Langer op reis - "nu of nooit"-gevoel

Joh, je moet zelf nog geld verdienen tot je 68ste.
Dan is het juist heel positief om nu te gaan reizen!
Je bent nog maar 29 hoor! Je kunt de gehele wereld aan!

Als je houdt van een boekje lezen en daarop door te fantaseren met handige tips etc. “Handboek voor de Wereldreiziger” van Frans Timmerhuis.
ISBN: 9038909829

Zelf ga ik vanaf 8 januari reizen. (sinds gister de ticket geboekt, dus definitief)
Ben zelf 22.

Succes en erover fantaseren/dromen en verkennen heeft zeker geen negatieve kanten, je komt er dan vanzelf achter of je het moet doen of niet!
Niet téveel zekerheid zoeken, je hebt altijd je naasten die je om hulp kan vragen. In relatief arme landen is dat nog erg gebruikelijk. :wink:

Groet,
Mark

Ik ben onwijs blij dat ik ooit een reis van een jaar heb gemaakt, en later nog vele vakanties (o.a. eentje van 9 weken). Maar na die eerste lange reis kwam ik terug en had ik én geen huis meer, én geen werk, én geen geld meer over. Dat was wel even heel klote. :slight_smile:
Vrij snel vond ik een horecabaantje en had ik dus weer wat geld, en ik heb eerst nog 6 jaren in onderhuur, antikraak en huisbewaring moeten wonen (maarja da’s Amsterdam… eerdere opgezegde huurhuis voor de reis was in Rotterdam waar ik sowieso niet terug wilde komen). Als ik nu ooit weer eens lang weg zou zijn, zou ik wel zorgen dat ik minstens één van die drie dingen nog WEL heb als ik terugkom: een huis of een baan of geld.

Op mijn site vind je ook veel tips over hoe je een reis voorbereidt, hoe je landen kunt kiezen, wat je wel en niet mee kan nemen, veiligheid etc. Het voorbereiden is vooral veel lezen, en kletsen met mensen die al eerder zulke reizen hebben gemaakt.

In jouw geval vind ik dit wel een heel toepasselijke quote:
“Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the things you did do. So, throw off the bowlines; sail away from the safe harbour. Catch the trade winds in your sails. Explore Dream Discover.” - Mark Twain

Ook als het toch tegenvalt en je eerder naar huis wilt, heb je het wel mooi gedurfd en geprobeerd, en geleerd wat je wel en niet wilt. Dat is meer dan wat al die angsthazen kunnen zeggen (ook al lachen zij jou daarom uit als je eerder terug komt: eigenlijk kun jij hen uitlachen omdat zij het nooit hebben gedurfd).
Maar de kans is veel groter dat je wordt gegrepen door het reisvirus en nooit meer geneest van die kriebel die telkens weer komt opzetten. :slight_smile: En dat je ontzettend veel leert over jezelf, hoe jij je kunt redden in allerlei situaties, hoe jij overkomt op nieuwe mensen, hoeveel je wel niet durft, wat je wel en niet belangrijk vindt in het leven, en ook Nederland leert te relativeren. Juist door te reizen, leer je ook Nederland in een heel ander daglicht zien, en dat de normen waar wij mee leven, eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. Zo, grootmoeder heeft gesproken! :slight_smile:

Veel plezier met alle plannenmakerij!

:chin:Heel veel succes het zal komende maanden wel een beetje spannend worden maar het komt van zelf goed:zon02: zo niet dan heb je het ieder geval geprobeerd
groetjes Fransjes:THAILAND::cambodia:
ps zeker in het begin ga niet te ruim om met je budget .

Uiteraard krijg je op een site voor reizigers voornamelijk de reactie ‘jaaaaa, gewoon doen’, en dus ook van mij :slight_smile:
De twijfels en reacties zijn herkenbaar, ik ben ál 35 en krijg ook regelmatig te horen dat ik aan mijn pensioen moet denken, dat ik niet mijn hele leven zo door kan gaan, dat ik straks nooooit meer een goeie baan zal vinden, etc. Al dat zorgen maken is meestal zinloos, vertrouw erop dat het goed komt, je weet toch niet hoe het leven loopt. Misschien vind je niet meteen de perfecte baan bij terugkomst, maar via bijvoorbeeld het uitzendbureau kun je altijd wel ergens terecht in de tussentijd. Wat is nou het ergste dat je kan gebeuren? Die baan wil je toch al niet meer, en mocht het reizen nou vreselijk tegenvallen (maar dat betwijfel ik :slight_smile: ), dan kom je gewoon terug. Blijf je in ieder geval niet zitten met de twijfels ‘wat als ik toen, had ik maar, stel dat…’
Ikzelf doe mijn huis steeds in onderhuur, maar ik heb ook twee katten waarvoor gezorgd moet worden. Ik vind het ook wel makkelijk, je spullen kunnen gewoon blijven staan, en er is meteen iemand die de post in de gaten kan houden :slight_smile:
Veel plezier met plannen maken, ben benieuwd wat het gaat worden!

Heel geruststellend te lezen dat het reizen bij jullie ook alleen maar tot méér reizen geleid heeft :slight_smile:

Er begint schot in de gesprekken op werk te komen (lang en niet heel aangenaam verhaal, ben ook ziek geweest), en het ziet ernaar uit dat het me gaat lukken om okt-nov 6 á 8 weken weg te gaan. Ik ben met verschillende mensen gaan praten over mijn plannen (hier op het forum, maar ook met mensen in mijn omgeving, kennissen, mensen die ik nog niet zo lang ken), en ik krijg nu toch ook heel enthousiaste reacties, wat goed voor mijn enthousiasme is.

Ik wil Japan en Nieuw-Zeeland nu combineren, en verder kijken wat voor route ik evt. in het voorjaar wil doen. Aan de ene kant is het best beangstigend dat alles open ligt, aan de andere kant zie ik nu enorm veel mogelijkheden. Naast mijn werk doe ik ook freelance klussen, en al ben ik daar nu niet heel veel mee bezig, het is iets dat ik leuk vind, en elke plek op de wereld kan doen.

Sommige mensen vinden mijn plannen voor okt-nov al helemaal niks, en hopen denk ik ook dat ik daarna “genezen” ben van mijn “idiote” plannen, maar dat zij dan maar zo.

Spannend allemaal!! :slight_smile:

Deze staat op de homepage van onze website:

" Er zijn vaak honderd redenen om iets niet te doen, maar juist die ene reden om het wel te doen zou al genoeg moeten zijn. Het zou toch heel treurig zijn als je spijt krijgt van dingen die je niet hebt gedaan, want van alle dingen die je wel doet, kun je uiteindelijk alleen maar iets van leren."

Uit: Komt een vrouw bij de dokter ( Kluun )

En deze heeft mijn vriend over de streep getrokken, de eerste zin staat nu zelfs in zijn arm geprikt.

Charles Bukowski’s roll the dice
*
if you’re going to try, go all the
way.
otherwise, don’t even start.

if you’re going to try, go all the
way.
this could mean losing girlfriends,
wives, relatives, jobs and
maybe your mind.

go all the way.
it could mean not eating for 3 or 4 days.
it could mean freezing on a
park bench.
it could mean jail,
it could mean derision,
mockery,
isolation.
isolation is the gift,
all the others are a test of your
endurance, of
how much you really want to
do it.
and you’ll do it
despite rejection and the worst odds
and it will be better than
anything else
you can imagine.

if you’re going to try,
go all the way.
there is no other feeling like
that.
you will be alone with the gods
and the nights will flame with
fire.

do it, do it, do it.
do it.

all the way
all the way.

you will ride life straight to
perfect laughter, its
the only good fight
there is.*

1 like

Hoi Melanthe, jouw verhaal is mijn verhaal! Baal van mijn baan, heb huurhuis, ben single en wil op stap! Heb nu echt de plannen om het echt door te zetten. Ik kan beter nu gaan reizen en daarna een nieuwe baan zoeken, andersom wordt weer lastig. Ik plan een maand of 3-4 weg te gaan, het liefst naar Australie en Nieuw-Zeeland. Heb verder nog niets uitgezocht, het moet eerst even allemaal tot mij doordringen dat ik dit echt ga doen! Jij ook succes met de voorbereidingen. Uit alle verhalen kun je echt veel informatie halen, tof!

Hoi Karin, spannend! Wanneer wil je gaan? En heb je al een idee van wat je wil doen/welke streek je zou willen beginnen?

Ik ben nu ook (kleine) stapjes aan het zetten om dingen concreter te maken. (zo heb ik bv afgelopen week mijn backpack verkocht en ingewisseld voor een exemplaar dat iets praktischer en compacter is - je moet ergens beginnen ;-))

Ben benieuwd naar je verdere plannen, en hoe het loopt met je voorbereidingen!

Hoej! Door gedoe op mijn werk is het niet echt meer een optie om in het najaar een soort ‘proefperiode’ te doen van 6 weken. Heb eens goed nagedacht, opties bekeken, met vrienden gesproken en met iemand van het forum hier, en kom toch steeds meer tot de conclusie dat ik begin 2012 gewoon er helemaal voor moet gaan. Op reis. Wel met een iets andere route, en ook met vrijwiligerswerk erin, maar gewoon gaan.

Superspannend, maar ik geloof echt dat ik me altijd zal afvragen waarom ik geen actie genomen heb toen ik een mogelijkheid had als ik het niet doe.

Actie in huize Melanthe!

Yes! Goede beslissing! Als je nog steun nodig hebt, dan horen we het graag!

“All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move” - Arab proverb

"Don't be afraid to take a big step when one is indicated. You can't        cross a chasm in two small steps." (oftewel: Wees niet bang, soms is één grote stap nodig. Je kunt een kloof niet oversteken in twee kleine stapjes.)

Gaan!!! Op reis kom je vanzelf allemaal andere enthousiaste reizigers tegen waarmee je veel herkenning zult hebben en die je zullen inspireren, op allerlei gebieden die je nu niet eens kan bedenken! (En je komt ook eikels tegen zoals overal in de wereld, maar je lééft wel veel intenser en leert zoveel over jezelf en de wereld.)

En we horen graag wat de route wordt! Mocht je Rio toevoegen (ik vind het een must :p) dan kun je me altijd mailen voor vragen.

Nou, de plannen (bestemmingen) willen nogal wat wisselen de laatste dagen, maar er komt meer richting in.

Ik wil behalve dingen zien ook iets nuttigs doen (vrijwilligerswerk), en liefst ook wat betaald werk doen ivm kostenplaatje. Verder heb ik besloten te gaan voor plekken die ik voor een kortere vakantie waarschijnlijk minder snel zou kiezen (dit is de reden dat ik Israël uit deze reis haal, hoewel ik het een geweldig land vind - ik ben er al geweest, en ik kan er makkelijker ‘tussendoor’ nog eens heen dan bv naar Nieuw-Zeeland).

Een vriendin kwam met een organisatie (vrijwilligerswerk) in verschillende Afrikaanse landen. Afrika trekt mij niet, maar Madagascar dan weer wel. Dus daar ben ik eens op gaan zoeken, en heb een mooi project gevonden (tegen kost en inwoning). En met het oog op route en tickets, dacht ik dan toch weer wel aan Zuid-Afrika, dat me na Madagascar in Afrika ook aanspreekt. Heb ook hier een mooi project gevonden.

Nu denk ik aan Japan (vakantie/rondreizen in het zuiden), Nieuw-Zeeland (rondreizen, vrijwilligerswerk en als het lukt ook een periode betaald werk), Madagascar (vrijwilligerswerk, als ik durf), Zuid-Afrika (vrijwilligerswerk).

Ik schrijf ‘als ik durf’ want Madagascar is wel van heel andere orde dan N-Z of Japan (!!) en ik heb geen Afrika-ervaring. Zuid-Afrika zie ik vreemd genoeg dan weer niet als iets dat ik mogelijk nog niet durf, waarschijnlijk omdat ik redelijk wat mensen ken die er geweest zijn en er dol op zijn. Allemaal psychologisch dus.

Er zijn nog Heel Veel andere bestemmingen die me intrigeren, en als ik toch echt langer wegga, heck, waarom dan niet nog wat verder kijken, maar ik ga nu eerst kijken hoe ik dit zou kunnen plannen en regelen.

Je zou je plannen ook eens kunnen bespreken in een Joho winkel. Die kunnen je ook helpen bij het vinden van (vrijwilligers)werk, en een logische volgorde / route / tickets / verzekeringen etc.
Op hun site vind je ook al veel info.

Staar je niet blind op vrijwilligerswerk (is mijn mening), dat kun je ook altijd nog in Nederland / België doen na terugkomst. Echt, er is zat nuttigs te doen op allerlei gebieden van verzorging van ouderen tot taalles, van computerhulp tot voedselbank.

Japan en Nieuw-Zeeland lijken mij allebei ook prachtig. Ik weet niet hoe jouw budget is. Het zijn wel allebei vrij dure landen, vooral vergeleken met bijvoorbeeld Zuidoost-Azië. (Waar overigens ook volop vrijwilligerswerk is, en dat een stuk veiliger is voor een vrouw alleen dan Afrika. Ik heb wel alleen in beide continenten gereisd en er is me in Afrika niks overkomen maar het is gewoon wel echt veel meer oppassen.)
Voor Australië bestaat een Working Holiday visum dat jou toestaat te werken in Australië (tot bepaalde leeftijd). Het zal geen goedmijn zijn maar je verdient toch wat geld, doet een leuke culturele ervaring op, en terwijl je werkt kun je ook geen geld uitgeven. :slight_smile: Ik weet niet of voor Nieuw-Zeeland ook zoiets bestaat.

Succes met alle keuzes,
Cécile

Hi Cecile,

Ja, bij Joho ben ik lid, en tegenwoordig loop ik daar ook de deur plat (tot nu toe voor gidsen, maar vandaag ben ik gaan babbelen over routes en dergelijke.

Japan en N-Z zijn inderdaad wel prijzig, maar ik vond de kosten van bv het busgebeuren waarmee ik wil rondreizen in N-Z erg meevallen. Ik wil in N-Z gaan WWOOFen, heb behoefte om iets te doen, en ook even heel iets anders dan het werk dat ik de afgelopen jaren gedaan heb. Voor N-Z heb je ook een working holiday visum nodig. Dat moet wel nu, want daar zit een leeftijdsgrens aan (30 of 31).

Je hebt gelijk over het vrijwilligerswerk, hier is ook genoeg te doen (en dat heb ik ook gedaan). Het is een combinatie van iets nuttigs doen, een activiteit hebben, mensen om je heen (ik zie mezelf in bv Madagascar minder snel alleen rondtrekken dan bv in Nieuw-Zeeland).

Het kan nog alle kanten op! Belangrijke ‘mijlpaal’ is dat het er toch echt op begint te lijken dat het gaat gebeuren. :smiley:

Ik vind het tof om te lezen dat je het proces hier deelt. Mooi om te zien dat het steeds meer vorm krijgt :slight_smile:

Ik heb hier ook even meegelezen, na maanden niet meer op dit forum rondgekeken te hebben.
Ik zou zeggen dat je dit gewoon moet DOEN
Er zijn 10tallen redenen die je kan bedenken om het niet te doen… en da’s vnl. de angst voor het onbekende en de vraag die je je stelt of JIJ dat wel allemaal kan regelen, doen…
Ik droom al mijn ganse leven van reizen en ondertussen hebben we al veel citytrips en korte reizen van 3 tot 6 weken achter de kiezen…
Uiteindelijk hebben we februari 2010 de knoop doorgehakt en besloten om er gewoon voor te gaan.
Eenmaal je begint te lezen, info te verzamelen, te plannen verdwijnen al je zorgen als sneeuw voor de zon en is het gewoon gaan/doen/regelen.

Wij hebben ons huis onderverhuurd, mijn man heeft loopbaanonderbreking en ikzelf heb sinds vorige week geen werk meer… zalig.
1 augustus vertrekken we voor 1 jaar.
Wijzelf hebben wel een RTW-ticket gekocht omdat dit voor ons gewoon logisch leek… Ongeacht hoelang je ergens blijft, wanneer het je bevalt is het altijd te kort.
Nu is het stilletjes aan uitkijken naar… de kasten inpakken in dozen,nog een beetje sporten, nog enkele spullen aankopen en gewoon genieten.

Ik ben zo trots op mijzelf…niet omdat we die reis nu gaan maken, want der zijn er duizenden die net hetzelfde doen als ons…maar wel trots omdat ik 25 kg vermagerd bent om tiptop in orde te zijn (lichamelijk dan)

Veel succes met plannen…da’s al een stuk van de voorpret.

Groetjes ellen

1 like

@Ellen, 25kg wat knap!

Welke landen staan in de planning?

Vertrek 1 augustus vlucht naar Peking
Dan met de trein naar Mongolië en weer terug door China naar Hongkong
Vlucht Hongkong naar Ho Chi Minh stad (vietnam)
Dan overland naar Laos,Cambodja,Thailand (zuiden), Myanmar,Borneo (sabah,sarawak)
van singapore vlucht naar Sydney (10 dagen,sydney + blue mountains)
7 weken nieuw Zeeland
1 week tahiti
5 dagen paaseiland
iets meer dan 3 maand voor noord argentinie,bolivie en stukje peru

Veel landen, maar we zien wel waar we komen…

@ backpackgek: kwas je al tegengekomen op een ander forum en je website al eens bekeken. Echt knap gedaan
@saywhat: bedankt voor het compliment met de kgs…had het nooit verwacht, want vroeger wilde dit niet lukken maar nu echt wel content ermee. Jog nu ook al 5 km en ga kms wandelen en fietsen…zo zie je maar :slight_smile: