelen zijn door zij aan zij te rijden. niet enkel veiligheid maar ook voor vb sponsors of enige bekendheid rond de reis (dat kan wel eens deuren openen op zo’n reis)

het is waar dat het onwaarschijnlijk zal zijn om 1 wagen weg te doen
als we zo gebeten zijn om te vertrekken, maar dat wil niet zeggen dat we eens kunnen afspreken om of iedeeen uit te wisselen of gezamelijk iets uit te proberen. Leuk te weten dat er meer mensen zijn die zo denken.

graag een mailje naar svenstenten@hotmail.com om af te spreken

tot binnenkort

Sven