reken niet te veel op die verkorting…toen mijn vriend vorig jaar november t leger in ging zeiden ze t ook al…er is toen al vaak over gesproken maar t is nooit waargemaakt. Toen ze het leger verkorte van 18 naar 15 maanden is er ook getekent zover ik weet om die andere 3 maanden ook te verkorten…dus naar 12 maanden. Dit gaat gebeuren maar niemand weet wanneer. En mijn vriend zegt dat het er nu niet in zit vanwege de onrustigheden in het zuid-oosten van turkije. De koerden komen steeds meer in opstand…zolang dat aanhoud blijft het helaas 15 maanden…
Wisten jullie dat t leger eigelijk niet 15 maanden is maar 12 maanden is ofzo. Als jongens t leger in gaan teken ze een papiertje waar ze 3 maanden extra t leger doen voor de eer van hun land. Iedere turk tekent dit papier. Je kunt volgens mij haast niet weigeren…anders zullen ze je diensttijd wel behoorlijk verzuren.
Meiden ik hoop echt voor jullie dat die 3 maanden er snel afgaan…maar ik denk zelf dat dit nog even duurt aangezien de onrustigheden in zuid-oost turkije.
Succes allemaal! 15 maanden is lang, maar ik spreek uit ervaring dat t toch snel is gegaan! Ik ben nu al meer als 4 jaar samen met mn vriend en we kunnen over 1 maand eindelijk een echt leven samen opbouwen in Turkije:) ik kan haast niet wachten!
Een tip: probeer zoveel mogelijk contact te houden en je vriend te steunen, want vaak is dat t engie wat ze hebben!
hey lcm…het is dus best wel te doen…? goed om te horen…
*hoe oud ben je als ik vragen mag…en je gaat dus ook voor goed naar turkije…? vind het echt ontzettend tof van je…!! wens je heel veel suc6 en geluk met je vriend…!! *
1 voordeel van die 15 maanden…je hebt ff de tijd om te bedenken wat je wil…ook naar turkije om te wonen…? wat doen jullie…mizz, myrna, victoria…? ben wel beneiuwd…
hey filiz! Ik ben 20 jaar! En ik heb ook best het geluk gehad dat ik 6 maanden stage liep in turkije! Ik kon mijn vriend om de 3 weken 1 dag zien! Dus was erg fijn! Eindelijk is de tijd daar dat we verder kunnen. Mijn vriend gaat na het leger met een hele goede baan beginnen. Hij gaat namelijk als entertainment manager werken in een groot 5 sterren hotel in Belek! Het salaris is voor turkse begrippen erg veel:) ik ga bij hem in het team werken als mini en junior club manager:) Ik heb al is als entertainer gewerkt met mijn vriend samen.
We krijgen een grote hotelkamer tot onze beschikking:) en we hebben het hele jaar door werk! Dus dat zit allemaal pluis!
Zit jou vriend in het leger??zo ja zijn jullie plannen ook om te verhuizen naar turkije (in jouw geval dan)
hey filiz ik ben 18 jaar maar ik studeer zit nu pas in het eerste jaar van de vier lange jaren. Maar ik kan misschien met mijn toeristische opleiding ook een half jaar stage lopen in het buitenland turkije zou perfect zijn :P. Mijn vriend en ik gaan het samen er over hebben hoe we in de toekomst verder gaan, als ik kom naar hem deze zomer vak. We gaan ook proberen om een visum naar Nederland te regelen als hij klaar is met het leger. Maar we gaan het er nog over hebben waar we samen gaan wonen in welk land, mijn vriend zei zelfs in mexico is ook goed(mijn moeder is mexicaanse). Dus ik zie het wel in de zomervak. Turkije lijkt mij ook leuk alleen ik zal wel sommige dingen hier gaan missen, maar we zullen toch wa dingen moeten op offeren. Ik weet dat we beide zeggen he tmaakt nie uit waar we wonen maar het leifst toch nog wle in eigen land dus nogmaals mijn vriend en ik zien wel.
Ik wil de toekomstplannen van de andere meisjes en hun turkse vriend:P
@ lcm… Wat geweldig dat je na 4 jaar, nu echt voor altijd bij hem kan zijn… En idd ik hoop ook dat het leger snel wordt verkort naar 12 maanden… Ze zijn al zo lang bezig, dus het moet maar snel gebeuren…
Mijn vriend zit nu bijna 3 weken in het leger, maar het lijkt wel 3 jaar… Ik heb nog steeds niks van hem gehoord, en normaal spraken we elkaar elke dag. Dus dat is heeel erg wennen…
Ik ben nu 16 jaar en ik heb over de toekomstplannen nog niet echt sirieus nagedacht… Ik zit nu in het laatste jaar van de middelbare school, daarna ga ik spw doen, en dan zie ik het allemaal wel… Na het leger wil me vriend een keer naar Nederland komen, gewoon voor vakantie, want hij wil het liefst in Turkije blijven wonen… Mij maakt het eigelijk niet veel uit… ( zeg ik nu, misschien dat het over 1 jaar weer heeel wat anders is ) Maarja, we zien het allemaal wel, eerst maar is deze 15 maanden overleven…!!
ik ben ook 18 jaar…en moet na dit jaar nog nog 2 jaar naar school…op mijn 20e ben ik klaar…
ook ik heb het er met mijn vriend overgehad…maar ik wil eigelijk niet dat mijn vriend naar hier komt… mijn vader is ook turks, maar gescheiden van m’n moeder… en als mijn vriend hier zou komen wonen (dorp) hoor ik alle mensen al kletsen…wat doet die nu…die heeft het nog niet geleerd…is nog stommer dan haar moeder…waa ik haat dorpen…
dus ik dat geval zou ik naar turkije gaan…jaa wel in de stad…die dorpen daar zijn nog erger…!! naja 't wonen dan… ik heb het er ook met vriendinnen over gehad…en het is echt niet zo dat ze niet willen dat ik ga, ze gunnen het me, maar we hebben ook even de nadelen op een rijtje gezet… -even binnen lopen voor een kop koffie kunnen je vriendinnnen niet
*-je ziet ze niet veel, * -je ziet je moeder niet veel -geen drop -taal wat je de eerste maanden niet verstaat -een hele andere cultuur
ik weet zeker dat ik iedereen super ga missen…ben van de zomer vakantie ook wel 2 maanden in turkije geweest, maar als ik dan iedereen miste, dacht ik van >>ach joh…nog 5 weken ofzo… maar als je er woont heb je geen idee wanneer je iedereen weer ziet… moeilijke beslissing is het zeker…maar heb gelukkig nog ff de tijd om er over na te denken.
en hebben jullie het al over kinderen gehad…praat je starks turks en nederlands met je kinderen…loop miss een beetje erg hard van staper…maar ben benieuwd over hoe jullie hier over denken…
** @leonie…klinkt idd erg goed…goed geregeld, je hebt werk en je bent lkkr samen…!!
spannend allemaal meiden! Ik herinner me zo goed dat ik in dezelfde situatie als jullie zat…ik nog op school en mijn vriend moest nog in dienst!Maar je moet veel geduld hebben en veel praten. Mijn vriend wilde best in nl wonen maar ik weet gewoon dat hij hier niet gelukkig kan worden op zijn manier…zijn vak is entertainment…en dat heb je niet in nl! In turkije heeft hij straks een goed betaalde baan en ik kan ook aardig verdienen…dan stel je jezelf de vraag wat nou beter is! Wij vonden uiteindelijk dat turkije de beste optie was voor nu! Als we het eerst hier proberen dan moet je veel investeren…als je eerst naar turkije gaat investeer je minder en kan je sneller terug!
Maar we hebben er onwijs veel zin in!Nog 30 nachtjes en dan zit zn dienst erop!Dan wachten we tot midden maart en dan gaat het echt gebeuren! Ik ben nu ook zo enthousiast!Van alles aan het regelen en uitzoeken!Mijn droom begint nu werkelijkheid te worden:)
Meiden geloof in je dromen en werk eraan als je je droom uit wilt laten komen!Het komt helaas niet aanwaaien…
Toen ik 4 jaar geleden allemaal een soort zelfde verhaal las wat ik nu zelf schrijf was ik echt groen van jaloezie (wel positief naar degene die het wel deden natuurlijk) ik d8 dat mijn tijd nooit zou komen!En nu achteraf denk ik…die 4 jaar zijn snel gegaan!Gelukkig maar!
@lcm… Is je vriend welis hier in Nederland geweest ? Echt geweldig dat hij over 30 nachtjes al weer klaar is met het leger !! Ik hoop dat onze tijd ook zo snel zal gaan…
Ik heb hem 1,5 jaar geleden ontmoet, en nu denk ik ook… wat is die tijd snel gegaan… Maar nu met die 15 maanden lijken het wel jaren… Ik denk dat de eerste weken wel het ergste zijn, en dat hij na een paar maanden gewoon kan bellen ( dacht ik… )
Ja mijn vriend is al 3 keer in nederland geweest!Toen mn vriend t leger in ging dacht ik ook…1 dag lijkt al 1 jaar…wat zijn 15 maanden dan wel niet…
Maar inderdaad zijn de eerste weken het moeilijkst vanwege het contact. Mijn vriend kon mij na 2 weken eindelijk pas bellen. 2 weken later had hij 10 dagen verlof en was bij hem:) en toen hij overgeplaatst was hebben we om de paar dagen contact gehad en op valentijn kreeg ik een sms van hem vanaf zijn mobiel hiihhihi! Eeen vriend van hem had die voor hem meegesmokkeld! Sindsdien konden we bijna elke dag bellen!Mijn vriend kreeg in ongeveer in maart de functie als computerbeheerder in het internetcafe in de legerbasis! We konden toen elke dag chatten! We hebben erg veel mazzel gehad!
Ik heb vanmorgen all you need is love gemaild…hahaha dat is echt niets voor mij maar ik merk dat het nu slecht met mn vriend gaat en hij moet een operatie ondergaan en ik kan gewoon geen vrij krijgen van mn werk omdat ik vrij nieuw ben…dus toen dacht ik hey waarom mail je robbert niet…je weet maar nooit hahaha! Echt een schreeuw om hulp ihhihi!
Zal allemaal wel niet lukken maar dan heb ik het in ieder geval geprobeert niet? misschien ben ik wel veelste laat met mailen maar goed, niet geschoten is altijd mis!
Het is gelukkig niets ernstigs…hij heeft een ontsteking onderhouds…deze moet operatief verwijderd worden! De rede dat ik zo graag bij hem wil zijn deze keer is omdat hij vorig jaar een zware operatie heeft gehad en ik kon er niet bij zijn omdat het allemaal plots gebeurde…en ik hoop echt dat ik deze keer er wel bij kan zijn. Maar ja…mijn brief tussen 1000000 brieven…en ik heb pas vandaag geschreven…maar goed ik heb het in ieder geval geprobeert!
Hebben jullie ook geschreven??
het gaat op dit moment ook niet zo goed met mn vriend omdat de laatste loodjes het zwaarts wegen denk ik…hij trekt het niet meer…hij wil niet meer…hij heeft een enorme dip…en daarbij komt ook nog is dat ik niet naar hem toe kan. Dat is alles wat hij van me gevraagt heeft in deze 4 jaar…of ik nu kan komen en daarom doet het pijn omdat ik het gewoon niet voor elkaar krijg…
jeetje meid…kan me voorstellen datdit rot is voor jullie alletwee…maar ja je kan ook moeilijk je werk hier laten voor wat het is…
kan me ook voorstellen dat je na 14 maanden helemaal gehad hebt…dan kan die 15e maand je gestolen worden…!!
miss heb je geluk, ze halen toch ook ander brieven ertussen uit…dusz dat zou net zo goe die van jou eens kunnen zijn…!!
gelukkig dat het niet zo een hele zware operatie is…toch veel suc6;)
hopen dat mn mailtje opvalt…ik ben niet zo’n schrijfster die drama gaat schrijven…en omdat hij in dienst zit zullen ze misschien wel gelijk denken van: ja dat is te lastig laat maar! maar goed we’ll see!
ik heb geen mailtje gestuurd denk toch niet dat ze iets doen als je vriend in het leger zit dat het te lastig is:mad: . Maar ik wens iedereen die wel geschreven heeft succes:) .
nee idd…dat denk ik helaas ook victoria! Mijn vriend mag wel in het weekend uit de legerbasis…dat heb ik dus ook gezet in die brief hahaha zodat ze er rekening mee houden ihihhiih
Ja, ik denk ook dat het te lastig is, en dat ze de “makkelijkste” weg kiezen, door andere jongens te kiezen, die niet in het leger zitten… Dus daarom heb ik ook maar niet geschreven… Misschien volgend jaar…
@lcm… Dat was zeker wel super dat hij in het internetcafe was elke dag…!!! Haha, moet mijn vriend ook maar gaan doen…
Maar hij is niet zo handig met computers enz. Als ik er nog aan denk, dat hij de eerste keer op msn kwam… Ik nog een e-mail adres aangemaakt voor hem… Afgesproken hoelaat hij op msn kwam… dus ik wachten ( was 12 uur s’avonds ofzo…) Krijg ik alleen een mailtje… Ik een mailtje gestuurd, hoe hij op msn moest komen… Askim, je moet op dat groene mannetje klikken, rechts onder…!! whaha Na 2 maanden had hij het eindelijk door…!! haha…
Dus computerbeheerder is niks voor hem… ( helaas )
Normaal liep hij altijd met een fototoestel om z’n nek… ( hij was fotograaf ) maar nu is dat een geweer geworden…
@filiz: ik en mijn vriend hebben t regelmatig over de toekomst en hoe we die samen leuk gaan maken!! we willen wel in turkije gaan wonen. ik ben nu aan t sparen zodat we als hij klaar is met t leger gelijk een eigen appartementje hebben. is veel fijner dan bij zijn ouders wonen. mijn vriend wil graag een rent-a-car shop beginnen met scooters want veel van zijn vrienden hebben in de zomermaanden een scooter nodig dus hij denkt dat dat wel redelijk goede buisniss is. ik ga zowieso ook werken maar weet nog niet wat. misschien word ik wel hostess of anders gewoon weer lekker in de entertainment. maar ik wil zowieso dat hij na t leger een paar maanden hier heen komt zodat hij weet waar ik ben opgegroeid en zodat mijn vrienden hem ook leren kennen. dat vind ik wel belangrijk!! ik ga in t nieuwe jaar beginnen met een cursus turks want ik wil heel graag zijn taal leren. hij gaat ook beginnen met een cursus nederlands maar dat kan pas na t leger. misschien dat ik als ik hem weer zie in februari alvast een boek voor hem meeneem zodat ie kan oefenen! hihi
we hebben t ook weleens over kinderen en ik vind t belangrijk dat ze nederlands en turks kunnen praten. maar ik wil dat ze ook engels kunnen praten. maar ja, we zien allemaal als t allemaal zover is!!!
@leonie: wat fijn voor je dat t over 30 dagen al zover is!! ik hoop voor je dat jullie heel gelukkig worden samen!! waar willen jullie gaan wonen? en hoop dat je bij je vriend kunt zijn tijdens de operatie. wens hem iig beterschap van ons allemaal!! lijkt me idd ook moeilijk ja die laatste maand in t leger! ik hoop dat de 15 maanden heel snel voor bij gaan voor mij en mijn schat…
hahaha yoella! Grappig! Als ie nu maar weet hoe het werkt!
Myrna:
We gaan zolang we nog geen eigen huisje of appertement hebben in het hotel wonen…het hotel is in Belek! We willen sparen en ons eigen huis laten bouwen in Antalya! Die stad vind ik echt geweldig! Ik wil absolutt niet in een dorpje wonen ofzo…heb er 6 maanden lang gewoont en je merkt gewoon dat er op je gelet word omdat je buitenlands bent en vaak al de stempel europeze slet hebt…maar het dorp kende me al hoor:) ze denken allemaal dat wij al getrouwd zijn en behandelen mij erg goed hihihi, maar toch als je in een dorp zou wonen moet je dat weer opnieuw opbouwen! Ik heb mn hele leven al in een dorp gewoont en wil nu iets anders.
Antalya is 12 maanden lang leuk! Je kunt er lekker eten en shoppen…en je hebt hele mooie locaties!
Jullie hebben ook leuke plannen! Nog ff meiden en jullie zijn ook zover om alles te realiseren!
@myrna…klinkt goed allemaal:)…wat voor een cursus ga je doen…een thuiscursus…? ik vind het wel super van je dat je aan het sparen bent voor jullie appartemementje…ik moet miss ook al vast beginnen…vind het iig geen slecht idee van je…jou vriend kwam toch ook uit side he…?
mijn viend is verkoper en wil na het leger graag z’n eigen winkel (kleren)
@leonie…ik wil ook absoluut niet in een dorp wonen…!! lijkt me verschrikkelijk…voor ons wordt het waarschijnlijk manavgat…maar dat is nog lang…komt jou vriend uit belek…?
@yoella…jaah haha idd…als hij hem maar niet voor de zlefde functie gebruikt als z’n fototoestel…