Japan Rail Pass

De laatste paar keer heb ik m’n railpass bij ToJapan.nl besteld. Maar meestal kijk ik toch wel even waar ie het goedkoopst is. Maar hoe het nu precies allemaal loopt is mij soms ook een raadsel. En inderdaad is het wat omslachtig en achterhaald dat je voor zeker de gewone JRP nog een papieren voucher moet hebben. Wat dat betreft is Japan in sommige opzichten toch weer verrassend ouderwets. Bij de railpassen die je ter plekke kan aanschaffen moet je trouwens wel even opletten, soms zijn ze dan namelijk wel duurder dan wanneer je ze vooraf besteld. Gaat om een paar euro, maar toch…

Per toeval ontdekt dat er ook iets bestaat als een intercitybus pas. Dus geen rail pass, maar in dit geval een highway pass. Een stuk goedkoper dan de JR Pass voor een week, en je kunt ook nog de dagen uitkiezen als je tenminste tussen Ma-Do reist. Afstanden kunnen helemaal tot aan Aomori vanaf Tokio. Dat is een flinke afstand dat met de hogesnelheidslijn al zeven uur duurt vanaf Tokio en ik ga er ook vanuit dat bijna niemand dat met een JR Pass doet. Met een bus pas zal het nog wat langer duren, maar die zetels zien er comortabel genoeg uit om 's nachts te reizen. Kun je ook meteen besparen op een dure Japanse overnachting. Hmm!

Japan Bus Pass

Nog geen ervaring mee, maar al wel eens naar zitten kijken. Je levert uiteraard een stukje flexibiliteit en gemak in, maar als je hiermee uitkomt is het qua prijs inderdaad absoluut onklopbaar.

Het viel me laatst overigens op dat Hyperdia tegenwoordig ook een Highway Bus Search heeft, die naast Willer (van die buspas) ook allerlei andere busmaatschappijen toont. Het is een beetje onhandig zoeken op prefectuur in plaats van stad, maar desondanks kan dat toch wel praktisch zijn.

Onze reis staat inmiddels vast. Wij reizen tussen 23-3 en 12-4 (2017) van Kyoto naar Osaka, met tijdens het rondje diverse stops bij de grote trekpleisters. Vanzelfsprekend hebben we er onwijs veel zin in :).

Nu zit ik het geheel wat meer te plannen en loop ik telkens tegen de kosten van het vervoer aan. Ik kom er niet helemaal uit wat nu wijsheid is en hoop dat jullie even kunnen meekijken. Hieronder de planning:

Kyoto (4 nachten)
Kanazawa (1 nacht)
Takayama (1 nacht)
Okuhida Onsen (Shinhotaka Ropeway) (1 nacht)
Nagano (1 nacht)
Tokyo (3 nachten)
Nikko National Park (1 nacht)
Tokyo (2 nachten)
Mt. Fuji (Hakone) (1 nacht)
Osaka (1 nacht)
Mt. Koya (1 nacht)
Osaka (2 nachten)

Voor zover ik het nu kan zien heb ik op de volgende trajecten de mogelijkheid om met de trein te gaan:

24-3: Osaka Kansai Airport -> Kyoto
28-3: Kyoto -> Kanazawa
1-4: Nagano -> Tokyo
4-4: Tokyo -> Nikko
5-4: Nikko -> Tokyo
7-4: Tokyo -> Hakone
8-4: Hakone -> Osaka
9-4: Osaka -> Mt. Koya (normale trein)
11-4: Osaka -> Himei
11-4: Himei -> Osaka
12-4: Shin-Osaka -> Osaka Kansai Airport

Heeft een 7 dagen pass op enig moment nut? Moet ik maar accepteren dat ik voor elk traject losse treinkaarten moet regelen? Hoe pak ik dit dan aan, kan ik ook die vooraf regelen, of ik moet ik die telkens vooraf kopen (zijn er partijen waar ik dit vooraf kan regelen, zodat er bij aankomst in Kyoto een heel pakket aan treintickets klaarligt)?

Dank,

Ilya

Hoi Ilya,

ik heb even wat voor je uitgezocht, maar het lijkt mij ook inderdaad dat een 7 daagse railpas niet voordeliger voor jullie gaat zijn.
Het is helaas ook niet mogelijk om de tickets alvast vanaf hier te gaan bestellen zodat je ze alleen maar op hoeft te halen.
In theorie is het wel mogelijk om alle kaartjes in het begin te kopen, maar dat lijkt mij een beetje riskant; als je dan de trein mist door wat voor reden dan ook, ben je het geld kwijt en moet je een nieuw kaartje kopen. Dan lijkt het me beter om gewoon voor de reis de kaartjes te gaan kopen.

Op de route zijn er wellicht wel wat voordeeldingen mogelijk.

Osaka Kansai Airport - > Kyoto ; Icoca + Haruka
dit is een pakketdeal van de Haruka trein naar Kyoto. Je krijgt er ook een IC kaart bij met 1500 yen tegoed erop.

Tokyo -> Nikko en retour; TOBU 2 daagse Nikko pas
Check even goed welke ritten hier onder vallen.

Voor Koya-san is er een Koyasan World Heritage Ticket
Dit is ongeveer de helft van de prijs als de tocht Shin-Osaka - Himeji met de Shinkansen.

Dankjewel voor alle info. Ok duidelijk dus dat een JPR het dus niet gaat worden. Dan worden het dus allemaal losse tickets.

Hoe gaat dit in de praktijk? Gewoon uur voor vertrek op het treinstation een kaartje kopen? Spreken ze er Engels?

Verder ben ik een beetje ‘overwhelmed’ door die websites, zoveel info, zo druk en voor mij onduidelijk :).

Begrijp ik het goed dat ik die ICOCA al vooraf online kan bestellen? Moet ik dan met een voucher oid het daadwerkelijke kaartje + treinticket naar Kyoto afhalen? En die kaart incl treinticket naar Kyoto station kost dan dus 3600YEN? Wat kost een treinticket normaal gesproken dan? Zoveel duurder?

Zijn er verder dan nog tips mbt het kopen van losse tickets ter plekke? Een manier zodat ik er op de dag zelf niet uren tijd aan kwijt zal zijn? En qua plek, moet ik bv bij de Shinkansen van Odawara naar Osaka tijdig tickets kopen (wil bv om 10.08 vertrekken)?

Haha, dat kan ik snappen :slight_smile: Je zult als je straks in Japan bent wel vaker (vaak) deze informatie overload zien. Ga voor de grap eens naar een vestiging van de Yodobashi Camera. Daar speelt een winkelliedje, worden dingen aangeprezen met een bandje, en vaak ook nog dingen omgeroepen over de intercom. :stuck_out_tongue:

Dan de tickets. Op alle stations staan ticketautomaten, maar die moet je echt even door hebben voordat ze voor ons makkelijk in gebruik zijn. Voor korte ritten (bijv van A naar B in Osaka) denk ik dat je op de automaten bent aangewezen, maar als je de IC kaart neemt, dan is het een stuk makkelijker, gewoon met de chipkaart in en uitchecken. En af en toe bijvullen bij de automaten.
In tegenstelling tot Nederland is er wel altijd personeel in de buurt. Maar of ze goed Engels spreken dat weet je dan weer niet. Maar ze zullen wel altijd willen helpen.

De meeste stations hebben ook loketten. Voor treinen als de limited express (bijv Kyoto -> Kanazawa) denk ik dat je daar de kaartjes kunt kopen. Het is handig als je op een briefje hebt staan van waar naar waar je wilt, en optioneel welke tijd.
De shinkansen heeft aparte loketten. Hiervoor geldt ook dat een briefje handig kan zijn (zoek bijv op Hyperdiaop welke rit je wilt en hoe laat).
Ik kan je geen richtlijn geven voor die lange ritten hoe lang van te voren je er moet zijn, het hangt ook van de drukte op het moment af. Kom in ieder geval op tijd. Zeker stations met een shinkansen gedeelte hebben winkeltjes en kleine koffie/broodjeszaken. Dus kun je altijd nog even rondkijken en op je gemak iets drinken.

De Icoca + Haruka is inderdaad een voucher die je van te voren hier in Nederland al bestelt. De voucher ruil je op het station in voor de treinkaart en IC kaart.
Zou je de treinkaart zo los kopen, dan kost het 2850 yen. Met het combinatiepakket krijg je er nog een chipkaart bij met 1500 yen saldo.
Voor zover ik kan zien is de Haruka de enige treindienst die rechtstreeks naar Kyoto gaat. Andere lijnen hebben 2-3 overstappen, dat is misschien niet zo handig als je net uit het vliegtuig komt :wink:

Een tip voor het algemeen in het land zelf zijn de tourist offices. Ik ben er een aantal tegen gekomen waar heel basis Engels werd gesproken, maaarrrr, er zijn er ook een paar waar ze je uitstekend in het Engels te woord kunnen staan.
Bijvoorbeeld op het vliegveld. Dat gaat daar waarschijnlijk ook wel gelden voor het treinloket op het station van het vliegveld.
Vervolgens is op Kyoto station een heel goede tourist office. Het is er ook altijd wel druk, maar laat je hierdoor niet uit het veld slaan en gewoon in de rij gaan staan. Vaak hoef je ook niet zo heel lang te wachten.

Ik ga met mijn vriend van 21 juni tm 6 juli naar Japan met Emirates en komen aan op hanade airport Tokyo waar we ook vertrekken. We gaan 16 dagen en blijven het grootste deel in en om Tokyo (5 nachten). Van 26 juni tm 2 juli reizen we met de JR pass met de JRtreinen en tussenstops (met 2 overnachtingen in Hakone (kopen daar eennHakone free pass) en 1 nacht in de de Kiso vallei) door naar Kyoto (3 nachten) en 2 juli weer terug n Tokyo (3 nachten weer). nu twijfel ik of we goedkoper uit zijn met de 7 daagse rail pas of de 14 daagse?? We zitten in Tokyo in Het Apa hotel in de wijk Kanda en we willen tempels bezoeken, andere toeristische mustsee’s met een sightseeingbus etc en 1 dagexcursie mt Fuji vanuit Tokyo alvorens onze 7 daagse treinreis start richting Kyoto.
Is het goedkoop om veel van Tokyo te zien met de trein of metro losse kaartjes? Onze 7 daagse JR pass duurt dan van 26 juni tm 2 Juli als we Tokyo verlaten richting Kyoto. Overige dagen betalen we voor het OV binnen de stad Tokyo. En wat kost een sightseeingbus onbeperkt hop off en on In Tokyo?
Wat is het beste vervoermiddel om vanuit het treinstation het hotel/bestemming te bereiken want ik hoorde dat de bussen wat ingewikkeld waren en het moeilijk is te achterhalen welke bus je moet hebben.

Om met het makkelijkste te beginnen: een JRP loont eigenlijk alleen echt voor langere afstanden. Met een retour Tokyo - Kyoto haal je een 7-daagse pas er zeker wel uit, een 14-daagse zeer waarschijnlijk niet. Je zou nog wel kunnen overwegen iets te schuiven en de JRP pas na Hakone in te laten gaan (een Hakone Free Pass inclusief een retourreis vanaf Shinjuku kost maar een tientje extra), zodat je wellicht iets langer in Kyoto zou kunnen verblijven danwel nog een extra bestemming mee kan pikken alvorens weer naar Tokyo terug te reizen.

Met dergelijke sightseeingbussen heb ik geen ervaring in Tokyo, maar erg efficiënt lijkt het me eerlijk gezegd niet. Tokyo kent niet echt een centrum, maar meer een ring van allemaal losse centra voornamelijk langs de Yamanote-lijn. Hierdoor zijn de afstanden relatief groot. En die afstanden leg je met de trein of metro toch aanmerkelijk sneller af. En gewone bussen zijn inderdaad wat lastig te doorgronden, of je moet precies weten welke route en halte je moet hebben. Er zijn dagkaarten beschikbaar, sommige voor specifieke netwerken, maar ook eentje waarmee je in praktisch elke trein, metro of bus kan instappen. Deze zijn over het algemeen wel redelijk aan de prijs, je moet aardig je best doen er daadwerkelijk voordeel mee te behalen. Prima als je een strakke planning hebt met enkele iets langere (dus duurdere) ritten, zeker als je met een enkel netwerk meerdere bestemmingen kan bezoeken. Maar op de bonnefooi zou ik het er niet op gokken. Wel praktisch is om een magneetkaart aan te schaffen (Suica of Pasmo), welke je kan opladen en zo door de poortjes kan lopen zonder steeds losse kaartjes te kopen. Het levert niet direct voordeel op, wel gemak.

In Kyoto zal je wel eerder op bussen aangewezen zijn, die hebben een vrij eenvoudig te begrijpen netwerk voor de toeristische routes (de overzichtelijke raster-layout van de stad helpt uiteraard ook, Tokyo daarentegen is echt een wirwar), en er is ook een dagkaart voor de bussen die je er met een paar ritten al wel uit hebt. Kyoto heeft ook wel een metro- en spoorwegnet door de stad, maar voor veel van de bekende bezienswaardigheden aan de randen van de stad heb je hier betrekkelijk weinig aan. Voor Fushimi Inari of Arashiyama bijvoorbeeld dan weer wel, maar veel van de andere tempels zijn beter per bus bereikbaar. Wel liggen er steeds een hoop bij elkaar, zeker aan de oostkant kan je zo een hele wandeling maken van Ginkakuji via het Philosopher’s Path langs talloze andere tempels.

Bedankt voor de informatie, ik heb nog wat vragen:

Kan ik de Tokyo combi pass op de luchthaven van Haneda kopen waar we aankomen, zo niet waar elders? Wij zullen vooral de Tokyo Metro, de Toei Subway en de Yamanote lijn gebruiken. Ons eerste hotel zit in Sjunjuku 11 minuten van Shinjuku station en naast metrostation Shinjuku-Gyoenmae. Nu is de vraag of dit ook in ons alfabet staat aangegeven, want Japans lezen gaat behoorlijk lastig om de juiste metro of trein te kunnen vinden met juiste metro uitgang. Hoe kom ik dan vanaf Haneda airport daar het beste?
Na 5 nachten Tokyo vertrekken we vanaf Shinjuku station naar Hakone, ik geloof overstappen in Odawara. Ik las dat de Hakone free pass slechts alleen korting geeft, hoeveel moet je ongeveer per vervoermiddel per persoon dan nog bij betalen om Hakone goed te kunnen bezoeken? (o.a. Cable train, kabelbaan , Hakone bussen mt Fuji en de weg naar het hotel: Wij zitten 2 nachten in het Hakone Kowakien Miyamafurin Hotel met Spa dagticket. En waar koop je de Hakone freepass?

Daarna gaan we door met de trein richting Kiso Vallei en overnachten we in Magome Chaya in Magome. Ik las dat hier 1 keer per uur een bus naartoe rijdt en dat het na 17:00 s’avonds heel stil is daar en er geen winkels of restaurants meer open zijn. Valt deze buslijn en de treinen in dit gebied onder de JR vervoersmiddelen? met de Japan Rail Pass?, of is hiervoor een bijbetaling vereist om van en naar bestemming te komen? En hoe bereiken we dit Kiso vallei bergdorp het beste vanuit Hakone?

Na 1 nacht Magome gaan we door naar Kyoto waar we 4 nachten verblijven in Centurion Cabin & Spa Kyoto Hotel langs de spoorlijn van Hankyu Kyoto Lijn en zoeken naar leuke bezienswaardigheden daar.
Vervolgens gaan we vanuit Kyoto terug naar Tokyo voor nogmaals 3 nachten in the b Suidobashi hotel vlakbij Tokyo Dome.

Nog tips hoe we van station naar bestemming komen vice versa op deze geplande route?

Hoi Nubia,
bedoel je met de Tokyo combi pass de passmo of suica kaart? Die zijn bij alle stations te koop in de kaartautomaten (passmo in de metro en suica in de treinstations), en beiden overal in Tokyo te gebruiken.
Als je een dagkaart bedoelde, er zijn er vele (alleen metro, alleen trein, alles), maar je moet veel reizen op een dag om die waarde eruit te halen. Als je gaat voor het gemak van snel de poortjes op de stations passeren, kun je net zo goed een passmo/suica nemen.

Over de namen van de stations hoef je je geen zorgen te maken, alles staat in Romanji aangegeven, het alfabet wat voor ons ook leesbaar is. Verder ziet de trein/metro kaart van Tokyo er op het eerste gezicht erg intimiderend uit, maar als je hem even bekijkt dan zul je zien dat dat best wel meevalt.
Net als met de uitgangen van de stations. De grote stations kunnen echt tientallen uitgangen hebben. Zoek op het station gele borden op waar de bezienswaardigheden/ belangrijke gebouwen op staan aangegeven en kijk dan bij welke uitgang je moet zijn. Dan volg je de borden van die uitgang en kom je tenminste op straat vlak bij waar je wilt zijn.

Een voorbeeld hoe jullie op het station nabij je hotel komen is om na aankomst op Haneda de monorail naar Hamamatsucho te nemen. Daar stap je over op een trein naar Tokyo (ik denk dat je daarvoor kunt kiezen uit meerdere lijnen). Op Tokyo station stap je over naar de metro. Neem de Marunouchi lijn naar Shinjuku station en stap uit op Shinjuku-Gyoenmae. Dat scheelt je een overstap met bagage op het Shinjuku station zelf ;).

Voor het plannen van je trein/metro ritten kan ik trouwens hyperdiaaanbevelen.

De Hakone Free pass geeft een korting als je de aanschafprijs van de kaart vergelijkt met de losse ritten. Je kunt de pass al in Odawara kopen. Dan kun je de bus nemen naar Hakone. Die eerste busrit valt al onder de free pass. Zie het als een soort pre-pay kaart voor de ritten; je hoeft niet nog extra bij te betalen, je laat de kaart zien en je kunt meerijden.
Is er een speciale reden waarom je via Odawara gaat (met JR trein?). Je zit namelijk al vlak bij Shinjuku station. Vanaf daar vertrekken ook de Odakyu treinen naar Hakone. En vanaf daar is de Hakone free pass ook te koop. Hij is wel iets duurder, maar dan zit de rit vanaf Shinjuku er ook bij.

Om naar de Kiso vallei te komen, neem je de trein (shinkansen) vanaf Odawara naar Nagoya. Daar stap je over op de trein naar Nakatsugawa. Vandaar moet je idd verder met de bus. Meer info over het vervoer in Kiso vind je hier. De bus zal apart betaald moeten worden, kan gewoon met contant geld.

's Avonds is het in de dorpjes Tsumago en Magome inderdaad erg stil. De dagjesmensen gaan weg en de winkels gaan dicht. Het je een overnachting met maaltijden inbegrepen? Dat is hier wel aan te raden. Als je wel in een ryokan of minshuku met maaltijden zit, dan is dat ook een smakelijke belevenis op zich.

Misschien een domme vraag, maar ik zie steeds het een en ander voorbij komen over het wel of niet reserveren van zitplaatsen. Is dit noodzakelijk en zijn e kosten aan verbonden?

De korte versie: nee en nee. Meestal dan :nadenken:

Om met het makkelijkste te beginnen: met een JRP is het reserveren van plaatsen gratis. Wanneer je losse kaartjes koopt betaal je er wel een paar euro extra voor.

Wat betreft de noodzaak: in de meeste gevallen is het niet noodzakelijk, al zijn er een aantal treinen met uitsluitend gereserveerde plaatsen. De bekendste voorbeelden hiervan zijn de Narita Express en veel shinkansen op de Tohoku en Hokuriko-lijn. De meeste andere treinen, inclusief de Tokaido/Sanyo-shinkansen, hebben specifieke rijtuigen voor passagiers zonder reservering. En het kan zomaar zijn dat alle gereserveerde plaatsen vergeven zijn maar er geen kip in die ongereserveerde rijtuigen zit…

Zeker voor langere afstanden en met bagage zorg ik vrijwel altijd voor een reservering. Het is gewoon makkelijk om te weten dat je een plaats hebt, en niet met al je bagage door een trein moet zeulen op zoek naar een plekje. En op sommige lijnen waar de frequentie wat lager ligt willen de treinen nog wel eens flink vol zitten, zo heb ik zelf enkele minder prettige ervaringen met overvolle treinen tussen Sapporo en Hakodate gehad, 3,5 uur op een snikheet balkon staan is niet fijn. Maar toch zijn dat uitzonderingen, in de meeste gevallen is een reservering handig maar niet noodzakelijk.

En wat soms ook nog een voordeel kan zijn: in sommige shinkansen hebben de ongereserveerde rijtuigen een 3+3-opstelling, terwijl de gereserveerde rijtuigen door hun 3+2-opstelling net wat ruimer zijn.

Bedankt voor je uitleg!

Oef, 3+3 lijkt me wat krap… Past dat een beetje? Heb twee keer met een Shinkansen (hoogstwaarschijnlijk N700 en 800 series) van JR Kyushu gereisd. In de normale klasse met reserveringen was dat 2+2 opstelling met zeeën aan ruimte. Ik twijfelde toen nog of het niet per ongeluk de green klasse was :smile:

Ik twijfel nu eerlijk gezegd wel of het helemaal klopte wat ik zei. Als ik me niet vergis heeft alleen de E4 dubbeldekker die 3+3 opstelling in de ongereserveerde rijtuigen. En die rijdt nu alleen nog op de Joetsu Shinkansen tussen Tokyo en Niigata. Die E4 is sowieso al niet de meest ruime trein, dus zeker als je met bagage reist zou ik de “Max”-diensten proberen te vermijden.

Relevanter was de “Hikari Railstar” tussen Osaka en Hakata, die is ongereserveerd 3+2, en gereserveerd 2+2. Die treinstellen rijden tegenwoordig echter voornamelijk nog de traagste Kodama-diensten op die lijn.

De meeste andere shinkansen zijn in Ordinary Class altijd 3+2, alleen de 800 van JR Kyushu en de smallere “mini-shinkansen” op de Yamagata Shinkansen en Akita Shinkansen zijn altijd 2+2.