¡Enhorabuena!
@ Franking,
Ik ben wel heel benieuwd wat voor werk je dan hebt terwijl je zegt de taal niet te spreken.
Iets Nederlandstalig? Of iets waarbij je niet hoeft te spreken?
Hoi Hoi,
Het gedeelte van Spanje waar we zitten is voorzien van allerlei nationaliteiten.
We staan op de markt 2 dagen en zeker hebben we spaans nodig.Maar getallen en de produkten die we hebben heb ik natuurlijk meteen in het spaans geleerd.en blijf nog leren.
De spaanse mensen zijn hier erg behulpzaam als je niet uit je woorden kan komen.Daarnaast is onze markt buurman een engelsman en die kanvloeiend spaans.
Het aparte is dt het een hele moeilijke taal is maar als de spanjaarden aan het praten zijn en je vraagt of het wat rustiger kan ,Dan kunnen wij ze al voor zeker 75% verstaan.
Het is niet dat we totaal geen spaans leren.Het gaat al aardig de goede kant op.
Maar we zijn er nog lang niet.
groetjes Ingrid
Als ik de hele posting doorlees dan kom ik nogal onduidelijke informatie tegen, het is een beetje rommelig. Bovendien kloppen een aantal dingen volgens mij niet. El certificado de residencia is bijvoorbeeld 10 jaar geldig en niet 5 (het bewuste groene A 4tje).
Het is inderdaad erg onhandig dat ze de tarjeta de residencia hebben afgeschaft. Ik heb inmiddels ipv een NL paspoort een ID kaart in bezit, die heeft hetzelfde formaat en op deze manier hoef ik niet steeds een paspoort mee te slepen. El certificado de residencia heb je in principe alleen nodig bij zaken als het afsluiten van een hypotheek e.d. Het is in ieder geval geen bewijs van identificatie.
@ corberana
De ambtenaar in Murcia die ons het document verstrekte heeft ons toch echt verteld dat het certificado geldig is zolang ons paspoort geldig is en dat is slechts vijf jaar geldig.
Ik zal de mijne ook nog eens nakijken, de vervaldatum staat er op
@ Corberana
Even gekeken, maar op de mijne staat geen vervaldatum hoor. Alleen dat het slechts geldig is in combinatie met een geldig legitimatiebewijs.
Overigens ben ik ook in het bezit van een geldig Spaans rijbewijs en dat geldt ook als legitimatie aangezien hier in Spanje je nationaliteit er ook op vermeld wordt. Dat scheelt inderdaad een hoop gesjouw met paspoorten en zo. :zon02:
De geldigheidsduur van je paspoort heeft overigens niets te maken met de geldigheidsduur van je certificado de residencia.
Op het moment van aanvragen van je cert. moet je een geldig paspoort kunnen overleggen. De beide data hoeven niet gelijk te lopen.
Als dat wel zo zou zijn dan moet iemand die net in Spanje is en een paspoort heeft wat in 2011 verloopt een nieuw paspoort halen om el certificado de residencia te kunnen krijgen??? Of wordt de datum van het cert. gelijk gesteld aan de vervaldatum van het pasoort?? Daar geloof ik helemaal niets van.
Dan zal die ambtenaar die me dat verteld heeft wel gek zijn :so:.
Over 4,5 jaar zal ik het wel merken als ik weer voor zijn bureau sta. voorlopig geloof ik hem en ga ik dan dus gewoon weer naar het Jefatura om het allemaal weer te regelen zoals hij heeft aangegeven dat het geregeld moet worden :SPAIN: in Spanje.
Ben alleen even welk deel jullie zitten zal denk ikw el zuidelijk zijn)))
toppie geweldig!!!
succes daaro ik volg)))))
frank
beste mensen
ik begrijp niet wat het probleem is met de spaanse taal lijkt mij de eenvoudigste die er is
woon zelf sinds eind 2005 in mexico en heb mijn vrouw via msn leren kennen dus schrijf de taal ook en kan er bij zeggen dat mijn gramatica veel beter is dan van de gemiddelde mexicaan
heb nooit les gehad maar zocht op mijn spanje vakanties ook nooit naar nederlanders(schaamde me altijd een beetje voor hun gedrag)
wat die vergunningstelsels betreft is toch duidelijk alleen met een geldig neem aan nederlands legitimatiebewijs
wil dus zeggen dat je pas niet gelijk hoeft te lopen met de vergunning alleen moet die dan weer tijdig verlengd worden
hier is dat wat lastiger sinds september is er een nieuwe pas met vingerafdruk wil zeggen dat we hier opeens naar mexico stad moeten want daar is de ambasade
voor mij 1 dag heen de andere terug mar woon je in cancun bijvoorbeeld is het meteen ongeveer 4000 km dus minder eenvoudig
maarja dat is het nadeel van een groot land
groetjes
Natuurlijk hoeft je paspoort of NL id kaart niet gelijk te lopen met je certificado de residencia. Staat ook nergens in de Spaanse wet mbt extranjeros.
je verhaal klopt,
kan me neit herinneren dat ik dit had gesteld in een vraag!!!
lijkt me logische!!! wa tje schrijft t och!!!
he kickke man lekekr mexicaans spaans what ever!!! relax
als we maar uit dit g**l* nl zijn)))) ja toch
ik ben caat. ik heb in 2008 voor 7 maanden in lloret gewerkt, na 2 maanden wilde ik ook niet meer terug naar venlo. maar had al getekent voor een eigen lunchroom, dus moest ik terug. ik heb deze weer direkt te koop gezet. ik hoop ze voor de zomer verkocht te hebben, dan kan ik gaan samenwonen met mijn vriend uit uruquay, maar woont al 10 jaar in lloret, ik zou zeggen ,vertrek… geniet ervan en ik hoop dat jullie een super tijd tegemoet gaan, misschien komen we elkaar nog een keertje tegen. en als de dochter werk zoekt, stuur een cv en foto naar [EMAIL=“oudbrabant@hotmail.com”]oudbrabant@hotmail.com. dit is een eetcafe in lloret aan de boulevard. super gezellige baas en voor appartement wordt gezorgt. succes. hasta luego
Hoi,
wij lazen je bericht over de mogelijke koop ven je huis en je bedrijfje…heb je wat meer info voor ons, willen naar Spanje emigreren en hebben mogelijk interesse.
mvg Fam. Huwig/Stoop
ik ben geintesseerd. Indien nog niet verkocht gelieve inlichtingen te e-mailen [EMAIL=“verbeken.luc@telenet.be”]verbeken.luc@telenet.be dank u
Hola,todo el mundo.
Onderstaande site geeft veel informatie mbt Spanje,ingezetenen en belangstellenden:
www.spanjeforum.nl
www.spanjemarktplaats.nl tbv koop en verkoop in Spanje onder Nederlandstaligen.
Ben zelf ruim 27 jaar getrouwd geweest met een Spaanse uit Cadiz,zijn er ook getrouwd in 1980 en van 1982 tm 1987 ben ik als service-technicus werkzaam geweest voor een bedrijf uit Jerez de la Frontera,met als werkterrein provincie Cadiz en Malaga.Maar heb héél vaak de zon daar “vervloekt” ivm de onaangename temperatuur om te werken vlgs.het tropenrooster.(auto met airco bestond nog lang niet)
Onze oudste zoon is daar geboren,getogen en gedoopt maar zijn op MIJN verzoek teruggegaan naar NL en voor dezelfde multinational in NL hetzelfde werk weer gaan doen als in Spanje,aangezien de NL scholen toen veel beter waren.Ondanks dat we beiden al enkele jaren in de WAO “zitten”,zijn nog mijn (Spaanse) ex.als ik teruggegaan naar Spanje om te blijven!Heb wel nog de oude residencia incl.foto/groene NIE/Spaans en NL rijbewijs.Mijn kinderen(M27 en V21) willen wel voorgoed weg naar Spanje,maar de 4.000.000.mensen in paro/ww weerhoud ze.En geef ze eens ongelijk.De criminaliteit viert echt **hoogtij **en de levensstandaard is nagenoeg hetzelfde als hier.Het inkomen daarintegen is vaak lager dan hier. Uiteraard komen wij 4x per jaar om enkele weken te blijven,en NIET alleen om het "mooie"weer/zon/zee/strand,maar wel voor onze talrijke vrienden/kennissen/familie/ex.schoonfamilie,eten,drinken,cultuur.etc.Het is en blijft een super geweldig land met zijn inwoners en mooie taal!Mucho SUERTE voor diegene die blijvend naar Spanje willen gaan,laat je goed voorlichten en hoor anderen uit;ervaring leert heel veel!Hasta pronto.
Dag Odette,
Ik orienteer me om te vertrekken naar Andalusie! Costa de la Luz wellicht.
Zou je mij misschien wat meer kunnen vertellen over jouw verblijf daar?
Dankjewel hoor! Groeten B v Benthem
Alles is betrekkelijk en subjectief. 4 milj werklozen is een hoop! Toch is de kans dat je werkt vindt in Andalucia erg afhankelijk van de regio waar je zoekt, de kwaliteiten die je zelf hebt en de talen die je spreekt.
Het allerbelangrijkste is echter je eigen instelling.
Als je een baan zoekt die op hetzelfde niveau ligt als in NL of BE, met hetzelfde salaris dan hoef je niet eens te zoeken.
Ben je er echter van overtuigd dat leven belangrijker is dan werken dan zul je hier wel iets vinden en gelukkig worden.
Als de levensstandaard in Andalucia nagenoeg gelijk is aan die in NL of BE dan is dat dus een extra reden om WEL te emigreren (beter klimaat, relaxter, over het algemeen aardigere mensen).
Mbt criminaliteit: ik merk niet dat die nu hoger is dan anders…
Kortom: het is belangrijk om te zijn waar je je het prettigst voelt, is dat in Andalucia dan moet je die droom verwezenlijken.
La vida es demasiada corta para no disfrutarla.
Yes, helemaal gelijk gozer,ben er nooit geweest maar denk ook dat het d e mooiste stad is.
groet en ik ga ook naar Spanje toe,kan niet wachten hoihohioihoi
groet frank