Toevallig weet ik dat. Mijn vriend is vandaag bij Idata geweest en moest in totaal 200 lira betalen, 140 lira voor het aanvragen van het visum, en daarbij komende kosten zijn voor het personeel!!! van Idata en de Kargo. Mijn vriend is vanochtend gewoon in de rij gaan staan tot hij aan de beurt was. Helaas heb ik hem vandaag te kort gesproken om te vragen hoe of wat daar maar daar kan ik voor je morgen of overmorgen naar vragen, dan weet je hoe het precies in zijn werk gaat. Even een punt van aandacht, als je vriend bij Idata is moet hij oppassen voor mensen die hem buiten het kantoor willen helpen. Trap daar aub niet in want die vragen namelijk erg veel geld en zeggen dat ze kunnen helpen met het aanvragen van het visum, wat natuurlijk niet kan. Ze zeggen ook dat ze bij Idata werken, maar dit is niet zo. Laat je vriend gewoon naar binnen gaan en het daar aanvragen.
Hij gaat woensdag naar Ankara dus als het je lukt het morgen nog te vragen zou het fijn zijn als je het nog even zou willen posten (maar anders is het ook goed hoor ) Bedankt voor de laatste tip in ieder geval want mijn vriend is echt zo iemand die in de onschuld van de mens geloofd en daar in zou trappen :P.
Is het voor jullie ook de eerste aanvraag of hebben jullie het al eerder gedaan? Ik zal voor jullie duimen!
oh ik ga het voor je proberen. Nou de mijne dus ook vandaar dat ik mensen nu waar extra waarschuw. Dit is voor ons de eerste dus ik hoop echt dat het gelukt is. Er staat zo veel op internet maar eigenlijk is het gewoon doen. Ik laat het je weten!
Voor ons ook de eerste keer en hij heeft geen werk dus het is een extra opgave geweest om er een waterdicht verhaal van te maken. Nu maar hopen dat ze ons ook geloven…
Het worden spannende dagen in ieder geval
De mijne ook niet, ik had toen gebeld naar het consulaat en hun zeiden dat als ik garant sta en genoeg verdien er geen probleem moet zijn. Ze kunnen het natuurlijk nooit garanderen (dat is wat ze ook zei). Maar goed nu inderdaad duimen…
Ik hoop voor jullie dat ze zonder baan de visum krijgen, hebben ze ook geen ssk verzekering? Ik zou t graag willen horen of t lukt zonder werk, mijn askim heeft namelijk misschien volgend jaar geen werk in de zomer en als dat zo is willen we toch proberen hem naar nederland te halen voor 3 maanden, hij heeft nu wel zn visum voor 3 maanden gekregen maar had deze zomer ook gewoon werk. Ik duim voor jullie!
Hij heeft het afgelopen half jaar niet gewerkt en daarvoor een jaar wel als soort van tijdelijk (en onderbetaalde) leraar wat wel officieel via de regering gaat en niet een privé school ofzo. Hij heeft in die tijd dus SSK gehad maar nu niet meer maar we hebben gewoon een goed verhaal verteld dat we misschien wel in de toekomst in Nederland willen wonen en juist daarom nu geen gekkigheid uit willen halen. (en dan nog 36 argumenten )
Ik zou het gewoon proberen als ik jou was en anders zeg je toch gewoon dat hij expres deze zomer niet gaat werken omdat hij nederland wil zien? Succes!
Monique, wat grappig! Mijn vriend was ook maandag in Ankara bij Idata… het was enorm druk maar hij was er zo vroeg dat hij een van de eerste in de rij was! Wist je dat je de status van je aanvraag na kan kijken? Je moet je vriend even om de barcode vragen…
Succes verder iedereen! Voor onze de 3e keer inmiddels maar het blijft spannend!
Mijn vriend gaat vandaag maar is zo lang onderweg dat hij er pas om 2 uur vanmiddag is ofzo dus het zal wel een hotelovernachting worden en dan morgen heel vroeg in de rij…
Ik duim mee!
Hai Mexx, Oooh dat is inderdaad toevallig. Ik heb inderdaad gevraagd naar een code die hij gekregen moet hebben maar hij zegt dat hij alleen een bewijs van betaling heeft gekregen en een briefje zodat hij zijn paspoort weer op kan halen op het postkantoor. Weet jij of die code misschien daarbij staat? Maar is het niet zo Mexx dat jouw vriend nu telefonisch of via een ander consulaat zijn visum aan kan vragen?
@ Gitte, ik weet niet of de regels voor Belgie hetzelfde zijn…
@ Simitje, is het nog gelukt met het ticket, mijn vriend heeft in Ankara zelf bij zo’n winkeltje zijn reservering gedaan. Dit heb ik niet voor hem gedaan ook omdat ik dan gelijk moet betalen.
Bij mijn vriend is het echt super gelukt. Hij was er al net voor lunchtijd en hij hoefde maar een paar minuten te wachten omdat hij aan een speciaal loket voor alleen nederlanders mocht zoals hij het noemde. Zijn pasfoto’s waren te groot volgens de mevrouw achter de balie dus hij is toen even nieuwe gaan halen en kwam terug toen ze lunchpauze hadden dus toen moest hij een uurtje wachten maar daarna was hij weer binnen een paar minuten aan de beurt.
Hij heeft een paar vragen gekregen als ‘is ze je vriendin?’ omdat ze foto’s van ons zag maar verder kennen ze daar geen Nederlands dus het zijn meer wat nieuwsgierige vragen denk ik.
Verder heeft hij volgens mij helemaal niks gekregen (hij heeft het ook niet over een bevestiging gehad maar dit zal toch wel) en moest hij zijn telefoon aan laten staan de komende dagen en kreeg hij een sms-je met verdere instructies dus we wachten met spanning af.
Het ticket heb ik trouwens bij Turkish Airlines geboekt en dan gekozen voor betalen door overschrijving naar hun bankrekening (hier kreeg je 2-3 dagen de tijd voor) maar omdat het voor ons lastig was om op de dag zelf nog te printen, ben ik ahum**kuch even creatief geweest met paint en heb ik wat cijfertjes omgewisseld waardoor hij ineens vandaag pas verviel
Weten jullie al iets? Ik ben benieuwd hoe het gaat met deze drukke dagen.
Haha dat heb je slim opgelost. Bij mijn vriend is het ook allemaal zo gegaan. Hij was ook net na de middag weer terug omdat zijn foto’s ook niet goed waren. Hij moet ook inderdaad zijn telefoon in de gaten houden, maar tot nu toe nog niets ontvangen. Hij is vorige week maandag geweest. Hij wilt graag als we het visum krijgen rond 20 december hier zijn dus we hebben nog even :).
Mijn vriend is dus vorige week woensdag geweest en wil 22 december hierzijn dus we lopen precies 2 dagen achter op jullie met aanvraag en met de geplande tijd haha
Hij had trouwens toch een barcode op een geel kaartje om via idata.com.tr de status te volgen maar er staat alleen nog maar başvuru (in behandeling) dus het blijft echt superspannend. Als je wat weet, laat je het dan hier weten? Misschien loopt dat bij ons ook wel weer 2 dagen achter haha
Oooh echt spannend he! Gister heeft mijn vriend naar idata en het postkantoor gebeld en er was nog niets bekend. Jaa ik laat het weten en zal straks even vragen naar een geel briefje met een code, misschien dat ie dat wel heeft gekregen :).
@Gitte B: de regels in België zijn anders dan in NL. Als je vragen hebt stel ze maar hoor. Ik weet er wel redelijk veel van uit ervaring en hier zijn nog meiden uit België die ervaring genoeg hebben.
Bellen hadden wij nog niet aan gedacht maar ik neem aan dat als er iets bekend is bij de persoon die je aan de lijn krijgt of via de barcode op de website, dat het sms-je dan ook al wel verzonden zal zijn.
Bij mijn vriend was het een geel papiertje met allerlei gegevens erop en betaalbonnetjes eraan vastgeniet. Bovenaan staat heel groot een streepjescode en daaronder klein de code die je moet hebben, BB of AA ofzo en dan wat cijfers
Is het trouwens echt een regel dat ze binnen 10 dagen (werkdagen neem ik aan?) iets horen of kan het ook langer duren?
Bij ons duurde het 3 weken tot hij zn paspoort op kon halen en ze wouden niet vertellen of die t visum had ja of nee dat zag die pas als die zn paspoort op ging halen
Wat ben ik blij dat ik dt forum heb gevonden. Ik ben nieuw hier, en zit met een enorm dilemma!
Ik wil rond februari mijn vriend vor 4 weken naar Nederland laten komen. Dit is onze eerste keer en hebben dus nog helemaal geen ervaring!
Ik vraag mij enorm af hoe groot de kans uiteindelijk op goedkeuring is, dat hij een visum krijgt.
ik hoor namelijk alleen maar van mensn dat Nederland echt moeilijk doet voor het geven van een visum, en dat het eigenlijk alleen maar tijd -en geldverspilling is? Wij zitten dus met een enorm dilemma. Wel of niet proberen?
Wie weet hier meer over?
Ook moet ik op het formulier van garantstelling een reden geven van zijn komst. Ik weet ook hier niet wat ik moet doen. moet ik met iets origineels komen. of is toeristische redenen, kennismaking met familie etc al goed?
En de relatie met elkaar moet je aangeven. Ik doe alles via mijn vaders naam omdat hij meer inkomen etc heeft.
Is het verstandig om maar even buiten zicht te laten dat hij voor zijn vriendin komt. of moeten we hier ook iets anders voor verzinnen?
Ik weet niet hoe streng er word gekeken naar dat garant staan formulier.
Heeft iedereen nog tips, als wat wel en niet opschrijven. Documenten die we moeten meesturen wat altid handig kan zijn etc?
Door alle negatieve verhalen zijn we een beetje onzeker geworden. Dus het zou ons erg helpen om ook eens wat positieve berichten te lezen!