Top! Bedankt en bonuspunten voor snelheid. ![]()
Nog een puntje. Je krijgt de treinkaartjes al mee dus je moet echt goed vooruit denken. We gaan namelijk van Osaka naar Hiroshima en daarna van Miyajima (Hiroshima) naar Kyoto. We willen ook halverwege een bezoek brengen aan het Himeji Castle. (Waarschijnlijk op de terugweg, omdat de heenweg een zondag is vd Golden Week, dus we gokken heeeeeel druk…) dus dan zouden we ook al de tijden moeten doorgeven wanneer we weer verder gaan?
Of is reserveren dan ook eigenlijk niet meer nodig? (7 mei)
Hoi,
ja, als je de reserveringen maakt krijg je meteen de plaatsbewijzen voor de stoelen mee.
Ik vond het zelf handig om een overzichtje mee te nemen van welke ritten ik vooraf een reservering wilde maken, dan konden de medewerkers het meteen in de computer kloppen.
Verstandig om Himeji niet op de zondag in de Golden Week aan te doen, het schijnt al drukker dan gebruikelijk te zijn omdat het kasteel net weer open is, een weekend en feestdag maken het alleen maar drukker ![]()
Voor de vervolgreis van Himeji naar Kyoto zou ik geen reservering vooraf maken. Als je bij de trein aankomt kun je gewoon doorlopen naar de coupes met ongereserveerde plaatsen.
Of je kunt bij de balie vooraf nog een plekje reserveren. Maar omdat het een weekdag is denk ik dat je wel goed zit.
Deze kreeg ik van een collega … Die ga ik dus vooraf invullen, wel zo makkelijk ![]()
Goedenavond,
In augustus ga ik voor drie weken naar Japan. Het is voor mij de eerst keer en ik wil de volgende steden bezoeken:
Van Naar Trainpass Kosten
Hakata (Fukuoka) Nagasakhi North Kyushu pass 3 dagen 52,00
Hakata (Fukuoka) Aso North Kyushu pass 3 dagen
Hakata (Fukuoka) Beppu North Kyushu pass 3 dagen
Hakata Hiroshima Hoe van Hakata naar Hiroshima? 67,42
Hiroshima Osaka Hoe van Hiroshima naar Osaka? 76,72
Osaka Nara JR Kansai Area 38,00
Osaka Himeji JR Kansai Area
Osaka Kobe JR Kansai Area
Osaka Koyasan Hoe van Osaka naar Koyasan? 16,01
Koyasan Kyoto Hoe van Koyasan naar Kyoto? 33,46
Kyoto Mount Fuji 117,39
Mount Fuji Tokyo 29,28
Totaal 430,29
Via de site van Hyperdia en de informatie van een aantal aanbieders van de JR Pass ben ik op bovenstaande kosten en JR regio passes gekomen. Kan een van de ervaren reizigers hierin met me meedenken? Zijn er bijvoorbeeld nog andere regio passen die me goed van pas kunnen komen? Of raden jullie aan om een landelijke JR pass te kopen voor 21 dagen? Als de prijzen in bovenstaande overzicht kloppen scheelt dat namelijk niet veel met de landelijke pass.
Er zitten een aantal lange trajecten in van stad tot stad, zijn die allemaal te gebruiken me de landelijke JR Pass of misschien een combinatie van regio passen?
Alvast bedankt!
Mitch
Ik weet in ieder geval wel dat de trip van en naar Koyasan maar een heel klein gedeelte met de JR is. Het grootste deel is met andere maatschappijen. Deze kosten zijn niet hoog, dus lijkt het me niet nodig om een andere pas aan te schaffen.
Via Wereldwijzer app
De 21-dagen JR Pass is ongeveer 420 euro/59350 yen. De meeste trips zijn met JR. Op Japan-Guide kun je voor de meeste bestemmingen ook info vinden hoeveel het kost en wat wel en niet onder de JRP valt en ook de info over lokale passen staat erbij.
Voor het minieme prijsverschil zou ik gewoon voor het gemak van de JRP gaan. Bovendien ben je dan flexibel, je kunt op het laatste moment nog besluiten ergens anders heen te gaan, mocht er een typhoon of vulkaanuitbarsting of iets dergelijks zijn.
Ik heb het overigens niet nagerekend voor je. Tip: het zou gemakkelijker zijn als je de prijzen ook in Japanse Yen vermeldt. De koers kan namelijk fluctueren. En ik denk dat de meeste ervaren Japan reizigers de prijzen globaal in Yen in hun hoofd hebben.
Beste Nigo,
Bedankt voor jouw reactie. De prijzen in Yen zijn als volgt:
Van Naar Trainpass Kosten
Hakata (Fukuoka) Nagasakhi North Kyushu pass 3 dagen 7.225
Hakata (Fukuoka) Aso North Kyushu pass 3 dagen
Hakata (Fukuoka) Beppu North Kyushu pass 3 dagen
Hakata Hiroshima Hoe van Hakata naar Hiroshima? 9.350
Hiroshima Osaka Hoe van Hiroshima naar Osaka? 10.650
Osaka Nara JR Kansai Area 5.270
Osaka Himeji JR Kansai Area
Osaka Kobe JR Kansai Area
Osaka Koyasan Hoe van Osaka naar Koyasan? 2.225
Koyasan Kyoto Hoe van Koyasan naar Kyoto? 4.640
Kyoto Mount Fuji 16.280
Mount Fuji Tokyo 4.060
Als ik het goed begrijp zijn alle bestemmingen dus te bereiken middels JR lijnen, met uitzondering van een deel van het traject naar Koyasan.
Hoe gaat het normaal gesproken als je van stad naar stad reist? Heb je dan passen nodig van twee regio’s (indien we er voor kiezen niet de nationale pass aan te schaffen)? Ik ga de site van Japan Guide bekijken, bedankt voor de tip!
Het probleem met regionale passen is dat er niet echt een gunstige pas is om van Kansai naar Tokyo te reizen. Naast de gewone JRP is alleen de Tokaido-Sanyo Shinkansen Tourist Pass daarvoor geschikt, en die is in verhouding erg duur. Afgaand op je reisschema zou een 21-daagse JRP net lonen, waarbij je zoals Nigo recht aangeeft maximale flexibiliteit hebt. Je zou wellicht nog kunnen kijken of je alle lange trajecten binnen twee weken kan doen, eventueel dan aangevuld met de Northern Kyushu Railpass.
Het laatste stukje naar Mount Fuji, naar Kawaguchiko, valt ook niet onder de JRP trouwens.
Hoi,
na het lezen van het bovenstaande is het me nog niet helemaal duidelijk.
Wij gaan volgende week op vakantie: een week Tokyo, dan een dag of drie Kyoto om nog een dag of drie in Osaka te blijven.
Volgens mij kunnen we het beste hier geen JR-pass aanschaffen maar losse tickets, klopt dit? We willen met de bullettrain reizen tussen de steden in, dat scheelt ons veel tijd.
Ik hoop op een goed advies,
groet,
Erik
Als je voor de rest geen uitstapjes richting hiroshima, nara, etc gaat maken en slechts reist tussen en binnen deze 3 steden is het inderdaad goedkoper om losse tickets te kopen.
Via Wereldwijzer app
Klopt inderdaad. Een enkele reis Tokyo - Kyoto per shinkansen kost zo’n 14.000 yen, de goedkoopste railpass kost ruim het dubbele. Tenzij je daarnaast nog een hoop wat verdere dagtrips zou maken verdien je dat nooit terug. Daarnaast heb je het voordeel met losse kaartjes dat je dan ook een Nozomi mag nemen (kost 300 yen extra t.o.v. Hikari), die gaan nog wat sneller en vooral ook vaker: er rijden 2 Hikari per uur tegen 4 tot 7 Nozomi.
Er was tot een maand geleden overigens ook nog een Tokaido-Sanyo Railpass, deze was echter nauwelijks goedkoper dan een JRP, maar had als voordeel dat je daarmee wel de Nozomi mocht nemen en dat je korting kreeg op diverse bezienswaardigheden langs de route. Maar inmiddels wordt die pas sowieso niet meer verkocht.
Bedankt voor alle tips!
Ik heb wellicht nog wel mat meer vragen, al helpt mijn “lonely planet” ons goed voor Japan.
Hoi, ik heb al mijn hotels geboekt en kwam erachter dat het rond 20 september erg druk is in Japan. Nu vraag ik me af hoe dit werkt met de JR Pass.
Kan ik het beste bij het inwisselen van mijn voucher plaatsreserveringen maken? Moet ik van te voren op hyperdia kijken welke treinen ik dan precies wil nemen en dit uitprinten en meenemen?
Ik wil doen:
Tokyo - Kyoto
Kyoto - Himeji - Hiroshima
Hiroshima - Kurashiki
Kurashiki -Hakone
Hakone - Tokyo
Ik zag ook dat er voor bepaalde plaatsen meerdere stations zijn. Hoe weet je welke je moet hebben, bijvoorbeeld in Hakone.
Alvast heel erg bedankt!
Je zou inderdaad bij het inwisselen van de voucher reeds reserveringen kunnen maken, mocht het later anders uitpakken kan je het altijd nog wijzigen. Normaal gesproken zijn reserveringen zelden een probleem, maar aangezien er van 19 t/m 23 september enkele nationale feestdagen kort na elkaar vallen en veel Japanners dus 5 dagen op rij vrij zijn zal het inderdaad wel druk kunnen zijn.
Bij de inwisselbalie’s op de vliegvelden spreken ze over het algemeen prima Engels (per slot van rekening komen daar erg veel toeristen), op andere stations is het soms wat behelpen. Maar met wat simpel Engels kom je er meestal wel uit, en sowieso staat er altijd wel een kalender waarop je de juiste dag aan kan wijzen. Desnoods pakken ze er dan nog wel een papieren dienstregeling bij om de gewenste tijd te kiezen. Maar het kan uiteraard nooit kwaad vooraf even een lijstje te maken.
Voor wat betreft de stations, het kan soms inderdaad puzzelen zijn welk station je precies moet hebben. Tokyo heeft honderden stations, maar slechts één daarvan heet daadwerkelijk Tokyo. Bij Hakone is dat uiteraard wat minder extreem, maar je moet toch net even weten waar je precies moet zijn. Veelal geven hotels aan welk station vlakbij is, en anders kan Google Maps hierbij wellicht van pas komen.
Bedankt voor de tips, heb er veel zin in!
Zijn de prijzen opeens aan het stijgen?
Goedkoopste JRP op dit moment
21 dagen
€468
http://jrpass.tojapan.nl/prices/
Ga van 13/8 tot 2/9 naar Japan en de prijzen van hotels zijn anno 2016 ook flink gestegen itt tot vorig jaar op bijna hetzelfde moment van boeken een jaar geleden.
Basis is 1 pers. kamer in business hotels in 2015 gemiddeld - €40 per nacht en nu + €70 in bijna dezelfde periode.
Hoop dat ze binnenkort wel wat gaan zakken in de prijs
Die kamers zijn flink in prijs gestegen zeg!
De prijs van de JRP kan liggen aan de wisselkoersvan de Yen. Die is nu ongunstiger dan toen ik m’n pas kocht in maart voor € 448,-
Maar dat verklaart de kamers natuurlijk niet. Kan het iets te maken hebben met Obon (tussen 6 en 21 aug dit jaar)? Je pakt daar net het laatste deel van mee.
De yen is wel langzaam maar zeker weer omhoog aan het klimmen, en dat zie je ook snel in de JRP’s terug. Sommige verkooppunten werken met dagprijzen op basis van de actuele koers, anderen passen eens in de zoveel tijd de prijzen aan. Met de huidige koers zou een 21-daagse JRP al richting de 500 euro moeten kruipen, dus op dit moment likt dit zelfs nog een mooie prijs om snel toe te happen. Maar als de koers weer iets zou zakken scheelt het ook zo weer een paar tientjes. Het is een gok.
Wat betreft hotels vind ik het wel een groot verschil, wat zich niet alleen door de koersstijging laat verklaren. Wellicht toch andere plaatsen of verhoogde prijzen voor evenementen? Meer naar het noorden heb ik regelmatig kamers voor iets boven de 3000 yen gehad, maar in Tokyo en zeker in Kyoto is het al snel het dubbele.
Vorige week heb ik mijn bestelde hokuriku-takayama trein pas binnen gekregen, de daarvoor nog in te wisselen voucher althans. Ik dacht een beetje nonchalant dat ik bij een reisbureau kon binnenwandelen om er een aan te vragen. Echter, keek ik er even van op toen ik zag hoeveel kosten er nog bij kwamen. Zeker twintig Euro duurder. Daarbij kwam het bedrag dat ik moest betalen zelfs nog hoger uit dan de pas per 1 okt 2016 zou kosten, want dan werd het tarief met 5 € verhoogd. Wat zou eigenlijk hun werkwijze zijn? Moet het per aangetekende post eerst naar het reisbureau gestuurd worden en vervolgens na betaling per aangetekende post weer naar mij toe? Ik vond dat dit best goedkoper kon en heb hem direct online besteld bij Nippon Travel Agency. Nu ben ik zeer benieuwd waar jullie de passen kopen?
Voor een van mijn vorige bezoekjes aan Japan had ik niet eens een voucher hoeven bestellen. Je kon voor sommige strekelijke passen gewoon een e-ticket aanvragen zonder vooraf te hoeven betalen. Als dat mogelijk is, dan zou dat toch ook moten kunnen met de overige regionale passen? Ik vind het eigenlijk best vervelend dat het voor bepaalde passen, niet alle, alleen via zo’n omweg kan,
Overigens zie ik veel dat reizigers naar Japan alle grote toeristische plaatsen tijdens hun eerste bezoek in 1 week willen proppen. Zoals Hirosjima, Nagasaki, Kioto en Tokio tegelijk. Ik weet dat dit mij niks aangaat, maar dat is voor mij ook een beginnersfout geweest. Tijdens mijn eerste keer Japan hadden wij ook die pas voor heel Japan en ik vind nog steeds dat ik hem niet echt nodig had gehad voor de plaatsen waar ik toen naar toe wilde. Onder andere moest ik nog bijbetalen voor de vele vervoerders die niet bij JR zitten aangesloten. Ook voor mijn komende reis zullen er trajecten zijn die niet door de JR pass worden gedekt.
extra: ik vond een webadres op pag vijf, daar heb ik ooit eens een JR-west e-ticket aangevraagd.