Japan Rail Pass

Bij binnenkomst is er in de hoek een rek en n sleuf waar tassen en koffers gezet kunnen worden. Het is niet gebruikelijk om de tas mee te nemen naar je plek. Er is geen rek boven je hoofd zoals in het vliegtuig het geval is. En Japanners hebben zelf minder beenruimte nodig dan de gemiddelde Europeaan. Dus ook daar valt de opslagruimte tegen. Als je een beetje op tijd bent is er altijd wel plek om je koffer of tas te plaatsen. Vraag bij voorkeur plaatsen in de buurt van zo’n rek , mocht je het niet vertrouwen. Niet dat dit nodig is, ik heb me nergens veiliger gevoeld dan in Japan.

Via Wereldwijzer app

1 like

Bij de treinen voor de langere afstanden worden de stoelen altijd in rijrichting gedraaid, achter de achterste stoelen is dan ook ruimte voor grotere bagage. Daarnaast hebben de meeste treinen wel bagagerekken boven de stoelen, daar kan je ook makkelijk en grote tas kwijt. Ik heb eigenlijk zelden tot nooit problemen gehad m’n bagage ergens kwijt te raken.

1 like

Bedankt Wizard & Ed voor deze info.

Als ik nu op Narita land en naar Tokyo centre wil, dan moet ik op het vliegveld dus mijn Exchange Order omwisselen in een JR-pas. Moet je daar ter plekke dan ook reserveren? (Ik kom op 1 mei aan, dus het is Golden Week). En moet je dan ook allerlei andere reizen al reserveren, of is het te doen om zonder reserveringen te werken?

Mocht je eerst een paar dagen in Tokyo blijven, dan kan het wellicht gunstiger zijn de JRP nog niet in te laten gaan, en kan je wellicht met een pas voor kortere duur af. Voor ritjes binnen de stad is een JRP niet rendabel. Het inwisselen kan buiten Narita Airport ook op diverse grote stations in de stad, zo uit m’n hoofd in ieder geval op Tokyo, Ueno, Shinagawa Shinjuku, Shibuya en Ikebukuro.

Wat betreft reserveringen, die kan je tot een paar minuten voor vertrek nog maken, en zeker op de belangrijke trajecten is er meestal wel plaats. Zo niet, ga er dan maar van uit dat het ook in de unreserved-sectie van de trein knap druk zal zijn. Zelf maak ik indien mogelijk altijd een reservering, zeker met bagage is het gewoon praktisch om niet naar een plekje te hoeven zoeken. Daarnaast nog een voordeel: in sommige shinkansen is de unreserved-sectie een 3+3 opstelling, en reserved 3+2. Dat zit toch net even aangenamer…

Overigens nog wel even terugkomend op m’n vorige bericht over de ruimte voor bagage: de E4 Shinkansen betreft een dubbeldekker, en daarin is reizen met veel bagage minder handig. Deze worden echter nog alleen ingezet op de Joetsu-lijn naar Omiya (Saitama) en Niigata, diensten met deze trein worden aangeduid als Max Toki en Max Tanigawa. Simpel gezegd: zit er geen Max in de naam van de dienst, dan is bagage geen probleem.

2 likes

Bedankt Wizard,

Ik denk erover om eerst 3 dagen in Tokio te blijven en dan de 4e dag richting de Hitachi Seaside park te gaan. Vervolgens, dag 5 t/m 13 richting Kyoto, Hirochima, terug naar Osaka te gaan. Dan zit ik toch qua kosten voordeliger met een JR of niet? En aangezien je moet kiezen tussen 7 of 14 dagen JR, lijkt het me dat ik dan toch de 14 daagse pas moet nemen.

Hahah … ‘Max’ en dan problemen met bagage :wink:

De JR pas is zeker weten goedkoper!

Hallo Frank,

in dit plan heb je een paar grote ritten (aangenomen dat je terugvliegt vanaf Osaka):
Tokyo - Hitachi: 4740 yen
Hitachi - Kyoto: 17170 yen
Kyoto - Hiroshima: 11370 yen
Hiroshima - Osaka: 10030 yen

Dat geeft een totaal van 43.310 yen.
Een 7 dagen pas kost 29.110 yen, voor 14 dagen 46390 yen.

Als je de grote ritten binnen de 7 dagen weet te plannen, ben je veel voordeliger uit met de 7 dagen pas. De ritten Narita-Tokyo (2820 met N’ex, 1190 met Keisei Liner (niet skyliner!)) en Osaka - Kansai Int (1190) moet je dan los kopen.
(Dat is dan 7 dagen pas 29.110+4.010 = 33.120 yen totaal voor de N’ex oplossing, met de Keisei liner ben je dan nog goedkoper uit).

Met deze ritten erbij ben je alleen als je de N’ex trein naar Tokyo uit net iets voordeliger uit met een 14 dagen pas, en dan gaat het maar om 1000 yen.
Dat verandert als je ergens nog wel een grote rit van plan bent (bijv. Tokyo-Nikko). Voor de rest ga je in Tokyo niet zoveel aan de JRP hebben. Stukjes met de treinen in de stad zijn niet zo duur.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

1 like

Bedankt voor je info. Ik denk dat ik toch maar de 14 dgn pass neem, want ik wil nog langs Ashikaga en Tsumago…

grts

Ik was vorig jaar in Japan. De bagagerekken in de trein waren meestal vol (was tijdens golden week). Nam mijn backpack daarom mee naar mijn zitplaats. Was geen probleem. Had overigens het idee dat ik meer beenruimte had dan in trein in NL.

Vraagje: die railway pas… Kan ik ook twee keer n week los kopen?

Ik dacht ooit gelezen te hebben dat dat niet zou kunnen, maar volgens deze site is het geen enkel probleem, en ook bij JTB kom ik een vergelijkbaar antwoord tegen. Maar voor de zekerheid zou je het bijvoorbeeld nog bij Tozai kunnen navragen, die zullen daar geheid meer ervaring mee hebben.

Het zal overigens wel van je plan afhangen of dat gunstig is. Een pas voor 21 dagen is praktisch even duur als twee passen van een week, dat scheelt net een tientje. Dus alleen als je qua langere ritten een “pauze” van meer dan een week hebt zou dat mogelijk interessant zijn.

Oke, bedankt! Jaa dat reisschema … blijft nog lastig!

Hoelang van te voren kun je t aanvragen? ( bestellen en binnen hebben op tijd) want mn paspoort ligt voorlopig nog in het visumburo zeg maar…

Dat kan binnen enkele dagen, en sommige verkopers van die passen kunnen de voucher voor spoedgevallen op Schiphol leveren. Ik noemde ook al Tozai, die hebben een kantoor in Amsterdam dus wellicht kan je net zo makkelijk de voucher daar ophalen. Je hebt voor de aanvraag je paspoort overigens niet nodig, maar uiteraard wel om de voucher eenmaal in Japan om te wisselen voor de pas.

Ohh niet nodig? Perfect! ik ga me nog even de komende paar weken zwaar verdiepen in het schema… en dan na jouw scherpe blik ga ik bestellen haha

Hallo,

Ik snap even iets niet helemaal. Ik ga 14 dagen door Japan (grofweg: Tokyo-Kyoto-Hiroshima-Osaka) en zou op basis van wat ik hier in deze thread lees toch een JR-pass moeten kopen, omdat dat al snel voordeliger is. Maar als ik de Hyperdia mag geloven kom ik toch voordeliger uit zonder een 14 daagse pas van € 354,-.

Je betaalt met een JR toch alleen niet meer het basistarief, maar bij expresstreinen en shikansen toch wel de ‘seat fee’ (al dan niet unrserved)?

tour.jpg

Met een JRP vervallen ook die seat fee en reserveringskosten, in principe hoef je nergens meer voor te betalen. Enige uitzonderingen zijn enkele trajecten die deels over private spoorlijnen gaan, daar betaal je nog een toeslag voor, en voor accommodatie in slaaptreinen.

Aha, dan is het inderdaad voordeliger. Ik meende ergens gelezen te hebben dat je reservering bij moest betalen. Zal wel Japans zijn geweest of vreselijk laat dat ik dat meende te hebben gelezen.

Arrigato Wizard-san.

Misschien een goede tip, maar ik heb de JR-passen besteld bij Japan experience. De volgende dag werden ze al bezorgd en er werd bovendien een kaart van Japan bijgevoegd (van het volledige treinnetwerk) plus een hele goede reisgids voor Japan die gefocussed is op reizen met de trein. Ik dacht eigenlijk dat deze reisgids standaard werd meegstuurd, maar ik heb nu het idee dat deze nuttige gids gratis wordt verstrekt door japan experience. zeker de moeite waard dus!

Nog 8 dagen voor we vertrekken!

wij komen de 24e aan op Narita en ik wilde daar al meteen de voucher inleveren en de trajecten reserveren. Echter haal ik uit bovenstaande reactie dat de voucher ophalen ook direct activeren is? Klopt dat, of was het gewoon een tip op een bepaalde reis? Wij hebben namelijk een 7 daagse pas die we pas in de middelste week nodig hebben.

Oh ja en op welke site kun je het makkelijkst je trajecten zoeken? Is dat hyperdia?

Bvd.

Hoi, als je de voucher in wisselt dan hoeft hij niet direct in te gaan. Je gaat wel de ‘echte’ railpas krijgen, daar wordt dan de datum in gestempeld van de eerste geldige dag van de pas.
Je zou wel al ritten kunnen reserveren die je met de railpas gaat maken, die kaartjes krijg je dan ook alvast mee.
Ik vind hyperdia inderdaad een heel handige site voor de Japanse treinen.

1 like