hallo,
even een vraagje, weet iemand wat je allemaal nodig heb om je vriend naar nederland voor goed te krijgen?
groetjes
hallo,
even een vraagje, weet iemand wat je allemaal nodig heb om je vriend naar nederland voor goed te krijgen?
groetjes
mijn vriend is net weer terug naar turkije…
en ik heb hem 3 loonstrookjes gestuurd, het contract van mijn huis en het contract van mijn werk.
bij het gemeentehuis ken je een uitnodiging krijgen waarin staat dat jij voor hem garant staat.
alleen dit heb ik gestuurd de rest moet hij voor zorgen…
groetjes
Hallo allemaal,
Mijn vriend en ik gaan op 10 maart 2010 trouwen in België.
Nu zit ik hier mijn hoofd te breken over wat ik eigenlijk allemaal moet doen om in orde te zijn met alles. Weet iemand waar ik mij hierop kan bevragen?
Ik heb geprobeerd nu al een aantal zaken in orde te brengen maar het kan nog niet voor het huwelijk dat is mij nu wel al duidelijk gemaakt ![]()
maar ik heb voor het huwelijk 3 dagen, dus ik zou in die periode alles al willen regelen.
Ziekenfonds heb ik al aan gedacht, voor zijn sis-kaart. Die gaan mij papieren opsturen om in te vullen en hij zou dan onder mijn naam staan.
VDAB om hem in te schrijven als werkzoekende maar daarvoor moeten we ook wachten tot na het huwelijk.
Naar ambassade van Antwerpen gaan om door te geven dat wij getrouwd zijn.
Lessen nederlands gaat hij nu al volgen, hij moet er wel voor betalen, maar anders als hij wacht tot na de trouw kan hij pas in september lessen volgen.
Zijn er nog zaken waar ik mij moet op bevragen?
Alvast bedankt,
Kimberly
kimberly ik kan je vragen niet beantwoorden, maar misschien kan je een prive bericht sturen naar eenelfje… zij heeft deze stappen allemaal al gezet en denk wel dat ze je wilt helpen!
succes
Tamara
Maar eenelfje is nederlandse en Kimberly Belgische dus dat gaat niet op…
Kimberly, heb je al eens op de site van de Belgische ambassade in Ankara gekeken? Daar staat ongetwijfeld veel informatie op.
Verder ken ik wel Belgische meiden die hetzelfde hebben gehad maar die zitten niet op dit forum maar op een andere dus daar heb je hier niets aan
oei sorry dan weet ik het ook niet!![]()
In ieder geval hartelijk dank voor jullie reacties. Ik zal wel hier en daar naar bellen om te vragen wat we allemaal moeten doen.
Ik heb ondertussen al wat info van een vriendin gekregen die samenwoont met haar turkse vriend hier.
Maarja samenwonen of trouwen ik vermoed dat ik wel dezelfde dingen zal moeten doen.
In ieder geval hartelijk dank
groetjes Kimberly
ik heb nog een vraagje waar ik niet direct een antwoord op vind, gisteren ben ik met mijn turkse vriend naar ankara geweest om zijn visum voor huwelijk in belgie aan te vragen(aangezien we op 7 mei trouwen in belgie). daar zeiden ze hem dat hij na die 3 maanden niet meer terug hoefde te keren naar turkije maar in Belgie kon blijven en daar een verblijfsvergunning kon aanvragen. kan iemand me daar meer info over geven…
Ja, dat is inderdaad zo: je vriend komt naar België met een toeristenvisum en in de periode dat hij hier is trouwen jullie en dan kunnen jullie de visumaanvraag in het kader van gezinshereniging in België opstarten. Jullie brengen dan alle nodige documenten binnen bij het gemeentehuis en zij geven het door aan Dienst Vreemdelingenzaken in Brussel. Hier wordt dan alles onderzocht en zij geven dan uitsluitsel of je echtgenoot een visum in het kader van gezinshereniging krijgt of niet.
Houdt er wel rekening mee dat als jullie jullie huwelijksaangifte gaan doen dat jullie wel een datum kunnen vastleggen maar dat de ambtenaar van burgerlijke stand nog altijd het recht heeft om onderzoek te doen naar schijnhuwelijk en zelfs kan beslissen om de datum te verplaatsen. Als jij in een gemeente woont met een cel schijnhuwelijken gaan jullie sowieso een onderzoek naar schijnhuwelijk krijgen (dit zijn alle grote steden in België).
Voor meer info ivm aanvraag visum gezinshereniging vanuit België: kijk even op de site www.diplomatie.be onder de hoofding visum voor België en daar staat uitgelegd wat je juist moet doen.
Groetjes,
Maro
bedankt voor de reactie, weet u dan ook welke documenten moeten voorgelegd worden want dit kan ik niet terugvinden op de site.
we zijn onze datum al gaan aangeven en ze hebben niets gezegd over het onderzoek naar schijnhuwelijk, we hadden er op voorhand al rekening met gehouden dat ze meer vragen gingen stellen om een schijnhuwelijk te onderzoeken maar niets, ik woon dan ook in een dorp.
Normaal gezien geeft het gemeentehuis een lijst met documenten die jullie moeten voorleggen: de meest belangrijke zijn zijn geboorte-akte(vertaald en gelegaliseerd), zijn paspoort + visum, jullie huwelijkakte, jouw identiteitskaart en jouw bewijzen van inkomen (loonbrieven van de laatste 3 maanden + eventueel contract). De overige documenten zoals bewijs van woonst ed zijn immers op het gemeentehuis zelf te krijgen.
mvg,
Martine
ha ok ja we moeten zien dat alle papieren in orde zijn voor we naar belgie gaan natuurlijk, maar aangezien ik nu bij hem in turkije woon en dus niet werk in belgie zal dit wel een probleem geven.
bedankt voor de hulp!!
Dag Karen,
Als je nu niet werkt kan ik je maar beter ten sterkste aanraden om zo snel mogelijk in België werk te zoeken want als jij geen inkomen kan aantonen zal zijn visumaanvraag gezinshereniging negatief zijn. En dan moet hij sowieso terug naar Turkije of hij moet hier illegaal verblijven wat ik zeker afraad. Als je na jullie huwelijk de visumaanvraag doen hebben jullie 3 maanden de tijd om alle documenten voor te leggen dus dat wil zeggen dat jij ongeveer 3 maanden de tijd hebt om werk te vinden. Een beetje krap in deze crisisperiode maar het moet lukken. Je moet een inkomen hebben van ongeveer 850 € (leefloon voor samenwonenden). Dus even doorbijten anders gaat je man terug moeten en moet je heel de procedure opnieuw door.
Maro
hoi hoi,
Een vraagje, ook ik ben werk kwijt geraakt! En heb al bijna het idee opgepakt om in Turkije te gaan wonen omdat ik mij heb laten vertellen dat mijn inkomen 1620 euro netto moet zijn, wil ik mijn askim naar Nederland laten komen, nou is mijn vraag is het in Belgie echt maar 880 Euro?
En zo ja , hoe is het dan mogelijk dat daar zo’n groot verschil in zit?
groetjes Yvonne
ja daar vreesde ik al voor, kijk we komen 1 maand voor ons huwelijk aan in belgie dus kan ik in die maand al goed beginnen zoeken.
groetjes
Dag Sonja,
Ja, in België is de inkomenseis beduidend lager dan in Nederland waar men 120% van het minimuminkomen eist. Dit komt natuurlijk omdat elk land zijn eigen wetgeving heeft wat betreft immigratie ed. In België legt men een minimuminkomen dat gelijk is aan het leefloon (uitkering) maar in mijn ogen is dit wel heel laag want je moet wel met 2 personen van dit bedrag leven gedurende een aantal maanden. Bovendien is het ook de bedoeling dat je geen beroep doet op publieke middelen(uitkering leefloon) als je partner naar België wil halen. Doe je dit wel loop je het risico dat de verblijfsvergunning van je buitenlandse partner wordt ingetrokken. In Nederland speelt men van in het begin op “safe” en eist men dat de uitnodigende partner een bepaald gegarandeerd inkomen heeft zodat er zeker geen beroep wordt gedaan op publiek middelen.
De zeer strenge inkomenseisen in Nederland zijn ook de reden waarom veel Nederlanders de België-route volgen om hun partner naar Nederland te halen. Pas op dit is ook niet gemakkelijk en kost ook geld, tijd en moeite maar qua inkomen ligt de lat minder hoog. Bovendien moet je partner dan ook geen inburgeringsexamen afleggen want dit is niet vereist voor België (voorlopig nog niet). Als je hierover meer wil weten kijk dan eens op www.buitenlandsepartner.nl.
Maro
Dag Karen,
Ja er zit niets anders op dan onmiddelijk werk te gaan zoeken zodra je hier bent. Anders kan je er zeker van zijn dat je visumaanvraag wordt geweigerd. Houdt er ook rekening mee dat je man eerst een 5-maandenkaart krijgt (een tijdelijke verblijfsvergunning) waarmee hij niet buiten België kan reizen. In principe kan je dus wel binnen de Europese unie reizen mits hij ook altijd zijn trouwboekje ed bijheeft maar dit kan soms bij controles ook al voor problemen zorgen. Wat hij zeker niet kan doen tijdens deze 5 maanden is terugkeren naar Turkije want dan kan hij niet meer terugkomen. Hij moet dan opnieuw een visumaanvraag indienen. Als hij dus van plan was deze zomer in Turkije te gaan werken gaat dit dus niet.
Groetjes,
Maro
die 5-maandenkaart krijgt hij die zowiso vanals we getrouwd zijn dus hebben we dan zogezegd 5 maanden tijd om alle papieren in orde te krijgen of krijgt hij die vanals we naar belgie gaan of hoe zit dat juist?
want september kan hij hopelijk naar hier komen want zn broer trouwt maarja dat is nu nog niet zo erg.
Dank je wel.
Ik zit heel erg te dubben wat ik zal doen, misschien ga ik wel voor een paar maanden naar Turkije.
Je hoort van me . groetjes
Dag Karen,
Ik denk dat jullie eerst eens alle dingen op een rijtje moeten zetten.
Iets belangrijks wat je nooit uit het oog mag verliezen: trouwen geeft je partner geen enkel verblijfsrecht ! Hij komt naar hier met een visum korte termijn om te trouwen: hoe lang is dit visum geldig ? Is het 3 maanden (maximum) kan hij hier 3 maanden geldig verblijven. Na jullie huwelijk kunnen jullie onmiddelijk een visumaanvraag in het kader van gezinshereniging aanvragen vanuit België. Jullie doen de aanvraag in het gemeentehuis en vanaf dat moment hebben jullie 3 maanden de tijd om alle vereiste documenten voor te leggen. Op het moment van de aanvraag krijgt je partner al een 5-maandenkaart waarmee hij dus niet naar Turkije kan reizen. Tijdens deze 5 maanden doet de dienst vreemdelingenzaken onderzoek naar jullie visumaanvraag, krijgen jullie woonstcontrole door de wijkagent en hebben jullie dus 3 maanden de tijd om alle gevraagde documenten voor te leggen.
Dus jullie komen rond 7 april naar België: op dat moment verblijft hij hier dus op een toeristenvisum tot jullie huwen op 7 mei. Vlak na jullie huwelijk gaan jullie de visumaanvraag doen bij het gemeentehuis dus bijvoorbeeld op 9 mei. Vanaf dat moment krijgt hij een 5-maandenkaart en hebben jullie 3 maanden de tijd om alle documenten binnen te brengen bij het gemeentehuis. Doen jullie dit niet binnen de 3 maanden dan krijgt hij het bericht dat zijn verblijfsvergunning ingetrokken is en hij weer terug moet naar Turkije. Maar het zal tot 9 oktober duren voor hij zijn 5-jarenkaart krijgt en hij weer naar Turkije kan reizen. (opgepast hij moet dan wel zijn turks paspoort nog in het Turks consulaat in Antwerpen voor minstens een jaar laten verlengen).
Een andere mogelijkheid is dat hij naar hier komt op een toeristenvisum, jullie hier trouwen en hij hier blijft tot het einde van zijn visum. Dus hij blijft dan maximum 3 maanden hier(tot begin juli) en keert dan terug naar Turkije. Aangezien een visumaanvraag voor gezinshereniging minstens 8 weken duurt zou hij al onmiddelijk in Ankara een visumaanvraag kunnen gaan indienen. Hij moet dan wel loonstroken of andere bewijzen van inkomsten van jou kunnen voorleggen. Dan moet hij rustig de goedkeuring afwachten, kan bij het huwelijk van zijn broer zijn en na de goedkeuring van zijn visumaanvraag naar België komen. Het grote nadeel is dan wel dat jullie een tijdje van mekaar gescheiden zullen zijn.
Je kan ook nog het één en ander nalezen op www.vreemdelingenrecht.be onder deze hoofding http://www.vmc.be/vreemdelingenrecht/wegwijs.aspx?id=235#Aanvraag_vanuit_Belgi_
Veel succes nog met de hele procedure.
Groetjes,
Maro