Het echte Indonesie ervaren, hoe?

Het was het hoofdkwartier van de Christelijke kerken in Indonesië maar voor moslims een doorn in het oog.

" Maar voor moslims een doorn in het oog " .

Nee dat is echt te gek voor woorden.
Iets anders kan ik niet erbij verrzinnen.

X

Er zijn er dus een paar die niet erg begrepen heeft dat de meesten van ons geen gebekvecht willen in dit forum maar échte informatie, die ons helpt een land te leren kennen, met al zijn mooie en minder mooie kanten. Tout simplement!!!
Sylvie

Zeker weten .
Ik ga gewoon verder mijn bijdrage leveren , zonder in ellenlange discussie betrokken te worden.
Ik wil hier ook netjes houden .

Mocht er behoefte is bij de andere leden , ben ik bereid om achtegrond informatie te geven over de PGI affaire.
Het staat uitgebreid in diverse indonesische kranten.
ik heb min of meer toegezegd aan Bule om niet al te diep ingaan over bepaalde zaken.
Wat mij betreft kan men verder gaan met andere vragen.

Kan iemand mij misschien helpen met een belangrijke vraag:
Mijn medewerker op het weeshuis heeft besloten om langer in Indonesie te blijven zodat hij nog kan blijven werken op het weeshuis. hij heeft het afgelopen halfjaar een visa voor 6 maanden gehad. Zijn visa verloopt begin oktober. Ik zou hem willen helpen een visa te krijgen voor nog 1 jaar, aar dan zonder het land te hoeven verlaten. Zijn er mogelijkheden of moet hij eerst weer terug komen en dan een visa voor 1 jaar aanvragen. Hij heeft de Franse nationaliteit. Tot nu toe is het verlengen van zijn visa erg goed verlopen zonder te veel susah. Hij kon dit dichtbij het eiland doen. Ons weeshuis heeft als sponsor gefungeerd en kan dit alsnog voor hem zijn.
Graag info hierover.
Sylvie

X

Dat is op dit moment de beste keuze , meneer londoh heeft gelijkt.

X

Ai , weer die persoonlijke “benadering”
Waarom ?

Dit is een openbaar reisforum waar leden bijdrage kunnen leveren , eigen ervaringen , van anderen , uit krantenartikelen etc .
Mijn posting is gericht op Wilson2 en anderen , met de mededeling dat het ook kan met wat de heer londoh vertelde.
Ik heb geen intentie om dat te betwisten , het kan en het klopt ook dat KBRI in Singapura of Malaysia goede en snelle services verlenen.

Een vraag aan Wilson 2 , gaat het om een eenmalige verlenging of gaat het om verlengingen.
Die verlengingen worden namelijk opgeslagen in de data base , en de immigratie kan vragen stellen waarom men zo vaak in en uit indonesia reist .
E.e.a heb ik in de site van expat.or.id gelezen.

X

Het gaat om een aanvraag voor een visa voor 1 jaar. Voor zijn visa van een half jaar moest hij iedere maand zich melden. Ik weet niet hoe het gaat met een visa voor 1 jaar. Heeft iemand hier ervaring mee?

X

ja misschien is een VSB inderdaad beter in dit geval. Ik wist niet dat je voor een visa van 1 jaar zoveel moest betalen. dank je voor de info. Maar voor een VSB moet hij ook het land uit eerst. en hoelang duurt het aanvragen van een VSB in Singapour. Waar staat VSB voor?

X

hij is een frans man van koreaanse afkomst, dus rijst was altijd al zijn favoriet geweest en daarbij denk ik dat Franse kaas duur is in Kuala Lumpur. Ik zal alle info goed doorpraten en kijken wat inderdaad het handigst is. Denk voor de 2e keer een VBS dan. Trimah Kasih!

Aan W2.

De hoogte van het bedrag is de prijs wat men moet betalen om te kunnen werken bij een werkgever , in dit geval zal het dan de stichting.
Op grond van die Kitas kan men zelf zijn partner / gezin over laten komen. Het heeft veel meer mogelijkheden .Je heb wel een betaalde werk nodig .

Een VSB (SosBud=Social Culture Visa) is ook niet bedoelt om te werken , hoogstens voor " studie" doeleinden.
Wordt ook gebruikt als een alternatieve route door mensen die langer dan 6 maanden willen verblijven.En je mag geen betaalde werk doen.

*KITAS= mag je betaald werk doen , kan je veranderen in Kitap (vaste verblijf vergunning)
*SosBudVisa (vsb) = mag je geen betaald werk doen .
Bezwaar : je moet max na 6 maanden snel hoppen naar buitenland en terug om daarna dezelfde procedure volgen tot weer 6 maanden.

Een bijkomende probleem , dat de Immigratie op een gegeven moment vragen kan stellen , als men een paar keren deze mogelijkheid heb gebruikt . In het verleden werd het gedoogd .
Inmiddels wordt de mogelijkheden min of meer beperkt.
De immigratie dienst(op Bali)heeft zelfs geconstateerd dat van de zoveel duizend Kitas houders (er zijn verschillende soorten Kitas) een heleboel mensen illegaal werken.
Dat hebben ze ook geconstateerd in hun data bestanden.

Dank je wel voor de duidelijke info,Surya. Ik ga de mogelijkheden uitwerken.

Beste S.

Ik wil terugkomen op dit gedeelte.
Ik kab concluderen dat je mederwerker " werkzaam" is bij een weeshuis op grond van een VSB (max 6 maanden).

Formeel gezien mag hij niet werken , het is conform de eisen van de VSB.
Daarom is het dan " werken" , ipv echt werken met een loon van een buitenlandse werknemer(WNA).
Men heeft bepaalde norm gesteld hoeveel een WNA moet verdienen. En om te werken heb je ook de IKTA (Ijin Kerja Tenaga Asing= werkvergunning voor een buitenlander) .
Dat wordt verleend door de Ministerie van Arbeid (Departemen Tenaga Kerja).Uiteraard moet je " solide" (kapitaalkrachtige )werkgever nodig .

Het is een andere verhaal en de eisen zijn niet mals , vandaar dat men een bemiddelingsburo gaat betrekken (kost geld).
Los van het feit dat je jaarlijks het bewuste bedrag moet ophoesten .
Naast de werkvergunning , krijg men ook te maken met de Ministerie van Justitie (Immigratie). En de gerelateerde instanties , de politie , de burgerlijke stand etc etc .

Ik weet niet hoe groot en kapitaalkrachtig je weeshuis is (?) , daarom denk ik dat de officiele KITAS route niet zo geschikt is voor jou medewerker.

Waarschijnlijk moet hij de VSB route nemen , vandaar mijn vraag of het alleen maar voor 1 x verlenging of meerdere malen verlengingen.
Dit i.v.m de opgeslagen data’ s bij de immigratie en justitie.

Het is publiek geheim dat veel buitenlanders meerdere keren per jaar gaan hoppen naar buitenland om hun toeristenvisum en VSB te verlengen.

X

Formeel gezien kan ik de mening van meneer londoh begrijpen.
Dat is ook zo dat na het verstreken van een toeristen visa (30-60 dagen )men het kan verlengen in het buitenland .Niks illegaal .Er staat niet vermeld hoeveel keren je mag doen.
Ook na het verstreken van de VSB route.

Alleen kan de IMMIGRATIEDIENST vragen stellen waarom meneer X of mevr Y zo vaak de " hopmethode" (PS : een nieuwe term )toepast , dat hij /zij in feite bijna doorlopend kan verblijven in indonesia.
Dan is hij/zij geen toerist meer.
Een toerist is iemand die 1 x of 2 x per jaar op bezoekt komt in een andere land.
De meeste toeristen hebben max 4-5 weken vakantiedagen van de baas .(vandaar dat een toeristen visum een looptijd heeft van 30-60 dagen).

Dat geldt ook voor de VSB , zie de officieele omschrijving wat een VSB visum is .
En hier geldt ook de principe van de " spirit of the law" .
Kom je voor de rechter , dan ben je de pisang.

Sorry , mooier kan ik niet maken.
Zie de site van expat .or.id , diverse site van balinese developers , van de Indonesische ambassades en Consulaten.