Iedere reiziger heeft een ander budget, en daarom ben ik nieuwsgierig : wat geef jij nou eigenlijk uit aan vakanties? Natuurlijk bepaald het type reis het budget enigszins. Ik ben graag van het low-budget reizen, maar mijn vriend is juist gek op dure luxe vakanties. Samen proberen we hier vaak een middenweg te vinden. Ik geef bijvoorbeeld totaal niet om accommodatie. En ik gruwel al bij het idee van een all-in resort. Natuurlijk de mooie plaatjes op internet van geweldige hotel kamers, mega zwembaden, palmbomen doen mij ook wel is kwijlen. Maar ik zit liever in het centrum op loopafstand van restaurants, winkels en gezelligheid.
Voorbeeld:
Ik ben zelf een aantal keer naar Hurghada Egypte geweest om te duiken. De eerste keer was met mijn ouders in een mooi Hilton resort, en uiteraard om de vakantie goedkoop te houden all-in. De vakantie daarna zat ik in Down-Town Hurgarda. Dat vind ik persoonlijker veel leuker. De accommodatie zat naast een moskee, geen all in dus lekker steeds uiteten. En het leefde daar veel meer dan op zo’n enorm resort.
Maar mijn vakantie budget voor een simpele vakantie in Europa (2 weken) ligt tussen de 1000-1200 euro inclusief alles. Voor een verre reis (3-4 weken) heb ik maximaal 2000 euro over en regel ik het liefst alles zelf. Tijdens mijn vakantie wissel ik activiteiten af met strand/zwembad dagen, en verder ga ik graag uiteten.
*Ik wil heel graag een keer naar Indonesië. Zijn er mensen die daar al geweest zijn voor 3 a 4 weken? En wat gaf je daar uit?
*
Hangt inderdaad nogal af van het type reis, maar over het algemeen probeer ik op de centjes te letten terwijl ik de reis zelf er niet onder laat lijden. Daarnaast hangt het ook af van het continent of land waar je naar afreist. In bepaalde Aziatische landen zul je over het algemeen veel meer kunnen kopen voor je Euro’s in vergelijking met veel westerse landen.
Zelf verblijf ik of in hostels, al dan niet in de voordeligste share kamers, of kampeer ik. En als de mogelijkheid zich voor doet dan bied ik nog het liefst een helpende hand bij hosts in ruil voor een bed, eten en een beetje cultuur. Erg voordelig en toch een hele voldoening.
Om een voorbeeld te geven: mijn meest recente ervaring. Ik heb anderhalve maand het zuider eiland van Nieuw Zeeland rond gereisd met zo’n 200 euro op zak en ik heb een behoorlijk goede tijd gehad met veel dank aan de vele mensen die ik heb leren kennen en mij op één of andere manier hebben kunnen helpen.
Ik ben een typische luxe reiziger (ben ook al wat ouder, als dat een excuus mag zijn).
Binnen Europa logeer ik het liefst in kleine boutique hotels. Dan ben je al snel 130-150 euro kwijt voor een kamer voor één nacht.
Voor onze wintervakanties (lees: luieren aan een zwembad/strand) kiezen we steeds voor een luxe all inclusive (Egypte, Jordanië, Israël, Cabo Verde).
Bij rondreizen is het vaak niet overal mogelijk om luxe hotels te vinden (zoals onze laatste reis in Oman bijvoorbeeld), maar we gaan wel altijd voor het beste. Dat zijn dan ook behoorlijk dure vakanties.