Interview: In mei 2010 met het gezin verhuizen naar Spanje

haha badank berto!!

tsjee dat gaat neit meevallen om precies uit te zoeken waar je moet zijn als het er niet in staat)))) bizar dit!!!
maar in ieder geval zal er niet stommer van worden!!!
ik ga er mee aan de slag!!!
groet en hou me aanbevolen!!! voor verdere info.
ik zit namelijk in de provincie tarragona dus niet de stad zelf!!
en de meeste dingen moet ik in amposta of tortosa regelen ook inmigratie zit daar.
maar als laatste!!!.. mijn rijbewijs behoud ik totdat het moet worden vernieuwd worden toch!!!

groet

frank

[quote

dan heb ik nog iets!!!

ik ben mijn pasje an het nie kwijtgeraakt!!!
nou ja dan is die toch in iedergeval verlopen of is dat eenmalig document in je leven?

weet jij daar iets van en waar kan ik dieopnieuw aanvragen!!!

dank je laat het ff weten,scheelt me een hoop werk dan!! uit te zoekn

frank

De Spaanse Guardia Civil is er niet erg gelukkig mee als je in een Spaanse auto rijd die je eigendom is, met een Nederlands rijbewijs. Er is namelijk in Spanje een punten rijbewijs waardoor je bij diverse grote overtredingen je rijbewijs kwijtraakt. Mensen met een buitenlands rijbewijs kunnen ze hier niet mee pakken. Mijn advies is om je van de domme te houden en als ze je aanhouden te reageren als een toerist. Toeristen laten ze over het algemeen doorrijden zonder ze te controleren. De auto klopt over het algemeen want het is vaak een huurauto en het is lastig om buitenlanders te controleren en de papiermolen bij overtredingen is voor de Guardia een hel.
EU regels bepalen dat je het rijbewijs pas hoeft te verlengen/vervangen als het verloopt, maar daar moet je de Guardist in kwestie wel even van overtuigen.
Voor het adres, ik heb het even voor je opgezocht. Je moet inderdaad in Tarragona zijn (er zijn per provincie meestal slechts één of twee adressen en in Tarragona is er maar één in de plaats Tarragona: Horario: (openingstijden) De 9 a 14 H.

<LI class=lineaRel>Horario de caja: (openingtijden van de kas) De 9 a 13:30 H

<LI class=lineaRel>Adres: Plaza Imperial Tarraco, 4, C.P. 43071
[ul]
[li]Teléfono: 977 221 196 - Información general: 060[/li][li]Fax: 977 229 333[/li][/ul]Succes

Het NIE vraag je aan bij de policia local Oficina de immigration. Ongetwijfeld in Tarragona ook in de plaats Tarragona. Volgens mij vind je hier het adres: Respuestas a la inmigración | Ciutadans, Federación de Tarragona
In het Valenciano maar als je daar toc gaat wonen is het een goede oefening in lezen en begrijpen.
Zelf heb ik geen tarjeta maar een papel (niet meer nodig want ik het een certificado del Registro de ciudadanos de la union). Een certificado is drie maanden geldig en met tarjeta’s heb ik geen ervaring. Ambtenaren lachten me een beetje uit toen ik een nieuw NIE wilde aanvragen. “Je hebt toch een certificado del Regisrto de ciudadanos de la Union” schamperden ze. die is maximaal vijf jaar geldig en verloopt tegelijk met je paspoort. Dat is het voordeel van EU ingezetene zijn. Voor immigranten uit andere landen blijft een tarjeta of papel NIE erg belangrijk.
Je zou ervoor kunnen kiezen ook in te schrijven bij het registro de ciudadanos vanwege dit voordeel. Je woont dan wel officieel en tot wederopzegging definitief in Spanje, met alle voor- en nadelen van dien.

Volgens mij moet je resident zijn om je auto in te voeren.
Ons vroegen ze daarvoor het bewijs van inschrijving van de gemeente.

Dankjewel, Thea.
Voor dit logo heb je een dochter en een even oud neefje nodig.
Spaanse kleding en Hollandse kleding, een wit laken, heel veel geduld en het idee!!

En dit logo kun je helaas niet exact hetzelfde gebruiken, want het is namelijk het logo van www.MadeInHolanda.com

Saludos de Caspe

Hola Caspe,
Dank je wel voor de uitleg,jammer maar dat is mij té moeilijk.
Het idee is echt heel leuk,

Groetjes Thea

@ made in Holanda,
Je hebt een punt hoor. Je moet tenminste kunnen aantonen dat je een onroerend goed hebt in Spanje. Op de site van de DGT (Direccion General de Trafico) staat dat een water of electriciteitsrekening op naam en adres in Spanje ook voldoet om dat aan te tonen. Want, men vindt het toch wel kunnen dat mensen die in Spanje een tweede huis hebben ook een tweede auto in Spanje moeten kunnen hebben. Daarnaast is een Certificado de empadronamiente een goede om te hebben, het opent deuren die voor anderen gesloten blijven. Resident hoef je dus niet te zijn maar het maakt het wel gemakkelijker. Net als Spaans spreken. De Britten die hier wonen, tonen aan dat je het niet hoeft te kunnen spreken, maar het maakt het leven wel gemakkelijker.
Wanneer je trouwens een nieuwe of tweede hands auto koopt heb je echt alleen een NIE nodig en dat heb ik uit eigen ervaring.

Sorry, ik weet eigenlijk nog steeds niet wanneer je een resident bent. Maar ik bedoelde inderdaad dat bewijs van inschrijving bij de gemeente, dat Certificado de empadronamiente.

Dit komt omdat je in Spanje 1x per jaar wegenbelasting moet betalen en daarvoor hebben ze een officieel adres nodig.

Geen idee hoe ze dat dan doen met 2de hands auto’s. Ik weet dat er maar 1x per jaar betaald hoeft te worden. Dus als je een 2de hands koopt heeft de vorige eigenaar al betaald voor dat jaar. Maar voor het jaar erop?

@ Made in Holanda,
Resident ben je officieel waneer je bent ingeschreven in het Registro de ciudadanos de la Union.

En dat staat bovenop mijn groene NIE A4tje.
Dus ben je dan resident, zodra je een NIE hebt.

@ Made in Holanda,

Ja en nee, NIE kan iedereen aanvragen. Je hoeft niet eens een bezit in Spanje te (willen) hebben of zo. Bijvoorbeeld als iemand wil kunnen erven van een Spaans ingezetene moet die erfgenaam ook een NIE hebben. Anders krijg je niets. Wanneer je niet naar Spanje wil om een NIE aan te vragen dan kan dat zelfs in een ambassade of consulaat aangevraagd worden.
Het Registro de ciudadanos de la Union (is inderdaad groen van kleur, terwijl een gewoon NIE een wit A4tje is) is een stap verder, daarop staat ook je NIE vermeld en daarom hoef je dan geen ander Certificado of Tarjeta NIE meer te hebben. Voordeel van het Certificado del Registro de Ciudadanos de la Union is dat het net zolang geldig is als je paspoort. Voordeel van het Tarjeta NIE is dat het onbeperkt geldig is en zo’n handzaam formaat heeft.

Volgens mij wordt die Tarjeta niet meer uitgegeven en ik heb nooit een wit A4tje gehad.

Maar maakt nu niet zoveel uit. Ik ben ingeschreven bij de SS, de kinderen zitten op school, we krijgen kinderbijslag, we hebben al een auto op Spaans kenteken, de 2de is in afwachting van papieren (terwijl je dus geen Nederlandse papieren meer hebt, maar wel de gele kentekenplaten en alleen een ITV keuringsbewijs).

Dus het zal allemaal wel goed zijn.
Bedankt voor de uitleg in ieder geval.

Maarre…wel goed Spaans schrijven hoor. Holanda met 1 el. Anders spreek je het uit als “Ojanda”. :wink:

:o Oeps, en ik maar doen of ik het allemaal weet. De spelling van mijn eigen land van oorsprong weet ik niet eens…
Ik heb het meteen aangepast.
:NETHERLAN:SPAIN::NETHERLAN:SPAIN::NETHERLAN

Groetjes

dank je wel bertoz
<LI class=lineaRel>hoop dat het tarragona is,want voor andere dingen moet ik meestal naar amposta of tortosa!!
<LI class=lineaRel>maar ik zal even kijken in ieder geval bedankt vergemakkellijkt het alweer enigzins,.
<LI class=lineaRel>de punten rijbewijs heben we hier ook maar is niet voor mesnen die 27 jaar hun rijbewijs heben toch!!!
<LI class=lineaRel>hoor je nader
bedankt en groet
frank

@ Frankmichel
Zoals ik al eerder schreef, de Spaanse overheid blinkt niet uit in duidelijkheid door het hele land. Elke comunidad (of in Valencia: Comunitat) regelt het weer anders. Het DGT (Dirrección General del Tráfico) is een orgaan van het Ministerio del Interior en werkt landelijk. De kantoren vind je op www.dgt.es Je moet dan wel weten waar te zoeken natuurlijk. Aan de rechterkant in het gele blok staat de keuze: Jefaturas de Tráfico. Daar kan je het voor de zekerheid nog even checken.
Een puntenrijbewijs hebben we in Nederland voor zover ik weet alleen voor beginnende chauffeurs.

Groetjes

misschien is het een idee om even in amsterdam bij het consulaat een ieuw pasje aan t evragen dat is dan onbeperkt geldig!! makkelijker toch!?

2 inschrijven in spanje laat gewoon mijn escritura zien ipv inschrijven!!
kan dat wel doen maar daarna weer uitschrijven na 5 maanden !!!
ga naar thailand toe dus kan me neit x inschrijven

groet laat horen of het kan wat ik wil of ga doen !!!

frank

@ Frankmichel
Ik denk dat het kan, een nieuw tarjeta NIE aanvragen bij het consulaat of ambassade maar ik weet het niet zeker. De Spaanse overheid werkt via misterieuze wegen en onnavolgbare regels. Een nieuw aanvragen kan zeker, een nieuw tarjeta op een bestaand NIE weet ik niet zeker.

ik zal het je laten weten,zal morgen ff in de boeken spitte,kan me herinneren dat ik ooit een A$ heb gehad met een stempel!! dit moet dan mijn nie zijn toch!!! maar ja die is al tig jaar denk jaar ok 1 reeds inmiddels maar dat zou dan niet moeten uitmaken

groet

frank

Een kleine of misschien wel grote update voor Jullie,

Ik heb de gehele discussie niet meer gevolgd sinds we zijn vertrokken.
Namelijk op 1 aug zaten wij al in Spanje in ons toen nog lege huis.
Alles is in een grote sneltrein terecht gekomen.
Wij zaten echt te wachten op het moment dat Frank zijn ontslag in kon dienen en dat we konden vertrekken.
Dus de datum van 1 november naar Eind juli verschoven.
Alles is hier tot nu toe probleemloos verlopen.
Na 3 maanden hier te zijn kan ik zeggen dat de meeste dingen toch anders lopen dan dat je plant.
Maar voor ons zeker in positieve zin.
Wij genieten.En wij willen echt niet meer terug.Werken twee dagen in de week en we hebben brood op de tafel staan.
Toppie dus.En we zouden dus zeker geen kandidaat geweest zijn voor ik vertrek.
Goed speurwerk en goede voorbereiding win je al 75% mee.
De taal zijn we alleen nog niet machtig.En zo snel gaat dat echt niet ondanks dat we spaanse les hebben.
Maar ook hier ben ik van overtuigd dat we het gaan redden.
Het geweldige nieuws is dat mijn dochter hier tot nu toe met een ontzettende goede instelling zit.
Zelfs de schoolkeuze heeft aangepast naar Toerisme.Want wie weet!!! blijft ze wel in Spanje bij ons.
groetjes Ingrid