LadySide: Allereerst wil ik je een hele dikke knuffel geven! Oh jakkes meid wat een afschuwelijke situatie. Ik vond dat civciv het heel mooi had verwoord. Probeer nu te genieten van de laatste uren samen. Jij hebt gegeven wat je kon, jij kan jezelf niets verwijten. Ongetwijfeld heb je van dit bezoek veel geleerd en ontdekt. Ik gun het je dat je thuis in de warmte rustig alles op een rijtje kunt zetten. Geef jezelf de ruimte en tijd, je hoeft het nu nog niet allemaal te weten! Heel veel sterkte meid en weet je mag je hart hier altijd luchten.
Tamara: Meid ik heb zere vingers van het duimen! Hoe is de situatie en wat is het plan? Ooooh ik gun het je zo! Dikke knuffel
LBDs: Fijn dat je schoon schip hebt gemaakt met je vriendin en dat nu alles is uitgesproken. Dus volgende week je askim jarig, dan moet hij er dus echt aan geloven dat hij een jaartje ouder wordt
Heb je nog leuke bijzondere dingen op de planning staan voor je laatste week hier in NL???
Kardelen: Leuk om te lezen dat je nieuwe job leuk lijkt. En ik hoop dat je snel weer contact hebt met je askim!
Littleone: Thanks voor je lieve woorden! Ik gun jouw ook echt dat het nieuwe jaar een heel gelukkig jaar voor je mag worden! Jij bent inmiddels met zwangerschapsverlof? Nog nieuwe omtrent je askim? En hoe is het met je huis? Al druk dingen aan het uitzoeken?
Miloutjuhh: Hoe is het met je? Hopelijk ben je inmiddels weer wat verlost van al dat snot want daar is niks aan. En oooh wat spannend voor je askim en zijn visum ik duim voor jullie!
Egwene: Jij staat dus echt aan het begin van een Turks avontuur. Ik hoop dat je hier wel blijft updaten als het zo ver is want ik ben zo nieuwsgierig hoe dit allemaal zal gaan. Ik wil wel even zeggen dat ik je heel dapper en moedig vind hoe jij overal mee om gaat (inclusief met je askim)
Isa: Het aftellen voor jouw is dus eigenlijk alweer begonnen… Dus wederom ga je terug naar zijn woonplaats. Ik vind het ontzettend dapper en ik hoop dat je echt duidelijkheid gaat krijgen. Hoe is het verder met je???
Civciv: Hahaha geweldig ik geef jullie een compliment dat jullie zo volwassen met elkaar om gaan en vervolgens gedragen jullie je dus als een stelletje kinderen haahahahah. Ach ja dan blijft het een uitdaging en het houd de boel wat in evenwicht
Hahaah je askim dus om in de stemming te komen aan het Geer en Goor kijken…of dat nou zo’n goed beeld van Nederland is hahahah. In elk geval beloofd het dan wel een dolle boel te worden 
Delali: Meid ik heb al een tijdje niets van je gelezen. Voel je niet verplicht om te reageren maar weet dat ik aan je denk!
Update van mij:
De afgelopen dagen was mijn oude askim en het oude vertrouwde gevoel echt weer even helemaal back. Ondanks dat het verdomde zwaar was toch weer een bijzondere tijd met hem gehad. Hij heeft mij verbaasd doen staan wat voor een slimme, krachtige en een strijdlustige man hij is, ik weet niet of ik het lef/moed zou hebben wat hij heeft, maar misschien is hij juist wel TE strijdlustig. We hebben goed met elkaar kunnen spreken samen dingen op een rijtje gezet. Voor mijn gevoel hebben we samen de waarheid onder ogen gezien. Ik heb hele schokkende dingen gehoord. Te heftig om hier te schrijven. Maar het zorgt er wel voor dat ik me grote zorgen maak over mijn lieve askim. Waar ik de kracht vandaan haalde weet ik niet, maar ik kon heel rustig blijven, terwijl ik inwendig kook van woede, ik zou ze wel met de koppen tegen elkaar aan willen slaan dit is echt zo ziekelijk. Askim beseft dat zelf ook en ik denk dat dat juist het voor hem zo heftig maakt. Hij zegt zelf ik ben in gevecht met mijn eigen leven, mijn land, geloof en cultuur. Ik vind dit zoooo verdrietig, afschuwelijk en dramatisch voor hem. Hij staat met zijn rug tegen de muur en kan eigenlijk geen kant op. Zijn dromen en verlangens zijn groot en hij wil ze volgen. Hij wil er voor vechten en het klinkt alsof hij zelfs bereid is om zijn leven hiervoor op te geven. Hij heeft dan ook plannen die in mijn ogen onuitvoerbaar zijn en die hij zwaar onderschat. Maar ja wat doe je als je leeft in zo’n situatie?
We hebben allebei dezelfde toekomstdroom om samen een leven op te bouwen en het klinkt misschien impulsief maar onze band voelt zo sterk. Ik ken hem dan al jaren en in Turkije met het samenzijn, dat ging gewoon zo ontzettend soepel. Maar ik probeer verstandelijk hier naar te kijken en het ziet er gewoon dramatisch slecht voor ons uit. Eigenlijk is het niet reeël om te denken dat we samen ooit een toekomst kunnen opbouwen. Zelf vermoedde ik dit al wat langer en ook askim heeft het bevestigd. En ja dat doet verschrikkelijk pijn, maar we beseffen wel beiden dat het de realiteit is.
Askim gaat door met zijn strijd ook al zijn de risico’s gigantisch en is het zeer twijfelachtig of het hem ooit lukt. En dan nog is hij is bezorgd over mij. Hij heeft dan ook gezegd als je een goede man tegenkomt die je gelukkig kan maken, wacht dan niet op mij, maar ga voor je geluk. Ik heb ook tegen hem gezegd waarom geef je de strijd niet op, accepteer je lot en probeer er wat van te maken. Het klinkt bizar maar ik geloof dat dit echt het beste is voor hem.
Tsja en hoe verder? We hebben nog steeds contact, misschien is het wel beter dat we elkaar loslaten, we hebben het ook beiden besproken, maar beiden kunnen we het niet op dit moment. Waar ik kan zal ik altijd proberen op de achtergrond om er voor hem te zijn.
Kortom het is een ware nachtmerrie. Dit is zo oneerlijk. Ik zou er inmiddels wel een boek over kunnen schrijven. Sorry als het misschien wat vaag en onduidelijk beschreven staat…ik wil alles wel privé met jullie delen maar ik kan hier niet alles openbaar schrijven…