Stephanie,helaas is het bij ons afgewezen op vestigings gevaar.
hallo allemaal, Ik heb even een vraag mijn vader gaat mijn vriend uitnodigen en nu moeten er zijn laatste salarisstrookjes bij maar mag dat ook een kopie zijn? ik vind dat namelijk nogal wat om het orgineel op te sturen. Ik hoorde namelijk laatste iemand die zei dat je wel het orgineel moet opsturen? groetjes marinke
Bedankt voor alle informatie.
Weten jullie ook hoelang het duurt eerdat je een visum krijgt want mijn dochter denkt dat het zo gelukt is maar als ik alle verhalen lees…
Het gaat trouwens echt alleen maar om vakantie en niet dat hij hier wil komen wonen.
Girly,ja ze willen de originele papieren hebben,hun maken daar dan een kopie van en de originele krijg je terug.
Conijntje,bij ons duurde het 5 dagen voordat we zijn paspoort terug hadden helaas met de mededeling dat ze de papieren doorgestuurd hadden naar Nederland,waar je dan weer moet wachten.Als ze de papieren doorsturen naar Nederland,krijg je dus een hele vragenlijst die je moet invullen en weer moet terug sturen,en gaan ze de aanvraag weer bekijken.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat als hij zijn paspoort terug krijgt er gewoon een visum inzit.
@ turkije lover: Balen dat het bij jullie afgewezen is… Maar volgens mij wonen jullie nu samen toch?
heej lieve mensen !
Ik ben net twee weken terug van mijn vakantie in Turkije, Side. Een aantal maanden geleden had ik een bericht geplaatst dat ik verliefd was op een jongen in Antalya en blabla…
Ik dacht dus dat ik hem nooit meer zou zien, maar op de laatste dag van mijn vakantie had hij een vrije dag en is hij met de bus naar Side, naar mijn hotel gekomen en hebben we de hele dag op het strand doorgebracht ! :vak02: wat helemaal geweldig was natuurlijk.
Maarja, nu zit het dus zo dat hij gaat stoppen met werken en gaat studeren, 2 jaar. Gisteravond hebben we gebeld en ik heb gevraagd of hij met Kerst naar Nederland wilde komen. (ik weet het, dat wordt een heel gedoe met turkse consulaat en verblijfsvergunning e.d) Nouja, en dat wilde hij wel. Alleen weet hij niet of hij in de kerstvakantie vakantie heeft, een week bijvoorbeeld ofzo. Weten jullie dit misschien? Of ze in Turkije in de winter ook een week vrij hebben rond kerst? Hij zei dat we dan wel zouden zien maar ik weet dat je dit op tijd moet regelen aangezien het lang kan duren met die verblijfsvergunning.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen?
xx
Nou durf niet te zeggen hoe het daar is met vakanties aangezien ze daar geen kerst vieren.
Heeft hij geen vrienden die ook studeren? of de school bellen waar hij evt naar toe gaat.
Je mag wel op tijd beginnen met het visum dan!
Hey,
Ik heb mijn vriend in juli leren kennen en ik ga in oktober terug naar Turgutreis maar wel naar een ander hotel.
Het is niet simpel wat je er allemaal moet voor doen hoor.
Ikzelf ben nu wel Belgische maar ik vermoed dat dat ongeveer hetzelfde zal zijn als in Nederland, maar inderdaad als je hem met kerst naar Nederland wil krijgen begin daar nu dan maar aan. Ik ben al bezig van begin van aankomst hier in België ![]()
-Je moet garant voor hem staan, dat document kan je afhalen (of mss downloaden) in de stad waar je woont, daarbij moet je ook loonfiches van de 3 laatste maanden bijvoegen, alsook een invitatiebrief voor de Nederlandse ambassade te Ankara (vermoed ik, de Belgische ambassade is toch in ankara), copy van je paspoort
-hij moet naar de Nederlandse ambassade in Turkije gaan met die documenten en een toeristenvisum aanvragen. Hij zal één en ander moeten weten over nederland, de taal die men spreekt, belangrijke excursies, de buurlanden, … (dat weet ik van iemand die in de Belgische ambassade van vreemdelingenzaken werkt)
-hij moet kunnen aantonen dat hij het geld heeft om in Nederland die week te overnachten, aangezien het een week is valt dat nog goed te doen. Hier in België moet Gökhan, mijn vriend, kunnen aantonen dat hij 38euro per dag heeft om bij mij te overnachten en hij zou 3 maand blijven bij mij dat is de maximum. De visum zelf zou rond de 60euro bedragen en dat moet hij in Turkse lira betalen aan de ambassade in Turkije
-als hij aankomt in Nederland moet hij binnen de 3 dagen bij u in de gemeente gaan om te laten weten dat hij gearriveerd is alsook bij zijn vertrek moet hij zich terug laten uitschrijven (Belgische regel, dat moet jij eens navragen bij u in de gemeente)
Ik heb de vraag gesteld aan de Belgische ambassade voor vreemdelingenzaken hoe lang dit hele gebeuren kan duren en zij zei mij dat dat 1 tot 3 maand kan duren alvorens alles in orde is. Want de papieren moeten terug naar Nederland komen en zij moeten dan ook hun akkoord verklaren en dergelijke.
Ik ga in oktober naar hem en dan geef ik hem al de papieren dat ik al heb, dat is sneller dan dat ik ze moet opsturen. Hij kan pas in november zijn aanvraag doen en dan tja 1 tot 3 maand zullen we moeten afwachten.
Het is ook mijn bedoeling om hem hier met kerst en nieuwjaar te hebben zodat hij dat kan meemaken. Of het zal lukken, geen idee… maar de hoop die blijft
Ik denk dat ik het nodige heb genoteerd als ik iets vergeten ben zal ik het nog noteren of zullen anderen mij wel verbeteren.
Ik ga ook nog een ziekteverzekering voor hem regelen, maar Gökhan blijft 3 maand, ik vermoed nu niet dat de uwe dat voor 1 week echt nodig heeft.
groetjes
Kimberly en Gökhan
Als hij voor een kort verblijf komt hoeft hij niets over het land te weten hoor.
En daarbij al komt hij voor een week dan moet hij alsnog een ziektenkosten verzekering hebben.
Volgens de vrouw die ik ken bij de ambassade wel, want 3 maand is ook kort verblijf en dan worden er vragen gesteld zoals, welke talen er in belgië gesproken worden, welke buurlanden we hebben, onze koning, onze eerste minister, waarom hij naar belgië komt, wat hij wil bezoeken, wat de excursies zijn, hoeveel provincies en dergelijke…
In ieder geval ik ben al naar de toeristische dienst geweest en heb brochures voor hem van België
hij kan het maar eens bekijken hé, of ze de vragen nu wel of niet stellen. Als ze die stellen weet hij tenminste het antwoord ![]()
groetjes
Nou echt nog nooit van gehoord, zou het eens opzoeken op internet
Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat er vragen gesteld worden over bezienswaardigheden etc. Maar misschien is dat bij de belgische ambassade zo?
Als hij naar nederland komt en je staat garant dan hoeft hij zelf niet aan te tonen dat hij geld op zijn rekening heeft.
nee ik ook niet maar goed.
Ja als jij garant staat dan hoeft hij het niet aan te tonen hoor,
Alleen jou loonstroken en contract moeten wel door de ambasade gezien worden.
Hoi hoi , Ik heb een vraag, als mijn vriend nou kan aantonen dat hij 38 euro per dag van zijn vakantie die hij in Nederland wil doorbrengen heeft, moet ik dan evengoed mijn inkomstengegevens meesturen?
En als we nou een hotel boeken in Nederland is het dan makkelijker om een visum te krijgen?
Hoop dat ik wat wijzer word, hahahaha
het valt echt niet mee zeg .
groetjes Yvonne
Nee dan hoef jij niet garant te staan.
Een hotel of bij jou in huis maakt niets uit om meer kans te krijgen op het visum.
Je moet dan wel de verblijfsgegevens doorgeven dus in dit geval het adres van het hotel
Ok , dank je wel.
Dan vraag ik gewoon aan om bij mij te verblijven want dat is natuurlijk wat we willen hahahahaha
Ik vind het zo spannend, en het is fijn om te lezen dat ik niet de enigste ben en dat er vrouwen zijn met al langer ervaring dan ik.
die je dus ook bij kunnen en willen staan met goede raad en advies.
groetjes Yvonne
Ja dan zou ik gewoon voor je eigen huisadres kiezen hoor, scheeld je een hoop geld.
en spannend is het zeker, Ik ben ook erg benieuwd of wij het visum krijgen maar goed het is het proberen waard.
Suk 6 in ieder geval
Ja dank je wel,
Voor jullie ook heeeeel veeeeel succes!
Groetjes Yvonne
Stephanieblauw ± wel in de gaten houden ± in Istanbul kun je terecht zonder afspraak maar in Ankara moet je een afspraak hebben en als je belt duurt het meestel een paar weken er je mag komen. Dus op tijd afspraak vragen.Als je aan alle voorwaarden voldoet en alle papieren hebt lukt het je wel hoor. Suc6
Hey Raak! ja mijn vriend had al gebeld maar omdat hij in het leger zit had hij nog geen paspoort nummer dus zodra hij eruit is maar weer bellen.
Maar bedankt voor de tip!