X
Ik heb een artikel gelezen van Departemen Hukum dan HAM R.I , een intervieuw met de Direktur Penyidikan dan Penindakan KeImmigrasian *.artikel van 2007.
N.a.v van een zaak van tegen de lamp gelopen illegalen , met overstay en verkeerde papieren (VOA).De mensen met VOA zitten in een gehuurde appartement en waarschijnlijk als officiele huurder.
Hij waarschuwde ook de verhuurders , het is namelijk strafbaar om buitenlanders te herbergen zonder dat het aan de plaatselijke politiete melden .
De Indonesische kant kan een hoge boete of gevangenis straf krijgen.
- Directeur belast met Onderzoek en Handhaving van Immgratiezaken
(weet niet of het een goede vertaling is).
Wat een tirade seh.
Kunt u niet beperken om echt inhoudelijk te reageren en aan te duiden of de aangehaalde regels niet juist zijn .?
Nogmaals , mooier of leuker kan ik niet maken.
Iedereen kan het nalezen.
Als iemand de indonesische teksten niet begrijpt , ben ik bereid om het te vertalen.
Sommigen staan ook in het engels.
Meneer Londoh toch , tsk tsk tsk.
X
Meneer Londoh , ik plaats mijn bijdrage voor de anderen , niet voor meneer londoh persoonlijk.
De lezers kunnen zelf beoordelen of ik naast zit of niet.
Gewoon door de site’s te zelf te lezen .
Ik kan altijd nog leren van anderen.
X
Dit is persoonlijk gerichte reactie , niks inhoudelijks.
Nou ya , dat ben ik inmiddels gewend , na een paar dagen lid te zijn op dit reisforum en toevallig de heer londoh tegenkomt , de man die 20(18 ?) jaar daar woont .
U houdt veel van persoonlijke benadering , begin allerlei zaken te roepen , namen, site’ s , woonplaats etc etc .
U laat zich duidelijk kennen.
Tya , het is uw stijl , niet de mijne.
En Meneer Londoh , u heeft gelijk , de lezers willen informatie hebben , en zal niet gediend zijn op gekissebis .
Dus , laten we netjes blijven ?
x
Met al dat gehakketak tussen twee forumleden schieten andere lezers helaas weinig of niets op.Beiden geven blijk over kennis van Indonesie te beschikken waarbij ik persoonlijk de heer Londoh hoger inschat,gezien zijn publicaties elders op het net en zijn niet te onderschatten praktijkervaring opgedaan ter plekke.
Wellicht een idee als de heren eens samen ergens in Amsterdam een borrel gaan drinken en de strijdbijl begraven?
Aan Senior .
Strijdbijl ?
Naar mijn mening is er hier geen strijd gestreden .
Althans niet van mijn kant .
Ik ben hier om bijdrage te leveren , mijn subjectieve ervaring te vertellen , wat ik weet van Indonesia , van de mensen , van de cultuur , politiekesysteem etc .
Mijn informatie , verhalen etc zal niet 100% volledig zijn ,verre van dat en elke aanvullingen , positieve reakties die bij kan dragen aan de informatieve karakter zijn welkom . Wij zijn hier om van elkaar te leren.
Ik weet bv weinig over Sumatra ,ben nog nooit voorbij Bali geweest.
Voor jou informatie , ik weet ook niet zo veel van de dagelijkse gebeurtenissen in indonesia , en zeker als het plaatselijke verhalen betreft.
Het interesseert niemand of de hond van Pak Supardi een gebroken poot heeft of niet .
Wat wel interessant is om te weten (zie topicstitel) , hoe de Indonesiers leven , hoe ze denken , hoe ze naar de toeristen kijken .
Wat hun waarden en normen zijn , hun ADAT.
Een kleine opening in de sluier , het zoeken naar “inside information” , het begrijpen van de context , het verklaren van de achtergronden etc .
In de afgelopen 50 jaar heb ik tientallen duizenden gesprekken gehad met Indonesiers , gesprekken met arbeiders , scholieren , studenten en afgestudeerden , van S1-tot Ph.d level.
In de internet tijdperk zit ik natuurlijk ook in diverse persoonlijke netwerk , waar oude indonesische studiegenoten en vrienden - familie zitten.Waar men de laatste info cq roddel met elkaar wisselen.
Als ik onbescheiden mag zijn denk ik dat ik een heel klein beetje (ietsiepietsie) over Indonesia kan vertellen , uiteraard subjectief , zoals ik het ziet en hoe ik het beleef heb.
Anderen zullen andere beleving hebben . Dat kan , waarom niet ?
Ondanks dat ik in Nederland woon , ben ik in Jakarta opgegroeid , de middelbare school gevolgd , tot en met 1ste jaars Uni.
Mijn nationaliteit is Indonesisch , mijn moederstaal is Indonesisch , daarnaast spreek ik 2 indonesische talen.
In de afgelopen 30 jaren ben ik tig maal met vakantie gegaan naar Jakarta(Java-Bali) . Naar familie en vrienden.
Ik schrijf ook verhalen (meer omong kosong ) in verschillende Nederlandse forums.
Als je MSN Indonesie , VVB en 3 andere site doorleest zou je mijn omong kosong kosong verhalen kunnen herkennen aan mijn shreif en taalvouten.(wink)
X
*Botsing van 2 culturen ? , hua hua hua hua .
*Huis tuin keuken Javaan.?
Tya , hier is ook duidelijk , hoe Meneer Londoh denkt en ook schrijft over Javanen , Balinezen etc . Zie zijn andere postings.
- Dit is puur Laster .
Of bedoelde meneer londoh iemand anders.?
Ik kan hem echt niet meer volgen**.**
Mss moet ik die cursus van HKH P.L gaan volgen ?.
***** Bij gebrek aan argumenten probeer Meneer Londoh mij vast te pinnen op mijn taalgebruik (schreif en taalvauten) .
Big deal.
Ik denk (weet zeker- giegel giegel ) dat meneer Londoh **me weer verwisselde **met een andere Indonesier waar hij behoorlijk in de clinch lag.
Het is echt om te bescheuren als je de bewuste posting zelf kan lezen.
Heeft niet , je lult je gewoon vast.
Sorry hoor , ik moet wel reageren op allerlei insinuaties , wat meneer Londoh hier stelde heeft ook niks mee te maken met : Het echte Indonesie ervaren, hoe?
Ik ben het niet met meneer londoh eens dat de Javanen geen fouten durven maken. Natuurlijk maken ook Javanen fouten en durven zij dat heel goed toe te geven als het nodig is. Maar het gaat om de manier hoe je daarmee omgaat. Als je inderdaad als een eigenwijze en eigengereide nederlander met de Javanen omgaat dan leer je inderdaad de échte javaan of Javaanse niet kennen. Maar dit geldt denk ik niet alleen voor de Javanen, maar voor alle mensen. Geen van ons vindt het leuk om af gekafferd te worden door iemand, al was het niet de bedoeling. En wanneer je iemand negatief benaderd dan krijgt je ook de negatieve dingen terug gebalanceerd. En de Javaan/Javaanse reageert hier niet anders op.
Wil je werkelijk communiceren met een Javaan/Javaanse dan zijn er verschillende ‘codes’ te respecteren. En als je geinteresseerd ben dan kost het je geen enkele moeite. Het is gewoon een kwestie van iemand met respect benaderen en dat geldt voor een ieder bewoner van deze aarde.Thats it.
[quote=“Wilson2, post:134, topic:38713”]
Ik ben het niet met meneer londoh eens dat de Javanen geen fouten durven maken.
En de Javaan/Javaanse reageert hier niet anders op.
quote]
…
Dat klopt wel dat ze reageren , alleen heel (erg )subtiel.
En omdat ze “halus” (verfijnd) reageren , wordt het vaak gezien als zwakte.
En dat is een grote misvatting .
Wilson schreef:
Geen van ons vindt het leuk om af gekafferd te worden door iemand, al was het niet de bedoeling. En wanneer je iemand negatief benaderd dan* krijgt je ook de negatieve dingen terug gebalanceerd*****. **
Indonesiers hebben een gezegde (peribahasa) : Senjata makan tuan .
De /je wapens keren tegen jezelf.
Of deze :
Tong kosong nyaring bunyinya
Holle vaten klinkt hard .
X
X
Gaat het hiet over : Het echte Indonesie ervaren, hoe? of gaat het hier over medeleden ?
X
X