Het zal geen verrassing zijn…reizen kost geld.
De grote vraag is alleen: “Hoeveel geld?” en “Hoe kom ik aan het reisbudget?”. De kosten verschillen uiteraard per persoon en per bestemming. Met duizend euro kan een backpacker in Thailand misschien wel anderhalve maand reizen terwijl iemand die New York bezoekt daar met enkele dagen al op droog zaad zit bij manier van spreken.
Met welk reisbudget gaan jullie op vakantie naar het buitenland?
Houden jullie iets achter de hand voor onverwachte uitgavens,of gewoon zoveel wil ik per dag besteden en daar moet ik het maar mee doen.
U kan hierboven in de peiling stemmen,eventueel kan je hieronder het één en ander kwijt over dit onderwerp.
Vroeger in mijn jonge jaren als ik op reis ging naar Thailand,had ik de laatste week van mijn vakantie problemen om rond tekomen met mijn budget.
Had de eerste weken wat te fel gefeest,en mijn geld niet in het oog gehouden.
Toen ik mijn centjes ging tellen kwam ik op 3700 bath om nog één week te overleven in het land van de glimlach.(alarmfase 1)
Ben van Chiangmai met de trein (3de klass) toen terug gereisd naar Bangkok,en heb in een schamel guesthouse mijn tenten opgeslagen.
Mijn dagelijkse activiteiten was lang uitslapen,wandelen 2x goedkoop eten aan een eetkraampje en de dag zat erop.
Ook moest ik toen nog 500 bath achter de hand houden voor de luchtvaart tax.(Don Muang airport)
Heb mijn lessen nadien uit getrokken,en neem al vele jaren een ruim geldbudget mee naar Thailand,ook mijn bankkaart neem ik mee.
Je kunt beter iets teveel geld meenemen dan dat je de laatste week op je kin moet kloppen,en scheel zien van de honger!
ik neem bijna geen cash mee (hooguit 100-200 euro voor noodgevallen), maar wel een pinpas. voor de meeste landen werkt dat prima!
(voor landen waar je niet kan pinnen neem ik uiteraard wel contanten mee, dat zijn er echter steeds minder.)
Ik heb geen vast budget, ik geef uit wat ik nodig heb.
Daar sluit ik me bij aan. Nu heb ik ook zeker geen ongelimiteerd budget, dus het moet wel een beetje redelijk blijven, maar over het algemeen kan ik financieel gezien vrij zorgeloos van m’n vakanties genieten. Alleen over dure zaken als een helikoptervlucht of bijzondere (lees: dure) souvenirs zal ik wel een keertje extra nadenken. Voor de rest zie ik wel wat ik kwijt ben, ik ga niet extreem zuinig doen om binnen een vastgesteld budget te blijven.
En hier sluit ik me weer bij aan
Budget hangt natuurlijk geheel af van de bestemming, duur van je vakantie en de activiteiten die je wilt gaan doen. Ik ga nooit met een vast budget weg, ik neem een paar honderd euro/dollars mee voor de eerste uitgaven daarna pinpas/credit-card.(moet natuurlijk wel mogelijk zijn). Binnenlandse vluchten neem ik alleen als het echt niet anders kan en zal de kosten van de overnachtingen zo laag mogelijk proberen te houden, maar sla niets over vanwege de kosten.
Voor een drie maanden verblijf in Azie, zo rond de 7000 euro > retourticket, en eventuele vluchten in de regio niet meegerekend> die reeds maanden van te voren betaald. Doe geen overbodige,erg luxe dingen etc en hou meestal rond de 2000 euro weer over> dit jaar waarschijnlijk nog meer omdat reeds 8 van de 14 weken verblijf ter plekke ook al betaald zijn.
Ik kan nooit op voorhand zeggen hoeveel ik ga uitgeven.
Mijns inziens een redelijk moeilijke vraag om zomaar te zeggen hoeveel je uitgeeft.
Waar ga je naartoe? Hoe lang? Wat zijn je noden? (2/3/4-sterren hotels of campings?), welke excursies doe je? Ben je een gul iemand, een Cheap Charly of misschien een one-week-millionaire? Ga zo maar door. Ik neem mn bankkaart mee, een creditcard (Master of Visa) en een kleine back-up in weggemoffeld cash.
Je kan wel raden dat een weekje Parijs net iets meer kost als een weekje Khon Kaen… of tel je je vliegtuigticket erbij?
M’n budget maak ik wel op als ik terug thuis kom…555
Ik pin dus zie niet regelmatig wat ik gepint hebt. Op is op maar gelukkig zit er in mijn koffer altijd nog wat cash zodat ik in elk geval op de terugweg naar huis de tax kan betalen en nog wat te drinken/eten kan kopen op de luchthaven
Het ligt helemaal aan de bestemming voor hoelang. Ik probeer wel zuinig aan te doen, maar doe wel de dingen die ik wil doen. Wel probeer ik bij te houden wat ik in totaal kwijt ben.
Vanuit NL neem ik al contant geld mee. Als ik daarna pin, neem ik een vast bedrag op wat omgerekend in euro’s een mooi “rekengetal” is. In china nam ik 700RMB op wat ongeveer €100 is en in Brazilië 300Real wat ook ongeveer €100 is.
die manier probeer het budget in de hand te houden en te weten wat ik in totaal kwijt ben.
het is niet zo dat ik geld tekort kom op vakantie. Ik heb een speciale vakantierekening waar ik geld vanaf pint. In het geval dat de pinautomaten het niet doen, wat we een keer hebben meegemaakt in Thailand, is het veiliger wat contanten mee te nemen maar bij het inwisselen moet je ook alert zijn dat ze je niet bestelen…