Hier vindt je alles over visum aanvraag, uitnodigingen etc.

mutlu: kopieën van het visum?? Mijn vader zou garant gaan staan en die heeft geen visa in zijn paspoort… Dus dan gewoon in de uitnodingsbrief zetten dat het voor zijn dochter is, en dan mijn visa bijvoegen ofzo??

Hallo allemaal,

Het is inderdaad erg ingewikkeld allemaal!!

Maar ik stuur de uitnodigingsbrief vanuit mezelf en geef daar in aan dat mijn vader garant zal staan. Want bij mij in de gemeente heb je alleen een brief m.b.t. garant staan en geen uitnodigingsbrief. Zoals ik op internet heb gelezen en ook vanuit de IND heb begrepen kan de referent en de garantsteller een ander zijn.

Hoe hebben jullie trouwens de uitnodigingsbrief opgesteld???

Maar mijn vraag is wat ze inderdaad van mij als referent verwachten, want ik hoor telkens iets anders. Dan moet ik wel papieren van mijn werk erbij doen en dan weer niet. Erg verwarrend allemaal!!

En m.b.t. het schengenformulier. Moet het gewoon 1 keer door hem worden ingevuld?? En dan de En-NL versie???

nikita je moet idd bij de gemeente een uitnodigings brief halen €8,50 daarnaast kan je nog het betste een persoonlijke brief schrijven met de reden waarom je je askim naar hier wilt halen!

cynthia dat moest ik doen bij die hele lijst kopie van paspoort en als je er stempels in hebt staan zoals jij en ik omdat je naar je askim gaat dan moet je die laten zien, maar als je pa garant staat zal hij wel alleen een kopie van zijn gegevens moeten geven en verder niet aangezien hij er niet geweest is!

http://www.idata.com.tr/nl/doc/nl/42/32.html

vanaf juni 2010 kunnen hier ook aanvragen worden ingediend…
Het wordt steeds ingewikkelder ladies :wink:

en ik vraag me af wie hier al mee te maken heeft gehad…

guanita ik wilde je een prive bericht sturen, maar mijn computer loopt dan vast, misschien als je interesse hebt kun je mij je mail adres geven in een prive bericht!!! Dan kan ik je mijn voorbeeld brief sturen. Ik heb het ook weer samen met andere meiden van hier gedaan zoals bijvoorbeeld steef die nu haar askim al 2 keer in nederland heeft gehad.

groetjes Tamara

guanita haha lees nu pas over dat schengen ik had hem gedownload van internet en samen met mijn askim ingevuld, komt hij aan in istanbul schijnt er een nieuw formulier te zijn die hij moest kopen en daarna moest invullen dus let ff op! weet niet of het in ankara ook zo is, want 2 weken daarvoor had de askim van steef die wel gewoon kunnen invullen.

Je hoeft niet perse een uitnodigingsbrief te schrijven, wij hebben dat nooit gedaan. Een standaard uitnodigings/garantieformulier wat je bij de gemeente kunt krijgen is voldoende.

mutlu, nou ja… en anders kan ik altijd de kopieën van mijn visa erbij doen… Dat we gewoon aangegeven dat mijn vader hem uitnodigt voor mij… En dan kunnen ze ook zien dat ik daar echt geweest ben…

Maar goed… voorlopig hebben we nog wel even! Zou je mij wel een keer die uitnodigingsbrief willen mailen???

Cynthia,

In je paspoort staat op elke pagina een nummer en ook je paspoortnummer, dus kopiën maken van jou paspoort heeft geen zin.
En als ze erachter komen dat het niet klopt, dan krijgt hij het visum misschien helemaal niet meer.

Eylem,

Welke reden hebben jullie aangegeven voor zijn verblijf? Hoe lang heeft de aanvraag bij jullie geduurt? En wie is referent en/of garantsteller geweest?
Alvast bedankt voor de reactie!

Guanita: volgens mij las je niet helemaal goed… Er staat namelijk dat ik de kopieën van mijn visa erbij zou kunnen doen… En in de uitnodigingsbrief van mijn vader schrijven dat hij mijn vriend voor mij wil uitnodigen…

@ Cynthia: Sorry klopt wat je zegt :wink:

Eylem Klopt wat je zegt de brief is niet verplicht maar ik heb via een mail van de ambassade te horen gekregen dat ze het toch wel zeer op prijs stellen dat je naast de uitnodiging van de gemeente (dit is legaliseren van je handtekening) een persoonlijke brief bijvoegd

hoi meiden
ik heb ff gelezen wat jullie allemaal schrijven en ik zou graag mijn ervaring met jullie willen delen miss hebben jullie er wat aan…

afgelopen winter is mijn vriend ook na nederland gekomen
hij heeft zn aanvraag in ankara gedaan want daar zit het consulaat en wordt toch alles na toegestuurd wat op istanbul of antalya word aangevraagd…dus het is direct en sneller

mijn vader heeft de uitnodiging en garant stelling gedaan voor mijn vriend in de gemeente nijmegen is dit ook 1 formulier
en aangezien hij ook een eigen bedrijf heeft was het makkelijker het via mn vader te doen
verder heeft mijn vader een uitnodigingsbrief geschreven met als rede dat hij zn schoonzoon nederland wil laten zien en dat wij al samen wonen in alanya,ook heeft hij erin vermeld al in alanya te zijn geweest voor kennis making met zijn schoonzoon en de ouders en familie…ook heeft hij erin vermeld dat hij zorgt voor onderdak,eten en vervoer voor zn schoonzoon en ook dat ze samen na de vreemdelingen politie gaan binnen 3 dagen na aankomst en mocht het eventueel voorkomen dat hij onverhoopt ziekte kosten krijgt die buiten zijn verzekering vallen dat die dan ook voor mijn vaders kosten waren
ook het adres van verblijf in de brief vermelden

de papieren die gelden voor een eigenbedrijf zijn;
inschrijving van kamer van koophandel (kvk)
jaar opgave
bankrek van laatste 3 maanden
kopie paspoort (mijn vader of ik hebben overgens geen visum gekopieerd alleen het paspoort zelf)
evt als je een koophuis hebt kan je daar ook contract van bij voegen als hij op dat adres gaat verblijven

• dit alles een kopie van opsturen…ORGINEEL garant/uitnodiging van gemeente en handgeschreven brief
    verder de standaad papieren die op ind site staan…

bij ons is het snel gegaan…binnen 1 week kon hij langs komen en met 2 dagen hadden we het visum in huis…maar 2 van zn vrienden zijn helaas afgewezen 1 daarvan al 4 keer terwijl hij een eigen winkel hier in alanya heeft :mad: …volgens mij is het gewoon een kwestie van de persoon t gunnen…mijn vriend hebben ze bevoorbeeld alleen gevraagd hoe zijn vriendin heet en verder niks…

hopelijk hebben jullie wat aan deze informatie
en veel succes met jullie aanvragen voor de mannen

en wat nou als de zaak niet goed zou lopen? Ik neem aan dat je evengoed aan dat inkomen moet voldoen?!??

het gaat er meer om dat de zaak nog bestaat en dat er iets binnenkomt al is het niet veel
en als ze zien dat alles netjes word betaald en ook nog wat binnen komt is het geen probleem
en je moet natuurlijk geen negatief saldo op je rekening hebben maar dat snap je denk ik wel

mijn vriend zegt dat ze tijdens het gesprek alleen even snel door de papieren hebben gebladert en eigenlijk alleen na de handgeschreven brief hebben gekeken…maar ja dit is voor iedereen anders

wilde nog even toevoegen dat het bedrijf van mn vader een 1 mansbedrijf is en dat hij door ziekte vorig jaar ook een langere periode niet of weinig heeft kunnen werken…dus het inkomen minimaal was…
maar aangezien hij wel een goed saldo had op zn zakelijke rekening om voor zn gezin te zorgen en nog een extra persoon kon onderhouden is dat geen probleem

weela ik was gewoon nieuwsgierig aangezien er idd een inkomens grens is! dank je voor je antwoord!

klopt dacht dat die 1400 euro was…
ma ja met een eigen bedrijf haal je dat zoizo wel ook al heb je slechte periode…en ze kunnen ook van vorige maanden zien…
dus stel je hebt 1 maand 14.000 dan is dat gelijk al goed voor 10 maanden bij wijze van spreken…
en de uitleg was ook meer voor algemeen mochten er meerdere zijn die belangstelling hadden vandaar

Onze aanvragen waren wel al in 2005 en 2006 dus enigzins gedateerd, maar:

reden voor verblijf (op het visumformulier): bezoek vrienden
de aanvraag heeft geloof ik 3 dagen geduurd
Mijn vader stond garant

Kan best zijn dat ze dat op prijs stellen, maar wij hebben 2 keer een visum zonder persoonlijke brief gehad. Het staat niet in de visumvereisten, als ze echt zo’n brief willen moeten ze dat er maar bij zetten