Sorry, ik raad jullie echt af om naar Spanje te emigreren. Wij hebben dat 17 jaar geleden ook gedaan (toen 36 en 52 jaar oud) en het is mij erg tegengevallen. De mentaliteit, het weer! (veel te warm in de zomer en vochtig-kil 's winters, wel in de provincie Cádiz die een iets minder goed klimaat heeft als Malaga). Vrienden maken zonder zich te limiteren tot “Goeiedag, wat een weer!” blijkt heel moeilijk in Andalucía. Bovendien heeft het hier van 18 december 2009 tot nu (maart 2010) bijna voortdurend geregend en gestormd! Maar erger is de toestand van de medische zorgen: zorg dat je regelmatig in Nederland een dokter ziet. Volgens mij is Spanje een goed vakantieland in lente en herfst, maar geen land om te wonen! Ik veronderstel dat je toch zult komen, maar verbrand de bru8ggen met je thuisland niet zodat je altijd terug kunt.
Sorry, ik raad jullie echt AAN om naar Spanje te gaan!
Wij zijn 2 jaar geleden gegaan, met 2 kleine kindjes (nu 4 en 5) en we hebben geen seconde spijt gehad.
Door omstandigheden buiten onze schuld loopt het nog niet helemaal zoals we willen, maar toch willen we niet terug naar Nederland.
Misschien komt het omdat we in het noorden, provincie Zaragoza wonen. Maar we zijn al heel veel mensen tegen gekomen, die ons op allerlei manieren proberen te helpen.
De medische zorg vind ik veel beter dan in Nederland. Ik wilde zelf m’n spiraaltje laten verwijderen omdat ik er last van had. Moest/mocht meteen een afspraak maken voor borstonderzoek (ik ben nu 43). Dat is in een half uurtje gebeurd en binnen een kwartier krijg je de uitslag. (Volgens mij duurt dat in Nederland 2 weken).
Ben met die 2 kleine meiden helaas regelmatig op de EHBO, doordat ze vallen of ineens teveel koorts hebben. Ook op de EHBO wordt je binnen een half uurtje geholpen (veel sneller dan ik in Nederland gewend ben, moet je eens in een weekend naar een huisartenpost…kun je wel je hele zondag voor uittrekken). Medicijnen kosten bijna niets en werken veel beter.
Tuurlijk is het warm, daarvoor ga je juist naar Spanje!
En bruggen verbranden…geen idee, maar ik zou niet weten, dat als het echt moet, waarom het een probleem zou zijn om terug te gaan.
Ja, de situatie van het noorden van Spanje is inderdaad heel anders dan in het zuiiden, zeker wat gezondheid en onderwijs betreft. Ik zou ook niet willend dat mijn kinderen het onderwijs van Andalucia moeten volgen. Statistieken van het onderwijs uin Europa al eens bezien?
Nee, ik ken die statistieken niet.
Maar ik weet dat m’n dochter van 5 al kan lezen en schrijven. Die van 4 is er druk mee bezig. En ze leren allebei al Engels.
Maar daarom moet je niet afraden naar Spanje te emigreren. Iedereen moet dat zelf bepalen. (Heel misschien afraden naar Andalusie te gaan )
Onzin!
Zeker het lagere school onderwijs is in Andalucia net zo goed of zelfs beter dan in NL. Kinderen gaan al vanaf 3 jaar naar school en met 6 jaar kunnen ze al lezen en schrijven. In NL niet.
Ziekenfonds in Spanje / Andalucia ligt op een prima nivo.
De beste chirurgen van Europa werken voor het spaanse ziekenfonds.
Uiteraard kan het zijn dat iemand slechte ervaringen heeft, maar dat heef natuurlijk zijn redenen. Vaak is het gebrek aan contact met spanjaarden niet de schuld van de spanjaarden. Uiteindelijk ligt de integratie voor 100% aan jezelf. Je kan niet verwachten dat men zich hier voor jouw aanpast, je zult jezlef moeten aanpassen aan het leven en de mensen in Spanje.
Voor wie echt geinteresseerd is in het verhuizen naar Spanje,… Wij zijn drie jaar geleden aan het avontuur begonnen. We hebben nog geen dag spijt gehad ondanks de problemen die de crisis met zich mee hebben gebracht. Er zijn echter best wel opstakels en wie hulp wil kan gerust vragen stellen. Het moment om een huis te kopen in Spanje is echt nu. De prijzen zijn tot 35% gedaald. Als je hulp wil vraag gerust.
somber maar wel eerlijk naar wetenswardigheden,ikzelf denk er anders over en ga het ook anders doen dan de gemiddelde nl`s.
Nooit alles verbranden,idd, maar soms kun je niet anders,dan
gewoon doen
Wat die huizenprijs betreft is het inderdaad een goede tijd. Vooral de Engelse huiseigenaren die van hun pensioen een hypotheek moeten bekostigen, trekken terug naar Engeland door de huidige pond.
Er zit dus behoorlijk wat onderhandel ruimte in de markt maar … ga er niet van uit dat je maar lukkraak 35% lager kan bieden. Veel huizen zijn al behoorlijk gezakt en zitten echt al op de bodemprijs. Als je de kranten berichten in Nederland leest verwacht je dat elk huis overprijst is en dat is dus niet het geval. Voor meer informatie mail anders prive [EMAIL=“houses@sunnypalmproperties.eu”]houses@sunnypalmproperties.eu ons werkgebied ligt aan de oostkant van Málaga. Torrox - El mejor clima de Europa!! :vak02: