Eigenlijk best moeilijk om in te schatten…ik maak niet elk jaar exact dezelfde reis. Een ‘goed reisjaar’ is voor mij toch wel één waar 1 citytrip binnen Europa inzit, en één langere reis buiten Europa, en dan zit je dus al snel boven de 3000 euro. Moet er wel bijzeggen dat zo’n goed reisjaar er niet elk jaar inzit, maar ik hoop zoiets wel vol te houden eens ik niet meer studeer en een vast inkomen heb.
Toevallig laatst berekend… aangezien m’n man tegen me zei: “zeg, zo’n reisje naar Australië, wat voor budget had je daar eigenlijk voor in gedachten?” Toen ik rond de 10.000 á 12.000 euro zei, ging hij twijfelen of we wel moesten gaan.
Normaal gesproken gaan we in het voorjaar één á twee weken op relax vakantie (Curacao, Mexico, Dubai), rond mei 3.5 week naar Amerika en in het najaar nog één á twee citytrips. Kosten waren in 2012: 12.000 euro bij elkaar. Kosten in 2011 was 13.300 euro bij elkaar. Dit jaar zijn we alleen naar Amerika geweest. We hebben nu besloten om niet meer in het najaar op vakantie te gaan en volgend voorjaar ook niet. Dan hebben we genoeg budget voor 5 weken vakantie Hong Kong en Australië
Ik hou het meestal niet echt bij, maar laatst toevallig wel uitgerekend dat m’n laatste trip naar Japan me in totaal € 3.169 heeft gekost, uiteraard inclusief weer veel teveel souvenirs. Met eerder dit jaar nog een weekje Tokyo en een weekendje Genève (Autosalon), en met alweer wat plannen voor het najaar is het misschien toch verstandig niet te lang stil te staan bij de totale kosten hiervan, zometeen ga ik nog zuinig doen…
Ik ga meestal met kerst 1,5-2 weken weg, en in de zomer 5-6 weken. Daarnaast vaak een Europese stedentrip en wat weekendjes weg in eigen land. Nu kost dat laatste nooit meer dan 75 euro incl. eten, dus dat valt mee…
Sommige mensen roken en drinken veel, hebben een mooie auto, gaan vaak uit eten of naar de bioscoop. Ik doe dat niet, woon best goedkoop, en gebruik het geld wat ik overhoud om te reizen.
Dat verschilt inderdaad per jaar. Ik ga even uit per koppel. In een jaar binnen Europa:€ 7.500 Dit zijn stedentrips, zomervakantie en weekendjes weg.
In keer in de 3-5 jaar een verre reis: € 9.000-13.000 dit is dan alleen de reissom met overnachting, vlucht, autohuur, excl: benzine, maaltijden, souvenirs, excursies.( wij tellen het “levensonderhoud” nooit mee want dit moet je thuis ook.)
Grappig dat je dat niet meetelt. Ik kijk gewoon naar m’n bankafschrift.
Wanneer ik door Azië reis, gebeurt het vaak dat ik minder dan 4 euro per dag uit geef aan eten en drinken. Ook accommodatie hoeft niet veel te kosten. Wat dat betreft houd ik tijdens de vakantie soms ‘geld over’.
Uiteraard kost m’n ticket ook geld, maar dat boek ik meer dan een half jaar voor vertrek al bij verre reizen.
Ik tel inderdaad levensonderhoud ook gewoon mee. In de 3.5 week Amerika gaan we bv vrijwel elke avond uit eten á 30 tot 60 euro in totaal voor twee. Dat spendeer ik thuis - gelukkig - niet iedere dag Ik hou echt álle uitgave bij in een excelbestandje. Vliegtickets, autohuur e.d. staan er al voor de vakantie in en na de vakantie pluis ik het CC-afschrift helemaal uit. Zelfs Lunch, entreetickets, benzine e.d. wordt apart verwerkt. Ik geef toe, beetje nerdie is het wel :o
Als ik alleen uit ga van de zomervakantie dan is het met z’n tweeën inclusief alles, maximaal 5000,- per jaar.
Meestal houden we daar in Z.O. Azië nog aardig wat van over maar ook afgelopen jaar in Nieuw Zeeland hebben we het ermee gered.
Dat is 4500 à 6500 euro voor enkel vliegen een halve hotelkamer en een halve auto. Vliegen jullie dan business class? Of alleen bestemmingen à la Australië en Canada enzo? Ik denk dat ik zelfs met alle moeite van de wereld zo veel geld niet zou kunnen uitgeven op reis.
@ Eva, Wij gaan dan inderdaad naar Patagonie, Nieuw- Zeeland, Fiji , Paaseiland enz. Dan zijn helaas de tickets en sommige specifieke zaken wat duurder als normaal. Het is een hoop geld, maar wij hebben het er voor over. Wij hebben geen kinderen en besteden hieraan ons geld . Wij zijn nu een reis naar Australie aan het plannen voor 4-5 weken incl huurauto en 3 sterren accommodaties, en laatste 5 nachten iets luxer 4 sterren+ 3 excursies. Dan kom je al gauw op een bedrag van 5.000 euro per persoon.( helaas dure periode, dat dan weer wel).Was dat maar waar business class , zou ik wel willen maar dan is het prijskaartje niet meer leuk.:nadenken:
Ja, leuk voor jullie dat zo’n reizen financieel mogelijk zijn he. Als ik ooit zulke duurdere plekken op een comfortabele manier kan bezoeken zal ik heel content zijn!
Ja, ook wij waren niet altijd in deze positie, maar nu kan het en genieten we er ook van.( Maar we sparen er ook gericht voor!) Wie weet zal dat voor jou ook haalbaar zijn.
Wij hebben het standpunt, nu we nog jong zij doen we (indien mogelijk) de plekken aan die we ooit gezien willen hebben die het verste weg liggen zodat als we ouder worden niet meer zo ver hoeven. :wereld:
Nou zelf spendeer ik gewoonlijk zo’n 2500 euro per reis,zonder vliegticket inbegrepen.
Ook neem ik altijd mijn bankkaart mee op reis,in het verleden was ik beroofd van al mijn cashgeld,gelukkig hadden ze mijn bankkaart niet gevonden onder de matras !