Ik kwam op een website terecht over stoomtreinen in Japan.
Eigenlijk via een bericht over het Umekoji Steam Locomotive Museum in Kyoto, dat gerenoveerd gaat worden en vanaf volgend jaar
een heel stuk groter zal zijn, met niet alleen meer stoomlocomotieven maar ook andere treinen.
Daar staat de volgende link op: JNR Class D51 - Wikipedia
Daaruit blijkt dat er nog heel veel stoomlocomotieven uit deze serie her en der in Japan buiten de musea om te vinden zijn.
De plaatsen worden niet met name genoemd maar wel de steden waar je ze vinden kunt.
In plaats van de 88 tempelroute kunnen we nu de ruim 170 stoomlocomotieven-route volgen.
Kost waarschijnlijk wel meer als de 4 weken waarin je de tempelroute kunt volbrengen!
Zijn er zoveel van die locs, heb ik er volgens mij toch maar twee daarvan gezien: de D51 1 in het Umekoji museum en de in stukken gezaagde D51 426 in het Saitama Railway Museum. Maar zo naar die lijst kijkend moet ik er toch bij een behoorlijk aantal aardig dicht in de buurt zijn geweest…
Maar wel mooi om te zien dat oude treinen in Japan niet genadeloos allemaal naar de snijbrander zijn gegaan.
Er zijn er inderdaad veel gered van de snijbrander en oud-ijzerhandelaren.
Niet alleen van deze serie zijn er nog veel overgebleven, ook andere types kom je hier en daar tegen.
Ik herinner me nog Tokyo, als je met de trein van Tokyo Station naar Akihabara gaat, er ook ergens een te zien is.
Ook in Uchiko op Shikoku hebben we er 1 zien staan.
Zelfs vanuit de Gono-Line kom je er 1 tegen als je goed oplet.
En natuurlijk in de diverse musea, groot en klein.
We kunnen natuurlijk een wedstrijdje opzetten, wie de meeste bezocht en gevonden heeft in Japan en er een foto van heeft gemaakt.
Uiteraard met jezelf uitbundig op dezelfde foto! :tear:
Er zou toch vast ook wel ergens een lijst moeten zijn van alle historische (stoom)locs in Japan. Want ik heb er inderdaad ook wel meer gezien, alleen dan van andere series.
Momenteel ligt mijn prioriteit toch meer bij de nog rijdende stoomlocs, ook daarvan zijn er nog genoeg.
Dan win jij alvast, want jij hebt er al een paar gezien die nog rijden en ook nog in gezeten. :kampioen:
De enigste die wij hebben gezien is in het Umekoji in Kyoto, die daar heen en weer rijdt voor de kinderen.
Mocht je nog stoomtreinen willen zien rijden in eigen land?
5 & 6 september zijn er weer de Terug naar Toen dagen, een stoomtrein-festival bij de VSM.
Die club heeft inmiddels ook een grote collectie stoom- en diesellocomotieven in het bezit die ook nog eens rij-vaardig zijn.
Ben al diverse keren met bijzondere ritten mee geweest.
Vaak wel erg druk daar met bezoekers, ondanks de entree-gelden.
Maar misschien was je er al eens! :nadenken:
Ik ben inderdaad ook weleens bij de VSM geweest, al moet dat al zeker 10-15 jaar geleden zijn geweest. Misschien toch tijd voor een herhaling. Daarnaast ben ik in diezelfde periode talloze keren naar de stoomdagen van het museum in Bochum-Dahlhausen (19 & 20 september weer) geweest. Maar op de een of andere manier is dat toch allemaal een beetje verwaterd, en komt de interesse in treinen vooral ver van huis pas weer naar boven.
Het is alleen jammer dat er de laatste tijd geen ritjes over het reguliere spoor meer zijn.
Het vereist ook nogal een ingreep in de bestaande dienstregeling om daar een rit in te passen.
De stoomloc’s voldoen wel aan de eisen betreffende de beveiliging.
Wie weet komt er volgend jaar nog weer een ritje.
Ze rijden af en toe wel op het reguliere spoor; pas nog met een club uit Duitsland.
Van Bad-Bentheim naar Amsterdam en weer terug.
Hier komen ze net van de brug over de IJssel bij Zwolle op weg naar Deventer.
Daar merk je dan toch ook wel het verschil tussen Nederland en Japan: hier zit ook op minder belangrijke lijnen de dienstregeling toch behoorlijk vol, en zijn die stoomtreinen toch primair een stuk uit de hand gelopen hobby. In Japan zijn de de meeste van die stoomtreinen van de spoorwegmaatschappijen met daarbij een professionele crew, en hebben ze een vaste plaats in de dienstregeling op trajecten die daar ook de ruimte voor bieden.
Dit weekend hebben toch weer enkele stoomlocs met rijtuigen over vaderlands net gereden.
Richting Sail in Amsterdam reed de SSN vanuit Rotterdam.
En de VSM was onderweg naar hun collega de ZLSM voor een bezoekje.
En daar zit ik dan in de D51-793 in het kleine museum in Nagahama, vlak naast het JR-station.
Die zal nooit weer rijvaardig worden, maar staat wel droog en warm binnen naast de ED-701
Het Umekoji Steamlocomotive Museum in Kyoto is naar dat ik heb begrepen vanaf heden gesloten tot in 2016.
Er wordt een nieuw 3-verdiepingen tellend pand gebouwd in het omliggende gebied dat plaats gaat bieden aan
een groot aantal treinen zodat dit museum het grootste van Japan gaat worden.
Treinen uit het gesloten museum in Osaka zullen hier ook een plaats krijgen.
Ik ben benieuwd hoe dit er uit gaat zien.
Er is trouwens een hele ceremonie aan vooraf gegaan in het Umekoji Steamlocomotive Museum voor de deuren
op slot gingen.
Voor degene die het Japans goed beheerst! :biggrin: http://newsonjapan.com/html/newsdesk/article/113583.php
met video!
Ben benieuwd wat ze ervan gaan maken, het Umekoji heb ik dan in 2008 bezocht, in het Modern Transportation Museum ben ik helaas nooit geweest. Met de uitbreiding erbij schijnt het museum nog een stuk groter te gaan worden dan het Railway Museum in Saitama en het SCMaglev Museum in Nagoya, dus dat belooft wat…
Ik heb er bij toeval nog weer 1 ontdekt via Google Maps.
Zat de omgeving van Miyazaki Prefectuur te bekijken en kwam deze tegen.
Die is niet ver van het hotel vandaan waar wij zullen verblijven.
Kan net niet zien of dit ook een van de D51-serie is.
Hij staat in ieder geval mooi onder een afdakje en redelijk beschut.
:vrede:
Ik zie een 2C1-asindeling (“Pacific”), terwijl de D51 (waar de “D” in de aanduiding ook al naar hint) een 1D1 “Mikado” is. Ik ben geneigd te zeggen dat dit een C57 zou moeten zijn, maar ik kan me vergissen.
Dit is overigens hetzelfde type loc als voor de SL Banetsu Monogatari (tussen Aizu-Wakamatsu en Niigata) wordt gebruikt. Iets wat ik dankzij een flesje C57 180-bier niet snel zal vergeten:
Ik zie de bui alweer hangen…Dit wordt weer een “treintjesvakantie”… (geintje natuurlijk)
In aparte treinen treinen vind ik hartstikke leuk.Maar een treinen museum vind ik niet zo heel veel aan.
Meestal heb ik het na een kwartiertje/half uurtje wel gezien en ga ergens op mijn gemak zitten surfen op mijn ipad zodat Jan
uitgebreid kan kijken en foto’s maken.
Smaakte het bier ook een beetje naar de geur van kolen die verbrand worden?
:bang:
Beetje snuffelen in zo’n museum vind ik altijd leuk.
En daarna vooral de souvenir-winkel die er altijd wel te vinden is.
Zo heb ik al heel wat leuke dingetjes verzameld.
En voor de vrouwen zoals Yvonne is er altijd wel een zitje om haar eigen gang te gaan.
:vak02:
De komende reis zal het meer treintjes-rijden worden als musea bezoeken.
Die van Mojiko natuurlijk, maar daar is nog veel meer te beleven dan alleen treintjes.
Ik vind zeeschepen en coasters ook leuk om voorbij te zien varen en dat kan daar ook.
We vervelen ons vast niet.
:teeth:
Ik heb dat biertje in de trein op (alleen het lege flesje mee terug genomen), maar eerlijk gezegd kan ik me er niet echt iets van herinneren. Zal wel gewoon wegdrinkbier geweest zijn dus. Dit in tegenstelling tot dat flesje Super Komachi-bier ernaast, dat was een lekker stevig biertje.
Dat ik alleen reis heeft zo z’n voor en z’n nadelen. Enerzijds hoef ik met niemand rekening te houden. Maar daar staat tegenover dat ik vaak ook wat teveel tijd ergens voor neem en ik eigenlijk zo af en toe even een schop onder m’n kont zou moeten krijgen. Dat merkte ik eerder dit jaar nog vooral op Okinawa, waar ik steevast teveel tijd aan te weinig dingen besteedt heb.
Overigens nog een aanrader in Mojiko (maar blijkbaar vooral een specialiteit van Yamaguchi prefectuur aan de overkant op Honshu): Kawara soba. Soba op een loeihete dakpan, welke hetzelfde effect heeft als een dolsot bij de Koreaanse bibimbap: het bakt nog lekker na, wat de noedels heerlijk krokant maakt.
We willen toch een dag uittrekken voor ons bezoek aan Mojiko, dus kunnen we door de voetgangerstunnel naar Honshu wandelen.
We zitten dan toch in Kokura, is maar een klein stukje treinen naar Mojiko.
Kunnen we altijd jouw tip eens proberen.
Ziet er zoals veel Japanse gerechten lekker uit, al weet je soms niet wat je eet.
We zijn daar over de helft van ons reisschema en dan is een dagje wat rustiger aan doen altijd goed.
Al komt het daar meestal niet van want je wilt altijd zoveel mogelijk zien als je in Japan bent.
:biggrin:
Als je vroeg bent zou je het nog in omgekeerde richting kunnen doen: eerst naar de vismarkt van Shimonoseki voor een lekker ontbijtje, en dan terug naar Kyushu.
Je moet dan wel serieus vroeg zijn, ik had destijds de vroegste trein vanuit Hiroshima genomen, maar daarmee was ik toch pas tegen 8 uur bij die vismarkt. En dan was toch eigenlijk gewoon te laat, de drukte was toen al echt voorbij. Bij een schrijn daar vlakbij hadden ze trouwens ook wel toepasselijke ema:
Overigens ook eens even om advies vragen: wat zou ik op Shikoku absoluut niet mogen missen?
Zit nog een beetje te puzzelen, maar loop toch weer tegen het aloude probleem aan: tijdgebrek. 22 oktober zou ik in Kyoto het Jidai Matsuri willen bezoeken, en op 2 november het Ohara Matsuri in Kagoshima. Daartussenin zou dan ruimte zijn voor Shikoku. Ik zag dat 25 oktober een van de wedstrijddagen voor het stierenvechten (wees gerust: sumo-stijl, zonder bloedvergieten) in Uwajima is, dat kan ik dan toch niet laten schieten. Daarnaast zag ik nog je stukje over de Yodo-lijn, als ik dan toch in die hoek zit…
Sowieso is het nog even een puzzel, eigenlijk zou ik in Tokyo willen beginnen (Kawagoe Matsuri) en eindigen (Tokyo Motor Show) waarbij ik dan voorafgaand aan het Jidai Matsuri nog Kanazawa (Kurobe Gorge Railway) en Nagoya (SCMaglev Museum) zou kunnen bezoeken. Alleen zijn die aardig geprijsde, praktische vluchten die ik maandag nog gezien had alweer verdwenen. Alternatief is toch beginnen in het westen, in dat eerste weekend zijn er in Kurashiki 3 kleinere festivals en zijn er rond Okayama nog enkele andere. En dan kom ik toch weer een redelijk geprijsde directe KLM-vlucht naar Fukuoka tegen, waarna ik dan nog wel even dik twee uur in de trein moet gaan zitten naar Kurashiki. Keuzes…
Er zijn zoveel leuke plekjes en dingen op Shikoku.
Wij zijn natuurlijk daar een behoorlijk lange tijd geweest en alle hoeken gezien.
Matsuyama heeft een oud treintje, dat nu op diesel rijdt door de stad, de Onsen en een kasteel.
De Yodo-line is ook leuk, vooral als je in zo’n speciale uitvoering met daarin een vitrine-kast met stripfiguren reist.
Alleen het landschap zo door de bergen en langs rivieren is al prachtig.
Wij zijn dan op de punt geweest van het eiland bij Cape Ashizuri, maar daar ben je even onderweg.
Takamatsu is op zich ook leuk, kun je met diverse veerboten naar wat eilandjes in de binnenzee.
Kochi heeft ook zo z’n leuke plekjes, het strand, tempels…
Moeilijk om te zeggen van daar moet je nu beslist heen.
De Kurobe Gorge Railway moet je beslist doen als je de kans hebt.
Vanuit Kanazawa is dat wel te doen in een dag.
Vooral het laatste stukje privé-lijn tot aan het begin van de Kurobe Gorge Railway is ook een leuk treintje.
En natuurlijk de Gorge zelf met zijn valleien en heldere meertjes.
Wij hadden alleen pech dat het slecht weer was zodat ik aan het eind van de rit nog even buiten gauw een paar foto’s kon
nemen toen het droog was. Maar wel een beleving op zich met die kleine treintjes door al die tunneltjes.
En leuke souvenirs ook nog.
Het museum in Nagoya is uiteraard voor de treinenliefhebber ook een must.
Moet je niet zoals wij zonder te kijken op de dag heen gaan toen hij dicht was, zodat we de volgende dag nog een keertje zijn geweest.
Ach we zaten er niet ver van af; vlak bij Nagoya station, boven de Big Camera.
Dus effen een half uurtje treinen en je bent er ook.