Hallo hetty,
Je moet dat huurcontract alleen maar tonen. Ze houden dit niet.Soms vragen ze ook niet het is maar ingeval ze je het toch vragen om je plaats van woonst te bevestigen dat je het bij heeft ,zo moet je niet zinloos terug keren.
Je zal je verblijfsvergunning ook niet meteen meekrijgen, dit duurt zo ongeveer 3 tot 5 dagen ,en dan moet je die terug gaan afhalen. Dus je zal wel 2 maal moeten rijden.
De vreemdelingenpolitie is een heel groot gebouw in Aydin. Heel makkelijk te vinden. Van als je Aydin binnen rijdt, kijk dan op je linkerkant van de grote weg van Selcuk naar Aydin. Je moet de stad niet binnen rijden.Als je het iemand vraagt langs de weg dan kent iedereen de weg.
Succes,
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
dankje wel ben inmiddels geweest en je advies was perpect dankje wel
nmoet inderdaad vierdagen wachten maar geeft niet dank je nogmaals hetty
Nu mijn verhaal ![]()
Ik ben nu al 6 maanden lekker bij vriendje in turkije, Alanya. Maar nu in Gaziantep bij zijn familie. inmiddels ben ik ook al 2 keer heen en weer gevlogen… IEn hebben we een nieuwtje dat ik zwanger ben(van een tweeling) En wil zelf mijn leven doorzetten in Turkije samen met hem.
Over 3 maanden zal ik weer terug zijn in avsallar(alanya/antalya)
We zijn niet getrouwd, dat ben ik ook nog niet van plan. Maar als dit een hoop gedoe kan oplossen zou ik het best overwegen (ik dacht namelijk als ik getrouwd ben, automatisch een verblijfs vergunning kreeg.)
Ik zit zelf erg in de knoop met nadenken, want me zwangerschap kwam heel erg onverwacht. En moet nu een hoop gaan regelen. Ben bang als het ooit fout zou gaan in de relatie, dat ik me kindjes kwijt ben.
Ik wil mijn Nederlandse identiteit houden, en dat me kinderen ook een nederlandse identiteit krijgen. kan dit zomaar? Moet ik dan voor hun ook elk jaar een verblijfsvergunning betalen, of is dit geen probleem omdat ik de vader wel laat herkennen? (ik zie veel turkse mensen met een Nederlands paspoort en turkse identiteitskaart.)
Hij wilt trouwen om van het gedoe af te zijn telkens, maar als ik zo lees als ik trouw ben ik er niet vanaf…
Helluuuup! ![]()
Dankje!
Hallo Loes,
Helaas heb ik weinig ervaring met trouwen en bevallen hier,hopelijk kan een andere lezer je meer helpen.
Ik weet als een belgische vrouw met een turkse man trouwt in Turkije ,je wel Belgische blijft mits je dat aangeeft in het gemeentehuis waar je trouwt in Turkije. Ik denk dat dit voor nederlandse vrouwen eender is. Je moet dus zeker geen afstand doen van je nationaliteit.Dat je door huwelijk automatisch een verblijfsvergunning krijgt is niet waar. Je zal er nog altijd een moeten kopen.
Wat je kinderen betreft. Ga je hier in Turkije bevallen of in Nederland. Ook als je hier bevalt kunnen je kinderen de nederlandse nationaliteit hebben als je dit vraagt bij de aangifte van geboorte.Beval je in Nederland dan hebben automatisch nederlandse nationaliteit.
Maar ga dit ook eens navragen bij je ziekenfonds in Nederland. Ook in een ambasade of consulaat moeten ze je daar meer kunnen over vertellen.
Wat een verblijfsvergunning voor kinderen betreft kan ik je geen ervaring delen. Maar je kan dit navragen hier in Turkije bij de vreemdelingen politie waar je zelf je verblijfsvergunning moet aanvragen.
Wat een dubbele nationaliteit betreft vraag je ook beter goed na in de gemeentein Nederland of beledye hier in Turkije. Mijn eigen kleinkinderen hebben ook dubbele nationaliteit, belgische en turkse. Maar mijn dochter is met een belgische turk getrouwd en woont wel in Belgie en die hebben dit in Belgie via de gemeente geregeld.Ze wonen wel in Belgie, dus niet in Turkije.
Spijtig dat ik je niet meer kan helpen. Hopelijk zijn er nog lezers op die pagina.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
Haaaiii,
Zeg… nog eens even een vraagje om alles helder te krijgen.
Ik heb onlangs een werkvergunning aangevraagd en de procedure loopt nu. Mij is verteld dat ik als ik aankom in Turkije daar mijn verblijfsvergunning moet regelen. Maar nu lees ik zo her en der dat je deze ook al vanuit NL kan regelen, dit schijnt duurder te zijn maar anderzijds vind ik het wel fijn dat als ik in Turkije ben ik gewoon meteen aan de slag kan en niet nog van alles moet regelen.
Dus de vraag: “Klopt het dat je ook een ‘verblijfsvergunning’ aan kunt vragen via het consulaat in Rotterdam?”
En hoelang duurt het voordat je deze vervolgens krijgt?
Aangezien ik van het consulaat nooit fatsoenlijke antwoorden krijg zijn er wellicht hier mensen die er meer over kunnen vertellen?
Groet,
Fenerfan, het is mij onduidelijk hoe je een werkvergunning kunt aanvragen als je niet eens een verblijfsvergunning hebt. Hier in Turkije is dit bij mijn weten niet mogelijk. Ook vraag ik me af hoe je die zelf hebt kunnen aanvragen, dat kan alleen je werkgever voor je doen toch, tenzij je zelfstandig bent. Je moet altijd eerst een verblijfsvergunning hebben voordat er überhaupt een werkvergunning aangevraagd kan worden.
Een verblijfsvergunning voor Nederlanders is hier in Turkije al duur, maar als je die in NL aanvraagt, betaal je nog veel meer. Niet echt handig dus.
Bij aanvraag in Turkije kost een verblijfsvergunning voor een jaar 460 Euro plus 138 Lira voor het blauwe boekje.
Een werkvergunning aanvragen kan zonder verblijfsvergunning, die moet ik vervolgens in Turkije regelen. Dat hebben ze mij zelf bij het Consulaat verteld toen ik de procedure startte, en ja… ik heb een werkgever in Turkije die ook de procedure daar heeft gestart. Dat is allemaal geregeld. Dat je eerst een verblijfsvergunning moet hebben is dus helemaal niet waar.
Groetjes,
Begrijp ik het goed dat er dus 2 procedures opgestart zijn? Ik weet niet wie je werkgever in Turkije is, maar zou je adviseren om heel goed te controleren of hier in Turkije inderdaad de zaak in gang is gezet. Ik nog nooit gehoord dat iemand een werkvergunning kreeg voordat hij/zij een verblijfsvergunning had. Succes met alles in ieder geval, maar vertrouw niet al te snel op woorden en vraag om bewijzen.
Een werkvergunning aanvragen kan een langdurig proces zijn en kost de werkgever een hoop geld, dat doen ze niet zomaar voor je.
Ik citeer zelfs uit een mail van het consulaat:
Als u Nederlandse paspoort heeft het koste van werkvisum 455 Euro en u moet in Turkije verb.verguning aanvragen. Werk visum alleen is niet voldoende.
Ik begrijp je bezorgdheid, ik ging er in eerste instantie ook vanuit dat ik illegaal moest gaan werken. Maar na vele controles vorig jaar in het hotel willen ze mij met werkvergunning hebben. We zijn in november al begonnen met alles in gang zetten dus hadden er ook de tijd voor. Zo heb ik de nodige documenten (vertaald) naar Turkije moeten sturen en heb ik van hem een contract gekregen + andere documenten die gestempeld zijn door de instanties in Turkije.
Nadat ik bij het consulaat de ‘application’ heb gestart heeft mijn werkgever in Turkije datzelfde gedaan. Ik ken mijn werkgever en ik weet 300% zeker dat hij het ook heeft gedaan.
Lucky me!
Maar inderdaad, veel hotels willen het vooralsnog niet.
P.S. Daarnaast heb ik nog telefonisch geinformeerd bij het consulaat en de vraag gesteld toen ik bij het consulaat was. En je hebt dus geen verblijfsvergunning nodig alvorens je een werkvergunning aanvraagt.
Ik vind het heel vreemd wat het Consulaat zegt.
Ik woon 7 jaar in Turkije, ikzelf heb geen werkvergunning, wel een verblijfsvergunning maar ik heb wel voor mijn zakenpartner altijd de papieren geregeld (ik heb hier enkele jaren een bv gehad) voor zover ik weet zijn er 2 soorten vergunningen tot verblijf en werk en deze zijn beiden 1 document.
Ik sluit me bij de opmerking van Lorely aan, ook ik heb nog nooit gehoord van een werkvergunning zonder permissie tot verblijf.
Er zijn 2 soorten permissie tot arbeid mij bekend.
A. het werkvisum.
Je krijgt dan een toestemming tot een verblijf en arbeid zo lang als de baan duurt. Einddatum baan betekend ook direct einddatum verblijf.
B. Een verblijfsvergunning (het zg. Blauwe Boekje)met daarin de vermelding dat je mag werken en dan nog alleen voor DAT BEDRİJF waarvoor je de vergunning hebt aangevraagd, of werd.
Mijn Hollandse zakenpartner (zelf ook aandeelhouder in Turkse bv) kreeg GEEN werkvergunning indien hij niet minimaal een verblijfsvergunning had voor 6 maanden.Je moet nl ook kopie daarvan opsturen naar Ankara.
Voor ons bedrijf was een verblijfsvergunning van 3 jaar echter geen reden tot werkvergunning van 3 jaar, Ankara heeft 3x 1 jaar werkvergunning gegeven.
Na 2x een jaar verlengen kan je een werkvergunning aanvragen voor een periode van 3 jaar en na 5 jaar voor onbeperkte tijd, maar het hangt van de betreffende ambtenaar in Ankara op het Ministerie af of je die dan ook krijgt. Mijn compagnon kreeg die dus niet, het was weer een jaar.
Dus als jou baas een werkvergunning voor jou regelt, zit daar waarschijnlijk een einddatum aan gekoppeld, die dan ook je einde verblijf Turkije inhoudt.
Fenerfan, wetten zijn er om veranderd te worden, in de laatste 3 jaar kan er heel wat veranderd zijn, maar dit is mijn persoonlijke ervaring.
Ik hoop dat je er wat mee kan.
Hoi Fenerfan,
Ik heb nog even nagezocht op İnternet en de officiele site van Turkije gevonden mbt dit onderwerp en deze is ook in het Engels.
http://www.csgb.gov.tr/csgbPortal/yabancilar/eng/index.html
Ik moet zeggen dat ik de site in het Turks duidelijker vind, daar staan ook de downloads voor de benodigde aanvraagformulieren en dat je een verblijfsvergunning van minimaal 6 maanden moet hebben. Dat kan ik in de Engelse versie allemaal niet terugvinden.
Succes overal mee!
groetjes Ihlamur
Dag allen,
Wat ik heb aangegeven op het formulier bij het consulaat si werkvisum. Maar moet zelfs dan nog een verblijfsvergunning regelen IN Turkije binnen 30 dagen na aankomst. Je leest hier overigens veel meer over op het internet, dat je de verblijfsvergunning aan moet vragen als je in Turkije aankomt.
Het consulaat is niet gek. Als ze mij tot 3 keer toe hetzelfde antwoord geven neem ik aan dat ze weten waarover ze het hebben. En mijn papieren zijn gewoon geaccepteerd. Er werd gevraagd om mijn contract, een foto en mijn paspoort, meer niet… Dit was voldoende.
Wellicht is er dan idd een groot verschil tussen een werkvisum (die ik moest aanvragen) en een werkvergunning. Op internet worden deze termen echter veelal door elkaar gebruikt.
Goed, het werkvisum dus, met kosten van 455 euro + 23 administratie.
Maar OOK daarvoor moet je nog een verblijfsvergunning aanvragen, althans… Als ik het consulaat mag geloven…
Fenerfan ![]()
Ik plak 2 posten van je even onder elkaar.
Wat zei het Consulaat ?
Hopelijk betaald je werkgever de werk permissie voor je. Als je namelijk en je verblijfsvergunning en je werkvergunning (460,- Euro per jaar excl. adm.kosten)moet betalen (of je werkvisum) hou je niet veel over als je baan een seizoensbaan is.
Groetjes Ihlamur
Correctie: he consulaat zei werkvisum. Zoals in de mail van het consulaat eerder ook te lezen is. Maar het is op internet zo’n puinhoop betreft werkvisum/vergunning. Dus excuses voor mijn onduidelijkheid maar we hebben het over het visum.
De verblijfsvergunning moet ik binnen 30 dagen na aankomst in Turkije regelen. Maar vroeg me dus af of dit ook vanuit NL kan?
Mijn werkvisum heb ik betaald maar heb het geld alweer terug gestort gekregen van mijn werkgever. Alleen de kosten voor het verblijfsvergunning zijn voor mijn rekening.
Op pagina 5 van deze topic staat een stukje van Missy May.
daar staat dat de Verblijfsvergunning hier in Turkije aanvragen goedkoper is dan vanuit Nederland.
Dan zou ik dat doen, het is al duur genoeg.
Aanvragen doe je bij de Emniyet (Politie)afdeling Yabancılar (buitenlanders)
Vanuit Nederland zou je al adres op kunnen zoeken voor de vestiging in het provinciedeel waar je naar toe gaat.
Doordat je bij binnenkomst je 90 dagen visum koopt heb je natuurlijk 90 dagen de tijd om je ´lang verblijf vergunning´ aan te vragen.
http://yabancilar.iem.gov.tr/ikamet.html
Op deze pagina staat wat je nodig hebt aan formulieren bij de aanvraag.
Knip even het stukje eruit ter informatie.
**-�ZEL SEKTÖREDE ÇALIŞMA **
<LI class=style6>İkamet Beyanname Formu<LI class=style6>4 adet vesikalık fotoğraf<LI class=style6>Pasaportun aslı<LI class=style6>Pasaportun fotokopisi(Resimli sayfa, son girişi gösteren sayfa, geçerlilik sürelerini gösteren sayfa.) <LI class=style6>Çalışma Bakanlığından Gelen İzin Yazısının Aslı ve Fotokopisi * 4 pasfoto´s
*Paspoort orgineel
*Kopie paspoort waar je foto op staat en de geldigheidsdatum, alsmede de pagina waarop stempel (90 dagenvisum) datum binnenkomst Turkije
*Orgineel en kopie verstrekte werkvergunning van het ministerie.
Hoop dat je hier wat mee kan.
Groetjes Sideli
Hoi Sideli,
Dank je wel! Ik begreep dat ik ook eerst een belastingnr aan moet vragen, dan een bankrekening openen en daar een bepaald bedrag op storten en dat ik dan de aanvraag pas kan doen? Maar als ik een bankrekening open en ze daar het maandelijkse bedrag vanaf schrijven en ik ga na 8 maanden al weg ipv een jaar zit ik nog met een bankrekening in Turkije die ik nog niet kan sluiten omdat daar maandelijks het bedrag vanaf wordt gehaald? Of kan dit ook van een NL rekening of hoe/wat… Anyone??
Ik zie net nog even iets onderaan die pagina staan.
Dat is nieuw en niet onbelangrijk.
Daha önceden ikamet tezkeresi alınmış ise tezkeresinin aslı ve işlem görmüş tüm sayfalarinin fotokopisi.
Vize s�resi ge�enlerin başvurusu kabul edilmez
Bir takvim yılı içerisinde 1 defa turistlik amaçlı ikamet tezkeresi verilir
İkamet İşlemleri İçin yabancı uyruklu şahısın bizzat başvurusu gerekmektedir
Personen die eerder een verblijfsvergunning voor langere tijd hebben gehad moeten het orgineel+kopieen van alle pagina´s waarop informatie/een vermelding staat meebrengen.
Aanvragen van personen wiens visumdatum verlopen is worden niet geaccepteerd. (hou rekening met die 90 dagen,geen 3 maanden)
Voor aanvraag verblijfsvergunning dient de persoon in kwestie zelf de aanvraag te doen.
En dit is de nieuwe regel:
Er wordt maar 1 keer per jaar een toeristenvisum verstrekt!!!
Voorheen namelijk, heb ik ook diverse malen gedaan, kon je gewoon ff naar het buitenland, Griekenland of zo, en bleef je weer 90 dagen voor 15 Euro. Dat kan nu niet meer.
Groetjes Sideli
[ol]
[/ol]
[ul]
[/ul]