Het grote "Mooie/leuke filmpjes van Japan" topic

Het is alleen soms lastig om in die speciale treintjes een plekje te krijgen omdat ze grotendeels gereserveerde plaatsen hebben.
Een enkele op Kyushu heeft ook nog een non-reserved deel in de trein.
Als wij volgend jaar in maart/april gaan, dan vraag ik aan onze mailvrienden in Japan wel of ze voor ons misschien een paar tickets kunnen vastleggen.
Alleen zij moeten de tickets dan kopen, want ze hebben natuurlijk geen Japan Railpass als het om JR-treinen gaat.

Het weerhoudt ons er ook van om onze vakantie ergens anders te vieren.
Dit jaar zijn we dan toevallig 2 weken in Duitsland geweest, ook wel veel treinen, maar weinig variatie.
Dit jaar geen Japan meer vanwege drukke werkzaamheden op mijn werk.
Daarom begin volgend jaar maar direct vastgelegd.

Deze stoomtrein is natuurlijk uniek, want zoveel rijden er niet meer in Japan, net als bij ons.
Zag wel dat China weer wat van die oude stoomtreinen van stal heeft gehaald, speciaal voor toeristische doeleinden.
En dan voornamelijk nog in de buurt van de steenkoolwinning, in dagbouw.

Tot nu toe is het me meestal wel gelukt om kaartjes te reserveren, sowieso probeer ik dat direct na het ophalen van de JRP te doen. Zo had ik in 2013 zonder problemen een kaartje voor de SL Banetsu Monogatari van Aizu-Wakamatsu naar Niigata, en ben ik vorig jaar zelfs 3 keer met de SL Hakodate-Onuma geweest (eerst onderweg vanuit Sapporo vanaf Mori naar Hakodate, en de dag erop voor een dagtrip een retourtje Onumakoen).

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“temBWrgD_uE” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
(waarschuwing: na zo’n rit direct achter de lok zie je er wel enigszins zwart uit…)

Eerder dit jaar nog vanuit Kushiro met de SL Fuyu-no-Shitsugen geweest, dat was wel even puzzelen aangezien er alleen voor de terugreis nog kaartjes waren, en de dienstregeling in die hoek van Japan wel uiterst beperkt is. En daar sta je dan bij het loket, een geheel Japanse dienstregeling van die SL naast een evenzo geheel Japanse dienstregeling van de normale trein in tegengestelde richting houdend, op zoek naar dat ene stationnetje met van die rare tekentjes in de naam waar je dan de overstap zou kunnen maken…

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“_FT8H1q61j8” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Na de treintjesfilmpjes now for something completely different…

De electromuziek World Order staat bekend om hun typische stijl van (robot)dansen.
Ter gelegenheid van de komst van de Olympische Spelen naar Tokyo in 2020, hebben ze de clip ‘Welcome to Tokyo’ gemaakt waarin verschillende herkenbare plekken voorbij komen.

Leuk detail: op 2:02 staan ze op een plek waar in de achtergrond een billboard hangt waar ze zelf opstaan :wink:

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“IDAlZ7PDMDU” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

2 likes

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“hTPp7A4g080” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Heel herkenbaar!
Alleen toen wij er waren was het helaas minder mooi weer.
We hebben het hele traject afgelegd; heen in een open wagon vanwege de foto’s
Voor de terugweg hadden we ook een open wagon geboekt, maar toch maar ongeboekt naar een dichte wagon
vanwege de regen en dat het toch wel fris was in de Gorge zo tussen de bergen.
Af en toe nog uitleg gekregen van een medereiziger in de wagon.
En nog een cap gekregen van een japanner die ook in onze wagon zat.
Plus de nodige souvenirs zoals al in een ander topic vermeld.

Iets zegt me dat ik daar dan ook niet met lege handen weg ga komen :biggrin:

Een kant van Japan die ik afgelopen winter ook wel enigszins heb ervaren:

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“Clh6fIGrGU8” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Dat hebben wij nog niet meegemaakt, sneeuw in Japan.
We hebben wel sneeuw op afstand gezien op de bergtoppen bij Hirosaki en de Japanse Alpen.
Wij gaan liever voor een periode in het jaar die iets warmer is.
Al zal een laagje sneeuw in de steden zeker een bepaalde sfeer uitstralen.

Dit zijn nog maar enkele souvenirs van de Kurobe Gorge Railway.
Zoals bij elke toeristische attractie genoeg keuze.
Alleen in het automobielmuseum viel me het aantal souvenirs een beetje tegen.
Was niet iets bij wat mij aantrok en dat ik zou willen meenemen.

Ik zag op de site van dat automuseum al dat ze ook pakjes curry verkochten, zo’n doosje staat mooi naast m’n Toyota Automobile Museum-curry :slight_smile:

Inaka Illumination rond Uzui Station in de prefectuur Shimane (Chugoku):

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“nbWYywm3rCQ” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Wel iets om rekening mee te houden: het is 116 treden traplopen om op het 30 meter hoge perron te komen, en er is geen lift…

Mooi filmpje!

Die regio willen we ook nog eens bezoeken.
Zo langs de kust wat plaatsen bezoeken.
Van Tokyo naar Kanazawa en dan afzakken richting Lake Biwa.
Dan i.p.v. richting Kyoto te gaan, de kustlijn volgen zodat we net ten noorden van Kyushu uitkomen.
De “treindichtheid” is wel wat lager daar langs de kust, maar met plannen kom je een heel eind.
En vandaar weer in de richting van Tokyo.
Lijkt me wel een leuk rondje.
:paranoid:

Wauw.
Trouwens, ook weer eens wat anders, een perron ‘op stand’.

Als je er ooit heengaat haal je wel direct het aantal reizigers omhoog. Als ik de Japanse wiki-pagina (middels Chrome vertaald) goed begrijp is het gemiddelde aantal reizigers per dag minder dan 1…

hmm, aan dat treintje te zien had ik ook niet verwacht dat het een drukke lijn zou zijn, maar dit is wel echt weinig.
Toch mooi dat het dan nog bestaat. Hier zou het allang wegbezuinigd zijn omdat het onrendabel is.

Filmpje van de Emirates; met een drone door mooie plekken in Japan. Ze hebben overigens een lichte voorkeur voor de torii in Hakone :slight_smile:

Op de site van Emirates staan ook dergelijke filmpjes van andere landen.
Site van Emirates, op de wereldbol Japan opzoeken (of wat je interesse heeft): http://viewfromabove.emirates.com/3d

M’n vader heeft over Tokyo gezegd: ‘als je daar op de grond slaat, dan klinkt het hol’.
Naast alle indrukken van Japan was hij ontzettend onder de indruk van het gebruik van het ondergrondse gebied in Tokyo.
De onderstaande documentaire gaat over wat er allemaal in de grond zit in Tokyo, enjoy!

[video=youtube_share;9_3rtS93ilc]- YouTube

1 like

Dan vonden wij in Osaka ook zo bizar. Waar hebben ze al die grond gelaten zeg. Mt Fuji ofzo?

lol2

In Sapporo ook trouwens, daar kan je zo van Sapporo Station via Odori naar Susukino lopen, en dan zijn er ook nog de nodige zijgangen. En geen kale gangen, maar complete winkelcentra. Hoef je dus 's winters ook niet door de kou en sneeuw te lopen.

Maar een nog mooier voorbeeld zag ik ooit over New York: daar was voor een metrostation zoveel gesteente weggehakt dat het Chrysler Building er op z’n kant in zou passen…

Kortfilm van Vincent Urban, Alex Schiller en Alex Tank. Over hun trip in 2015 van 3 weken naar Japan, met beelden van o.a. Tokio, Osaka, Hiroshima en Kyoto …

vanaf 0:24
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“y0DG_F4fOqs” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

2 likes

Hoe zeg je chimpansee in het Japans ? Chimpansee !
Na zijn ontsnapping uit de Yagijama zoo in Sendai klom chimpansee Chacha in een mast …

[video]- YouTube

1 like