Alhoewel ik zelf nog ben geweest ben heb ik gelezen dat zowel Fuji als Nikko als dagtrips te doen zijn, mits je enkel de hoogtepunten aandoet (dus geen beklimming of het omliggende national park in Nikko). Maar veel meer luxe kun je je ook niet veroorloven in acht dagen.
Als je dit een beetje praktisch inpast en niet al te lang blijft pakken houdt je dan voor zowel Kyoto als Tokio drie dagen over. Dan heb je toch wel wat moois gezien denk ik.
Nikko is prima als dagtrip vanuit Tokyo te doen, al zal je met meer tijd uiteraard meer kunnen zien. Bij Fuji is het meer de vraag wat je wilt. Beklimmen? In oktober waarschijnlijk geen optie meer. Alternatieven zijn bijvoorbeeld Fuji Five Lakes en Hakone, beiden prima als dagtrip te doen, maar zeker in Hakone moet je dan door de afstand wel een beetje geluk met het weer hebben.
Met zo weinig tijd zou ik Nikko waarschijnlijk laten schieten, hoe mooi ook, in Kyoto heb je al meer dan genoeg prachtige tempels. Hakone zou je eventueel onderweg van Tokyo naar Kyoto mee kunnen pikken.
Of een alternatief: blijf in Tokyo en gebruik at als uitvalsbasis voor de omgeving. Zoals gezegd Nikko, Hakone en Fuji Five Lakes, maar bijvoorbeeld ook Kamakura, Kawagoe en Yokohama. Meer dan genoeg te zien om het een week uit te houden. En dat zegt iemand die in totaal zo’n drie weken in of rond Tokyo is geweest en zich daar nog geen moment verveeld heeft
Dank jullie wel voor de reacties! Goed om te weten dat Fuji en nikko als dagtrips te doen zijn. Ik denk dan ook dat ik er uit ben. Ik heb nu het volgende idee in m’n hoofd:
12-16 okt Tokyo
15 okt dagtrip nikko
16-19 okt Kyoto
19 okt hakone of Fuji five lakes (ik vlieg om 21.00 uur vanaf Tokyo)
Dan verblijf ik in principe op 2 plekken, maar kan ik wel alles zien. Is deze planning realistisch?
Wat is mooier/leuker hakone of Fuji five lakes? Beklimmen zal er inderdaad niet inzitten, maar wil vooral genieten van de natuur en mooie fotos maken.
Kan ik met deze route het beste een los treinkaartje kopen of toch de railpass aanschaffen?ik las dat je m ook in Tokyo kunt gebruiken voor de trein trajecten in de stad. En aangezien het lijkt dat een retourtje Kyoto al ruim 200 euro kost is dat misschien wel voordeliger…
De planning is zeker realistisch. De keuze tussen Hakone en Fuji Five Lakes is een moeilijke. Hakone heeft meer verschillende attracties, ik denk dat je moet kijken of daar iets interessants tussen zit voor je. Owakudani is bijvoorbeeld interessant. Als de weersvooruitzichten rond Fuji niet goed zijn is Hakone een betere optie denk ik.
Ik denk dat je even rustig alles moet uitrekenen om te weten of het goedkoper is om losse kaartjes te kopen, hoewel het waarschijnlijk niet veel gaat schelen. De Railpass geeft je ook een stukje gemak en je kunt gedeeltelijk met de Shinkansen reizen naar Nikko en Hakone. Veel plekken in Tokyo zijn inderdaad te bereiken met JR, een enkeltje binnen Tokyo is meestal ongeveer 160-220yen.
Persoonlijk zou ik trouwens nog een verre dagtrip zoals Hiroshima/Miyajima vanuit Kyoto inplannen om meer uit de Railpass te halen, maar dan zul je weer iets anders weg moeten laten.
De Suica & NEX is ook een goede deal met reistegoed om van Narita naar Tokyo te reizen, afhankelijk van waar je verblijft.
Ik denk dat Nigo grotendeels gelijk heeft.
De planning is realistisch en je moet even uitrekenen of de JRP voordelig is.
Maar of je nu, als je de JRP aanschaft, een hele dag in de trein moet gaan zitten om het eruit te halen? De treinen in Japan zijn mooi en schoon hoor, daar niet van, maar ik zou het toch zonde vinden om daaraan mijn tijd te verdoen. Er is zoveel moois te zien in en in de buurt van Kyoto en dat red je allemaal al nooit.
Je kunt naar mijn mening beter zo weinig mogelijk reizen en zoveel mogelijk genieten van waar je bent.
Wat betreft Fuji Five Lakes versus Hakone, ik denk dat je het zo moet zijn: Hakone is op zichzelf mooier, in FFL heb je door de veel kleinere afstand meer kans Mt. Fuji te zien. Hakone heeft wel het voordeel dat het vanuit Kyoto min of meer op de route ligt, terwijl FFL een forse omweg is.
Overigens zou ik het dan wel eerder op de rit naar Kyoto doen dan pas op de terugweg. Als je om 21.00u vliegt zal je uiterlijk om 19.00u op het vliegveld moeten zijn, en rekening houdend met de avondspits zal het dan toch erg krap worden om het hele rondje Hakone te maken.
Bedankt voor jullie reacties! Dit maakt het plannen van mijn reis een heel stuk eenvoudiger.
Ik ga me nog even goed verdiepen in hakone en Fuji five lakes om zo een beslissing te maken. Maar denk dat, als ik jullie zo hoor, hakone de beste keuze is. Tenzij het weer minder goed is. Dit kan ik ook nog op de dag zelf bepalen. Ik zal hakone (of fuji 5L) dan inderdaad gaan bezoeken op de weg richting Kyoto ipv op de dag van vertrek.
Ik denk dat de railpass niet veel scheelt met losse kaartjes en maakt het wel iets gemakkelijker reizen dan iedere keer losse kaartjes halen. Een extra verre trip maken om m’n treinpas eruit te halen gaat denk ik wat ver, hoe mooi hiroshima en Myajima ook zal zijn. Ik vind het zonde om in zo’n korte periode veel tijd in de trein door te brengen, terwijl er nog genoeg te zien is op de plekken waar ik al heen ga. Maar het is wel fijn om die flexibiliteit te hebben ter plaatse, voor het geval ik ineens toch graag nog iets anders wil bezoeken. Maar ik denk dat ik met deze route al een prachtige reis ga maken en niet de behoefte zal hebben er nog meer in te stoppen!
Dan ga ik nu nog even uitzoeken in welke hostels ik ga verblijven. Mocht ik daar nog tips voor nodig hebben dan laat ik het weten. In ieder geval al heel erg bedankt voor al het goede advies tot zover!
Wij gaan 31 maart 2013 naar Japan; hoelang van te voren moet ik de JRP aanvragen.
Als ik naar een bestemming reis met overstaps kan ik dan bij de 1e instap ook al de plaatsen laten reserveren voor de overstaptreinen
of moet ik dit bij elke tussenstop opnieuw laten doen en zo ja mis ik dan niet de aansluiting.
ik reis blijkbaar op 1 van de drukste dagen (golden week) van Tokyo naar Kyoto. Mijn vraag is op welke manier ik een plaats kan reserveren? Kan dit pas op het moment dat je aankomt in Japan of kan dit al eerder?
Ik zal het je nog sterker vertellen: je kan pas een plaats reserveren als je al een kaartje hebt, of in het geval van JRP pas vanaf de datum dat je die in hebt laten gaan.
Nu kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat echt alles vol zit, want hoe druk het ook zal zijn, er rijden op dat traject 6 of 7 treinen per uur, het merendeel 16-delig. Je zal waarschijnlijk wel wat flexibel moeten zijn qua vertrektijd, en mocht je de JRP al eerder in laten gaan, reserveer dan direct iets voor dat traject.
Dit is onderdeel van een van de grootste reisorganisaties in Japan: H.I.S
Ik heb hier al eerder de Railpass besteld en ook vliegtickets. Je kunt gewoon langsgaan bij hun kantoor als je dat wilt. Bestel wel voor 1 april indien mogelijk, want dan gaat de consumptiebelasting omhoog in Japan (van 5% naar 8%)
Daar heb ik hem de laatste keer ook besteld, maar volgens mij zijn alle verkooppunten sowieso wel betrouwbaar, ook met Tozai en ACPrail heb ik prima ervaringen. Gewoon kopen bij degene die het goedkoopste is.
Ik vlieg over twee weken naar Japan. Heb de reis al uitgestippeld en de hotels geboekt. Alleen kom ik er niet helemaal uit qua treinreis.
De reserveringsfee is soms gelijk bijna aan de ticketfee. Als ik reken met de prijzen inclusief ticketfee kom ik nog steeds goedkoper uit dan wanneer ik een railpas zou nemen. Zie ik iets over het hoofd? Ik hoor het graag!
Mijn route:
26 april: enkele reis Narita luchthaven - Tokio
27 april: retour Tokio - Nikko
28 april: enkele reis Tokio - Kamakura
29 april: enkele reis Kamakura - Hakone + enkele reis Hakone - Kamakura
3 mei: enkele reis Tokyo - Takayama (met bus naar Ainokura)
6 mei: enkele reis Kanazawa - Kyoto
9 mei: retour Kyoto - Nara
10 mei: retour Kyoto - Hikone
11 mei: enkele reis Kyoto - Kyosan
12 mei: enkele reis Kuyosan - Osaka
13 mei: enkele reis Osaka - Hongu
15 mei: enkele reis Hongu - Osaka
17 mei: enkele reis Osaka - luchthaven
Het is wat verwarrend, maar de “seat fee” zoals Hyperdia die toont is niet zozeer een reserveringstoeslag (die is maar een paar honderd yen), maar vooral een toeslag voor express-treinen. De “fare” is een vaste prijs voor de afstand, ongeacht of het een boemeltje of een shinkansen betreft. Daarbovenop komt die toeslag voor snellere treinen, zeker voor shinkansen is dat vaak net zoveel als de fare.
Even naar je route kijkend zitten er een aantal dure trajecten in: Tokyo - Takayama (bijna 15.000 yen), Kanazawa - Kyoto (zo’n 7.000 yen) en de trip Osaka - Hongu (2x 9.750 yen). Daarmee alleen kom je nog niet aan de prijs van een 14-daagse JRP, maar met de andere tripjes erbij haal je dat nog wel. Maar dan moet je dus wel je reisroute iets aanpassen zodat alle lange reisafstanden binnen een periode van 14 dagen vallen. En dat zal gezien je toch best wel ambitieuze planning niet echt meevallen.
Of een 21-daagse JRP echt rendabel zal zijn is maar de vraag, maar toch zou ik die puur voor het gemak wel overwegen. Misschien zou je met losse kaartjes enkele tientjes goedkoper uit zijn, maar met JRP hoef je je dan veel minder te beperken. Geen boemeltje naar Hikone bijvoorbeeld, maar gewoon de anders ruim drie keer zo dure shinkansen. Het levert je misschien niet zoveel voordeel op, maar wel een hoop comfort. En dat is toch ook wat waard.
Dank voor je snelle antwoord! Zou jij dan gaan voor een 14-daagse pas of een pas voor 21 dagen?
Het traject Kamakura - Hakone valt iig buiten de JR-pas. En een deel van de reis van en naar Koyasan ook.
Van en naar Ainokura is trouwens met de bus (daar ga ik heen op 5 mei en 6 mei via Kanazawa naar Kyoto (dan kan ik nog een van de tuinen bekijken).
Ik las trouwens ergens dat het handiger was om van Osaka naar Shirahama te reizen en dan met de bus naar Hongu. Dat zou sneller zijn dan de hele rit met de trein…
Momenteel is het verschil tussen een 14 of 21-daagse pas maar een kleine 100 euro, daar zou ik me niet door laten beperken. Ik zit zelf voor m’n geplande trip in de zomer met hetzelfde dilemma, daarvoor zou ik eigenlijk minimaal 15 dagen een JRP nodig hebben, of ik moet een bestemming die ik graag zou willen bezoeken toch schrappen. Dat gaat dus mooi niet gebeuren…
Je hebt er wel een aantal plaatsen bij zitten die ik nog niet bezocht heb, of waar ik überhaupt nog niet van gehoord had (Hongu), dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen. Wordt dit overigens je eerste reis naar Japan?
Yes, mijn eerste trip. Superveel zin in!
Hongu is onderdeel van de Kumano Kodo: een eeuwenoude pelgrimsroute. De complete route duurt zo’n 3 maanden maar vanuit Hongu kun je mooie dagwandelingen maken en 's avonds relaxen in onsens.
Dan toch maar gelijk een eerste vraag: Kun je in die treinen beiden met grote rugzak gewoon ergens zitten, of hoe werkt dat. (Complete newbie wat Japan betreft)