Heey vikki, ik en mijn vriend zijn afgelopen week naar ankara geweest om een visum aanvraag te doen en hij is goedgekeurd! Dus wellicht kan ik je wat verder helpen, ik neem aan dat je zelf garant staat dan heb je een kopie van je werkgeversverklaring nodig, drie loonstroken, kopie van je paspoort, uitnodigingsbrief ( hoeft helemaal niet handgeschreven), correct ingevulde visumaanvraag formulieren ( Nederlands of Engels… turks word niet geaccepteerd), foto’s meesturen kan ook erg helpen heb ik gehoord.
Je vriend heeft ook 3 papieren nodig van de bank waaruit blijkt dat hij iedere maand loon krijgt als hij werk heeft, papieren van het bedrijf, een verklaring dat hij voor dat bedrijf werkt, een verklaring dat hij die periode vrij kan krijgen en bij terugkomst weer mag werken, een uittreksel van de kamer van koophandel, een reservering voor een vlucht naar Nederland ( is gratis en kun je later weer cancelen) een bewijs dat zijn militaire dienst erop zit, een uittreksel van zijn familie ( kun je halen bij de gemeente of politiebureau) daar staat op wanneer ze geboren zijn en of ze iets fout hebben gedaan, als hij nog bezittingen heeft als een huis of auto dan daar bewijzen staan, 5 pasfoto’s van je vriend, een kopie van zijn paspoort en persoonskaart, en een reisverzekering af te sluiten voor de periode dat hij hier komt, dit kun je het beste in nederland regelen en zorgen dat het er officieel uitziet met zoveel mogelijk handtekeningen en stempels.
De uitnodigingsbrief moet je trouwens ook laten legaliseren bij gemeente, daar krijg je ook het borgstellingsformulier want ook gelegalliseerd word.
Ik heb geen idee of ik alles nu genoemd heb want de papieren liggen nu bij mijn vriend, als je het zeker wilt weten of meer informatie wilt, kun je bellen met de IKS ( ook heel ingewikkeld met pincodes etc) of je kunt een mailtje sturen naar de ambassade van ankara het email adres kun je vinden op de site www.mfa.nl/ank
Ik hoop je een beetje geholpen te helpen en veel geluk, never give up on love !
Hallo vikkiO1
Voor België moet je een tenlasteneming bij je gemeente halen en ook een handgeschreven brief toevoegen waarin je duidelijk vermeld dat jij je vriend onderdak, eten, enz. zult geven. Ik had mijn schoonmoeder uitgenodigd voor een bezoek aan ons in juli, na het indienen van het volledige dossier heeft ze haar visum binnen 3 dagen gekregen.
Veel succes.
ik wou jullie vragen om mij informatie te geven over een visumaanvraag. we zijn er druk mee bezig maar ondertussen weten we het niet meer zo goed, welke documten erbij de aanvraag bij de ambassade moeten, bijvoorbeeld gerant verklaring IND zegt dat het niet hoeft als hij voldoende financiele middelen heeft volstaat een uitnodiging maar buitenlandse zaken zegt dat het altijd moet een gerant verklaring. kortom ingewikkeld dus, wat moet je overleggen met een visum aanvraag?
maar mijn ouders willen liever niet garant staan want als het hier fout gaat zijn zij verantwoordelijk toch? en kan het ze geld kosten (hoeveel is dat)volgens mij durven ze dat risico niet te nemen ze hebben wel al een uitnodiging vertuurd naar hem voor de visum aanvraag
weet er iemand of het echt moeilijk is voor een turk om naar nederland te komen voor vakantie?ik hoor namelijk dat het de laatste tyd moeijker geworden is
xx
Mijn vriend komt in December naar Nederland! Het is ons dus gelukt om een visa te krijgen
maar het is zeker niet makkelijk!
Weet waar je aan begint want ik heb er in die periode veel stress van gehad.
Je moet ontzettend veel papieren hebben, ik weet ze 1 2 3 niet meer uit mn hoofd
maar ergens op het Turkije forum heb ik het er opgezet dus als je goed zoekt naar een
subforum met een gelijknamige naam. Ik heb wel wat adressen die makkelijk kunnen zijn
E mail Nederlandse ambassade Ankara:
[EMAIL=“ank-visa@minbuza.nl”]ank-visa@minbuza.nl
Site van de IKS is volgens mij gewoon www.iks.nl
Ik kan dat nu niet nakijken omdat ik een of ander raar kliksafe programma op mn computer
heb waar ik niet vanaf kom:S als deze site niet klopt moet je gewoon eens googlen op iks,
op die site kun je namelijk ook het visumaanvraagformulier uitprinten doe dit het liefst in Engels en Nederlands, de turkse versie telt niet.
Je kunt ook naar de IKS bellen, maar dat kan pas nadat je vriend een paspoort heeft gehaald,
dan ga je met je paspoort naar de bank en moet je 20 lira betalen waarvoor je een pincode krijgt die je moet doorgeven voordat je een afspraak kan maken met de Ambassade ( ook dat gaat via de IKS). De kosten voor een paspoort van een jaar ( is het minimale want het paspoort moet ook nog 3 maanden na verblijf in Nederland geldig zijn en hij wil misschien wel meerdere keren komen) bedragen zo’n 380 lira dus das ook niet niks.
Op de ambassade zelf moet je ook nog eens 180 lira betalen om naar je papieren te laten kijken.
Op de site van de ambassade van Ankara kun je zoiezo zien welke papieren je allemaal nodig hebt, maar het is wel een dure en ingewikkelde grap hoor!
Als je er niet helemaal uit komt mag je natuurlijk altijd een pbtje sturen
hoi, Ik heb hetzelfde wij zijn nu ook bezig met een visum en mijn ouders willen ook niet garant staan. Ik heb de ind gebeld en als hij over 34 euro per dag beschikt dat hij in nederlands is dan hoeft er niemand garant te staan. Hij moet dat wel kunnen aantonen bij de ambasade. Wat jij vanuit nederland moet doen is een uitnodiging halen bij het gemeentehuis en alle blz uit je paspoort kopieren! en wat hij moet doen is een paspoort hebben, genoeg geld, ene bewijs dat hij weer teruggaat naar turkije hoe meer bewijzen hoe beter! hoop dat je hier wat aan hebt.
@stephilovesgohan, dank je wel voor je bericht! heb je misschien de link van die subform want ik ben nog niet zo handig met deze site, dus ik weet niet zo precies waar ik het zoeken moet. wel fijn voor jou dat het jou gelukt is om je vriend hier naar toe te halen ben blij voor je!
@courtney:mijn vriend heeft nu al mijn papieren ontvangen voor zijn visum aanvraag,nu is het dus even afwachten,maar de info dat ik je kan geven is dat je het best wel zo een papier gaat vragen bij je gemeente dat iemand garant wil zijn voor hem heb ik ook gedaan en daarbij natuurlijk de 3loonstroken en een kopie vn het paspoort vn de garant het is echt wel het beste dat je kan doen heb je mss meer kans en natuurlijk je uitnodigingsbrief niet vergeten.
nu moeten mijn askim en ik nog afwachten hij moet nu naar anakara alles gaan aanvragen en doen.maar ik wens je in ieder geval veel geluk!
groetjes!
Bij jou is het duidelijk goed afgelopen !
In de herfstvakantie (voor België) ben ik met mn ouders naar Turkije geweest bij mn vriend en we zijn samen naar het IKScentre in Ankara geweest. Hij had een enkel papier niet bij zich, en andere papieren moesten nog vertaald worden. Woensdag 5 november had hij opnieuw een afspraak om dus alles in orde te maken. We haddn alle papieren die jij hebt opgenoemd, ik wacht nu echt bang af…
Ik hoop uit de grond van mn hart dat hij hierheen kan komen, het zou echt veel voor me betekenen:)!
Hopen dat jullie meeduimen…
hallo
ik heb gisteren met hem gebeld en nu zou alles in orde zijn hij wacht nu enkel op zijn pas als alles goe mee ga is hij hier de week van de 16 de wachten is het is het nu ik laat wel iets weten as het zo ver is groetjes vikki:finger:
Wederom een hoop topics over de diverse visa’s voor een verblijf in Nederland/Belgie.
Nogmaals voor een ToeristenVisum (verblijf korter dan 3 maanden) of een MVV (verblijf langer dan 3 maanden) heb je onderstaande gegevens nodig.
Toeristenvisum:
Van Jou:
De uitnodigingsbrief;
De garantverklaring;
Kopie contract (wat nog tenminste 12 maanden geldig is);
De drie kopies van de laatste drie loonstroken van de garantsteller;
Een kopie van het paspoort van de garantsteller;
Een kopie van het trouwboekje van de garantsteller.
Van Hem:
Een geldig paspoort;
Een Ssk verzekering;
Een werkgeversverklaring;
Een medische reisverzekering met een dekking van € 30.000,-;
Een reserveringsbewijs van zijn tickets (heen- en terugticket).
Het Schengenvisum aanvraagformulier (van de website: Iks.com);
Een Dogum Kayit Ornegi (geboorte akte).
MVV:
Ingevulde aanvraag advies tot afgifte voorlopig verblijf;
Van Jou:
Uitreksek GBA (incl burgelijke staat):
Kopie ID bewijs (ik heb geen paspoort);
Kopie contract (op moment van aanvraag nog tenminste 12 maanden geldig);
Loonstroken (van de laatste 3 maanden);
EDM Eerste dag melding (Bewijs dat er belastingen en premies voor jou worden afgedragen);
is het verstandiger om hem uit te nodigen als je vriendje of is het beter om hem uit te nodiging als vriend van de familie, inverband met het toewijzen c.q. afwijzen van het visumaanvraag.
@superbrientje, keejj dankjewel voor je informatie ik zal het der ook nog wel over hebben met mijn ouders over het gerant staan! ik hoop voor jou dat het je echt gaat lukken, jy ook veel geluk.
@courtney,jah wij zijn nog aan het afwachten hij moet nog naar ankara vertrekken wanneer dat hij dat gaat doen weet ik nog niet hoor:p maar we kunnen maar blijven hopen ik ben al blij dat de papieren na bijna 3weken zijn aangekomen:) en lukt het ons niet om hem naar belgie te laten komen ga ik gewoon een weekje in februarie omdat ik dan toch een weekje vakantie heb:)
ik wens je nog heel veel succes hoor!
groetjes!