Densha Otaku - Japan voor de treinenliefhebber!

Hoewel ik me eigenlijk had voorgenomen dit jaar eens niet naar Japan te gaan vrees ik dat daar toch weinig van terecht gaat komen. In plaats van me specifiek op een regio te richten zit ik er nu eigenlijk meer te denken aan een reis rond een van de vele interessante aspecten in Japan: treinen!

Maar aangezien dat allemaal nog erg voorbarig is, laat staan dat ik al met een concreet plan bezig ben, leek het me leuker/nuttiger hier eens een verzameldraadje te maken met spoorweg-gerelateerde bezienswaardigheden in heel Japan. Musea, monumenten, historische lijnen of anderszins bijzondere trajecten, winkels, restaurants, bijzondere modelspoorbanen, alles wat voor treinenliefhebbers interessant kan zijn.

Ik zal zelf de aftrap geven met hetgeen ik reeds bezocht heb, maar wie wil mag uiteraard aanvullen (graag zelfs!). Voor de overzichtelijkheid wel graag in eenzelfde opmaak en met zoveel mogelijk relevante informatie. Foto’s en/of filmpjes kunnen uiteraard nooit kwaad…

1 like

**The Railway Museum **
(Saitama, Kanto)

Dit museum van JR East is een van de grootsten van Japan, met binnen een indrukwekkende collectie treinen uit diverse periodes. Middelpunt is een draaischijf met daarop de C57 135 stoomlocomotief, welke een aantal keer per dag een rondje mag draaien. Daarnaast talloze stoom-, diesel- en elektrische locs, treinstellen, wagons en uiteraard de shinkansen. Ook zijn er een aantal oude keizerlijke rijtuigen te zien.

Naast deze collectie op ware grootte is er nog een enorme modelbaan, diverse simulatoren en zijn er diverse exposities over van alles wat met spoorwegen te maken heeft. Ook is er de Learning Zone, een op kinderen gericht gedeelte waar allerlei technieken spelenderwijs worden uitgelegd. Buiten is er nog een minispoorbaan, en vanaf het dak heb je uitzicht op de drukke sporen aan weerszijden van het museum. Uiteraard ontbreken ook de nodige eetgelegenheden en een flinke souvenirwinkel ook niet.

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“B9zcBGGuRtk” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

**Bereikbaarheid: **
Het museum ligt direct bij halte Tetsudo-Hakubutsukan van de New Shuttle, één stop van JR Omiya Station, het belangrijkste station van Saitama. Vanaf de verschillende stations van Tokyo rijden er talloze diensten naar Omiya. Ook de shinkansen van JR East doen dit station aan, de tijdwinst hiermee is echter zeer beperkt.

Overige informatie:
[ul]
[li] Toegangsprijs: volwassenen 1.000 yen, kinderen vanaf basisschool 500 yen, kleuters vanaf 3 jaar 200 yen.[/li][li]Openingstijden: 10.00u - 18.00u[/li][li]Gesloten: elke dinsdag, en jaarlijks van 29 december t/m 1 januari.[/li][li]Engels: de meeste informatie wordt duidelijk in het Engels aangegeven, video’s en simulatoren zijn grotendeels wel uitsluitend in het Japans.[/li][li]Website: http://www.railway-museum.jp/en/index.html (Engels)[/li][li]Google Maps: http://goo.gl/maps/K5oie[/li][/ul]

http://i.imgur.com/GkKnfpe.jpg

1 like

Voor de liefhebbers van kleine treintjes:

HARA Model Railway Museum
(Yokohama)

In dit museum is de indrukwekkende collectie van Hara Nobutaro te zien. Hara-san was naast verwoed verzamelaar ook een bouwer van zeer gedetailleerde modellen.
Topstuk van dit museum is een 30x10 meter modelbaan (1 gauge) met 450 meter rails. Ook het Yokohama diorama is interessant.

Hara1.jpg

Bereikbaarheid
Het museum is gevestigd in het Yokohama Mitsui gebouw, 5 minuten lopen van JR Yokohama station. Neem de east exit of ga door de Porta Underground Mall, exit G.
Vanaf het Shin-Takashima station is het twee minuten lopen (exit 2).

Overige informatie
Openingstijden: 11 am - 6 pm (laatste toegang: 5:30 pm).
Dinsdags gesloten (tenzij dinsdag een feestdag is, dan open en de woensdag daarop dicht).
Entree: 1.000 Yen voor volwassenen, 500 Yen voor kinderen.

Website: http://www.hara-mrm.com/english/index.html

Hara2.jpg

2 likes

Bedankt! Ik wist van het bestaan van dat museum, maar was er nog niet geweest.

En op inhoudelijk vlak: de foto’s op deze manier opnemen is ook wat handiger dan die enorme plaat van mij. Thuis op een 26" was het me niet zo opgevallen, maar op een 19" scherm is die toch wel héééél erg groot. Toch maar even kijken of ik een moderator (al is Sado volgens mij al een tijdje niet meer actief hier?) erop los kan laten…

Wat ik vooralsnog in de planning had zitten (maar moet daarvoor nog wel even aan de bak…):
[ul]
[li]Umekoji Steam Locomotive Museum [/li][li]Kyushu Railway Museum [/li][li]Otaru Railway Museum [/li][li]Hokkaido Railway Museum [/li][li]Old Shimbashi Station [/li][li]SL Banetsu Monogatari [/li][/ul]

Umekoji Steam Locomotive Museum
(Kyoto, Kansai)

Niet ver van Kyoto Station ligt het Umekoji Steam Locomotive Museum, gevestigd in een oud depot. Voor het geval de naam nog niet duidelijk was: dit museum draait vrijwel geheel rond stoomlocomotieven. Er is een collectie van 19 exemplaren, variërend van kleine rangeerlocs tot zware sneltrein- en goederenlocs. De meesten staan tentoongesteld in de ringloods rond de draaischijf, een aantal worden echter ook gebruikt voor ritjes van z’n 10 minuten over het emplacement (om 11.00u, 13.30u en 15.30u). Twee locs worden regelmatig gebruikt voor SL-diensten, en zijn dus niet altijd aanwezig.

Ook het oude stationsgebouw van Nijo Station vormt onderdeel van het museum, dit is in 1997 van z’n oorspronkelijke locatie vlakbij Nijo-jo verplaatst naar z’n huidige locatie. Het gebouw doet dienst als expositieruimte, ook is hier uiteraard een souvenirwinkel te vinden.

Dsc_1251.jpg Dsc_1328.jpg

**Bereikbaarheid: **
Het museum ligt op zo’n anderhalve kilometer ten westen van Kyoto Station, of 800 meter ten zuiden van Tambaguchi Station op de Sagano-lijn. De dichtsbijzijnde bushalte is Umekoji-koen-mae, waar onder meer de bussen 33, 205 en 208 stoppen.

Overige informatie:
[ul]
[li]Toegangsprijs: volwassenen 410 yen, kinderen van 4 tot 12 jaar 100 yen. Kaartje voor een rit met de stoomtrein is 200 yen (100 voor kinderen).
[/li][li]Openingstijden: 10.00u - 17.30u.
[/li][li]Gesloten: elke maandag, vanaf april elke woensdag, en jaarlijks van 29 december t/m 2 januari.
[/li][li]Engels: de informatie wordt deels in het Engels aangegeven.
[/li][li]Website: http://www.mtm.or.jp/uslm/eng/ (Engels)
[/li][li]Google Maps: http://goo.gl/maps/Unv0g
[/li][/ul]

2 likes

_PAS6602.jpg**SCMAGLEV and Railway Park
*(Nagoya, Chubu)

***20 minuten verwijderd van het Nagoya JR station ligt dit museum van Japan Rail Central. Dit museum laat een stukje geschiedenis zien van de ontwikkeling van de Shinkansen.
Ook kun je hier de magnetic levitation train (magneet-trein) bewonderen en in een simulator ervaren hoe het reizen in een dergelijke trein voelt.
In het gebouw staan een groot aantal historische treinen, van het stoomtijdperk tot de huidige techniek.
Een Shinkansen-treinsimulator en een grote modelspoorbaan zijn de moeite waard om te bekijken.
In de souvenirwinkel kun je diverse attributen aanschaffen die betrekking hebben op de Shinkansen.
Het museum is nog vrij nieuw, het opende de deuren in 2011.
Het gebied rondom het museum is interessant vanwege het feit dat hier de schepen worden geladen met auto’s bestemd voor de export.
Voor de vrouwen die niet zo geïnteresseerd zijn in treinen is er vlak tegenover het museum een soort van Ikea in het klein.

_PAS6603.jpg

**Bereikbaarheid:
**Het museum is enkele minuten lopen verwijderd van Kinjofuto Station, het eindpunt van de Aonomi Line.
De Aonomi Line loopt van Nagoya station naar Kinjofuto, en is een niet JR-line, dus de Japan Rail Pass is hier niet geldig.
Kaartje voor deze trein kost 350 JPY enkele reis, de trip duurt ongeveer 25 minuten.

**Overige informatie:
**
[ul]
[li]Toegangsprijs 1000 JPY volwassenen, kinderen 200 JPY (voor trein-simulatoren dient men nog 100-500 JPY bij te betalen)[/li][li]Openingstijden: 10.00u - 17.30u. (laatste toegang om 17.00u)[/li][li]Gesloten: elke dinsdag, jaarlijks van 29 december t/m 1 januari.[/li][li]Engels: de informatie wordt deels in het Engels aangegeven.[/li][li]Website: http://museum.jr-central.co.jp/en/ (engels )[/li][/ul]

3 likes

**JR Yodo Line (Uwajima - Wakai) Shikoku

**Deze spoorlijn voert langs een bijzonder fraai traject met een erg wisselend landschap op het eiland Shikoku.
De rit voert langs bergen, door tunnels, over vlak terrein, langs kleine dorpjes en evenzo veel kleine stations.
Er rijden alleen maar locale treinen met een lage frequentie, dat inhoudt dat je wel de tijd moet nemen om dit traject te rijden.
Wij zijn dit traject gestart in Uwajima om een ritje met de Shiman Torocco (torocco = vracht) te maken.
Deze trein rijdt maar op bepaalde tijden in het jaar en dan vooral in de weekenden en het herfstkleuren-seizoen.
Een groot deel van het traject gaat langs de Shimanto Rivier, waarna je bij Wakai de Yodo Line verlaat en via de Tosa Kuroshio Railway in Kubokawa aankomt.
Van Wakai naar Kubokawa moet je een klein bedrag bijbetalen omdat dit een private railway is. ( 200 JPY)
Op de Yodo Line kun je het treffen dat je in de Hobby Train reist.

Het interieur van de Hobby Train is erg mooi, er zit zelfs een vitrine in met o.a. figuren uit de Thunderbirds.
In de Shiman Torocco zit je op een deel van het traject in de “open aanhanger” wat een bijzondere ervaring is, vooral als je door tunnels heen gaat.
Er is maar een beperkt aantal plaatsen die je vooraf moet reserveren.

Het reizen op zulke locale lijnen heeft sowieso zijn charmes, je komt vrij makkelijk in contact met de plaatselijke bevolking.
Je kunt bovendien van het landschap genieten want de treinen rijden niet zo snel vanwege de vele bochten.

**

**

2 likes

Mooi hoor, en zo te zien hadden jullie over het weer ook zeker niet te klagen. Met het weer wat ik juist tijdens het mooiste deel van m’n rit met de SL Banetsu Monogatari had zou ik toch niet in zo’n open wagon willen zitten :biggrin:

Het was in de 2e week van november 2013, bij een graadje of 16 met zon. In de tunnels was het wel fris en veel herrie.
Je zat ook niet het hele traject in het open deel. Maar wel een leuke belevenis.
Alleen de herfstkleurtjes waren toen nog niet zo intensief, erg laat vorig jaar.

Shikoku is toch het eiland met de apartje treintjes, ook de Anpanman is leuk om te zien, leuk interieur.

Blue Train Taragi
(Taragi, Kyushu)

Even tussendoor iets wat ik (helaas) nog niet zelf bezocht heb, maar vandaag toevallig tegenkwam: Blue Train Taragi. Drie rijtuigen van de vroegere Hayabusa-slaaptrein welke tot 2009 dienst deed tussen Kumamoto en Tokyo, omgebouwd tot een soort hostel. De rijtuigen staan nu permanent opgesteld in Taragi, in het zuiden van Kyushu. Er is een rijtuig met 7 coupés met elk 4 slaapplaatsen (stapelbedden) plus één tweepersoons coupé, eentje met 18 éénpersoons coupés, en het middelste rijtuig doet dienst als gezamenlijke ruimte met TV, wifi en een bar/winkeltje. De rijtuigen zijn voorzien van gemoderniseerde toiletten en wastafels, voor een goed bad kan je aan de overkant van de straat terecht bij Ebisu Onsen, dit is bij de prijs inbegrepen.

De trein beschikt niet over een restaurant, wel zitten er in de directe omgeving diverse restaurantjes en conbini’s. Eventueel kan je wel een (Japans) ontbijt krijgen voor een meerprijs van 600 yen. Fietsen schijnt een populaire manier te zijn om de omgeving te verkennen, deze zijn door gasten te huren voor 300 yen (anders 500 yen).

2204_filea_0f3d2ac12c1b061ec2615b5c713ad694.jpgimg_5.jpg

**Bereikbaarheid: **
De trein staat opgesteld direct bij Taragi Station aan de Kumagawa Railroad Yunomae Line, een private spoorlijn die begint bij JR Hitoyoshi Station aan de JR Kyushu Hisatsu Line. Deze takt op zijn beurt in Yatsushiro weer af van de Kagoshima Main Line, welke o.a. Fukuoka (Hakata), Kumamoto en Kagoshima aandoet. Tot aan Hitoyoshi valt alles onder de Japan Rail Pass, het traject van Hitoyoshi tot Taragi kost 560 yen. Deze rit duurt ongeveer 35 minuten, er rijden 14 treinen per dag. In het weekend rijdt er om 11.11u de Den-En Symphony, een speciale toeristentrein waarvoor reservering verplicht is (300 yen extra), deze doet er ongeveer een uur over.

Overige informatie:
[ul]
[li]Overnachtingsprijs: 3.000 yen voor volwassenen, kinderen tot middelbare school 2.000 yen, kinderen tot 3 jaar mogen gratis meeslapen. De prijs is zoals gezegd inclusief toegang tot Ebisu Onsen. [/li][li]Inchecken: 14.00u - 21.00u [/li][li]Outchecken: 7.00u - 12.00u [/li][li]Avondklok: 22.00u [/li][li]Website: 【公式】ブルートレインたらぎ (Japans) [/li][li]Google Maps: Google Maps [/li][/ul]

2 likes

Erg interessant, misschien iets voor een trip in de komende jaren, dit jaar hebben we al een plan getrokken.
Ook daar is een interessant spoorlijn, die ik hier zal plaatsen.
Moet eerst de relevante gegevens even op een rijtje zetten.
:biggrin:

**Kurobe Gorge Railway
***(Unazuki - Keyakidaira, Chubu)
*
Deze toeristen-spoorlijn hebben wij nog niet bezocht, maar hopen wij dit jaar in oktober met eigen ogen te aanschouwen.
Deze spoorlijn was ooit aangelegd om mensen en materialen te vervoeren voor de aanleg van de Kurobe-dam.

De spoorlijn is nu de moeite waard om te rijden als toerist; diepe ravijnen, hoge bruggen en vele tunnels zorgen voor een spectaculaire rit door dit berggebied.
Het traject van deze lijn is** 20** km lang en de trein doet er ongeveer **1,5 uur **over om het eindpunt Keyakidaira te bereiken.
Het traject wordt met een lage snelheid afgelegd, wat het voordeel heeft dat je makkelijk fotograferen kunt vanuit de open wagons.
Wel de tip gelezen dat je aan de rechterzijde in de wagons moet zijn om de omgeving zo goed mogelijk te kunnen aanschouwen.

Je moet vervolgens weer terug met deze trein omdat vanaf Keyakidaira geen vervolg-spoor aanwezig is.
De trein heeft een grote variatie in wagons, van open wagons tot 1e klas waarin je beschut zit tegen de wind en eventuele kou, afhankelijk van de tijd van het jaar.
Vooral in de herfst van half-oktober tot november is deze trein erg in trek vanwege de herfstkleuren.
In Unazaki zijn een groot aantal hot spring baths om te bezoeken en wandelroutes om de omgeving te verkennen.

Naamloos.jpgNaamloos2.jpg

Bereikbaarheid.
Als je in de buurt van Kanazawa. Toyama overnacht dan kun je deze attractie vrij makkelijk bereiken.
In Kanazawa/Toyama neem je een JR-trein tot in Uozu; vandaar ga je verder met een niet JR-trein, de Toyama Chiho Railway.
Deze brengt je bij het startpunt van de Kurobe Gorge Railways.

Overige informatie:
**** . Veel informatie is te vinden op de website van de Kurobe Gorge Railways.
. Prijzen variëren van 1710 JPY voor een standaardwagon tot 2610 JPY voor de 1e Klasse.
. Voor vertrektijden en reserveringen zie het uitgebreide verhaal op de website.
. Website: KUROBE GORGE RAILWAY Official site/Japan's leading tourist destination,│黒部峡谷鉄道トロッコ電車

1 like

Sowieso een toffe site om allemaal NHK programma’s te zien (inclusief de Begin Japanology afleveringen) : http://bestofnhk.tv/

Zoek bij ‘shows’, ’ by name’ naar de Begin Japanology op van 2014-03-06
Het onderwerp van die week is ‘railways’.

2 likes

Deze site kende ik nog niet; is makkelijker als de NHK-live uitzendingen, die soms niet te volgen zijn omdat het beeld elke keer stil staat.

Kwam trouwens laatst ook een leuk lijstje tegen van de 100 drukste stations ter wereld. Newsflash: ze liggen niet allemaal in Japan! Maar heel veel scheelt het toch niet…

1 Shinjuku (Tokyo, Japan)
2 Shibuya (Tokyo, Japan)
3 Ikebukuro (Tokyo, Japan)
4 Umeda-Osaka (Osaka, Japan)
5 Yokohama (Kanagawa, Japan)
6 Kita-Senju (Tokyo, Japan)
7 Nagoya (Aichi, Japan)
8 Tokyo (Tokyo, Japan)
9 Shinagawa (Tokyo, Japan)
10 Takadanobaba (Tokyo, Japan)
11 Namba (Osaka, Japan)
12 Shinbashi (Tokyo, Japan)
13 Tennoji (Osaka, Japan)
14 Akihabara (Tokyo, Japan)
15 Kyoto (Kyoto, Japan)
16 Sannomiya (Kobe, Japan)
17 Omiya (Saitama, Japan)
18 **Yurakucho-Hibiya **(Tokyo, Japan)
19 Nishi-Funabashi (Chiba, Japan)
20 Meguro (Tokyo, Japan)
21 **Daimon-Hamamatsucho **(Tokyo, Japan)
22 Ueno (Tokyo, Japan)
23 Oshiage (Tokyo, Japan)
24 Paris Nord (Paris, France)
25 **Taipei **(Taipei, Taiwan)
26 **Machida **(Tokyo, Japan)
27 Gare de Chatelet-Les Halles (Paris, France)
28 Kawasaki (Kanagawa, Japan)
29 Roma Termini (Rome, Italy)
30 Tamachi-Mita (Tokyo, Japan)
31 Kyobashi (Osaka, Japan)
32 Funabashi (Chiba, Japan)
33 Ayase (Tokyo, Japan)
34 **Hamburg Central **(Hamburg, Germany)
35 Yoyogi-Uehara (Tokyo, Japan)
36 Kamata (Tokyo, Japan)
37 Gotanda (Tokyo, Japan)
38 Kichijoji (Tokyo, Japan)
39 Kaneyama (Aichi, Japan)
40 Musashikosugi (Kanagawa, Japan)
41 Fujisawa (Kanagawa, Japan)
42 Oimachi (Tokyo, Japan)
43 Nakano (Tokyo, Japan)
44 Tachikawa (Tokyo, Japan)
45 Iidabashi (Tokyo, Japan)
46 Kashiwa (Chiba, Japan)
47 Hakata (Fukuoka, Japan)
48 Tsuruhashi (Osaka, Japan)
49 Nishi-Nippori (Tokyo, Japan)
50 Nakameguro (Tokyo, Japan)
51 **Zurich Main **(Zurich, Switzerland)
52 Osaki (Tokyo, Japan)
53 Ebisu (Tokyo, Japan)
54 **Frankfurt Central **(Frankfurt, Germany)
55 **Munich Central **(Munich, Germany)
56 Otemachi (Tokyo, Japan)
57 Shin-Osaka (Osaka, Japan)
58 Mizonoguchi (Kanagawa, Japan)
59 Sapporo (Hokkaido, Japan)
60 Jimbocho (Tokyo, Japan)
61 Sengakuji (Tokyo, Japan)
62 Nippori (Tokyo, Japan)
63 Ichigaya (Tokyo, Japan)
64 Kokubunji (Tokyo, Japan)
65 **Milano Centrale **(Milano, Italy)
66 Yodoyabashi (Osaka, Japan)
67 Noborito (Kanagawa, Japan)
68 Wakoshi (Saitama, Japan)
69 **Matsudo **(Chiba, Japan)
70 Fukuoka-Tenjin (Fukuoka, Japan)
71 **Shanghai **(Shanghai, China)
72 **Berlin Central **(Berlin, Germany)
73 Totsuka (Kanagawa, Japan)
74 Kinshicho (Tokyo, Japan)
75 **Cologne Central **(Cologne, Germany)
76 Yotsuya (Tokyo, Japan)
77 **Shin-Kiba **(Tokyo, Japan)
78 Gare Saint-Lazare (Paris, France)
79 Tsudanuma (Chiba, Japan)
80 Asakadai/Kita-Asaka (Saitama, Japan)
81 Shin-Koshigaya/Minami-Koshigaya (Saitama, Japan)
82 Ebina (Kanagawa, Japan)
83 **Seoul **(Seoul, Korea)
84 Shimokitazawa (Tokyo, Japan)
85 Chiba (Chiba, Japan)
86 Ochanomizu (Tokyo, Japan)
87 Okachimachi (Tokyo, Japan)
88 **Amsterdam Central **(Amsterdam, Netherlands)
89 **Dusseldorf Central **(Dusseldorf, Germany)
90 **Hanover Central **(Hanover, Germany)
91 **London Waterloo **(London, England)
92 Sakae (Aichi, Japan)
93 Nihonbashi (Tokyo, Japan)
94 Kanda (Tokyo, Japan)
95 Nagatsuda (Kanagawa, Japan)
96 Hiyoshi (Kanagawa, Japan)
97 Sugamo (Tokyo, Japan)
98 Ginza (Tokyo, Japan)
99 Ogikubo (Tokyo, Japan)
100 Sendai *(Miyagi, Japan)

Nog even een grafische weergave in omgekeerde volgorde, helaas met de namen van de stations in van die lastige tekentjes…

*

Net gekeken, afgezien van de soms irritante nasynchronisatie erg leuk. Het stuk over Ichizo Kobayashi was vooral een erg interessant stuk geschiedenis, maar ook de snelle ombouw van die metrolijn was erg indrukwekkend om te zien. En die bar in Shibuya ga ik de volgende keer zeker bezoeken. Als het even kan na een maaltijd in dit curry-restaurant

Hier trouwens een directe link naar die aflevering: http://bestofnhk.tv/?show=Begin%20Japanology%20-%20Railways%20-%202014-03-06%202130.flv

Old Shimbashi Station
(Tokyo, Kanto)

Het huidige Shimbashi Station op de Yamanote-lijn is niet bepaald een bezienswaardigheid, het is voor toeristen vooral bekend als opstappunt voor de Yurikamome-lijn naar Odaiba. Tot 1914 heette het echter nog Karasumori Station, en lag enkele honderden meters verderop nog het oorspronkelijke Shimbashi Station, welke vanaf 1872 als beginpunt diende voor de eerste spoorlijn in Japan, naar Sakuragicho (Yokohama). Na het doortrekken van de lijn naar het huidige Tokyo Station verloor Shimbashi Station in 1914 zijn functie voor personenvervoer, en werd het omgebouwd tot het Shiodome goederendepot, een functie die het tot 1986 zou behouden. Het stationsgebouw zelf is in de aardbeving van 1923 verloren gegaan. In de jaren '90 is het braakliggende gebied eindelijk ontwikkeld tot het huidige Shiodome Sio-Site.

Tussen de imposante wolkenkrabbers is toch nog plaats gevonden voor dit stukje historie, op de oorspronkelijke lokatie is in 2003 het oude stationsgebouw gereconstrueerd. Weliswaar zonder spoorwegfunctie, het spoor haalt zelfs het einde van het 25 meter lange perron niet. In het stationsgebouw is een expositie over de historie van het station, de eerste spoorlijn en het latere goederendepot. Op diverse plaatsen zijn nog de fundamenten van het oorspronkelijke gebouw te zien. In het gebouw is tevens een restaurant gevestigd.

****Bereikbaarheid: **
Het gebouw ligt op 5 minuten lopen van het nieuwe Shimbashi Station op de Yamanote-lijn, ingeklemd tussen Shiodome City Center en het Panasonic-Building.

Overige informatie:**

[ul]
[li]Toegangsprijs: gratis! [/li][li]Openingstijden: 10.00u - 17.00u. [/li][li]Gesloten: elke maandag, en jaarlijks rond oud & nieuw. [/li][li]Engels: de informatie wordt deels in het Engels aangegeven, video’s zijn helaas alleen in het Japans. [/li][li]Website: http://www.ejrcf.or.jp/shinbashi/facility.html (Japans) [/li][li]Google Maps: http://goo.gl/maps/VQOmB[/li][/ul]

1 like

Een CNN artikel over trein cafe’s in Tokyo:

http://travel.cnn.com/make-tracks-tokyos-train-bars-086761

1 like

Leuke link! Een paar daarvan kende ik al, maar een aantal ook nog niet. Ik had zelf ook al een paar vakanties Niagara Curry op m’n lijstje staan, maar één keer wegens verbouwing voor een gesloten deur gestaan, en de laatste keer in Tokyo kwam het er helaas ook niet van.

Een paar dagen geleden overigens in de bus: Japan by Rail.
(± €20, 480 pagina’s, Trailblazer Publications, ISBN 978-1-905864-39-3)


Een beetje op de gok gekocht, maar zeker niet onaardig. Vooropgesteld: het is niet direct een boek gericht op de echte treinenfanaat, maar zie het eerder als een normale reisgids met wat meer de nadruk op treinen. De geschiedenis van de spoorwegen komt aan bod, er zullen wat meer spoorweg gerelateerde bezienswaardigheden in staan dan in de Rough Guide of Lonely Planet, en uiteraard is er ook wel wat extra aandacht voor Steam Lines en andere bijzondere trajecten of diensten. Maar het is desondanks toch vooral een allround reisgids, alleen dan specifiek gericht op wie het land per trein bereist (de meeste Japan-gangers dus…). Tokyo en Osaka krijgen als “gateway cities” wat extra aandacht, Kyoto komt er in vergelijking tot andere gidsen wellicht ietwat bekaaid vanaf. De overige steden worden veelal aan de hand van de belangrijkste spoorlijnen behandeld (waarbij ook de afstanden staan aangegeven), waardoor er vanzelf een logische volgorde ontstaat. De reguliere bezienswaardigheden komen allemaal aan bod, en ook tips voor hotels of restaurants ontbreken niet. Ook praktisch: achterin het boek is ook de dienstregeling van de belangrijkere lijnen opgenomen.

Al met al misschien geen must voor de ervaren Japan-reiziger en zeker niet de toch stiekem gehoopte “bijbel” voor de echte densha otaku, maar desondanks een prima alternatief voor de meer bekende gidsen.

Wakayama electric railway - Kishigawa line
Wakayama
(link naar engelstalige pdf)

Het zieltogende Kishigawa lijntje is nieuw leven ingeblazen op het moment dat de kat Tama als stationschef werd benoemd.
Vanaf Wakayama station gaat de lijn meest enkelsporig naar de eindhalte Kishi station.

Er zijn drie thematreinen op deze lijn, de strawberrytrain, toytrain en natuurlijk de Tama densha. De laatste is echt totaal ge-tamatiseerd :).

Op Wakayama station volg je in de tunnel de pootafdrukken naar het perron van de Kishigawa lijn.
Als je een dagticket koopt kun je onderweg uitstappen om wat van de dorpjes en de omgeving te zien.

Met de reguliere dienstregeling vertrekt er drie keer per uur een trein naar Kishi-station. Op de website is een dienstregelingmet de verschillende treinen te vinden.
De Tama trein is van buiten goed te herkennen.

tamaden1.jpg

In het interieur wordt het thema doorgezet.

Mocht je je onderweg vervelen, dan kun je je verdiepen in wat katten-manga. Moet je wel Japans kunnen lezen, anders blijft het bij plaatjeskijken!

Dankzij de aandacht voor Tama is er zelfs een nieuw stationsgebouwtje neerzet in Kishi.
Dit kleine stationnetje heeft een cafétje en een souvenirswinkeltje. De buitenkant lijkt op een kattenkop.

En natuurlijk is her Tamaness ook aanwezig in het station.
Op de website kun je kijken op welke dagen zij ‘werkt’. Als ze een rustdag heeft (je moet er echt van bijkomen, de hele dag slapen :wink: ), dan is haar opvolgster Nitama aanwezig.

De Strawberrytrain heeft van binnen en buiten een aardbeienmotiefje. Hij is niet zo grootschalig aangepast als de Tamatrein.
De Toytrain heb ik helaas alleen maar in de loods zien staan…

Al met al wel een leuke lijn om te bezoeken als je fan van katten, treinen of beide bent.

2 likes