Interview: In mei 2010 met het gezin verhuizen naar Spanje

ik ga een bar cleaning bedrijf beginnen.dat houd dus in dat ik na sluitings tijd de kroegen ga schoonmaken,vloeren/terassen/ramen/muren/daken reinigen. daarnaast ga ik bij luxieuze villas terrasen reinigen,dit ga ik in de regio calvia doen en in een later stadium verder in de omtrek.
er is veel animo voor. het wat soepele stelsel aldaar maakt het je niet al te moeilijk mocht het zo zijn dat je nog wat tips hebt aan gaande emigreren hoor ik het graag van je.we zij er al zon vier jaar mee bezig en hakken de knoop nu door het is alleen betreurigwaardig dat ons huis nu niet goed verkoopt in die crisis want we hadden gehoopt er al te zitten.huizen in overvloed wij gaan lange termijn huren aldaar. we komen er nu al zon 11jaar ik ken het eiland op mijn duimpje. bedankt voor je intresse en tot ziens.

Ik ga deze zomer terug naar Mallorca, voor het eerst in 14 jaar! Ben benieuwd, heb er nl van 1991 tot en met 1995 gewoond.
Ik denk dat je een goede mogelijkheid hebt om je brood te verdienen, je plannen zijn goed. En dit is echt een kwestie van beginnen en vooral door reputatie en mond op mondreclame steeds verder groeien. Suerte!!!

Hoe groot denk je dat de invloed van de economische crisis is op je plannen om te gaan schoonmaken bij café’s en vloeren?

Ik had juist begrepen dat als je atonome wordt kunt kiezen voor het vaste bedrag per maand liggend tussen de 215-260 dat je daarnaast dus geen belasting meer hoeft te betalen want dat zou al in dat stukje van die 215-260 liggen.of je kan kiezen om belasting aangifte te doen.
In dat bedag zit overigens wel meer dan alleen belasting.maar ook stukje verzekering stukje opbouw enz.
Wij gaan ook een eenmanszaak opstarten.en gaan de markt op.
Ondanks de crisis ben ik ervan overtuigd dat als je wil gigantisch groot is je het wel redt.Natuurlijk moet je je verwachtingen redelijk bijschaven.
Wij gaan met reserve dat als we het niet redden toch nog rond kunnen komen de eerste jaren waardoor we ook gekozen hebben voor een huurhuis.

Een klein voorbeeldje.
mijn vrienden zijn afgelopen september gegaan.met echt waar totaal niets en onvoorbereid.Met 900 euro in hun zak zijn ze aangereden.auto vol geladen.zei redden het ook.man doet klusjes bij mensen thuis en zei heeft een paar poetshuizen.ze leven van maand tot maand.Maar ondertussen hebben ze een leuk huurhuisje.zelfs met zwembad en mooie tuin.leuke meubeltjes erin.(ze krijgen zo ontzettend veel)
en ze hebben elke dag te eten en zelfs te roken want dat valt onder luxe natuurlijk dat laatste.ze rijden de auto rond om te klussen.Langzaam aan bouwen ze steeds iets meer op.

Nu zijn wij zelf de mensen niet om zo onvoorbereid te gaan en willen alles tot in de puntjes geregeld hebben.En ik zou gek worden als ik wist dat ik nog maar 900 euro had.
Maar doordat we bij hun steeds op vakantie gaan Hebben wij de beslissing genomen ook te gaan.

Onze plannen zijn inmiddels gewijzigd en wij vertrekken nu dus eind oktober begin november.zodat wij alles opgestart hebben voor dat het seizoen begint.Wij weten dat het ontzettend moeilijk is om een vaste plaats te krijgen op de markt.Maar gaan er keihard voor werken dat we het voor elkaar krijgen.

Onze dochter begint nu uiteindelijk na veel spitten en zoekwerk kwa scholing een thuis studie en moet ze gewoon in nederland stage lopen.
dit met het idee dat als ze 18 is toch terug wil naar nederland (nederlands vriendje).
Onze plannen begonnen net als iedereen zonder ook maar iets te weten hoe we het aan zouden moeten pakken.
Inmiddels weten we zo veel dat onze plannen daar op aangepast zijn.

Ik vind de discussies die hier gevoerd worden best wel zinvol.want iedereen ervaart het anders.

Ik wens allen succes en we kletsen door!!!
Ingrid

Ik had juist begrepen dat als je atonome wordt kunt kiezen voor het vaste bedrag per maand liggend tussen de 215-260 dat je daarnaast dus geen belasting meer hoeft te betalen want dat zou al in dat stukje van die 215-260 liggen.of je kan kiezen om belasting aangifte te doen.
In dat bedag zit overigens wel meer dan alleen belasting.maar ook stukje verzekering stukje opbouw enz.

We hebben het hier over 2 verschillende zaken:
Elke maand: Seguridad Social: 244,35 € (uit mijn hoofd…) Dit is je ziektekostenverzekering en je pensioen bijdrage etc.
Elke 3 maanden: Hacienda: 25% van belastbaar inkomen. Dit is de belasting die je moet betalen. (Aantekening hierbij is dat dit normaal gesproken een te hoog bedrag is wat je het jaar daarop tijdens de jaaraangifte voor een gedeelte weer terugkrijgt. Ik ben hier nu mee bezig en zal jullie op de hoogte houden over het verloop.)

op mallorca wordt er veelal door illigalen schoongemaakt in kroegen/barren maar die worden ook veelal opgepakt waardoor de situatie ontstaat dat de kroeg eigenaar geen zekerheid heeft aangaande schoonmaak.door middel van flyers/adverteren heb ik geconstateerd dat er veel animo voor is. er is natuurlijk meer waardoor ik weet dat het kans van slagen heeft.maar dat behoord tot het ondernemings plan.vergeet niet dat er 7 dagen per week wordt gewerkt van 12t/m 04;00uur snachts de slaap periode voor personeel is heel kort. nog geen vier uur want dan moet er al weer schoon worden gemaakt voor de opening. en wat de terassen schoonmaken betreft,is in de villa wijken veelal voor tweede woning eigenaren.

wat ik er op wil aanvullen is het volgende: uit mijn avontuurs geest heb ik de overtuiging dat het slaagt dit veelal uit vele bezoeken tijdens vakanties. er komen zon 850.000 vakantie gangers per jaar op mallorca. 95% van de inkomsten bestaan uit het toerisme je kunt je voorstellen dat er veel geld binnenkomt in die sector,een voorbeeld van simpel ondernemersschap is en heb dit zelf gezien in magaluf een jongen van pak hem beet 14jaar die toeristen inspoot met zonnebrandcreme voor een euro per persoon op het strand. met een handpomp van zon 10,-euro investerings kosten maakt hij per dag denk ik 75 euro inkomsten.zeg maar dat het dom is!! in de ondernemersgeest moet je denk ik niet al te moeilijk denken je kunt veelal met een simpel plan iets van de grond krijgen wat een aanvulling is op het toerisme.mijn standpunt is ik hoef niet rijk te zijn maar bestreef een aangenaam leven.door jaren van observatie betreffende horica ect heb ik geconstateerd dat er gaten in de markt zijn zeer zeker,door te werken zonder verplichtingen naar de klant te maken zul je veel kans van slagen hebben daar de cultuur er ook naar handeld.je moet de europeese handelswijze achter je laten en mee gaan in de handelswijze aldaar.je kunt veel bereiken door het handje klap systeem om het even zo te formuleren,contracten en dergelijke daar zijn ze niet zo van gecharmeerd ,laten zien dat je er bent zal veelal sucsess boeken.deze gegevens baseer ik op het feit dat het een eiland betreft voor het vaste land weet ik dat niet,mischien dat er daar anders gehandeld wordt.tweedehuis bezitters zijn gemiddeld 2/3 maanden per jaar aanwezig je kunt je voorstellen dat er wel onderhoud gepleegt moet worden(een kans)kijk bijvoorbeeld naar verhuur vakantie huizen ze moeten wel schoongemaakt worden/ect door te adverteren aangaande onderhoud/schoonmaak krijg je wel reacties en dat hoeft per definitie niet veel te kosten.niet geschoten is altijd mis,je ziet dus wel ik ben zeer creatief de uitvoering daarvan zal zijn beloop wel krijgen(altans dat is mijn bevinding)overigens vind het zeer nuttig zo informatie uit te wisselen/prettige site
groeten/sucsess

Hopelijk spel je beter in je ondernemingsplan

[quote="“Redactie, post:1, topic:55003"”]

Interview

Frank en Ingrid, Franking, gaan in mei 2010 met het gezin verhuizen naar Spanje om daar een nieuw leven op te bouwen. Wat zijn hun plannen in Spanje? En is het een droom die uitkomt voor het hele gezin? Wereldwijzer vroeg het hen.

1. Naar welk land ben je van plan om te gaan emigreren en wanneer zijn deze plannen ontstaan?
Spanje. Frank had al jaren het idee om te gaan emigreren. Een aantal jaren terug hebben we zelfs ook op het punt gestaan om te gaan maar door privé-omstandigheden hebben we dat even van de baan geschoven. Nu hebben we de beslissing definitief gemaakt. WE GAAN!

2. Wanneer ga je definitief naar Spanje emigreren?
Onze planning is om medio mei 2010 naar Spanje te vertrekken!

3. Welke formaliteiten heb je en/of moet je nog regelen om in Spanje te mogen gaan wonen?
In principe moeten we alles nog regelen.Het belangrijkste is om ons huis hier in Nederland te verkopen. De voorbereidingen hebben we al wel getroffen.

4. Wat is je motivatie om, eventueel met je gezin, naar Spanje te verhuizen?
Het weer en het land trekken ons erg.

http://media.wereldwijzer.nl/images/ww.0220.jpg

http://media.wereldwijzer.nl/images/ww.0221.jpg

Links: Shannon, de dochter van Frank en Ingrid
Rechts: Frank en Ingrid voor het huis van hun vrienden in Spanje

5. Wat zijn je verwachtingen ten aanzien van het emigreren?
We hebben geen grote verwachtingen. We willen hetzelfde leven voortzetten in Spanje zoals we dat nu hier hebben. Alleen dan met mooier weer en een mooiere omgeving.

6. Wat is de grootste aantrekkingskracht van Spanje voor jou?
300 dagen per jaar zon! Van het slechte weer in Nederland altijd word je ook niet vrolijk.

7. Hoe denk je dadelijk om te gaan met de cultuurverschillen tussen Nederland en Spanje?
Wij zullen ons zo goed mogelijk aanpassen. Natuurlijk zullen we best wel moeite hebben met bepaalde dingen, maar wij zijn een heel spontaan gezin dus ik verwacht geen problemen.

http://media.wereldwijzer.nl/images/ww.0219.jpg

http://media.wereldwijzer.nl/images/ww.0218.jpg

Links: De familie van Frank en Ingrid aan tafel
Rechts: Frank en Ingrid met vrienden vlak bij Benidorm

8. Heb je jezelf al voorbereid op de taalverschillen tussen beide landen?
Daar zijn we druk mee bezig. We hebben nog een jaar om het vloeiend te leren.

9. Wat zijn je plannen om de integratie met de plaatselijke bevolking soepel te laten verlopen?
Wij laten het op ons af komen. Maar ook dat zal wel goed komen, want wij zijn gezellige en gastvrije mensen.

10. Heb je al een huis en baan gevonden in Spanje op dit moment?
Op dit moment hebben we nog geen huis en baan in Spanje.Dat gaan wij pas daadwerkelijk regelen in januari 2010 ongeveer. We willen ons eigen bedrijfje daar voortzetten. Onze dochter van dan 17/18 gaat daar pas werk zoeken na een aantal maanden. Zij zal eerst gewend moeten zijn aan en in Spanje.

11. Denk je dat je ooit nog van plan bent om terug te keren naar Nederland?
We denken van niet, maar de tijd zal het leren!

=====================================

Meer weten over Spanje? Bezoek het Spanje Forum op Wereldwijzer.

[/quote]

geweldige keuze!!! als ik 21 washad ik het ook gedaan nu!!! 20 jaar later gaat het me lsnog lukken!!! enkele reis voor mij!!! kan niet w8ten)))

groet
frank

NB welke gedeelte van spanje we hoduen contact

De Kogel is door de kerk.

As 9 november staat bij ons de verhuiswagen voor de deur en verhuizen wij naar SPanje!!!
De verhuisdozen zijn klaargezet dus we kunnen langzaam aan ruimen.
Spannend blijft het totdat we daar gesetteld zijn.
Maar er komt al schot in.
wel veel regelen allemaal (en in je koppie helemaal)
Joeppiieeeeeee

Groetjes Ingrid:vak02:

Good for you!! Keep us posted.

Leuk hoor,

hoe gaan JULLIE het doen met de ziektekostenverzekering!! en wat is daro de prijs van?
ik ben momenteel erg bezig wereldwijd te ontdekken waar ik me moet gaan zettelen,voor mij is dit nog een raadsel hoewel dit wel opschiet.
ik ga 1 januari reizen en stopd an voorlopig met werken tot 1 maart,daarna denk ik naar spanje te gaan,en hoop dan eindleijk na 28 maadnen eens eenkeer waterleiding in huis te hebben((((((((((( bizar maarja het zij zó!!

jullie moeten wel je huis verkopen in NL als je vertrekt je anders voor de spaanse fiscus bij eventueel verkoop later je portemonnee mag gaan trekken en 25 % aan de fiscus van ES mag afdragen!!!

ben benieuwd hoe gewapend jullie vertrekken naar spanje met inzake de papierenmolen!!!

groet frank

Voor de papiermolen, NIE nummer enz. kan je het beste een Gestor in handen nemen. In de meeste grote plaatsen zitten deze personen. Zij kunnen alles voor je regelen waarvoor je meestal zelf dagen in de rij moet staan. En dan maar hopen op dat je in de goede rij staat. Zorgverzekering is daar goedkoper. Je kan tot die tijd een EHIC bij je zorgverzekeraar aanvragen in Nederland, binnen 4 dagen in huis, geen kosten en een jaar geldig.
(EHIC = European Health Insurance Card)

He albert,

dank je wel ,maar dat is al lalemaal rond gozer!!
het gaat er om WAT kost het mij MAANDELIJKS in spanje dar gaat het om en kan ik daardoor ook reizen.
momenteel heb ik een ISEP die kun je nemen voor 243 euro p mnd,zelfde als in nl ook!!! dus vandaar!!! ik wil dus lager bedrag als expat p mnd maar zal niet gaan lukken,alleen maar hoger(((

groet
frank

ook ik wil een ieder die weg gaat succes wensen
maak je plan
doe je ding
en go
hier is het een zinkend schip(((

ik ga naar thailand en de zomermaandjes heerlijk naar spanje@!
geweldig land!! heb me plan panklaar!!!

gegroet iedereen!!!
en succes

f
r
a
n
k

Een gestor is een leuk idee hoor. Maar wij hebben het ook zonder gedaan. Je moet het even uitvissen maar moeilijk is het niet en heel druk is het niet meer bij de officina’s de Policia local. De immigratie is wel een beetje minder nu met de crisis.
Een handige site is deze: http://www.leveninspanje.es/ het wijst je aardig de weg.
In Murcia is alleen alles gecentraliseerd en moet je niet meer bij de lokale policia zijn maar in de hoofdstad. Maar dat soort dingen vind je vanzelf uit.

Toen ik net in Spanje was, was ik ook blij met de gestoria.
Maar nu ik zelf iets zekerder ben over mijn Spaans, merk ik dat ik zelf veel dingen goedkoper zelf kan regelen.
En surfen, surfen. Ook op http://www.hetroerom.com/ kun je een hoop info vinden.
Ben je al eens op een info dag van hun geweest?
Leuk en leerzaam!

Hi Caspe,
Wat 'n ontzettende leuke “Logo” !!!Die zou ik ook wel willen hebben,hoe heb je dat gedaan?:SPAIN:

hoi bertoz

dank je wel …goed bericht !! van je.

zal even uitzoeken,alleen ik ga enkel invoeren niet wonen formeel!!
men zegt… maar ja… dat men er moet ingeschreven staan om je auto in te voeren !! ik zal er wel komen maar niet langer dan 183 dagen p jaar aan 1 stuk!!
of heeft dit er niks mee te maken en kun je altijd je auto invoeren maar dan als niet ingezetenen betaal je die 12% invoerbelasting op de dagwaarde van je auto!! ben ik zö goed geinformeerd geweest!
is het anders hoor ik je graag terug.

inmiddels heb ik wel een uitdraai gemaakt van waar te beginnen met het proces en te eindigen.

hoelang duurt het invoeren aan dagen als ik ga beuken berto!!!
hoor je graag terug

groet en fijn weekend

frank

@ frankmichel,
Heel veel weet ik niet van het invoeren van een auto. Wij hebben hier een andere auto gekocht met Spaans kenteken. Onze oude was echt aan vervanging toe en is nu op de sloop beland. Wat ik wel weet is dat je alleen een NIE nodig hebt om een auto te kopen en ik denk dus ook om in te voeren. Het certificaat NIE mag dan echt niet ouder zijn als 3 maanden en kijk goed of het klopt want met het aanvragen van een nieuw rijbewijs had ik de pech dat een slimme ambtenaar zag dat mijn geboorte datum niet klopte op het certificaat. Spanjaarden hebben ook veel moeite met onze hollandse namen dus er staat zomaar een foutje op. Je kan dan de hele mallemolen opnieuw door. Gelukkig vinden ze één keer betalen genoeg maar de rompslomp is er wel naar.
Voor info en adressen voor je eigen regio kan je kijken op Dirección General de Tráfico ofwel http://www.dgt.es/portal/ meer specifiek voor adressen: http://www.dgt.es/portal/es/oficina_virtual/dir_telefonos/jefaturas/?tit=¿Dónde se puede solicitar? (het deel: Donde se puede solicitar? hoort echt bij de url ook al staan er spaties in)
Het is in het Spaans (logisch, sommige gemeentes hebben ook een engels deel maar de DGT niet), maar je komt er vast wel uit. Er is altijd een deel in het officina voor conductores waar je rijbewijzen regelt, voor invoer en andere handelingen. Hier vind je aan de rechterkant een verwijzing waar de officinas zijn en wat je mee moet nemen om dingen te regelen: http://www.dgt.es/portal/es/oficina_virtual/vehiculos/cambio_domicilio/

Succes