Zoek de stoomtrein!

Dat waren inderdaad wel een beetje de bestemmingen waar ik zelf al aan zat te denken. De oostkust zal dan waarschijnlijk toch tot een volgende keer moeten wachten, kan ik meteen mooi de Henro daar beginnen :biggrin:

Nu alleen eerst nog eens een bruikbare vlucht zien te vinden, gisteren al veel zitten zoeken (en toch ook Zuid-Korea daarbij opnieuw in de overweging meegenomen, per slot van rekening vlieg je voor 60 euro van Seoul naar Kansai), maar ben nog niks tegengekomen waarvan ik het gevoel had dat ik direct moest toeslaan.

Voor de Henro moet je toch in de buurt van Tokushima starten.
Wij zijn ook nog bij de eerste tempel van de 88 geweest.
Wij hadden toen onze “privé-chauffeur”, onze “emailvriendin” die woont in Tsuruga in de Tokushima Prefectuur.
Met haar zijn we ook nog bij de Naruto Whirlpool geweest.
The whirlpools waren niet zo heel groot toen, maar toch wel goed te zien.
Is wel een ervaring om onder zo’n grote brug te lopen; ik had op een gegeven moment een gratis gids met me mee lopen.
Met haar ook nog bij een bedrijfje dat werkt met indigo blauw en maakt daar allerlei producten mee.

Trouwens als je wel in Kanazawa bent, en je houdt van oude techniek, daar is ook nog een grammofoonmuseum.
In de stationshal beneden is ook vaak wel wat te beleven.
Muziek, toen wij er waren zelfs een platen- en cd-markt.
Ik ben nogal een vinyl-liefhebber en heb nog wat leuke lp’s gescoord daar.
En je bent natuurlijk dicht bij het Automobiel-museum in de buurt van Komatsu.
:slight_smile:

Dat automuseum in Komatsu was mij niet bekend, maar dat ziet er zeker indrukwekkend uit!

Dit weekend toch maar eens een vlucht zien te boeken, dan kan ik tenminste echt met de route aan de slag. Ik heb gisteren wel alvast een hotel in Kagoshima geboekt (Toyoko Inn, €92 voor drie nachten, wie durft nu nog te beweren dat Japan duur is?), rond dat Ohara Matsuri zitten veel hotels nu al echt vol. Ook Kyoto tijdens het Jidai Matsuri kan nog weleens een lastig verhaal worden, maar dan kan ik altijd nog wel uitwijken naar Osaka, waar inmiddels een Toyoko Inn midden in Shinsekai geopend is (en nog volop plaats heeft). Ook al wel even gekeken voor hotels in Kawagoe en Karatsu, maar daar is nu echt niks meer te krijgen. De festivals zal ik dan maar vanuit Tokyo respectievelijk Fukuoka moeten bezoeken.

Nu had ik het eerder ook al wel over een andere optie, vliegen op Fukuoka en dan beginnen in Kurashiki, maar ik zag nu dat ik me voor een van de drie festivals daar, en uitgerekend net het interessantste, ik me een maand vergist had. Dat was niet in oktober, maar pas in november. Daarmee is die optie nu toch wel veruit het minst interessant. Ik twijfel daarom nu nog tussen de genoemde start in Tokyo, of toch eerst een weekje Zuid-Korea. Blijft lastig…