Hier vindt je alles over visum aanvraag, uitnodigingen etc.

amai duurt da zo lang. dus je kan ni zomaar naar ankara gaan met je papieren. ik zou in december naar turkije gaan met mijn papieren dan voor mijn vriend en dan samen in die week naar ankara eens gaan om zijn visum aan te vragen. Maar zoals ik hier lees, gaat da ni lukken? MOet ik van uit Belgie al een afspraak maken. Of mijn vriend moet een afspraak maken.

nee je moet wel een afspraak maken.
In turkije bij de bank een pin code kopen en via dat nummer kan je dan de ambasade bellen voor een afspraak en daar gaat wel even oveheen wat raak ook aangeeft.
Ik zou je vriend een code laten kopen en die een afspraak laten maken voor in december

ok thx voor de informatie

Wij moesten in Istanbul ook een afspraak maken konden niet zomaar naar binnen,en hadden ook alle benodigde papieren,maar toch afgewezen.

Is het moeilijk om zo’n SSK verzekering te krijgen? Ik bedoel geven de werkgevers dat snel? En als mijn vriend geen SSK verzekering heeft kan hij dan nog steeds naar België komen met een toeristenvisum, want tenslotten komt hij in de periode dat hij vakantie heeft (tss december - april)

groetjes Kimberly

wat is de volledige naam van SSK?

en nu ik toch bezig ben met vragen :slight_smile:
wat is SSK in het turks? Kwestie dat ik het aan mijn vriend kan vragen om dat te regelen.

groetjes Kimberly

SSK is gewoon SSK in het Turks (see see ka). Als je vriend dat nu niet heeft zal zijn werkgever wel niet happig zijn om het alsnog te regelen. Je vriend kan het ook zelf regelen maar dan moet hij zelf de premie betalen

hartelijk dank Eylem,

Ik heb er geen idee van of hij dat wel of niet heeft. We zijn er al een tijd over bezig dat hij naar België moet komen maar hij heeft nooit over zo’n SSK gesproken. Ik ga er hem vanavond over aanspreken.
Ik heb hier in België alle nodige papieren geregeld, te veel papieren zelfs :wink:
maar ik doe er alles voor om hem hier te krijgen voor 3 maand.
copy van mijn pas, bewijs van goed gedrag en zeden, bewijs van gezinssamenstelling, document voor tenlasteneming, mijn loonfiches liggen klaar, heb een invitatiebrief geschreven voor de Belgische ambassade te Ankara in het nederlands en frans en in het engels naar mijn vriend gericht.
Beter voorkomen dan genezen :wink:

merci voor de info meid

lieve knuf
Kimberly

ik wil mijn vriend voor 2 weken naar Nederland krijgen voor 2 weken vakantie hij studeert voor zijn laatste jaar in Istabul en moet weer terug, is dat dan wat makelijker? om voor hem hier heen te mogen komen, wij zijn nu ook verloofd en willen volgend jaar trouwen.
graag uw reactie
mvg
Rebecca[

Hallo allemaal,

Zoals zoveel van jullıe wıl ık ook mıjn askım naar nederland halen! Voor mıj is het prıma te vınden wat ık allemaal moet doen, maar ıs er ook een pagına waar het ın het turks staat? Zodat mıjn askım weet wat hem te wachten staat?
Of mısschıen dat ıemand het ın het turks kan vertalen wat er allemaal moet gebeuren… Ik heb het ooıt ın het verleden een keer ergens gelezen, maar natuurlıjk kan ık het nu nıet vınden nu ık het nodıg heb!

Alvast bedankt :dag:
groetjes tamara

Hey Beckie,
Je kan inderdaad gewoon een visum aanvraag doen volgens mij.
Juist omdat hij studeert kan je dat gebruiken als terug keer garantie,
Verder moeten jullie dan wel alle andere papieren in orde maken!
Suk 6 ermee

NEDERLANDS

Vereisten visum kort verblijf toerisme

1. Een internationaal paspoort dat nog tenminste 3 maanden geldig is ná afloop van het aangevraagde visum + kopieën van de eerste twee en laatste bladzijde van het paspoort. Voor niet Turkse onderdanen dient tevens een geldige verblijfsvergunning te worden overlegd.
  2. Een volledig door de aanvrager ingevuld en ondertekend toeristisch visumaanvraagformulier;
  3. 2, van recente datum, goed gelijkende, recht van voren genomen pasfoto’s (formaat 3 ½ bij 4 ½ cm met lichte achtergrond);
  4. Verzekering voor de gehele periode van het visum waarbij de kosten voor medische verzorging en repatriëring voor een bedrag van tenminste € 30.000,-- zijn verzekerd. (Indien een visum voor meerdere reizen wordt aangevraagd verzekering voor de eerste reis, voor resterende duur zal een garantieverklaring dienen te worden ondertekend);
  5. Retourvlucht reservering. Indien u per auto reist: kentekenbewijs, rijbewijs en autoverzekering (origineel & kopie);
  6. Hotel reservering die de gehele periode van het verblijf bestrijkt; en in overeenstemming is met de geboekte vluchtdata;
  7. Recente documenten waaruit de financiële situatie blijkt, zoals opbrengst uit bezittingen, huuropbrengsten, eigendomsbewijzen van huizen, bankboekjes, credit cards etc
  8. Een verlofbrief op origineel bedrijfspapier van het bedrijf waarvoor aanvrager werkzaam is alsmede:
    • De handtekeningcirculaire (origineel & kopie) van het bedrijf in Turkije van de autorisatiebevoegde;
    • Gelegaliseerde kopie van de belastingstabel van het Turkse bedrijf;
    • Inschrijving in de handelskrant (origineel & kopie)
    • Voor personeelsleden tevens het SSK-inschrijvingsbewijs en salarisstroken van de laatste vier maanden (origineel & kopie);
    • Uittreksel van de Turkse Kamer van Koophandel van werkgever;
  9. Studenten dienen tevens een originele studentenverklaring te overleggen, schriftelijke toestemming voor verlof van school en inkomensgegevens van de ouders of personen met wie een huishouden wordt gevoerd;
  10. Pensioengerechtigden dienen tevens een bankboekje en bewijs van pensioen inkomsten te overleggen;
  11. Minderjarige kinderen: Indien één van de ouders niet meereist, dient een originele, getekende en door een notaris goedgekeurde machtiging namens de achterblijvende ouder te worden overlegd met kopie ID-card van de ouder. Dit enkel mits de ouders gehuwd zij, zo niet dan dient de rechterlijke uitspraak over het voogdijschap van het kind te worden overlegd. Voor leerplichtige kinderen dient tevens een originele schoolverklaring en eventuele verlofbrief te worden overhandigd. Voor kinderen welke ingeschreven staan in het paspoort van de ouders dient een apart visumaanvraagformulier ingevuld te worden en dienen er tevens 2 pasfoto’s overlegd te worden;
  12. Zelfstandige ondernemers dienen naast de verzekering, hotelreservering en ticketreservering alle bovengenoemde bedrijfsdocumenten onder punt 8 te overleggen.

• Indien noodzakelijk heeft de Ambassade c.q. het Consulaat-Generaal het recht aanvullende documenten/informatie op te vragen;
• Aanvragen per post worden niet geaccepteerd;
• Documenten dienen door de aanvrager in origineel aangeleverd te worden. Direct door de Ambassade c.q. het Consulaat – Generaal ontvangen uitnodigingen c.q. faxen en e-mailberichten worden niet in behandeling genomen en niet beschouwd als origineel;
• Betaling van de verschuldigde visum leges dienen contant, in Turkse Lira’s, bij de aanvraag te worden voldaan en wordt niet gerestitueerd. Een visumaanvraag wordt zonder betaling niet in behandeling genomen;
• De Ambassade c.q. het Consulaat-Generaal behouden zich het recht voor om een aanvraag in te willigen, zelfstandig af te wijzen of voor nader advies voor te leggen aan de competente autoriteiten in Nederland;
• Visumaanvragen worden niet behandeld wanneer niet alle benodigde documenten zijn overlegd. Wanneer een incomplete aanvraag wordt ingenomen krijgt aanvrager twee weken de tijd om de missende documenten te overleggen. Na het verstrijken van deze termijn zal automatisch een officiële weigering volgen.

TURKS

Turistik vize müracaatları için gerekenler

1. Talep edilen vizenin bitiminden itibaren 3 ay daha geçerliliği olan uluslararası bir pasaport + pasaportun 1., 2. ve son sayfasının fotokopisi. Türk uyruklu olmayanların geçerli bir oturum iznini ibraz etmesi gerekmektedir.
  2. Başvuru sahibi tarafından eksiksiz olarak doldurulan ve imzalan turistik başvuru formu.
  3. 2 adet, son halinizi gösteren ve önden çekilmiş vesikalık fotoğraf (arka fon açık 3 ½’a 4 ½ ebatlarında)
  4. En az 30.000 € değerinde bir tutarda tıbbi tedavi ve ülkeye geri nakil masraflarının teminat altına alındığı üzere, vize için tüm süreyi kapsayan sigorta. (Çok girişli bir vize için başvuru yapılması halinde, ilk seyahat süresi için sigorta yapılır; geri kalan süre için (Büyükelçilik ya da Başkonsolosluk’tan temin edilecek) bir sigorta taahhütnamesinin imzalanması gerekir.
  5. Gidiş-dönüş uçak rezervasyonu. Arabayla seyahat edilecekse, araç ruhsatı, ehliyet ve araç sigortası (orijinal&fotokopi)
  6. Kalınacak süreyi kapsayan bir hotel rezervasyonu ve bu, yapılan uçak rezervasyonunun tarihleriyle uyumlu olmalıdır.
  7. Varlıklarınızın getirileri, kira getirileri, evlerin tapuları, banka hesap cüzdanları, kredi kartları ve benzeri mali durumu gösteren son dönemlere ait evraklar.
  8. Başvuru sahibinin çalışmakta olduğunu gösteren, şirketin orijinal antetli kağıdında belirtilecek izin beyanının yanı sıra:
    o Yetki sahibinin Türkiye’deki şirketinden imza sirküleri (orijinal&fotokopi);
    o Türk şirketin vergi levhasının onaylı fotokopisi;
    o Ticari gazete kaydı (orijinal&fotokopi);
    o Personelin aynı zamanda SSK- işe giriş belgesi ve son dört ayın maaş bordroları (orijinal&fotokopi);
    o İşverenin Ticaret Odası faaliyet belgesi;
  9. Öğrenciler aynı zamanda orijinal öğrenci belgesi, okuldan yazılı izin belgesi ve ebeveynden veya evin geçimini sağlayan şahsın gelir belgelerini ibraz etmelidir;
  10. Emekliler banka hesap cüzdanı ve emekli olduğu kurumdan maaş aldığına dair belge ibraz etmelidir;
  11. Reşit olmayan çocuklar: Ebeveynden biri beraber seyahat etmiyorsa, geride kalan anne veya baba tarafından, nüfus cüzdan fotokopisiyle, bir noter vasıtasıyla onaylanan ve imzalanan orijinal bir muvafakatnamenin ibraz edilmesi gerekmektedir. Bu, ebeveyn evli ise geçerlidir; aksi taktirde çocuğun vasiliğiyle ilgili mahkeme kararının ibraz edilmesi gerekmektedir. Okula giden çocukların aynı zamanda orijinal öğrenci belgesinin ve olası izin belgesinin teslim edilmesi gerekmektedir. Ebeveynin pasaportunda kayıtlı bulunan çocuklar için ayrı bir vize başvuru formu doldurulması ve aynı zamanda 2 pasaport fotoğrafının ibraz edilmesi gerekmektedir;
  12. İşletme sahipleri sigorta, otel rezervasyonu ve uçak bileti rezervasyonu yanı sıra 8 numarada belirtilmiş olan şirket evraklarını da ibraz etmelidir;

• Gerektiğinde, Büyükelçilik ya da Başkonsolosluk ek evrak/belge sorma hakkına sahiptir.
• Postayla yapılan müracaatlar kabul edilmez.
• Başvuru sahibi tarafından evrakların orijinal olarak ibraz edilmesi gerekmektedir. Büyükelçilik ya da Başkonsolosluk’a gönderilen davetiyeler veya fakslar ya da e-mail yazışmaları işleme alınmaz ve orijinal olarak değerlendirilmez.
• Ödenecek vize ücretleri peşin ve Yeni Türk Lirası olarak müracaat sırasında ödenir ve iadesi yapılmaz. Bir vize müracaatı ödeme yapılmaksızın işleme alınmaz.
• Büyükelçilik ya da Başkonsolosluk bir başvuruyu onaylama, bağımsız olarak reddetme ya da onay almak için Hollanda’daki yetkili mercilere iletme hakkına sahiptir.
• Tüm gerekli evraklar ibraz edilmediği durumlarda vize muracaatları işleme alınmaz. Eksik bir başvuru alındığı taktirde, başvuru sahibinin eksik evrakları iki hafta içerisinde teslim etmesi gerekmektedir. Bu sürenin sona ermesini müteakiben otomatik olarak resmi bir ret söz konusu olacaktır.

Yukarıda belirtilen metinde haklar saklıdır. Gerekenler, her zaman için değistirilebilir. (03-03-2006 tarihli versiyon)

hoi hoewel dit voor mij nog niet van toepassing is een beetje vroeg nog…denk ik vaak genoeg na over de toekomst en ik lees hier veel over meiden die in turkije zijn gaan wonen maar zijn er ook meiden die hun vriend/man hiernaar toe hebben gehaald weet dat het erg ingewikkeld en duur is maar wie kan mij er meer over vertellen?

Ik heb gehoord dat de aanvraag bij ind rond de 900 euro kost en wel 6mnd.duurt gemiddeld en klopt het dat als alles rond is je askim na het volgen van een inburgeringscursus een studie mag volgen naar keuze dat betaald wordt door de staat?

Ik weet niet waar je dat allemaal hebt ‘gehoord’…maar dit is de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt ;).

De meest voor de hand liggende route om je partner naar NL te halen is via een MVV aanvraag. Hiervoor moeten jullie beiden aan een aantal eisen voldoen. Zo moet je allebei ouder zijn dan 21, moet je partner het inburgeringsexamen buitenland doen, moet jij een bepaald minimumsalaris (ongeveer 1400 netto per maand) verdienen en een jaar- of vast contract hebben. De aanvraag zelf kost 830 euro maar er komen daarnaast en daarna ook nog behoorlijk wat kosten bij kijken. Daarna moet je partner een inburgeringscursus en examen doen - dat wordt vrijwel geheel door de staat vergoed. Andere opleidingen zijn voor eigen rekening. De MVV aanvraag duurt gemiddeld een week of 6.

Als je niet aan de eisen van de MVV voldoet kun je ook kiezen voor de Belgie of Duitslandroute, in dat geval vraag je een toeristenvisum aan voor je partner, en als hij in Nederland is verhuizen jullie samen naar Belgie of Duitsland. Daar kun je dan op basis van EU recht een verblijfsvergunning aanvragen. Eventueel kun je dan na een aantal maanden weer terugverhuizen naar Nederland.

Waar je ook voor kiest, beide routes vereisen een hele goede voorbereiding. Als je hier serieus mee bezig bent, zorg er dan voor dat je je goed inleest. Een heleboel mensen denken te weten waar ze over spreken maar veel praten elkaar na of hebben dingen ‘gehoord’. Naast www.ind.nl is www.buitenlandsepartner.nl een betrouwbare site waar veel mensen met kennis van zaken komen.

Voor de volledigheid de link erbij (ook omdat deze informatie regelmatig verandert!):

http://www.mfa.nl/ank

Thanks Eylem :wink:

dank je wel meıden voor de ınfo… askım heeft het gekopıeerd en gaat het nog eens rustıg nalezen!!!

Eylem heeft het precies in een notedop beschreven.

Als je je vriend voorgoed naar NL wilt halen zul je idd voor een MVV moeten gaan. Bekijk eerst of jij aan alle voorwaarden voor een MVV aanvraag voldoet. Voldoe je niet aan de eisen of zelfs maar 1 eis ( 1 euro te weinig inkomsten is al genoeg om de MVV aanvraag af te wijzen!!) dan hoef je daar al niet eens me te beginnen. Een MVV aanvraag kost EUR 830 en hierbij komen nog alle kosten die jij moet maken om de benodigde papieren te verkrijgen en de kosten die je vriend moet maken om de benodigde papieren te verkrijgen, de reis naar Ankara naar de ambassade en het ticket. Ook dient hij eerst de inburgeringstoets te halen die ook nog eens EUR 350 kost.

Mocht je niet aan de voorwaarden voor MVV voldoen kan je idd voor de EU route gaan via België of Duitsland. Hier moet je je goed op voorbereiden en kost ook veel geld, mits je je vriend dan wel weer op toeristenvisum naar NL kan krijgen.

Maar laat je hierdoor niet allemaal afschrikken hoor!!

Hey Tamara !! Leuk dat je je vriend ook naar NL wilt halen! Klopt op de website van de NL ambassade van Ankara kan je rechtsbovenin ook op Turks klikken en dan is de hele website in het Turks zodat je vriend alles kan nalezen!

Mocht je verder nog tips willen dan hoor ik het wel!

xxx