Voor tempels in Japan moet je inderdaad soms betalen, maar dan praten we in het algemeen wel over de toeristische exemplaren, niet de gewone, kleine tempels. Shinto-schrijnen zijn bij mijn weten wel altijd gratis te bezoeken.
Voor de rest is het maar net wat je extreem duur noemt. Vergeleken met bijvoorbeeld Thailand is Japan inderdaad veel duurder, maar de levensstandaard is dan ook een van de hoogsten ter wereld. Maar vergeleken met West-Europa of de VS valt het allemaal best mee. De hotels van m’n laatste reis hebben me gemiddeld €44 per nacht gekost, dan gaat het om nette (brandschone) zakenhotels midden in de stad vlakbij stations, kamer met eigen badkamer, en inclusief ontbijt. Probeer dat maar eens in hartje Amsterdam, om het over een stad als New York nog maar niet te hebben. Ook eten hoeft niet duur te zijn, een volwaardige maaltijd voor een tientje is nooit een probleem, en voor de helft lukt het desnoods ook nog wel.
Wat wel vrij prijzig is: treinen over langere afstanden, en dan met name de shinkansen. Lokale treinen, bussen en metro’s kosten meestal maar een paar euro, maar de snellere treinen hakken er vrij fors in. Daarom reizen de meeste toeristen ook met de Japan Rail Pass, die kost weliswaar altijd nog een paar honderd euro, maar op een beetje rondreis haal je dat er zeker uit. Maar voor wie vrij goedkoop toch lange afstanden wil reizen kunnen slaapbussen een interessant alternatief zijn, ik heb daar zelf echter nog geen ervaring mee.
Uiteraard kan je een reis naar Japan zo duur maken als je maar wilt. Luxe-hotels die een paar honderd euro per nacht kosten zijn er ook, er is geen stad op aarde met meer Michelin-sterren restaurants dan Tokyo, en voor wie de gewone eerste klasse rijtuigen in de treinen toch nog niet luxe genoeg zijn is er nu in sommige treinen de Gran Class, vergelijkbaar met Business Class in een vliegtuig.
Het dure imago van Japan is denk ik op twee dingen te herleiden:
[ol]
[li]tijdens de bubble-economie van de jaren '80 was Japan blijkbaar inderdaad peperduur, dat imago leeft ook ruim 20 jaar later nog voort. En zelfs daarvan is het maar de vraag of dat geheel terecht was, of dat het dan ook vooral om de extremen ging.[/li][li]veel mensen vergelijken het met andere Aziatische landen, en dan komt Japan er inderdaad niet zo gunstig vanaf. Maar Japan is nu eenmaal geen Thailand of China, de levensstandaard ligt vele malen hoger. En daar zijn de prijzen ook naar.[/li][/ol]
Mijn laatste reis zal me in totaal zo’n €3.000 gekost hebben voor 2,5 week. Dat was met een ronduit dure vlucht (zomer is niet gunstig daarvoor, zeker niet met een wat minder courante route), en zoals je wellicht al had gezien heb ik ook wel een paar souvenirs gekocht. Sowieso ben ik geen zuinige reiziger, binnen alle redelijkheid uiteraard wil ik gewoon lekker genieten van de reis, zonder me druk te maken over een paar yen meer of minder. Doe zo’n zelfde reis in het najaar (met waarschijnlijk juist aangenamer weer…) en let wat beter op de centen, dan kan het zomaar €1.000 goedkoper.