een paspoort in Turkije is minimaal een jaar geldig, dat ligt eraan hoeveel je kan betalen vandaar dat de meeste een paspoort voor een jaar hebben. Daarna kan je het gewoon verlengen maar dan moet je weer betalen
Hoi raak ,weet jij toevallig waarom dat maar een jaar geldig is een paspoort ?? is daar een speciale reden voor ??
Nee hoor, je kunt ook een pas voor 5 jaar vragen, maar zoals ik al zei, dan is de prijs hoger en de kans is groot dat ze het dan weer een aantal jaren niet gebruiken.mijn "zoon"heeft ook een paspoort en is in 2005 in Nederland bij ons geweest.Hij wil misschien in November weer komen en moet dan zijn paspoort gewoon weer een jaar activeren daarom weet ik dat.
Raak bedankt voor je snelle antwoord.
Dus als ik het goed begrijp gebruiken Turkije over het algemeen hun Paspoort niet zoals wij Nederlands doen !! want wij moeten zelf ons paspoort op zak hebben als we buiten zijn !
zij zijn niet verplicht een paspoort of iets dergelijks bij zich te hebben op straat.
mijn vriend had ook eerst zijn scooter ergens neer gezet waar het niet mocht, toen vroeg de politie of hij zijn paspoort bij zich had… hij zei nee, was geen probleem: of die alleen even zijn scooter ergens anders neer wou zetten.
Bij ons had je allang een dikke boete gehad…
Anita : de meeste Turken hebben geen paspoort en komen nooit buiten Turkije hoor.
ohh dat wist ik echt niet …
Maar ze kunnen dus wel aan een paspoort komen ?
maar hoe zit dat dan als ze hun dienstplicht niet vervult hebben en hun uitstel is al lang verlopen , en ze zijn ook eens 31 en 35 jaar ? , ik weet dat ze dat verzuimen , en hun paspoort is verlopen en ze willen een nieuwe verlenging aanvragen , is het dan zo dat ze gelijk hun op wijze dat ze het leger in moeten ???
Want als dat zo is , dan komen er toch ook weer dingen op ze plaats tevallen voor mij…
In Turkije kun je een paspoort halen met een geldigheid van:
6 maanden
1 jaar
2 jaar
3 jaar
4-5 jaar
Hoe langer geldig hoe duurder het is, een paspoort van 4-5 jaar kost al snel 500 lira en een paspoort van 1 jaar rond de 150 lira. Heel duur dus.
Let er wel op een paspoort met een geldigheid van 6 maanden krijg je geen visum mee ! Het moet een paspoort zijn die minimaal 1 jaar geldig is.
Bij de onderstaande link kan je op de plaats klikken en kan je precies zien wat de prijzen zijn van een paspoort in die stad/gemeente.
Wat ik heb gehoord van een Turkse vriendin is dat als Turken het leger in moeten en ze verzuimen om te gaan en reageren niet op de oproepen en het laatste uitstel is verlopen, dat ze echt gezocht worden.
Toen haar neef niet reageerde op de allerlaatste oproep, heeft de Turkse militaire politie hem overal gezocht, ze zijn gewoon alle familieleden afgegaan. En hij is toen bij een familielid gevonden en gelijk het leger ingestuurt.
Ze moeten er echt in, als ze niet gaan dan “ontvluchten” ze de dienstplicht en worden ze echt gezocht.
dank je wel voor je uitleg,
mijn vriendin is namelijk met me vriend ze broer ,
en daar is niks mis mee hoor , maar als ze naar hem toe en ze land bijv. s’nachts dan moet iemand anders haar ophalen want hij doet dat niet , en zijn uitleg was dat hij bang was voor controle op ze paspoort , en nu snappen we ook wel waarom …
hij is als 35 jaar dan zingt die dat al een lange tijd uit zeg zonder opge[akt te worden … maar ze weten eigenlijk ook dat ze nooit deze dienstplicht kunnen ontlopen !!
Ik ga me vriendin straks bellen , en dan hoop ik dat het voor allemaal wat duidelijker kan gaan worden , want nu ziet het er niet zo best uit voor hun wilde toekomst plannen !
als nog bedankt voor je uitleg
ik ben al 1.5 jaar samen met mijn vriend die in Turkije woont. Aangezien ik hem nu al 5 keer ben gaan bezoeken, willen we hem graag uitnodigen om naar belgië te komen voor enkele maanden. hij kan bij mij thuis logeren en wij sturen hem een officiele uitnidging. heeft er iemand ervaringen met het bemachtigen van een visum voor belgië of nederland? of heeft er iemand tips om dit zo snel mogelijk te laten verlopen? is het moeilijk of is de kans op slagen echter klein? ik hoop zo hard dat het in orde komt…
alvast bedankt voor de reacties!
groetjes xxxxxxxxxxxxx
hallo,even rageren op het aanvragen van een paspoort, kan dit ook in Marmaris of moet dat in bepaalde steden gebeuren en weet iemand wat het precies kost? TROUWENS kan ik vanuit nederland ook een visum aanvragen of moet dat echt vanuit Turkije gebeuren.
Wat voor visum bedoel je? Voor jou vanuit Nederland naar Turkije, of voor iemand vanuit Turkije naar Nederland?
Indien een persoon zijn dienstplicht niet vervuld heeft of als hij geregistreerd staat als crimineel of misdadiger, kan deze persoon geen paspoort aanvragen. Een visum verloopt via de consulaten in Ankara of Izmir dus kan niet in Nederland worden aangevraagd. Voor de procedure om een visum aan te vragen zijn vele papieren nodig en is vaak een lange moeilijke weg die dan ook nog eens vaak negatief afloopt
Beste Sara,
Ik begrijp heel goed dat je je vriend eens wil uitnodigen voor een vakantie want je wil hem laten kennis maken met je familie en ons land maar zoals je zelf al vermoedde is het niet eenvoudig om een toeristisch visum voor België te krijgen.
Persoonlijk ken ik meer verhalen van visumaanvragen die werden afgewezen dan succesverhalen maar dat wil niet zeggen dat je het niet moet proberen.
Check eerst en vooral de website van het Belgisch ministerie van buitenlandse zaken: diplobel.fgov.be . Daar staat heel duidelijk en overzichtelijk beschreven hoe je een aanvraag moet indienen en je kan er ook een visum-aanvraagformulier afprinten.
Ten eerste zal je vriend een paspoort met een geldigheidsduur van minimum 1 jaar moeten kopen. Buiten dit paspoort heeft hij ook nog nodig:
- 2 pasfoto’s
- een correct en volledig ingevuld visum-aanvraagformulier
- de motivatie van de visum-aanvraag: dit kan dus de uitnodigingsbrief zijn die je hem bezorgt
- documenten om te bewijzen dat hij over voldoende geld beschikt om zijn verlof in België te financieren. Als hij van plan is om 3 maanden te komen zal hij moeten aantonen dat hij over ± 3500 euro beschikt op een bankrekening(wat ook kan helpen is een officiële arbeidsovereenkomst, een eigendomsakte van een huis, ed).
Kan hij dit niet kan jij ook nog altijd een ten-laste-nemingsdocument aanvragen op het gemeentehuis. Dit wil zeggen dat jij gedurende zijn verblijf borg zult staan voor hem. Hierbij moet je dan wel loonbrieven van de laatste 3 maanden bijvoegen en je moet een minimuminkomen hebben van 1000 euro per maand. - Als zijn visumaanvraag wordt goedgekeurd zal hij ook nog een verzekering moeten kopen om medische kosten te dekken in het buitenland.
Je ziet dat er al een hele hoop papierwerk bij komt kijken. Bovendien wordt er bij de evaluatie van de visumaanvraag vooral gekeken naar de situatie van je vriend in Turkije: kan hij een vast arbeidcontract voorleggen, heeft hij een eigen woning, een eigen auto, een eigen zaak,… Al deze zaken spelen in het voordeel van je vriend. Op Buitenlandse Zaken bekijkt men een visumaanvraag vooral in functie van het kans dat de turkse man terugkeert naar Turkije en iemand die vast werk, een huis, een zaak… heeft zal zeker terugkeren na zijn vakantie.
Dus als je vriend al een arbeidscontract kan voorleggen en eventueel papieren van een eigendom ed dan heb je al veel meer kans dat hij zijn visum krijgt.
Ik ken natuurlijk de situatie van jouw vriend niet maar ik weet dat de meeste van onze turkse liefdes er financieel niet zo goed voorstaan en dat zij vaak niet over voldoende geld of een wettelijk arbeidscontract of een eigendom beschikken . Dit is dus vaak de reden waarom de aanvraag wordt afgewezen: men is niet zeker of de aanvrager wel terug zal gaan naar zijn eigen land.
Wat betreft de duur van de aanvraag: als je vriend de aanvraag in Ankara heeft binnengedaan zal het een week of 2 duren vooraleer hij nieuws krijgt(soms duurt het ook wat langer en soms is het zelfs in 2 dagen geregeld).
Lees alle info nog eens na op de website van Buitenlandse zaken en als je nog vragen hebt mag je ze mij gerust stellen.
Martine
die verzekering kan jij ook gewoon regelen in belgie he?
had ik ergens gelezen…
Jolienemientje,
Ja die verzekering kan je idd ook regelen in België maar kost hier meer dan in Turkije, bovendien moet hij de verzekeringspolis voorleggen als zijn visum is goedgekeurd (origineel document dus hij moet hem dan wel hebben hé).
Best is dat hij zich een verzekering aanschaft in Turkije, op de ambassade zullen ze hem ook wel vertellen waar hij de juiste kan krijgen.
Martine
Mijn vriend wil ook in november een week naar Belgie komen. Hij zal gedurende die week bij mij logeren. Ik las op de site van diplobel.fgov.be dat het volstaat om een invitatiebrief te schrijven als hij zelf kan aantonen dat hij over voldoende bestaansmiddelen beschikt om hier een week te leven. Klopt dat?
Want ben ook eens in het gemeentehuis langsgeweest en daar zeiden ze me dat ik waarschijnlijk ook een tenlasteneming zal moeten opsturen, maar dat doe ik liever niet aangezien je dan 2 jaar verantwoordelijk blijft voor hem. Ik weet dat daa geregeld problemen mee zijn. Maar het lijkt me zo raar dat dat zou moeten voor maar een vakantie van 1 week?
En die invitatiebrief, wat moet ik daar juist allemaal inschrijven? mag dat in het nederlands? en naar wie stuur ik die brief? Naar mijn vriend of naar de ambassade?
Alvast bedankt!
Hallo,
Ik ben blij dat je zelf al eens bent gaan kijken op de site van het Belgisch Ministerie van Buitenlandse Zaken voor info. Buiten de officiële informatie kan ik enkel maar toevoegen wat ik weet uit eigen ervaring en ervaringen van vrienden. Bovendien heb ik gedurende de visumaanvraag van mijn man heel veel contacten gehad met de ambassade in Ankara en de helpdesk hier in België dus ik heb hiervan wel het één en ander opgestoken.
Het lijkt voor ons Belgen heel raar dat men moeilijk doet over een vakantievisum(zelfs als je vriend maar 1 week op verlof wil komen) maar voor de meeste turken is het zeker verre van evident om een visum te verkrijgen. Elk dossier wordt grondig bekeken en op basis van de bewijsstukken zal men al dan niet een visum verlenen. Men heeft vooral veel schrik dat jonge turken die een vakantievisum krijgen niet meer terugkeren na de periode van 3 maanden vandaar dat men elk dossier grondig onderzoekt. De ambassades zijn immers ook wel op de hoogte van het feit dat heel wat turken dromen van een visum voor Europa omdat men denkt dat het hier veel beter is dan in Turkije. Vandaar dus dat de Belgische overheid zijn deuren niet zomaar openzet voor alle nationaliteiten. Men kijkt vooral naar het feit of de aanvrager redenen heeft om terug te keren naar Turkije: dit kan zijn een eigen huis/grond (eigendomsakte), een vaste job (copie van zijn arbeidsovereenkomst), een eigen zaak (eigendomsakte), een eigen auto(verzekeringspapieren + inschrijvingsbewijs)…
De meeste van onze vakantieliefdes kunnen deze zaken niet voorleggen en dan betekent dit meestal een afwijzing van hun aanvraag. Ik wil de zaken echt niet rooskleuriger voorstellen dan ze zijn want de meeste visumaanvragen worden ook effectief afgewezen. Ik ken in mijn omgeving maar enkele jongens die hier op vakantie zijn gekomen maar zij hadden beiden wel een eigen huis in Kusadasi en een vaste job of eigen zaak.
Om concreet op je vraag terug te komen: zelfs al kan je vriend bewijzen dat hij een bankrekening heeft met 2500 euro op maar hij heeft geen enkel van bovenstaande papieren dan wordt het moeilijk om een vakantievisum te krijgen. (2500 euro = min 35 €/dag + vliegticket + verzekering + vervoer + aankoop paspoort + taksen… er zal dan nog wel wat overschieten maar met een paar 100 euro op een rekening zal het niet in orde komen)
Wat wel in zijn voordeel kan werken is het feit dat jij een tenlasteneming stuurt. Die tenlasteneming is effectief wel een groot pluspunt voor de goedkeuring van een visumaanvraag. Op dit manier hoopt men dat jij je verantwoordelijkheid neemt en hem na afloop van zijn visum zonder fout terug op het vliegtuig naar Turkije stuurt.
Ik weet dat een tenlasteneming een zeker risico inhoudt maar het is aan jou om te zien in hoeverre je je vriend vertrouwt om die te geven aan hem.
Een uitnodigingsbrief mag gewoon in het Nederlands opgesteld worden want in de ambassade in Ankara spreekt men zonder problemen Nederlands, Frans en Turks. In deze uitnodigingsbrief vermeld je gewoon dat je je vriend uitnodigt voor een korte vakantie en dat hij bij jou thuis zal mogen logeren. Best voeg je dan ook een bewijs van domicilie toe. Deze(gewettigde) uitnodigingsbrief moet je vriend bij zijn aanvraagdossier voegen en zich hiermee persoonlijk aanbieden in de ambassade van Ankara om 9 u 's morgens(of best nog wat vroeger) en dan moet hij gewoon in het rijtje aanschuiven voor het loket om zijn dossier af te geven. Ik weet dat iedereen heel veel belang hecht aan de uitnodigingsbrief maar uiteindelijk is dit het minst belangrijke document van heel het visumaanvraagdossier. Men hecht veel meer belang aan een tenlasteneming en zijn bewijsstukken van eigendom en job. Het is enkel van belang om te weten waar hij zal verblijven en wat hem dit zal kosten.
Als je vriend in november wil komen zal je hem heel snel alle documenten moeten bezorgen en hij moet ook asap zijn papieren in orde gaan brengen want een visumbehandeling duurt toch ook wel een tijdje(exacte tijd kan je zien op de Fgov website).
Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.
Groetjes,
Martine
hallo
mijn vriend arief mag van mij komen ik heb al de papieren op gestuur naar ankara nu heeft hij telefoon gekregen van daar dat ze nog altijd een papier missen ik heb mijn 3 loonstroken opgestuurt en de rest van de papieren maar nu moeten ze nog een hand geschreven papier hebben dat ik hem hier in belgie uitnodig om hier teverblijven wat moet ik nog meer doen ik weet het niet meer ik weet enkel dat ik hem mis en dat ik de hoop verlies:frown: