Japan Rail Pass

Geen probleem.

Een Japan Rail Pass (JRP) is de beste manier om makkelijk met het openbaar vervoer te reizen in Japan, op voorwaarde dat je meer van het land wil zien dan enkel Tokio of Osaka.
Een kaartje met de Hikari van Tokio naar Shin-Osaka kost bijvoorbeeld ruim 13000 yen, of ongeveer 120 euro tegen de koersen van vandaag.

Een ongereserveerde stoel kost een paar euro minder: een verwaarloosbaar bedrag als je niet afhankelijk bent van een strikt reisbudget.

Je kunt natuurlijk ook een nachttrein nemen, die is wat goedkoper, maar doorgaans is een Shinkansen gewoon makkelijker, sneller en meer comfortabel.

Een JRP is er in twee smaken, en geldig voor 7, 14 of 21 aaneengesloten dagen. Het is dus geen strippenkaart! De twee varianten zijn Regular en Green ( te vergelijken met 2e en 1e klasse) maar de Green-variant brengt voor de gemiddelde Japanreiziger geen voordeel: de kwaliteit van de gewone rijtuigen is al zo hoog vergeleken met wat we in eigen land gewend zijn, dat je je daarin al de koning te rijk voelt.
Er is wel een verschil in gereserveerd en ongereserveerde, dus probeer te reserveren als je daar tijd voor hebt.

Een JRP bestel je buiten Japan. Minimaal drie weken en maximaal drie maanden voor je op reis gaat bestel je een voucher bij een verkooppunt.
Met dat voucher kun je niet zoveel, maar aangekomen in Japan ga je met dat voucher naar een Exchange Office om je JRP te halen.

Je moet wel opletten dat je aan een aantal voorwaarden voldoet.
Bij de Immigratiedienst (nadat je geland bent) geef je aan dat je voor je vakantie naar Japan komt, zodat je een 90-day Landing Permit in je paspoort krijgt. Zonder die permit mag je namelijk geen JRP hebben!
Ook heb je een formulier nodig waarop je aangeeft wanneer je JRP geldig moet zijn.
Plan dit zodanig dat lange reizen gedekt zijn door je JRP.
Het formulier kun je downloaden of ter plekke krijgen en invullen.

Goed, nu heb je dat ding: wat kun je er nu mee?
Met de trein reizen, natuurlijk! Alle treinen onder de JR-vlag vallen onder de JRP, alsook een aantal busdiensten en de JR-ferry naar Miyajima.
Het gemak is enorm: gewoon het station binnenlopen, naar een ticket gate gaan waar een JR-persoon zit, JRP laten zien en gaan.

Gereserveerd of ongereserveerd maakt niet uit: je kunt gewoon naar een Ticket Office gaan en om een gereserveerde stoel naar je bestemming vragen, zolang het niet in een Mizuho, Nozomi of groen treinstel is.

Wat moet je er niet mee doen: hem verliezen. Klink misschien logisch, maar als je hem verliest, ben je hem kwijt en kun je geen nieuwe meer krijgen. draag hem dus ergens waar je eraan denkt en je JRP niet kunt verliezen.
Ik heb een keer iemand meegehad die twee dagen na aankomst zijn portemonnee verloor, inclusief JRP.

Aangezien we op dat moment nog drie weken en zeker vier reisdagen voor ons hadden liggen, werd dat een dure vakantie voor hem.

Voor de trips binnen de grote steden kun je je JRP niet gebruiken (met uitzondering van de treinen in Tokio), maar daar zijn weer andere handige kaarten voor.

5 likes

Bijna vergeten: de Exchange Offices vind je op elk groot Shinkansen-station en elke internationale luchthaven.
Een lijst vind je op de achterkant van je JRP-voucher.

Houd rekening met een wachttijd: JRP’s worden met de hand geschreven. Als je met een grotere groep bent (ik heb een keer voor 29 mensen JRP’s gehaald; het is praktischer om één persoon met vouchers, paspoorten en formulieren op pad te sturen dan met z’n allen dat kantoor te bevolken) kan het even duren voor alle passen gemaakt zijn, en je bent uiteraard niet de enige toerist die net geland is en een JRP wil hebben. :slight_smile:

Dan nog wat informatie over chippassen:
Waar we hier in Nederland een halfbakken systeem hebben voor het openbaar vervoer waar eigenlijk weinig eer aan te behalen is, heeft Japan al sinds jaar en dag een goed werkend OV-chipsysteem met fatsoenlijke poortjes en snelle chipscanners. Ook is er bij elke ticketgate iemand beschikbaar om je te helpen op het moment dat er toch iets misgaat.

Helaas is het nog niet zo dat je met één pas het hele land en elke stad door kunt, maar de systemen in grote steden en omringende gebieden zoals Tokio/Kanto, Osaka/Kansai (JR West), Sapporo en Hakata-Fukuoka werken goed.
Elke regio heeft een andere naam voor de kaart, maar de basis is hetzelfde: je koopt een kaart met wat saldo erop (SUICA [su-i-ka] en ICOCA [i-koo-ka] kosten los 2000 yen met 1500 yen tegoed erop; lever je de kaart weer in, krijg je die 500 yen voor de kaart zelf ook weer terug) die je op alle stations weer op kunt laden met contant geld.
Als je vaak met de metro moet (JRP is daar niet geldig) is zo’n kaart bijzonder handig, omdat je dan niet voor elke rit een papieren magneetkaartje hoeft te kopen.
Je kunt de kaart ook gebruiken om te betalen bij winkels op stations, en het Spoorwegmuseum in Saitama accepteert ook SUICA.
Daarnaast bestaand er losse FeLiCa-interfaces voor aan je PlayStation 3, je PC of je TV, en er zijn zelfs laptops en mobiele telefoons verkrijgbaar met ingebouwde FeLiCa-interface.

Daarnaast hebben veel OV-netwerken ook standaard kaarten met een hoeveelheid saldo erop en kan het in sommige gevallen zelfs goedkoper zijn om een dagkaart te kopen of te kijken of er op bepaalde dagen van de week nog een extra korting geldt.
In Osaka heb je bijvoorbeeld op vrijdag de No-My-Car-Day pas: voor 600 yen reis je de hele dag met de metro. Die 600 yen heb je er na drie ritten al uit en de kaartautomaat gaat zelfs zo ver dat hij je er expliciet op wijst dat het vrijdag is, en je dus de goedkopere pas kunt nemen ipv een normale dagpas van 1000 yen. :slight_smile:

1 like

Herstel op het laatste bericht: de No-My-Car-Day pas bestaat niet meer, kwam ik van de week achter.
De normale Dagpas is wel in prijs verlaagd, waardoor je tegenwoordig voor 800 yen een dag lang met metro, New Tram en bus kunt reizen.

Hallo iedereen! Ook ik kom niet helemaal uit die railpass.
Even de feiten op een rij:

-een pas voor 14 dagen kost 465 euro.
-ik kom 3 april aan in Tokyo, wil daar ongeveer een week blijven, wel met uitstapjes naar andere kleine steden denk ik
-Daarna door naar kyoto, ook met uitstapjes naar kleinere steden

• dan van kyoto naar osaka omdat ik 18 april naar Bali vlieg

Voordeel van zo’n pas is dat wanneer je zo’n pas hebt natuurlijk sneller op pad gaat om ook andere steden te bezoeken. Je bent vrij om te gaan en staan en je hoeft geen losse ticktets te kopen

Nadeel is dat ik er maar iets meer dan 2 weken ben en ik niet weet of ik het er uithaal.

What to do?!

Maak een berekening met de prijzen die je kwijt zou zijn als je geen JRP zou hebben en tel dat bij elkaar op: weet je gelijk wat goedkoper is. :slight_smile:
Een JRP is erg makkelijk, maar als je enkel Tokio, Kyoto en omgeving gaat zien, kan het goedkoper zijn om losse kaartjes te kopen.

Zo’n pas zal dan niet snel rendabel zijn. Een enkele reis Tokyo - Kyoto kost ongeveer €135, de rest zijn allemaal relatief goedkope ritjes, hooguit tientjeswerk. Zelfs als je maar een weekpas zou nemen zal je nog heel wat uitstapjes moeten maken om die rendabel te krijgen.

Ruwweg kan je stellen dat de railpass van een week net zo duur is als een retourtje Tokyo-Kyoto, de tweeweekse pas is ruim anderhalf keer zo duur. Mocht je bijvoorbeeld nog naar Hiroshima willen, dan zou je kunnen overwegen een pas voor een week te nemen, waarbinnen je dan alle lange trajecten aflegt.

Het zal hoe dan ook een beetje rekenen zijn wat het meest gunstig is. Op http://www.hyperdia.com/ staat een zeer uitgebreide reisplanner, deze is hiervoor onmisbaar.

Er zijn ook andere lokale passen die mogelijk geld besparen: Rail Passes in Japan

Er is ook de NEX & Suica aanbieding voor reizen van Narita Airport naar Tokyo: http://www.jreast.co.jp/e/suica-nex/

Een voordeel van zonder de Japan Rail Pass reizen is dat je wellicht eerder bestemmingen bezoekt waar je niet met JR kunt komen.

True, al zijn dat er niet zo heel veel. Ik denk dat ik de afgelopen jaren (afgezien van lokale metro’s) hooguit 5 keer een locatie via een privé-lijn heb bezocht, en dat was dan echt het laatste stukje van de reis. De rest van die trips deed ik met JR.

Hallo allen,

ik ben van plan eind juli tot en met eind augustus solo te gaan backpacken in Japan en langzaamaan aan het voorbereiden.
Veel van de bovenstaande info is zeer bruikbaar.

Maar ik las ook in the Rough Guide, dat je een treinticket kan kopen naar Nagasaki, en wel voor 2300 yen. Dat betreft een dagticket (23uur reistijd). Men kan 5 dagtickets kopen voor 11.500 y voor de langzame Futsu en Kaisoku treinen.

Mijn planning is globaal, een weekje Tokio en dan helemaal naar Nagasaki, en vandaar langzaamaan terug reizen in drie weken tijd.

Heeft iemand ervaring hiermee? Want als je de tijd hebt en budget wil reizen, lijkt me dit niet onaardig.

Groeten,

Jim

Dat zal dan waarschijnlijk de Seishun 18 Kippu betreffen. Inderdaad zeer goedkoop, maar dan moet je inderdaad wel de tijd voor je reis nemen. Deze kaart is echter niet het hele jaar te koop of te gebruiken, maar wel in de door jou genoemde periode. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me een prima optie om voor weinig geld een relatief klein deel van Japan te bekijken, maar voor de langere afstanden zou het mij toch te tijdrovend zijn. Even ter vergelijk: per shinkansen van Tokyo naar Kyoto kost je 2,5 uur, hetzelfde traject met local of rapid treinen ongeveer 10 uur. Zie anders ook Hyperdia, een reisplanner waarin je ook kan aangeven welke soort treinen je wil/mag gebruiken.

1 like

Hallo allemaal!

Mijn broertje en ik gaan 28 Juni naar Japan toe voor 18 dagen. Ik heb al veel rond gezocht om te kijken wat nou de handigste manier is om te reizen en ik kom er niet echt uit. Dus ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen!
Onze reis zal er als volgt uitzien: Narita Airport, Tokyo, Yudanaka, Kanazawa, Kyoto (met daarbij Nara), Hiroshima, Osaka en weer terug naar Tokyo. Denken jullie dat het beter is op een JR pas te kopen of losse kaartjes? Want ik had uitgerekend dat losse kaartjes wel wat goedkoper is, maar volgens mij biedt de JR veel meer zekerheid (niet elke keer kaartjes te hoeven kopen). Ik weet alleen niet of ik op alle bestemmingen kan komen met de JR. Op de website staan ook heel veel treinbedrijven (denk ik) waarmee je niet kan reizen met de JR. Dus ik ben een beetje het overzicht kwijt geraakt door alle informatie :p.
Daarnaast vroeg ik mij af of het handiger is om van te voren de hostels te boeken of als we in Japan zelf zijn. Ik weet namelijk niet goed hoe snel ze daar vol zijn en het lijkt mij geen fijn idee om rond te moeten zoeken naar hostels waar nog plek is.
Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden!

Marjolein

Even snel gerekend met Hyperdia, maar kom dan voor het JR-deel van die route op ongeveer 60.000 yen uit. Voor Yudanaka moet je in Nagano overstappen op de Nagano Electric Railway, 1130 yen per rit. Maar het JR-deel is dan zelfs al iets duurder dan een 3-weekse JRP. Wellicht kan je de reis zo indelen dat je afgezien van de airport transfers genoeg hebt aan een 2-weekse pas, dan scheelt je dat zo’n 15.000 yen ten opzichte van losse kaartjes.

Ik weet niet hoe lang je in Tokio blijft, maar de balangrijkste (bovengrondse) ringspoorlijn door Tokio, de Yamanote lijn, is ook van Japan Rail zodat je die ook met de JRP kunt gebruiken. Je kunt dan naar alle belangrijkste wijken en bezienswaardigheden bovengronds en dat is toch heel wat mooier dan als een mol onder de grond in de metro want dan zie je onderweg niets van Tokio.

Vergeet ook vooral niet het Yoyogipark te bezoeken op zondag waar Japanse jongelui bij elkaar komen om te praten, dansen, muziek te maken, discussieren, touwtje springen, etc. etc. Geweldig gezellig!

Het is inderdaad beter om alles op voorhand te boeken als je al een reisschema hebt. De periode waarin je gaat is wel een rustige periode, want de schoolvakanties beginnen in meestal rond 20 juli, dus ik denk dat ook ter plekke boeken mogelijk is.
Ik heb vaak business hotels (buiten Tokyo, binnen Tokyo zijn ze duurder)) geboekt op het laatste moment voor prijzen vergelijkbaar met hostels, 2500-3000yen per persoon via http://travel.rakuten.com/ , ook Jalan zou je kunnen gebruiken. Bij een twin-room heb je dan twee aparte bedden met badkamer met alles erop en eraan.

Voor de Japan Rail Pass hangt het af van je uiteindelijke schema of het voordeliger is. Als je alle verre reizen binnen 7 dagen doet bespaar je zeker geld en bij een 14daagse pas zou je ook eventueel nog een paar bestemmingen kunnen toevoegen.

Heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik denk dat we er nu wel uitkomen. Het lijkt mij, aan de hand van jullie reacties, inderdaad handiger om een Japan Rail Pass te nemen en voor de zekerheid van te voren te boeken voor de grotere steden. Voor de kleine dorpjes kijken we nog of we het van te voren boeken, wie weet komen we in tijdnood en halen we die niet meer. Hartelijk bedankt voor alle reacties en tips!

Beste,

Ik ga vanaf 12 oktober a.s. een grote reis maken naar oa Australie en Nieuw Zeeland. En begin mijn reis met 8 dagen Japan. Nu zijn het maar 8 dagen, maar wil wel zoveel mogelijk zien. Kan iemand mij helpen met keuzes maken?

Na me flink verdiept te hebben in al het moois wat Japan te bieden heeft wil ik eigenlijk toch wel heel graag deze plekken bezoeken:

Tokyo (uiteraard)
Nikko (in okt beginnen de herfstkleuren)
Mount Fuji
Kyoto

In Tokyo en Kyoto wil ik eigenlijk beide wel 3 dagen blijven, maar dan blijven er nog maar 2 dagen over. Wat is aan te raden? Zat nu te denken aan 12 -15 okt Tokyo, 15 okt dagtrip Mt Fuji, door naar Nikko tm 17 okt vroeg, dan van 17-19 okt Kyoto. Ben dan dus eigenlijk maar 1 hele dag en 2 halve dagen in Kyoto. Op 19 okt vlieg ik 's avonds ook weer weg vanaf Tokyo. Is dit te doen of is dit echt veel te veel van het goede? Ik zou het zonde vinden om Kyoto te schrappen. Kan ik dan beter Mt Fuji of Nikko achterwege laten? Ik heb een beetje het gevoel dat Mt Fuji toch wel een must-see is, en aangezien ik fotografeer en Nikko prachtig aan het verkleuren is half oktober wil ik dat toch eigenlijk ook niet missen…

Lastige keuzes dus!

Verder vroeg ik me ook af wat ik moet doen mbt treintickets. Een Japan rail pass is denk ik overdreven omdat ik er maar 8 dagen ben en daarvan niet iedere dag grote ritten maak. Maar las hier al dat een enkele reis Tokyo - Kyoto al 135,- kost. Een retour is dan ongeveer net zo duur als zo’n pas denk ik… Misschien kan iemand me daar ook iets over vertellen.

Verder zijn alle tips natuurlijk heel erg welkom!

Bedankt! Gr, Marjolein

Marjolein,

In alleen Tokyo zou je al een week kunnen verblijven! Zoveel te zien en te beleven. Maar goed, keuzes …

Zelf heb ik met mijn vriendin in de winter van 2010 zo’n 3,5 week door Japan gereisd met JRP voor 21 dagen. Dit hebben we er dubbel en dwars uitgehaald, zowel op de lange afstanden als door Tokyo. Tickets voor de Shinkansen zijn inderdaad behoorlijk duur, dus (zonder dat ik de tarieven van de JRP nu bij de hand heb) denk ik dat je wel beter af bent met een JRP.

Nikko zijn wij niet geweest, maar het ziet er mooi uit. Kan me dus voorstellen dat je er heen wilt.

Mount Fuji hebben we niet beklommen, wel van redelijk dichtbij bekeken. We zijn met de trein naar Kawaguchiko gegaan. En later ook naar Hakone, geloof ik. Daar zijn we met een kabelbaan een berg op gegaan van waar we een prachtig uitzicht hadden op Fuji.

Kyoto is zeker de moeite waard. Mooie, warme stad. Wij zijn er 2 dagen geweest en dat was, voor ons, wel genoeg.

Ik denk dat je wel moet haasten, met de planning die je omschrijft … ben daar zelf niet zo’n liefhebber van. Natuurlijk is het mogelijk, maar ik zou 1 (en misschien wel 2) item(s) schrappen.

Veel plezier en succes met keuzes maken.

Dank je Unitas30 voor je reactie!

Ja het liefst zou ik overal langer willen blijven, maar daarna ga ik ook nog een prachtige reis maken naar wat andere landen en had helaas echt geen tijd hier langer voor uit te trekken.

Goed om te horen dat 2 dagen voor Kyoto voldoende is, dan zou mijn planning misschien nog niet zo heel gek zijn… Al blijven 3 dagen voor Tokyo natuurlijk wel veel te kort.

Ik zou wel graag willen weten of het makkelijk te doen is om Mt Fuji en Nikko als dagtrip te doen. Dus in de ochtend heen en 's avonds terug naar Tokyo. Dan zou ik er nl. ook voor kunnen kiezen om de eerste 5 dagen in Tokyo te blijven en vanuit daar evt de dagtrips te maken. Dan kan ik daar beslissen of ik daar wel of niet genoeg tijd voor heb. Misschien heeft iemand daar ervaring mee?

Marjolein,

Fuji als dagtrip vanuit Tokyo…
Ligt er denk ik aan wat je wilt. Wil je daadwerkelijk Fuji gaan beklimmen? Of in de buurt komen om mooie foto’s te maken?

Als je wilt gaan klimmen, denk ik dat het beter is daar in de buurt een verblijfplaats te hebben.

Anders is het prima als dagtrip te doen hoor.