Hmm, ik heb het er net nog even met mijn askim over gehad dat we het gaan proberen (mits het budget het toe laat).
Nou vraag ik me een aantal dingen af. Moeten we persé naar Ankara of Istanbul, of kunnen we ook naar het Consulaat in Antalya? En spreken ze daar NL, Eng, of TR? En moet mij askim al een ticket hebben? Moet de datum al vast staan?
Mijn askim kan op zijn hoogst 10 dagen vrij krijgen. Grrr, wel weinig voor zo veel werk. Nou las ik net dat je pas 3 maanden van tevoren aan kan vragen. Leek me juist zo handig om samen te doen als we daar zijn, maar waarscheinlijk heeft zijn baas als voorkeur januari of februari, dus die vlieger gaat denk ik ook niet op.
Inka, ik heb 2 keer een visumaanvraag gestart voor kort verblijf en alletwee de keren werd het visum toegewezen! Dus wees hoopvol! we hadden wel altijd alle documenten op orde.
Ik denk dat alleen de ambassade in Ankara en het Generaal-consulaat in Istanboel gaan over het verstrekken van visa. Je zult daar dus inderdaad heen moeten. Ik heb alleen ervaring met het consulaat in Istanbul. Ze spreken er als het goed is zowel Nederlands als Turks, in ieder geval de personen die je aan de telefoon krijgt.
Je askim hoeft nog geen ticket te hebben! maar wel een vliegticketreservering (dit is gratis). De data moeten al vastliggen, dus de data die je vriend vrijkrijgt van werk moet overeenkomen met de data van je vliegticket. maar je kunt uiteindelijk de data nog wel veranderen als je het visum bijvoorbeeld pas later krijgt. In Istanbul kun je zelfs maar 1 maand van tevoren een afspraak maken, en dat is echt balen! aangezien het soms wel 6 weken duurt voordat je het visum krijgt en dan is de periode die je vooraf wilde al voorbij. Ik weet niet hoe het in Anakara zit.
Verder kun je op de website van de desbetreffende ambassade of consulaat vinden wat voor documenten je askim allemaal mee moet brengen. Die zijn heel belangrijk.
Het is inderdaad heel wat geregel, mijn vriend kwam zelfs voor nog minder dan 10 dagen naar nederland, maar het is uiteindelijk wel de moeite waard! Succes ermee en als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel!
Hey dank je Bebek. Dat stemt al beter, dit soort positieve berichten. Hoe heb jij dat eigenlijk gedaan met het garant staan? Of had hij zelf geld mee genomen?
Hij had én genoeg geld op zijn rekening (dit hadden we aangetoond door afschriften bij de aanvraag toe te voegen) én mijn moeder stond garant voor hem. Ze vroegen beide keren toen hij naar Nederland kwam bij de douane naar hoeveel geld hij bij zich had (ook al stond mijn moeder garant). Blijkbaar vinden ze dat dus wel belangrijk…
Inka: je kan niet zelf meer kiezen of je naar Istanbul of Ankara gaat… je moet even kijken op www.idata.com.tr
Ah, thanks, we moeten naar Ankara, maar leek me toch al het handigst aangezien dat het dichtsbij zit. Ik zal ze binnenkort even bellen/mailen om te vragen of Antalya toch ook nog een optie is. Het is me niet helemaal duidelijk op de site of dat nog kan of niet.
Inka: nee je visum aanvraag kan alleen in Istanbul en Ankara…
Inka dat kan je vergeten je zal denk ik toch echt naar Ankara moeten heel veel succes met je aanvraag ![]()
Ah, voor jullie is het wel duidelijk dus?
Nou ja, misschien ook maar goed, zal Askim toch een keer moeten vliegen voor hij naar NL komt. Zal ie niet leuk gaan vinden, maar ik denk wel dat het goed is als we dat samen zouden kunnen doen die 1e keer.
Hallo,
Weet iemand waar ik het nederlandse schengenformulier kan downloaden?
En heeft iemand een voorbeeld van een uitnodigingsbrief.
alvast bedankt
schengenvisum aanvraagformulier kun je hier krijgen:
http://www.idata.com.tr/nl/
voorbeeld van voorbeeldbrief ga ik even opzoeken voor j
zo dankjewel voor je supersnelle reactie.
is het jouw trouwens gelukt om je vriendje naar nl te halen?
Even ter toelichting
Als je bij de gemeente je garantstelling ophaalt, is het sóms in combinatie met een uitnodigingsbrief (dit zou je even na moeten vragen. soms krijg je er een voorbeeldbrief bij, die je over moet nemen of iets dergelijks.)
Is dit niet zo, bij deze een voorbeeld ![]()
Mijn naam en adres
Adres Ambassade
Datum
Geachte heer/mevr,
Middels deze brief wil ik u op de hoogte stellen dat ik dhr (naam vriend) woonachtig in(woonplaats) te Turkije graag zou willen uitnodigen voor een verblijf in Nederland.
De periode van het verblijf zal(het aantal dagen wat je hebt aangevraagd) bedragen en is van … tot …2010
Tijdens zijn verblijf zal ik alle kosten die hieraan verbonden zijn voor zijn algemene dagelijks levensonderhoud een de daaruit voortvloeiende kosten op mij nemen zoals ik al aangaf in de bijgevoegde garantverklaring.
Tevens biedt ik hem onderdak op bovenstaand adres van de gehele periode van het verblijf in Nederland.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Voor evt nadere toelichting ben ik bereikbaar op telefoonnr …
Ikzelf had het wat persoonlijker gemaakt, of naja mijn vader ![]()
geschreven dat wij getrouwd zijn en hij zijn schoonzoon graag ons land wou laten zien en dat zij ook bij mijn schoonouders zijn geweest enzo ![]()
naja je kunt het persoonlijker maken of minder persoonlijk. maakt eigenlijk niet zoveel uit. zolang er maar instaat dat jij (of de garantsteller) de kosten op zich neemt etc.
Graag gedaan hoor
ik weet watvoor gedoe het is ![]()
ja mijn man is afgelopen januari in NL geweest ![]()
(maar ik heb wel bvb een verblijfsvergunning in TR en we zijn getrouwd, dus extra bewijzen om terug te gaan
Als je maar goed bewijs hebt van z’n werk bvb dat hij daar terug mag komen, en dat hij SSK verzekering heeft)
ja een gedoe is het inderdaad.
Maar wat fijn voor je dat hij naar nl is gekomen zeg.
Het was inderdaad heel bijzonder, en dat zal het voor jullie ook zijn!
Mijn man was in NL toen er zoveel sneeuw was, dus hij had het wel érg koud haha!
Maar hij praat nog steeds vol lof over NL (en dan vooral over de Efteling :D)
Heyhey,
Ik heb op vakantie in Turkije ook een jongen leren kennen, ik zie hem echt graag en ben heel verliefd, ik zou ook graag willen dat hij eens naar hier komt voor een week of een paar weken, maar hij vertelde mij iets over dat het moeilijk is voor hem om hier te geraken ivm visum enzo … ik hoorde van hem en las op dit forum vanalles over uitnodigingsbrieven enzo … Maar ik vind dat allemaal heel ingewikkeld.
Zou iemand mij willen uitleggen hoe dat allemaal juist zit, wat het inhoud en hoe je het moet doen? Alvast bedankt!!!
Hi,
Als hij ook zo gek is op jou als jij op hem dan vindt hij vast en zeker wel een manier om enkele weken naar Nederland te komen.
En als hij er zelf geen moeite voor wil doen, dan weet je genoeg, toch?
hehoi,
anders ga je zelf naar Turkije. Ik wil daar ook graag heen dus misschien kunnen we samen reizen. Ik ben ook een meisje alleen die een jongen in Turkije heeft leren kennen.
groetjes
Hen
Dat is wel een beetje makkelijk gezegd. Helaas werkt het namelijk niet zo!
Caro, ik verwijs je even naar www.idata.com.tr
Daar vind je veel meer informatie.