Helpdesk: Wonen en Werken in Turkije

Maar 1 keer per jaar? Maar hoe doen mensen dat die vaker per jaar op vakantie gaan naar turkije? Zoals wij…

Zal toch wel kunnen als er een bepaalde tijd tussen zit?

Maar dat terzijde :slight_smile:

Wat voor maandelijks bedrag afschrijven?

Je verblijfsvergunning betaal je contant op het belastingkantoor.
Je krijgt bij een goedgekeurde aanvraag op het politiebureau een briefje met een bedrag en dan ga je naar het belastingkantoor (en ja dan heb je een belastingnummer nodig) en betaal je daar de kosten voor je verblijfsvergunning en ga je weer terug naar het politiebureau met die kwitantie. Na een dag of 10 kan je je boekje dan ophalen.

Je hebt al een werkvisum.
Op die pagina waar ik de link van heb geplaatst staat niets daarover.
WEL als je geen reden van verblijf hebt.
Voordat ik getrouwd was moest ik ook steeds dat maandbedrag op mijn bankrekening overleggen.

Vraag even na of je werkgever geen belastingnummer voor je heeft aangevraagd.
Ik denk nl van wel.
Als je een werkvisum hebt ben je nl opgenomen in de ambtelijke molen en die werken hier allemaal met belastingnummers en je werkgever zal ook, als ie alles netjes heeft gedaan, jou als werknemer aangemeld hebben en daarover lasten gaan betalen.
En heeft jouw werkgever meer als 15 personeelsleden in dienst mag hij jou ook niet meer handje contantje betalen, is hij verplicht voor de belastingdienst dit per bank over te maken. Ik weet niet of hij dat naar een Nederlandse rekening wil doen. Dat is nogal kostbaar.

Als je een bankrekening zou moeten openen moet je ook adres hebben wat geen hotel mag zijn (dat wil de vreemdelingenpolitie ook maar die accepteren misschien ook logement van werkgever) en wil je internetbankieren een turks mobielnummer.

Je ziet het, je bent nog niet klaar.
Je zal het beste dit in de plaats waar je gaat verblijven bij de plaatselijke autoriteiten kunnen navragen.
Ik heb op Forum´s ook al gelezen dat er zelfs al verschillen zijn tussen provincie Muğla en Antalya en de Turkse bureaucratie is een kwelling apart :slight_smile:
Maar je hebt dan ook 90 dagen na aankomst de tijd…

groetjes Sideli

Dit is een nieuwe wet sinds 2011. Ik weet t niet, of de lang verblijf visumprijzen gaan omlaag of de P… breekt uit.

Hmm, ben benieuwd hoe ze dat gaan doen dat met die toeristenvisums inderdaad! Mijn werkgever weet vast en zeker wel hoe/wat en waarheen ik verder in Turkije nog moet, maar ik vind het wel fijn om het van te voren zelf ook al te weten zodat ik me kan voorbereiden.

Mijn verblijfsvergunning wil ik zsm regelen, want ik heb zelfs gelezen dat je werkvisum nog niet eens geldig is zonder een verblijfsvergunning.

Eigenlijk heel krom… een werk"visum", maar vervolgens toch nog een verblijfsvergunning nodig hebben… lekker dubbel allemaal. Maar goed, we doen wat we moeten doen :slight_smile:

Dat mijn werkgever het geld op een turkse rekening wil storten begrijp ik, dat is het probleem ook niet. Als ik wegga zet ik die rekening gewoon weer stop. Maar omdat ik las dat de verblijfsvergunning ook maandelijks wordt afgeschreven terwijl ik niet een heel jaar blijf, wekte dit wat bezorgdheid mbt de bankrekening.

@Fenerfan verblijfsvergunning in NL aanvragen kost sowieso meer dan 800 euro…Zonde om het dubbele te betalen denk ik zelf…

Heb je gelijk in. Zolang het in Turkije niet een eindeloos proces weer is maar het inderdaad vrij simpel kan zoals Sideli zegt :slight_smile:

Belangrijkste voor mij is dus dat ik dat bedrag (a bijna 500,-) maar gewoon in 1 keer kan betalen zodat ik niet een jaar lang een rekening hoef te hebben in Turkije.

hallo,ik wil even reageren op deze mail. wij willen ook graag gaan emigreren naar turkije maar als wij dat gaan doen waarom hebben we dan evengoed een postadres in nederland nodigen warvoor dan ook een verzekering?. dit is dan toch niet nodig?
graag een reactie,

groetjes, ignatius

Dat is in principe niet nodig nee, maar als je nog banden met nederland behoudt heb je een adres nodig.
Postadres bestaat niet meer zegt mijn gemeente, je moet ingeschreven staan.
Lees maar eens verder op de diverse turkije forums, dan komt u een heleboel te weten over dit onderwerp.

Gelukkig is de website van de politie in Antalya wel duidelijk, EN in het Engels! In tegenstelling tot die van het Turkse consulaat :wink:

Ik ga naar Turkije voor werk, en moet het volgende meenemen:
**3. Documents required for residency permits for purposes of work. **

1. 2 x Colour Residential Statement Forms (available at Foreigners Division)
  2. 4 x passport sized photographs.
  3. Original passport.
  4. Photocopy of the passport (photo page, page showing the last entry to Turkey, page showing passport validity period).
  5. The original and photocopy of the certificate of permission received from the Ministry of Employment.
  6. If a person is to make an application through a representative, the original notary ratified power of attorney and the photocopy of the identification document of the representative.

Bankrekening met X bedrag is dus voor mij inderdaad niet aan de orde! :slight_smile:

Hallo,

Ik heb laatst gesolliciteerd als reisleidster voor Corendon in Bodrum.
Ik heb een gesprek gehad en men heeft mij via mail laten weten dat ik geslecteerd ben en dat ik zo snel mogelijk kan beginnen als reisleidster.
Wel zou ik werken onder een Turks contract. Ik zou niets moeten ondertekenen (wat ik wel raar vind eigenlijk). Tickets zouden betaald worden en ook mijn verblijf daar wordt geregeld door hun.
Ook gaan zij mijn verblijfs-en werkvisum regelen.
Hoewel ik hier al vaak gelezen heb dat dit heel moeilijk te verkrijgen is en meestal wel enige tijd in beslag neemt, heeft corendon mij gezegd dat zij dit in orde zullen brengen voor mij. Ik zou rond eind april vertrekken en tegen dan zou het in orde zijn.
Heeft er iemand misschien ervaring hier mee? Ook iemand die misschien al gewerkt heeft bij corendon als reisleidster?
Ik wil heel graag hier gaan werken, maar wil natuurlijk ook wel de zekerheid hebben dat alles goed geregeld is, zodat ik niet voor verassingen kom te staan.
(ps ik ben een Belgische)
Kan er iemand mij wat meer laten weten hierrond?
Alvast bedankt.

Allereerst gefeliciteerd! Het klinkt als een leuke en aantrekkelijke baan. En als het allemaal goed gaat met verblijfs- en werkvisum is dat helemaal mooi natuurlijk.
Ik weet niet of het voor alle Europeanen geldt of alleen voor mensen uit NL… maar er is toch zoiets dat je niet het werk mag verrichten wat een Turk ook zou kunnen doen. Werken voor een bedrijf/firma die niet Turks is, is dan weer geen probleem. Maar Corendon is een Turks bedrijf en ze vragen je een Turks contract te tekenen. Dus ik weet niet hoe dat dan hiermee zit qua regelgeving. Was het een NL/BE of Europeesch contract geweest, dan had het hoe dan ook goed geweest. Dit weet ik niet vanwege die regel. En ook weet ik niet in hoeverre daar controle op is.
Maar ik hoop voor je dat het gaat lukken :smiley: zal toch wel??
Groetjes!

Ik weet wel dat werkvergunningen bvb voor reisleiding en dergelijke ook veel sneller en makkelijker geregeld kunnen worden omdat Turkije hier natuurlijk zn voordeel meedoet qua toeristen :wink:
Dus er zijn wel uitzonderingen natuurlijk… misschien dat Corendon daar ook onder valt.

En is er niet een verschil in gemak van uitgeven ? Ik bedoel… werkvisum of werkvergunning…

Ik ken daar geen verschil tussen eerlijk gezegd…

De grotere bedrijven waaronder ook Corendon hebben allemaal hun ´müşavirs´ (hun bekende ambtenaren) op het Ministerie in Ankara.
De ene hand wast de andere en zo komt het dat soms een werk permit een fluitje van een cent is. Die aanvragen gaan ook allemaal tegelijk (worden waarschijnlijk niet eens gelezen), wordt niet meer zo nauwkeurig naar de persoon en diens opleiding ect gekeken, is pakkie aan van Corendon.
Corendon stelt per jaar een X aantal buitenlanders te werk, hun mannetje regelt op het Ministerie dan dat aantal werkvergunningen cq visa´s.

Eigenlijk werkt de hele Turkse cultuur zo.
Wil je van een instantie iets snel of makkelijk gedaan krijgen moet je er mensen kennnen of mensen kennen die er mensen kennen.
Daarom heeft een Turk ook zo veel ´vrienden´.
Als je er eenmaal aan gewent bent is het heel makkelijk, anders is de bureaucratie een ramp en zo goed als niet door te komen.

groetjes Sideli

haha :wink:
je hebt in TR gewoon een mannetje hier en een mannetje daar nodig :wink:
contacten en kennissen opdoen is daarom erg belangrijk (netwerken)
En vooral niet het contact verliezen met oude bazen die je mogelijk in de toekomst weer kunnen helpen :wink: Dat merk ik ook met mn man

Maar die papieren voor visa enzo moet je die dan niet ondertekenen op jou naam?
En ook vind ik het een beetje raar ivm dat contract. Ik zou dat niet moeten ondertekeken. Werkt dat dan zo met Turkse contracten? Er moet toch een of andere overeenkomst zijn tussen jou en je werkgever, of niet? Anders heb je toch geen poot om op te staan als er iets gebeurt?
En mijn loon moet er toch ook ergens in opgeschreven staan, of niet?
Zij zeggen wel dat een gedeelte in het zwart wordt uitbetaald.

Zij gaan er precies zo lichtjes overheen, is waarschijnlijk ook wel hun mentaliteit, maar toch.

Groetjes

Weet je zeker dat dit nu nog zo is Eclipse??

Er is de laatste 3 jaar ontzettend veel veranderd op dit gebied.

Ook ik was verplicht arbeidscontracten op te stellen in mijn kleine bedrijfje sinds 3 jaar, zelfs voor Turkse werknemers.

En 2 jaar geleden is er onder de Duitse TUİ een enorma razzia gehouden, tot invallen midden op de dag in het kantoor Side aan toe.
Er zijn toen Duitse dames opgepakt (die zelfs het jaar daarop niet meer het land in mochten en op vliegveld direct terug in een ander toestel zijn gezet), voor zover ik weet werken ze sinds die tijd met Werkvisa´s, een part time loon en de rest verdien je natuurlijk bij met de verkoop van je tripjes.

Ik weet niet of Corendon dit risico nog wel aan gaat voor zijn personeel, het is immers met het nieuwe systeem makkelijker ff een werkvisum te regelen voor de dames en heren dan ze op te laten pakken. Deze bedrijven staan midden in de picture.

eclipse,

Hoe viel dat dan mee voor corendon werken?
Heb je er ooit problemen mee ervaren? Heb je toen ook onder een turks contract gewerkt? Heb je iets moeten ondertekenen?
Waar in Turkije heb je gewerkt? Ik zou in Bodrum aan de slag gaan dan.
Verbleef je toen ook in appartementen van corendon?
Geen problemen gehad met het uitbetalen dan, aangezien dit in het zwart is?
Groetjes Elleke

@Elleke
Ik heb niet voor Corendon gewerkt, wij hadden zelf een bedrijf.