Twijfels: 'Droombaan of Droomreis?

Hallo,

Op dit moment ben ik bezig met mijn scriptie en ik hoop eind juni mijn opleiding Bedrijfseconomie af te ronden. Het afstudeeronderzoek voer ik uit bij een bedrijf, waar ik het erg naar mijn zin heb. Nu heb ik afgelopen week gesproken met een aantal managers en die zijn erg tevreden over mij en vroegen of ik wellicht interesse heb om na mijn studie daar te komen werken. Het bedrijf, de mensen en de werkzaamheden sluiten precies aan bij mijn interesses. Echter heb ik één probleem: ik wil al vanaf dat ik van de middelbare school af kom heel graag een lange reis maken. Ik heb hiervoor al aardig wat geld voor apart gezet met het idee dat ik dat na mijn studie zou gaan doen. Ik twijfel nu dan ook heel erg wat ik straks moet gaan doen. Moet ik die reis die ik altijd al heb willen maken gewoon gaan doen? Met als gevolg dat ik deze in mijn ogen perfecte baan misschien misloop.
Het hoeft misschien niet zo zwart-wit te zijn als ik het nu net beschrijf, want ik heb ook nagedacht over een ‘middenweg’. Ik zou bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat ik eerst graag die reis wil maken en daarna graag kom werken. Het grote nadeel hiervan lijkt mij alleen dat ik tijdens die reis wel met een ‘einddatum’ moet maken, terwijl ik altijd bedacht had om met een geheel vrij gevoel weg te gaan en de optie te hebben om eventueel langer te blijven of iets dergelijks. Ik vind het enorm lastig, want ik ben in beide gevallen bang dat ik later misschien spijt krijg (al besef ik me wel dat het een luxe positie is!).

Zijn er hier mensen die in vergelijkbare situatie’s hebben gezeten of advies hebben?

Met vriendelijke groet,

MW

Wat een heerlijk luxe probleem! En een toffe baan aangeboden gekregen en al geld gespaard voor een mooie reis. Duivels dilemma. Hoelang denk je weg te kunnen gaan met het geld wat je nu gespaard hebt? Als het bv voor een 3 mnd is zou ik de baan aannemen en nog een jaar of twee doorwerken. Dan heb je en direct na je studie werkervaring en straks een mooie reis die je zo lang kunt laten duren als je bankrekening toelaat.

Aan de andere kant… Het klinkt alsof je een gewilde werknemer bent. Dat ben je vast over een half jaar of jaar ook nog wel. Je kunt nu vast makkelijker weg ( kamers neem ik aan) en je bent zo vrij als een vogel. Werken kun je nog de rest van je leven en het is altijd lastig om iets achter te laten waarvan je weet dat het goed is.

Ik zou het wel weten maar belangrijkste is: wat wil jij? Als je wilt reizen, zou ik dat doen! Reizen maakt je rijker. Je leert er heel veel van en de herinneringen blijven voor altijd bij je.

Hmm lastige situatie! Maar je had het inderdaad slechter kunnen treffen :wink:

Ik denk dat ik bij het bedrijf zou vragen of ze op me wachten als is op reis zou gaan. Dan heb je inderdaad een einddatum, maar is dat het compromis dat je sluit voor je droombaan. Maakt misschien wel uit of je een paar maanden of een jaar van plan was.

Een baan komt altijd wel weer, maar ik heb gemerkt dat er altijd wel een reden is om niet op reis te gaan, er is nooit een ‘goed moment’. Gewoon gaan als dat je droom is! Maar zoals Bloem ook zegt: bedenk goed wat jij nu eigenlijk het liefste wil!

Het plan was om een maand of 5/6 naar Zuid-Amerika te gaan. Ik wil daar ook graag Spaans leren, dat kan altijd nog van pas komen. Het liefst ga ik natuurlijk wel vrij snel na het afronden van mijn studie omdat ik er al zo lang naar uit kijk, ik op dit moment geen relatie heb en mijn kamer zo op kan zeggen. Ik zal het tegen die tijd wel bespreken en inderdaad wat jij zegt, als ze me graag willen dan moet er vast wel een soort compromis mogelijk zijn. Bedankt voor je reactie :slight_smile:

Dat klinkt goed, ik heb het echter iets anders gedaan.
Ben gaan werken, kreeg een leuke baan aangeboden tijdens mijn afstuderen (terwijl ik evt een jaar in Engeland wilder gaan werken)
Heb hier een aantal jaar gewerkt, promotie gemaakt en het reizen begon steeds meer te kriebelen (geen Engeland meer)

Inmiddels werk ik er 6 jaar, en heb ik gemeld dat ik ga vertrekken, 15 maanden op reis (als ze me zouden ontslaan, prima. Ik heb 6 jaar ervaring en in mijn vakgebied zag ik daar genoeg mogelijkheden in)
Inplaats daarvan mag ik bij terugkomst terugkomen op een andere afdeling (waar ik zelf aangaf heen te willen), krijg onbetaald verlof voor ca 15 maanden (tijdens de reis laten weten wanneer ik terug denk te komen.

Maak zoiets bespreekbaar, als ze echt wat in je zien bieden ze je deze mogelijkheid wel (garanties krijg je echter nooit)

Ah zuid Amerika. Over 1 week vertrek ik. Kan haast niet wachten. Ik ga helaas veel korter. Leuke baan. Huis. Relatie. Ga als je kunt. Werken kan altijd nog. Ik heb ooit eerder een half jaar onbetaald verlof gehad. Dat is ook super maar doen ze alleen bij een vast contract en dat krijg je tegenwoordig ook niet 1,2,3.