Helpdesk: Wonen en Werken in Turkije

Heb je al op deze site gekeken??
http://www.csgb.gov.tr/csgbPortal/csgb.portal

heeey

ik ben ook van plan om te verhuizen naar turkije voor mijn lover,
ik zit nog met een hoop vragen ben van plan eerst mijn studie tot reisleider af te maken en als ik een baan heb daarnaartoe te gaan
weet je of het moeilijk is om in turkije aan eenn baan te komen, hoe wil jij daar gaan werken.? is ene diploma belangrijk ik heb alleen maar vmbo theoretisch…

heeey

ik ben van plan om te verhuizen naar turkije voor mijn lover,
ik zit nog met een hoop vragen ben van plan eerst mijn studie tot reisleider af te maken en als ik een baan heb daarnaartoe te gaan
weet je of het moeilijk is om in turkije aan eenn baan te komen, hoe wil jij daar gaan werken.? is ene diploma belangrijk ik heb alleen maar vmbo theoretisch…en als het goed is een diploma tot reisleider bij het loi straks
kan je via nederland werk krijgen in turkije bij reisorganisaties of moet je als je in turkije zit daar reisorganisaties langsgaan?
kan je het hele jaar door werken in de sector toerisme omdat na het hoogseizoen er weinig toeristen komen ik wil naar alanya verhuizen.

alvast bedankt

lieve dames,

Ik ben 18 jaar en heb me theoretisch diploma afgerond en ik zit met een dilemma. Ik wil geen 3 jaar meer studeren en ik wil binnen 1 jaar naar turkije toe om daar te gaan wonen en werken in ALanya. Ik doe nu de opleiding reisleider bij het loi en ik heb die als het goed is zomer 2012 gehaald.
Nu is mijn vraag is het moeilijk werk vinden in turkije als een nederlands iemand. Welk beroep kan je daar het hele jaar door beoefenen. Als je een diploma hebt van reisleider kan je dan daar ook in de toeristenbranche werken op een kantoor,wat zijn de mogelijkheden met dat diploma.
Heb je een diploma nodig,op zich heb ik begrepen dat het werk vinden vooral draait op netwerken.
Hoe komne jullie rond met je vriend in turkije, voor degenen die er al wonen)
Ik wil gewoon zekerheid hebben dat ik en mijn vriend allebei goed werk hebben en een goede toekomst hebben.
Wat doet jullie vriend voor werk en wat doen jullie voor werk in turkije? Of wat voioor werk gaan jullie doen in turkije en hoe gaan jullie het aanpakken,welke diplomas ehbben jullie.?
Ik denk hier heel veel over na
Mijn idee was om als reisleider stage te gaan lopen voor een half jaar in turkije om te kijken hoe het daar is dan verdien je 250 euro,normaal tarief voor een turkse burger heb ik begrepen?’

alvast bedankt,
:dag:

hoe zit het met het aanvragen van een werkvergunning in turkije>?
Hoe doe je dat en wat heb je daarbij nodig? en wannneer moet je die verlengen
En een verblijvsvergunning wanneer moet je die aanvragen en of verlengen?

bedankt:d

ik heb nog een vraag, even voor de duidelijkheid.

Wat heb je precies allemaal nodig als je in turkije wilt wonen, want ik lees overal zoveel dat ik het even niet meer weet…en kan onderscheiden… haha

Alleen een verblijfsvergunning en een werkvergunning of een werkvisum? Want daar zat toch ook verschil tussen?

Gr!

Ik heb er dus 7 maanden gezeten (net 3 weken terug) en heb er in het hotel waar ik werkte verbleven.

Ik heb destijds een, ik citeer ā€˜workvisa’ aan moeten vragen en bij komst in Turkije binnen 30 dagen een verblijfsvergunning (1 jaar) aan moeten vragen bij de vreemdelingenpolitie.

Voor verblijfsvergunning zie: http://www.turkije-hulp.nl/visum-turkije

Voor werkvergunning: http://www.turkije-hulp.nl/werken-in-turkije

Werkvisum hebben we nog geen stuk over, niet genoeg informatie en ervaring. Dus wie zich geroepen voelt :wink:

Nouja, ik heb het hele proces doorlopen afgelopen jaar en met succes de werkvisum dus aangevraagd. Dus ik zou er best een stuk over kunnen schrijven. Denk dat het goed is om hier meer duidelijkheid over te scheppen…

Lijkt mij ook!!
Zou het erg fijn vinden er meer over te weten!
Mocht je willen, mag je het altijd naar mij mailen, of via hier, of via onze site. Maar je mag het ook hier plaatsen dat ik de toestemming krijg het te mogen gebruiken voor een artikel. Dan kan hier iedereen het lezen en ervan leren maar kunnen wij het ook op onze site gebruiken :slight_smile:

Ik mail het wel naar je toe. Kun je mij je mailadres in een bericht sturen?
Ik heb deze week nog wel tijd om het te schrijven.

Komt eraan!

hay,

Een vraagje ik heb hier al best veel gelezen maar vraag me af waar jullie dan de werk vinden?
Ik zelf zoek namelijk ook werk in Turkije. Waarom vraag je je af ?! gewoon zomaar ik beheers de taal kom er zelf vandaan en wil weg uit Nederland ik heb ook een Turkse paspoort dus dat maakt het denk ik allemaal wel makkelijker.
Ik heb tot zover nog geen werk ervaring als hostess, animator of in een restaurant /hotel gewerkt. maar mijn voorkeur gaat toch daar naartoe.

Kan iemand me wat info geven of me hier bij helpen ??

ik zit ook in het zelfde bootje als jou karakedi, ik wil ook weg uit NL en wil een leven opbouwen in Turkiye, mischien kunnen we elkaar tot hulp zijn in de toekomst…
ik ben momenteel ook op zoek naar werk in TR maar het is niet zo makkelijk als het lijkt ( TR paspoort maakt het wel wat makkelijker inderdaad )

Klopt het is niet zo makkelijk als het lijkt maar toch wil ik zo graag weg van hier ik kom zelf uit Afyonkarahisar we hebben daar ook een huis een probleem minder… maar daar is het niet zo toeristisch dus ook niet zoveel werk lijkt me…

wil je in Afyonkarahisar gaan wonen in de toekomst? of heb je meer de neiging om langs de kust steden te gaan wonen ( ik dacht zelf meer te gaan wonen in een van de toeristische plekken zoals bodrum,fethiye,alanya,kusadasi,mugla etc… ) welke stad weet ik nog niet precies… hangt er een beetje vanaf waar ik het makkelijkst vast werk kan vinden…

ya het zelfde geld ook voor mij alleen het makkelijke aan afyon was is dat we daar een huis hebben…
Maar om werk te vinden is het zeker beter om aan de kust te gaan wonen…

Beste allen,

Ik zou vraag verder geholpen willen worden voor een verblijfsvergunning voor Turkije. Onlangs is definitief de regel verandert. Ik wil van de zomer naar turkije en langer dan 3 maanden. Graag zou ik hier meer duidelijkheid over willen hebben. Als je op internetsites leest staat er overal wel wat anders en als je naar het consulaat in Rotterdam en Deventer belt dan verwijzen ze naar elkaar. Dus kortom je schiet er niet echt veel mee op. Graag hoop ik dat ik meer duidelijkheid krijg van jullie.

Alvast bedankt,
Courtney

Het klopt dat de regelgeving wat betreft het touristenvisum is veranderd. Zoals ik heb begrepen is het nu zo dat je na een verblijf van 90 dagen (binnen 180 dagen) weer minstens 90 dagen in je eigen land moet verblijven en je dus niet meer heen en weer kan pendelen. Nu heb ik dit probleem ook aangezien ik hier ook langer verblijf. Ik ben vorige week naar de gemeente/politie (in noord-turkije) geweest en heb gevraagd voor een ikamet. Toen hebben ze mij verteld dat als ik een paar dagen voordat mijn touristenvisum afloopt weer naar hun terugkom, ze mij een extra visum voor 6 extra maanden kunnen geven. Natuurlijk zitten daar ook wat kosten aan verbonden maar dat weegt niet op tegen de kosten van een ikamet. En na die 6 maanden extra kun je het land voor 1 dag verlaten (zoals de oude regeling) en dan weer terug komen en weer een visum krijgen voor 2 maanden etc. Mischien dat dit voor jou ook kan ?

Groetjes Maaike

Wauw hardstikke bedankt voor je snelle reactie.

Ja ik had inderdaad gelezen dat je 90 kan verblijven in turkije maar dan ook weer 90 dagen uit turkije moet zijn. Ik ben van plan om in April voor 2 weeken naar turkije te gaan om het dan te gaan regelen en dan in Juli wil ik daar naar toe gaan tot waneer is nog niet helemaal zeker. Daarom ben ik op zoek naar een verblijfsvergunning dat je gewoon in en uit kan reizen. Maar wat jij zei als je visa dus bijna is verlopen kan voor mij niet echt dan, omdat ik in april daar naar toe ga en na 2 weken er weer uit ga dus als mijn visa bijna is verlopen ben ik misschien nog niet in turkije…