Dat ligt volgens mij aan de gemeente, wij moesten afgelopen november nog gewoon langskomen!
Ik ben ook niet langsgegaan trouwens haha had het formulier op internet gedownload en opgestuurd naar de vreemdenlingenpolitie in Breda, kreeg het keurig ingevuld teruggestuurd!
Veel succes ermee predisa! ![]()
Bedankt hopen dat het gaat lukken! Mijn zus belde net dat ze ook palier had dat ze uitgerekend is in die periode dus die doen we er ook gewoon bij.
Ik moest 'm inderdaad invullen op internet. Je kan ook niet meer gewoon langs bij plaatselijke politie, als ik langs moest gaan moesten wij naar utrecht.
We gaan gewoon multiple visum aanvragen, we kunnen het proberen!
Ik lees het nu pas na, ik bedoel natuurlijk papier ipv palier. Auto correctie van mijn mobiel.
Dramatisch…al een week aan het wachten op antwoord…status op idata is nogsteeds hetzelfde!!
Het is gelukt! Multiply visum voor 3 maanden! :cheer::cheer:
Weet iemand hoe het zit met het belgish toeristenvisum zonder borgsteller?
Vind daar helemaal geen informatie over! Heb heel het internet al afgezocht…
Je kan alle info vinden op www.diplomatie.be onder visum voor Belgie. Hou er wel rekening mee dat een toeristenvisum (visum kort verblijf - minder dan 3 maanden - familie/vriendenbezoek) zonder garantsteller moeilijk zal zijn als je vriend geen vast werk, eigen huis of auto heeft.
Hoi allemaal,
Een jaar geleden had ik een bericht gepost op dit forum omdat ik een vriend in Turkije heb. Toen was het probleem dat ik nog maar 17 jaar oud was en geen mvv kan aanvragen voor nl. Onze toekomst samen is in nl en daar willen wij zo snel mogelijk aan beginnen omdat mijn vriend al 27 jaar oud is. Ik heb gelezen dat ook veel mensen het via de route via belgie doen. Graag zou ik met iemand contact willen hebben die met de route via belgie ervaring heeft. Ik het het handboek al doorgelezen op www.buitenlandsepartner.nl en heb toch nog wel een paar vragen. Wij gaan in december samen voor 3 maanden naar nl. Kunnen wij dan al naar belgie gaan samen om een huis te zoeken zodat we een huurcontract hebben en ons dan al aanmelden bij de gemeente? En welke documenten heeft hij nodig vanuit turkije.
Nou ik hoop dat iemand mij verder kunt helpen.
Bedankt alvast.
Groetjes, Courtney
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag waarop ik na lang zoeken op het internet nog geen (duidelijk) antwoord op heb gevonden. Ik zal mij eerst even voorstellen; ik ‘Askima’, ben sinds ruim 3 maanden tot over mijn oren verliefd en ben inmiddels een paar keer heen en weer geweest naar Turkije om bij mijn geliefde te zijn. Nu willen wij ook heel graag dat hij voor een paar weken naar Nederland komt voor vakantie. Het grootste deel van de papierwinkel die geregeld moet worden heb ik nu aardig door (mede dankzij dit forum). Toch zitten we nu met een probleem denk ik en ik hoop dat jullie meer weten.
Ik heb begrepen dat een SSK verzekering een soort verzekering is die door de werkgever betaald wordt. Hij heeft het afgelopen half jaar in een bar gewerkt, maar een SSK-verzekering heeft zijn werkgever niet betaald voor hem. Volgende week stopt hij met werken omdat het seizoen voorbij is. De planning is dat hij in maart naar de Nederland komt. Nu heb ik ergens gelezen dat hij minimaal 4 of 5 maanden SSK verzekerd moet zijn als een van de voorwaarden voor de visumaanvraag. We overwegen nu dat hij alsnog zelfstandig een SSK verzekering afsluit maar is dit zinvol? Volgens mij is deze aardig prijzig en zijn we dan nog wel op tijd? We willen in januari naar een van de Nederlandse ambassade’s in Turkije om de aanvraag samen in te dienen.
Met andere woorden, kan een aanvraag op het hele SSKverhaal afgewezen worden? We zijn nu bang dat hierdoor onze plannen om samen in Nederland vakantie te vieren in de soep zal lopen.
Ik hoop dat jullie meer weten (vast wel, ik lees hier veel ervaringsdeskundigen:-)
Sorry dat ik zo binnenval, ik zal later meer over mijn situatie vertellen :slywink:
Mijn vriend heeft zijn eerste visum gekregen zonder ssk, maar dat kan puur geluk zijn…
Overigens doe je de aanvraag niet op een nederlandse ambassade maar bij Idata… Www.idata.com.tr
Succes!
Hoi Mexx,
Bedankt voor je antwoord, maar moet hij sowieso niet langs de ambassade in Istanbul of Ankara? Ik snap eerlijk gezegd niet wat het beste is, via ambassade of idata…zie door de bomen het bos even niet.
Jouw antwoord geeft weer hoop…gelukkig:-)
Askima, je moet langs idata en hun regelen het met de ambassade.
Hallo, Ik snap het nu ff niet meer, als iemand uit turkije naar nederland op vakantie wil wat voor papieren heeft hij dan nog en waar moet ie dan zijn visum aanvragen? bij de idata?
Alvast bedankt
Op de idata site en ind site kan je alles vinden over welke papieren je nodig hebt. Deze papieren moet je vriend naar istanbul of ankara brengen persoonlijk en idata stuurt deze door naar de nederlandse ambassade en die gaan alles controleren. Kan dus ook zijn dat ze meer papieren willen hebben dit laten ze je dan weten via internet je krijgt inlog codes hiervoor. Daar krijg je ook te horen wanneer je je paspoort op kan halen. Bij ons lieten ze niet weten of we t visum kregen ja of nee via internet dat zie je pas wanneer je je paspoort terug krijgt. Je kan ook naar de ind bellen die kunnen je uitleggen welke papieren je nodig hebt en je vriend kan dat t beste bellen naar de idata om te vragen welke papieren hij bij elkaar moet krijgen. Het is echt een heel gedoe om dit te doen maar zoek wel goed uit welke papiere je nodig heb zodat je niks vergeet als je vriend naar istanbul of ankara gaat. Dit zijn de sites: www.ind.nl en www.idata.com.tr
Hallo allemaal, ik lees hier al enige tijd mee en ben ook onder de naam Simitje bekend op andere forums. Toch zal ik mij in het kort even voorstellen. Ik ben verloofd met een Turkse jongen/man en wij kennen elkaar nu7 jaar. In die 7 jaar ben ik zo’n 2 keer per jaar naar Turkije geweest en nu vinden we het toch echt wel tijd worden dat hij Nederland eens een keertje bezoekt (en nu hebben we er pas de middelen voor)
We hebben tot nu toe nog alles uitgevonden en als mijn verloofde’s paspoort binnenkomt begin volgende week, kunnen we in princiepe de aanvraag indienen.
Ik vroeg me alleen nog één ding af. Iedereen zegt dat je naar Idata moet maar op de site van het Nederlandse consulaat staat dat je ook rechtstreeks bij hen de aanvraag in kunt dienen. Hier moet je dan alleen wel een afspraak voor maken. Hoe zit dit nu dan??
Simitje: welkom hier op dit forum en wat leuk dat jullie gaan proberen het visum rond te krijgen!
Naar mijn weten moest de aanvraag vroeger bij het Nederlandse consulaat gedaan worden, maar nu niet meer. Nu is daar inderdaad iDATA voor waar je zonder afspraak binnen kan stappen. Ik zou dus gewoon hiervoor gaan en het Nederlandse consulaat laten voor wat het is. In Ankara bevinden beide gebouwen zich trouwens naast elkaar.
Dankjewel voor je reactie ![]()
We gaan dan inderdaad maar voor iData en anders kan ik van de week altijd voor de zekerheid het consulaat even bellen om te vragen hoe het zit.
Hai, Het klopt dat je gewoon naar Idata kan om alles aan te vragen. Mijn vriend is nu onderweg naar Ankara en het consulaat vertelde mij dat Idata alles aan hun ‘verstuurt’ en dat het consulaat beslist of jouw liefde zijn visum krijgt. Ik neem aan dat jouw vriend ook een eind moet reizen om naar Istanbul of Ankara te gaan dus je kan bij Idata regelen dat ze het paspoort per kargo versturen. Je moet daar uiteraard weer voor betalen maar dan hoeft hij niet weer terug na een week wachten. Ook heb ik te horen gekregen dat ze in Ankara softer zijn met het afgeven van een visum dan in Istanbul, vraag me niet waarom…
Hoi Monique,
Bedankt voor de tip wat betreft de kargo. Weet je misschien ondertussen ook hoeveel dat precies extra kost? En misschien een domme vraag hoor maar nu hebben we ons zo goed voorbereid en zo veel gelezen en hebben we echt allerlei papieren en dingen om onze aanvraag zo goed mogelijk te maken maar… wat gaat hij nou eigenlijk in Ankara doen bij iData? Gaat hij gewoon in de rij staan, geeft hij zijn map af en gaat hij weer naar huis? Krijgt hij een gesprek? Is er nog iets anders wat hij kan verwachten? Over de formulieren is zoveel te vinden maar over de dag van de aanvraag zelf eigenlijk niks…