Graag voor een nieuwe vraag een nieuw topic openen…
Er is geen ander vakantie visum dan deze, dus dan maar een keertje de oversteek naar een van de griekse eilanden maken…EN pas op met de auto, 1 dag telaat is de belasting betalen…(bijna een nieuwe auto aan geld dus!!!)
heey iedereen!
ik heb nu al een tijd een turkse vriend en ik ga vaak naar turkije maar zou hem ook zo graag eens nederland willen laten zien, voor 1 of twee weken. Ik snap alleen niets van de regelingen die er zijn en iedereen komt met andere verhalen… Is er iemand die er iets van af weet? Er zijn namelijk wel turkse jongens die naar nederland zijn gekomen maar voor sommige wordt het erg moeilijk gemaakt hoor ik. Mijn vriend heeft wel een vaste baan als leraar op een school, een overheidsbaan, als dat iets uitmaakt…?
Heeft iemand hier ervaringen mee?
Ik hoop dat jullie mij iets meer kunnen vertellen!
liefs Eline
Het klopt dat het best wel een gedoe is om hem naar Nederland te laten komen, maar het is te doen.
Je moet zorgen voor een uitnodiging (formulier dat je op het gemeentehuis kunt ophalen), deze vul je in en laat je op het gemeentehuis ‘legaliseren’. Dit betekent dat zij cheken of jij daadwerkelijk bent wie je zegt dat je bent op dit formulier en dat ze jouw legitimatiebewijs hebben gezien.
Deze uitnodiging stuur je samen met 3 recente loonstroken en kopie van jouw paspoort op naar je vriend.
Vervolgens moet hij in actie komen (let op! uitnodiging is slechts 3 maanden geldig).
Hij moet namelijk met deze papieren naar de visumafdeling van ambassade van Nederland (eerst afspraak maken!) en daar aannemelijk maken dat hij na de vakantie terug keert naar Turkije. Dit betekent dat hij loonstroken moet meenemen, bewijs van verzekering en ook een soort van arbeidscontract of verklaring van zijn werkgever dat hij nog steeds werk heeft bij terugkeer.
Voor meer informatie kun je kijken op de website van de ambassade.
Je kunt hiervoor gaan naar www.mfa.nl en dan op Turkije klikken en vervolgens bij consulaat Istanbul-consulaire zaken-buitenlanders naar Nederland kijken.
Veel succes! groetjes, Monique
Hallo, je moet ook een copi van je contrakt van je werk mee sturen, het moet een vast contrakt zijn niet voor een half jaar ofzo. je moet meer dan 1500 euro verdienen, je moet de laatste 3 loonstroken meesturen copie van je paspoort, copi van je ziekenfonds bewijs. en het is ook handig als je een zelf geschreven uitnodiging meestuurt. en bij het gemeentehuis moet je vragen om een garant verklaring. ik wens je veel geluk met de aanvraag, het is niet makkelijk.
ook jij heel erg bedankt voor je reactie er komt dus toch iets meer bij kijken, maar van mijn kant gaat dit wel lukken. Nu maar hopen dat hij daar alles voor elkaar krijgt!
liefs
kan iemand me wat meer vertellen over een visumaanvraag.
Mn vriend komt uit turkije en ik zou m graag eens hier naartoe halen.
Ik lees allemaal zo veel verschillende verhalen.Moet ik een uitnodigingsformulier bij de gemeente halen?aan welke eisen moet ik voldoen,en aan welke hij?Hoop dat iemand me een beetje kan helpen.Heb al een beetje op ind.nl zitten kijken,maar snap niet alles.
alvast bedankt
Ja een uitnodigingsformulier kan je bij de gemeente kopen,zij legaliseren hem ook gelijk.Ik had zelf ook nog een eigen uitnodigingsbrief geschreven en laten legaliseren.Verder moet je vriend een afspraak maken bij het Nederlands consulaat in Istanbul of de ambassade in Ankara.Hiervoor moet hij een pincode kopen en bij de iks de afspraak maken.
wij zijn ook bezig met een toeristenvisum aanvraag voor Nederland en ik heb het volgende naar mijn lief gezonden;uitnodigingsbrief v.d gemeente deze moet je laten legaliseren dwz stempel en handtekening,kopieën van de laatste 3 salarisstrookjes,contract van mijn baan,kopie paspoort met de kopie van je visum’s,aanvraagformulier Schengingenvisum(te downloaden)
kopie reservering voor de medische verzekering.
je vriend moet 2 pasfoto’s hebben,evt.eigendomsbewijzen(woning)ssk verzekering en een terugkeerticket,evt.een verlofbrief van zijn werkgever als hij in de winter tenminste ook werkt.
Daarna moet hij een afspraak met de Nederlandse ambassade maken in Istanbul of Ankara via IKS,pincode kopen bij de bank en met die code bellen.
Zelf heb ik er nog een turkse vertaling voor hem bij gedaan omdat ook zijn Engels niet altijd even goed te volgen is.
Kijk ook eens op andere site’s,er is wel veel info te vinden,maar voordat je door de bomen het bos hebt gevonden???Ik vond het iig een hele puzzel
Vandaar m’n uitgebreide reaktie,ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Succes!!!
Turkijelover,bedankt voor je succes hebben we wel nodig als ik alle berichten hier en daar over aanvragen lees!!ik heb hem gister niet gesproken,maar denk en hoop het wel.
we bellen straks dus dan ik het je laten weten
ik heb mijn vriend in mei in alanya leren kennen en ben net eergister weer terug gekomen van 5 dgn daar te zijn geweest en in augustus ga ik weer 11dgn heen,
nu wil ik hem net als elke andere vrouw graag naar nl halen om te kijken hoe het dan gaat maar ik verdien net E80 te weinig om aan de inkomsteneis te voldoen .
nu wil n goeie vriendin van mij garant staan maar kan dat ? ik wil in de winter samen met hem naar istanbul om visum aan te vragen maar dan staat de garantstelling dus op haar naam .
Sorry kan geen antwoord op je vraag geven maar zag dat je in augustus ook in Alanya bent:D
ik zit van 1 tot 19 augustus bij mijn vriend daar, missgien dat ik je wel tegen kom!
Succes met het vinden van antwoorden op je vragen!