Hey lieve meiden,
Jeetje het lijkt wel een modeverschijnsel. Askim’s die in de knoop komen met zichzelf, hun afkomst en hun cultuur. Wat lees ik hier indrukwekkende verhalen en eigenlijk merk ik dat het met me verdrietig en boos maakt. Ik wil niemand voor zijn kop stoten, maar wat is de Turkse cultuur op bepaalde punten walgelijk, heftig en onbegrijpelijk. Gezinnen waar alles draait om de familie-eer. Vaders-wil is wet en tegenspraak wordt niet geaccepteerd waardoor er weinig ruimte is voor het individu en ik denk dat dit er voor zorgt dat sommige askims hierdoor in de knoop raken. Voor ons in NL is het in verhouding gemakkelijk. Familie-eer speelt bij ons geen rol. Bij ons is niet de 1ste vraag wie je familie of uit welke familie kom jij vandaan? Wij laten onze toekomst niet bepalen door onze families. Grote kans dat als het zou moeten dat wij eerder zouden kiezen voor de liefde dan voor onze families. Bij ons sta jezelf centraal, wat wil ik, terwijl voor mijn gevoel bij onze askims centraal staat wat wil mijn familie. Wij spreken met onze families en we hebben het lef om tegen onze families in te gaan waardoor er ruimte is voor discussies en andere meningen. Als ik sommige verhalen hier lees begin ik steeds meer te beseffen hoe groot onze vrijheid is. Vrijheid waar voor mijn gevoel sommige askims ook heel erg naar verlangen. Dat ze zelf hun keuzes kunnen maken op basis van wat zij denken dat goed is en wat zij willen. Wat zal dat ontzettend lastig zijn, ze hebben het verlangen en proberen een patroon te doorbreken terwijl de families er alles aan doen om iemand te proberen in het patroon te houden.
Civciv: Oooh meid ik wil jouw allereerst een dikke knuffel geven. Wat een sh*tzooi zeg. Bij het lezen van je verhaal kreeg ik het helemaal koud, wat heb ik het met jou te doen! Wat zullen jullie samen door een diep dal zijn gegaan, gevochten hebben en wat verdrietig dat je hem hebt terug hebt moeten laten gaan naar zijn familie. Wat verdrietig om te horen dat hij zo in de knoop zit met zichzelf. En wat zal dat ook voor jou pijnlijk, moeilijk en verdrietig zijn. Wees eerlijk het ging goed en jullie zouden nu gaan genieten. Het zou mooi worden en toen was het boem. Wat moet dat hard aangekomen zijn. Ik heb er respect voor dat je hem indirect terug hebt gestuurd naar zijn familie! Ik hoop voor jou heel erg dat het je askim lukt om zijn patronen te doorbreken. Ongetwijfeld zal dat voor hem niet gemakkelijk zijn om het gesprek aan te gaan met zijn ouders maar net als wat jij zegt is dat wel een heel belangrijk iets. Wat je schreef over je ouders. Ik herken het wel een beetje, mijn ouders zijn opgelucht dat ik de knoop heb doorgehakt met mijn askim. Ook al hadden zij echt een zwak voor askim en stonden ze open voor hem. Maar ze zagen ook in wat voor een moeilijke situatie hun dochter terecht kwam, ze zagen ook hoe zwaar en moeilijk het was voor mij. Als ouders zijnde wil je dat je kind gelukkig is en als je ziet dat je dochter te maken krijgt met zulke grote moeilijkheden, dan wil een ouder vanuit liefde vaak zijn kind beschermen. Mijn ouders hebben nooit gezegd dat ik de relatie moest verbreken, maar ze spraken wel eerlijk hun zorgen naar mij uit en wat waren ze opgelucht dat ik de knoop had doorgehakt. Jouw ouders zullen ongetwijfeld ook veel van jou houden, ze zullen hun dochter nu dapper zien vechten, maar ze zien ook hoe verschrikkelijk verdrietig hun dochter is en grote kans dat ze jou dat willen besparen. Ik wil je heel veel sterkte wensen en weet dat je hier altijd je hart mag luchten.
Delali: Oooh meid ook een dikke knuffel voor jou. Jouw askim zit zo te horen ook helemaal in een spagaat. Ik krijg het gevoel dat hij het heel rustig wil oplossen, de confrontatie niet aandurft en dat hij stiekem ook nog hoopt dat zijn vader hem toestemming gaat geven om een leven op te bouwen met jou. Terwijl als hij niets doet, de tijd ook maar doortikt en uiteindelijk dan misschien op een punt komt dat het voor hem bepaald word omdat hij te laat is en hij zelf niet meer de beslissing hoeft te nemen…Beseft hij eigenlijk wat hij jou aandoet? Eerlijk gezegd probeer ik me heel erg in hem in te leven en hij zal het ontzettend zwaar hebben met zijn familie en misschien ook wel bang zijn om zijn familie te verliezen. Maar ik vind het niet fair hoe hij jou behandeld! Voor alle duidelijkheid dit is niet aanvallend tegenover jou bedoeld. Maar ik krijg het idee dat het hele verhaal om hem draait, terwijl jij in dit verhaal ook een grote rol hebt en dat dit ongetwijfeld voor jou ook een nachtmerrie moet zijn! Mijn advies, laat jezelf zien meid, laat zien hoe zeer jouw deze situatie raakt. Misschien een heel fout advies van mij, maar jij verdiend het dat je askim niet alleen om zichzelf en zijn familie denkt maar ook om jou!!! Nogmaals sorry als ik fel klink…Sterkte meid dikke knuffel voor jou!
LadySide: Ach meid ook een dikke knuffel voor jou. Lastig hè dat je verstand zegt dat jij je askim los moet laten terwijl je gevoel naar hem verlangt. En dan wordt er weleens gezegd…liefde stroomt waar het niet gaan kan en in zulke gevallen klopt het heel erg. Ik denk juist dat jij heel erg het recht hebt om je askim te missen en naar hem te verlangen. Hallo je was niet voor niets verliefd op hem geworden!! En je was ook niet voor niets teruggegaan naar Turkije om hem op te zoeken! En ja dat je er vervolgens achterkomt dat hij je besodemieterd heeft, au wat doet dat een pijn! Wat ben je moedig geweest om meteen je spullen te pakken en naar een hotel te gaan. Wat heb je het recht om boos op hem te zijn! Maar dan nog is er wel iets waar je verliefd op bent geworden en om dat beeld los te laten is zo ontzettend moeilijk, want oooh wat jij verlangde oprecht naar zijn warmte, zijn oprechtheid en zijn liefde! Dus meid straf jezelf niet te hard. Eerlijk gezegd denk ik dat we allebei wel weten dat jij niet naar hem terug zal gaan. Maar gewoon het stukje verlangen dat toch weer even is aangeraakt, dat stukje is waar jij naar verlangt!!! En daarin ben je niet de enige…ik ben precies zo. Dikke knuffel meid en weet je mag altijd je hart luchten!
Egwene: Meid wat fijn dat jij zulk mooi nieuws had te vertellen!!! hahaha en je askim en internetproblemen hahahah volgens mij overwinnen jullie samen dat probleem ook wel weer
Veel succes met de voorbereidingen!
Lisette: Haha bijzonder achteraf gezien had je er beter meteen voor kunnen kiezen om de documenten persoonlijk langs te brengen hahahah Wow maar effe een vliegticket geboekt…hahah ach ja als het kan waarom ook niet… Heb je inmiddels je problemen omtrent je ticket op kunnen lossen? Wanneer vertrek je eigenlijk en hoe reageerde je askim dat je langskomt?
LBDS: Dus slecht weer in Turkije…nou in Nederland wordt je ook moe van alle regen…hoe is het met je askim? Is hij niet ziek geworden? En natuurlijk hoe is het met jou?
Littleone: Ooooooh jeetje wat ontzettend spannend voor jullie! ooooh ik ga echt keihard voor jullie duimen dat jullie goed nieuws krijgen en dat hij kan komen! Hoe is het verder met je en je huis?
Nou ik hoop dat ik iedereen wat heb gehad…sorry als ik iemand vergeten ben…
Update van mij:
Ach wat zal ik zeggen, met een big smile ga ik opgewekt door, ik doe keihard mijn best om alles wat voor elkaar te krijgen. Maar eigenlijk heb ik het idee dat alles momenteel door mijn vingers glipt. En ik blijf positief hoor er zullen weer mooie tijden gaan komen daar geloof ik echt in. En ja ik probeer mezelf te troosten met de gedachten dat ik voor mezelf heb gekozen en mocht het escaleren dat ik niet langer de aanleiding ben. Maar diep van binnen doet het wel verschrikkelijke pijn…