Java of Bali

Echt hotel’s zal je niet vinden.
De foto is gemaakt op weg naar Sukamade.
En ik kan je er alles over vertellen want wij hebben de trip in ons pakket van Guesthouse Rumah Senang. Kijk maar eens op de site www.rumahsenang.com daar schrijf ik wat over Sukamade.

Beste Butoijo,

niet doen, want dan heb je heel veel mensen waar zij jou hebben willen en die lol moet je ze niet gunnen. Reageer verder gewoon zoals je wilt en over de ervaringen die je met anderen kunt delen en laat de rest die zo gefrustreerd reageren of jou/mij ergens de schuld van geven, lekker de pot op gaan, want het is het niet waard om je daar zo druk over te maken … of eigenlijk zijn zij het niet waard !!! Kom op, Butoijo, laat wat van je horen. Waar ben jij allemaal geweest ? Alleen Oost-Java of ook op de andere eilanden ? En wat wil je graag weten over Lombok ? Indesco

Oost-java is voor mij onbekend terrein. Zij het dan dat ik een paar keer met de ferry naar Bali vv ging.
Mocht het nodig zijn om een paar daagjes rustig de zaakjes te bekijken, want daar gaat het me om, rust, zal ik zeker eens denken aan jouw guesthouse. Het volgend jaar ga ik maar weer eens in die contreien kijken. Banyuwangi en omgeving lijkt me ook een optie. Maar beloven kan ik niets.

Ja, Banyuwangi is niet ver van ons vandaan. Zo’n 50 kilometers.
Met de bus of trein is het verder erg goed te doen naar ons.
De trips die wij maken naar Sukamade, Kawa Ijen enz. maken wij allemaal met onze eigen jeeps.
Bij ons blijft het allemaal erg kleinschalig en zoals we horen van gasten vinden ze dat erg prettig.
De grote jongens zoals FOX denderen overal langs en als gasten van FOX dan bij ons bezoek komen hebben ze spijt dat ze voor zo’n grote organisatie hebben gekozen.
Al moet ik wel zeggen dat dit ook wat heeft en het is ook een stuk goedkoper.
Ja, het is maar waar je voorkiest.

Nou goedkoper? De eerste georganiseerde reis in groepsverband was vergeleken bij mijn reizen op individuele basis stukken duurder. Heb nadien ook veel meer gezien, het nadeel was wel dat ik mijn gestelde doel nooit heb gehaald zodat ik nu elk jaar nog naar Indonesië terug ga en als het kan twee keer.

Dat is inderdaad het probleem bij georganiseerde reizen. Het moet snel en het liefst 2 excursies op 1 dag.
Op zich is er niets mis mee.
Maar ook hier is weer de keuze aan de reiziger.

Dat is ook een reden waarom ik niet met een groepsreis heb meegedaan, omdat je zoveel dingen verplicht ben en als je een x een dagje strand wilt inplannen, kan dat bijna niet. Indesco

Een paar jaar geleden ben ik met een truck vol met zand om onderweg de gaten in de weg te vullen meegereden. Afgelopen jaar hebben mijn vrouw, onze zoon en ik een Jeep gehuurd. Overigens niet met die van Vendie er zijn namelijk nog andere, je kunt vergelijken.

Wat kun jij bijvoorbeeld allemaal vertellen over Lombok, ben jij in het zuiden geweest of midden Lombok of bijvoorbeeld in Labuhan Lombok om de ferry naar Sumbawa te nemen? Ik hoor is namelijk zo weinig over Sumbawa.

Als ik op internet lees wat een ellende het is om dat NP te bereiken, gemiddeld 10 kilometer per uur, moet het uiteindelijk toch wel een paradijs zijn om dat ervoor over te hebben. Lijkt wel een beetje op de weg van Medan naar Bukit Lawang. :angry:

Er zijn inderdaad plekken in Indonesia die gemakkelijker zijn te bereiken.

De weg naar Sukamade is niet altijd even gemakkelijk.

Zelfs een ezel zou niet eens van zijn plek te krijgen zijn als ie het voor zich zou zien… Inderdaad erg maar wel spannend. :wink:

Een ander NP park op Oost Java wat ook zeer de moeite is om te bezoeken is Alas Purwo, niet zo gemakkelijk te bereiken, maar een beetje reiziger schrikt hiervoor natuurlijk niet terug.

Heb even gekeken naar foto’s op het WWW, een paradijs, gelukkig moeilijk bereikbaar, een van de laatste stukjes oerwoud met zeldzame planten en dieren op Java.
Het schijnt ook een paradijs te zijn voor surfers.

Wadoeh ,
piyee toh of zoiets.(Is het zo erg ?)

Als ik zo ziet zou ik nog jaaaren moeten wachten voordat er redelijke wegen zijn .
En hoe is het daar met de slaapgelegenheden ?
Heb je daar ook “redelijke” B&B , of losmens (eenvoudige Indonesische B*B) ?.

Wat verstaat u onder een redelijk losmen?

Losmen/losemen , is zeer eenvoudige slaapgelegenheid, afgeleid van logement (?).
Voor een habbekrats( westerse normen) kan je ook niet te veel verwachten,
Het kan voorkomen dat de accomodatie min of meer vies zijn , heb een paar keren tv programma (BNN reizen ?) gezien over slaapgelegenheid in de Jalan jaksa area Jakarta .
De bedden , toiletten en andere faciliteiten .
Qua prijs zitten ze in de buurt van 10 eurie (met de koers van ong 10.000) .

Dan is het een vieze gebeuren.

Voor dezelfde geld bestaan ook losmen cq guesthouses waar men kan zeggen het is goed genoeg , schoon etc . Daar ben ik van overtuigd .Het zou leuk zijn als er mensen zijn die hun ervaringen met soortgelijke hotel-losmen-guesthouse hier wilen vertellen .En wanneer ze geweest zijn .
De naam , adres , prijs , ontbijt , " faciliteiten" etc .
Het is begrijpelijk dat je een eenvoudige " sarapan pagi" ( ontbijt) krijgt ipv een Continentale breakfast , en met een toilet jongkok is ( hurktoillet) ipv een badkamer met " Grohe " spullen.

In de provincie , o.a Midden Java en Oost Java zou je ook een nette (relatief schone) losmen krijgen voor 10 eurie .

Dank u voor deze (on)duidelijke uiteenzetting maar volgens mij was de vraag wat u onder een redelijk losmen verstond, niet wat u op televisie heeft gezien bij BNN. U heeft in ieder geval duidelijk gemaakt dat u nog in een losmen heeft gelogeerd. Dat is jammer ik heb namelijk vele mooie plekjes van Indonesië bezocht waar een losmen of hutje op het strand het enige plekje was om te slapen. Waar het eten bestond uit nasi goreng of een vers gevangen visje. Of ipv een wandelingetje door een aangelegde tuin van een of ander duur zoveel sterren hotel, een wandelingetje door de rimboe, en dat alles voor minder en soms veel minder dan Rp 100.000,-

Kort samengevat , ik heb over 2 soorten losmen.

1.Een vieze soort zoals ik heb gezien op TV .
Waar je een bruine vieze toilet ziet , een vieze matras plus kruipende ongedierte .

2.Een schone soort , waar je wel kan slapen .
Ik kan het voorstellen dat het wel bestaat.
Heb nog niet in het echt van binnen gezien.

1. Nog nooit in een losmen geweest , wel bij een Melati 3 hotels .

2. Het is ook jammer dat ik het nog niet heb mogen ervaren.

Ik ben benieuwd waarom je de vraag “Heb je daar ook “redelijke” B&B , of losmens (eenvoudige Indonesische B*B) ?” stelt. Heb je plannen om daar ook naar toe te gaan?