Helpdesk: Wonen en Werken in Turkije

Ik geloof dat ik ondertussen heb ontdekt waar ik mijn vraag moet plaatsen :slight_smile: sorry voor het ongemak!

Hoi Firtina,
het beste is als je in Turkije ben: dan ga even langs een bank en vraag daar wat ze eisen en of je salaris of situatie voldoet aan de criteria voor een lening. Er zijn soms betere regelingen voor mensen die in buitenland wonen.
Om zeker te zijn van de huis dat je koopt, eerst zelf persoonlijk naar de gemeinte gaan en daar vragen of er een probleem is met de huis dat je wilt kopen. Ik zou adviseren alles met een advokaat doen.
Groetjes,

1 like

Beste mensen,

Ik ben me aan het oriënteren op de mogelijkheden van het gaan wonen in Turkije. Ik heb hier op het forum veel gelezen en rondgekeken, maar zou toch graag mijn situatie voorleggen aan jullie. Wie weet hebben jullie antwoorden op mijn vragen of eventueel wat tips/aanwijzingen.

Mijn vriend woont in Turkijke en we hebben besloten dat we heel graag samen willen zijn, het liefste in Turkije en in de omgeving van Alanya.
Op dit moment woon en werk ik in Nederland. Eventuele plannen om te gaan wonen in Turkije zouden rond 1 juli 2011 rond moeten zijn (als het echt Turkije gaat worden).
Naar ik begrijp zal ik een verblijfsvisum aan moeten vragen. Vanaf wel moment kan ik dit het beste doen? En kan ik dit het beste in Nederland of in Turkije regelen. En wat zijn de kosten precies, daar kan ik op dit forum niet veel wijs uit worden.
Verder nog een vraag over het verblijfsvisum, heeft het invloed op de prijs, gemakkelijkheid en voorwaarden als ik trouw met mijn vriend?
Wat kan ik in Nederland doen voor het visum en wat in Turkije?
Zoals ik begrijp is het werken daar erg moeilijk, wil je dit op een legale manier doen. Het handigst is om voor een Nederlands bedrijf te werken? En hebben jullie daar eventueel tips voor bij het zoeken daarvan. Ik zal dan natuurlijk tijdig mijn huidige baan op moeten zeggen. Op het moment dat ik voor een Nederlands bedrijf kan werken, regelen zij mijn werkvisum? Kan ik verwachten dat zij dat betalen (of moet ik dat zelf doen, wat ik overigens geen probleem vind)? Hoe zit dat in Turkije, wanneer ik voor een Turks bedrijf of baas werk, dan moet diegene dat voor me aanvragen, ik neem aan dat ze daar niet dol op zijn… En dan een tweede als je iemand vindt die je zo gek kunt krijgen, is dat werkvisum dan alleen geldig voor die baas en die baan, of kun je dan ook ander werk doen. En ik moet dan ook opletten welk werk ik doe? Aangezien het dan geen hotelwerk, receptie, etc kan worden i.v.m. het moeten uitvoeren van een beroep dat een Turk niet doet??
Een laatste vraag, als ik een verblijfsvisum heb voor Turkije, kan ik dan mijn huis in Nederalnd gewoon aan blijven houden?
Dit zijn heeeeeeeeeel veel vragen, sorry daarvoor. Maar ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen bij het beantwoorden. En mij kunnen helpen bij het maken van een juiste keuze hierdoor.

@Yaartje86
Verblijfsvergunning kun je het beste in Turkije aanvragen bij de Yabanci Polis in de plaats waar je je gaat vestigen. Dit doe je ongeveer 2 a 3 weken voor je toeristenvisum van 90 dagen afloopt.

De kosten hiervan zijn €460,- per jaar (kan ook per 3 maanden of 6 maanden evt) en de eerste keer komen er nog kosten bij voor het boekje, dat is inmiddels opgelopen tot 138 TL.
Wat je voor de aanvraag nodig hebt, kun je navragen bij de Yabanci Polis. Vaak gaat het om kopie paspoort, pasfoto’s, formulieren invullen én het laten zien van 500 dollar per maand op een Turkse bankrekening (op jouw naam).
Je hoeft hiervoor dus niks vanuit NL te regelen, kan allemaal gewoon in TR geregeld worden.

Het verschil tussen wel of niet getrouwd zijn, is het bedrag wat je op je bank moet laten zien. Ben je niet getrouwd, moet je voor elke maand dat je het verblijfsvergunning aanvraagt, 500 dollar op je bank laten zien. Ben je getrouwd, hoeft dit niet. De prijs van de verblijfsvergunning zelf, blijft hetzelfde.

Qua werk. Als je iets vind bij een Nederlands bedrijf (denk aan reisorganisaties), zullen zij vaak wel hélpen met het regelen van je werkvergunning. Of de kosten door jou of hun betaald wordt, is per bedrijf anders, hier zal goed over gepraat moeten worden.
Bij Turkse bedrijven is het volgens mij 9 van de 10 keer voor jouw rekening.
Het werkvergunning geldt dan écht alleen maar voor het werk waar het voor aangevraagd is, je kunt hiermee niet ergens anders werken. Ze vragen vaak ook dat je minstens 3 jaar bij dat bedrijf blijft werken omdat ze er best veel moeite in moeten steken.

Voor zover ik weet kun je je huis in NL gewoon blijven aanhouden, zolang jij je niet uitschrijft uit NL.

Hoop dat ik je een beetje meer duidelijkheid heb kunnen geven :slight_smile:

Beste,
İk woon al 3 jaar in Bodrum.
Wat ik je zou aanraden daar allemaal eerst eens goed over na te denken voor je langs hıer komt wonen want het ıs dag en nacht verschıl wonen ın nederland en hier.
En zeker nog wachten met trouwen.
Ik zıe hıer en hoor hıer elke dag vele storytjes…
De muziek en godsdienst is hier allemaal anders. Een turk is zeer dominant en er gaat veel van je verwacht worden zoals alles wordt hier door een vrouw gedaan eten plas en was en je gaat hıer nıet zo maar met iedereen vriend mogen zıjn en naar de disco willen en alcohol drinken.
Over de taal en respect nog gezwegen.
Maar de zon is hier elke dag en voor je visum moet je dat allemaal hier doen als je hier woont heel simpel.
kost wel ong 500 euro per jaar dacht ik voor nederlanders.
Voor werk ook geen probleem werk genoeg.
Als je een nederlands bedrijf vind geven zij u een werkvergunning.
Geef wel AUB geen geld aan je vriend en laat niets op zijn naam zetten en koop niets van veel waarde aan of enkel op u naam.
Of je bent alles kwijt zoals zovele hollandse meisjes

Hartelijk bedankt allemaal voor de zo ontzettend snelle reacties! Super! Hier heb ik veel aan. Als je alles leest is dit zo’n warboel… Maar zo is het een stuk duidelijker. Het regelen van een verblijfsvergunning is dus handiger om daar te doen. Maar, wil ik vanuit een Nederlandse organisatie werken moet ik dat hier doen denk ik? Aangezien je vanaf het moment dat je daar start met werken je vergunningen rond moet hebben.

Wat betreft de verhalen over Europese meiden en Turkse mannen, ik ken genoeg verhalen. Ik ben altijd op mijn hoede voor dit soort dingen als geld, bezittingen, e.d. En zal ook alles zo regelen dat mocht het fout gaan, ik gewoon terug kan naar Nederland zonder een poot uitgedraaid te zijn en bankroet te zijn :wink: Heb zulke dingen van heel dichtbij al gezien… zeker wanneer je voor langere tijd daar verbijft zie je hoe de meesten echt in elkaar steken. Ik DENK (weet het natuurlijk nooit 100% zeker) maar dat ik wel de goede man getroffen heb. En ben onderhand zo vaak in Turkije geweest dat ik de cultuur goed ken, eten, muziek, manier van omgaan met elkaar, vriendschappen, rol van de vrouw, familiebanden… Gelukkig is mijn vriend en zijn familie hier niet zo strak als de meesten zijn! Ik denk hierin zeker een goede keuze te maken. We kennen elkaar nu zo goed dat we zeker weten dat we met elkaar door willen en oud willen worden.

Dus als ik het goed begrijp kan ik het verblijfsvisum in principe vanuit daar regelen. Maar is dat zo ook als ik een werkvisum nodig heb? Of moet het dan vanuit Nederland?
En ik hoor zeggen werk genoeg… Maar ik heb op dit forum gelezen over het soort werk dat je als niet Turk uit moet voeren, dat mag niets zijn wat een Turk ook zou kunnen doen. Aan welk soort banen moet ik denken die wel geschikt kunnen zijn?
Ik ben docente Nederlands (ik heb een PABO diploma en een diploma docent Nederlands 2e graads op zak), heb ik wat aan deze diploma’s (die in principe niet geldig zullen zijn daar???)?
Hetgeen dat mij namelijk tegenhoudt is het feit dat je zo weinig zekerheden hebt in dit land. Natuurlijk, ik wil graag bij mijn verloofde zijn en in principe maakt het werk dat ik doe me niet heel veel uit het eerste jaar, als we alletwee maar werken en rond kunnen komen van het geld.

En hoe doen jullie dat met verzekeringen? Kan ik mijn Nederlandse verzekering gewoon aanhouden, of moet ik een Turkse verzekering aangaan? En zo ja, welke is aan te bevelen?

Ik hoop op een antwoord op al deze vele vragen… sorry hoor :S ik hoop niet dat jullie het vervelend vinden!

@Yaartje als je vanuit NL je verblijfsvergunning wilt kopen, kost het je over de 800 euro. Dan kun je beter gelijk wanneer je in TR komt je verblijfsvergunning kopen, mocht je echt zo gauw aan werk komen (ik ben zelf al een jaar werkeloos sinds ik hier ben, vanwege het weinige aanbod die werkvergunningen wilt regelen…dus hoop dat jij sneller aan de slag kunt, maar hou er ook rekening mee dat het ook weleens langer kan duren, of dat je misschien toch illegaal zou moeten werken).

Als docente Nederlands, misschien zou je daarmee iets kunnen doen, Nederlandse les geven aan mensen die via het MVV naar NL willen bijvoorbeeld. Maar ben daar zelf niet bekend in qua werkgevers, dat zou je even moeten googlen, of afwachten of iemand anders daar meer over weet, naja of priveles geven, als je via je verloofde misschien wat contacten kunt krijgen.

Verzekering: Als je in NL ingeschreven blijft staan vanwege je huis, zul je zowieso je verzekering blijven behouden.
Ik ben zelf uitgeschreven, en sta bij de SSK verzekering van mijn man, maar daarvoor moet je getrouwd zijn.
Maar zolang je ingeschreven blijft staan, ben je ook verzekerd vanuit NL.
Vraag echter wel goed na hoe het zit met in het buitenland verblijven. Heb begrepen dat je niet langer dan een bepaalde aaneengesloten periode in het buitenland kunt verblijven qua verzekering, dus vraag dat even goed na bij jouw verzekering.

Hallo Franca,

Mijn dochter verblijft op dit moment in Gumbet. Nu wil ze haar visum verlengen voor 3 mnd.om langer in turkije te kunnen verblijven. De geruchten in Gumbet gaan dat de vreemdelingenpolitie hier erg moeilijk over doen en geen nieuwe visum verlengen. Weet u hier iets van?

@willy ik weet wel dat ze bezig waren met nieuwe regels in te voeren qua visa, dat je nog maar 90 van de 180 dagen in TR kan verblijven, en dus inderdaad niet meer je visum kunt verlengen, maar dit is uitgesteld.
Weet echter niet of Gumbet zelf moeilijk doet qua verlengen. Misschien een dagje naar een grieks eiland gaan, voor je dochter? heeft ze ook weer een nieuw visum :slight_smile:

hoe zit het met diploma’s om in een winkel te werken wat voor diploma kan je daar in nederland voor halen en ik wil in een buikdansschool in turkije /alanya les geven is dit mogelijk of een uitzend bureau voor buikdanseressen hoeveel kans heb je als nederlander op sit werk in turkije? en hoe vraag je een werkvergunning aan voor tukije in tukije zelf of in nederland?

hoe zit het met diploma’s om in een winkel te werken wat voor diploma kan je daar in nederland voor halen en ik wil in een buikdansschool in turkije /alanya les geven is dit mogelijk of een uitzend bureau voor buikdanseressen hoeveel kans heb je als nederlander op sit werk in turkije? en hoe vraag je een werkvergunning aan voor tukije in tukije zelf of in nederland?
en moet je een diploma hebben om te werken in een winkel enz. enz. en waar moet je allemaal diploma voor hebben wil je daar normaal kunnen verdienen

Hallo allemaal,

ik heb even een vraagje. Misschien is ze al ooit beantwoord geweest, dus tik me gerust op de vingers moest dit zo zijn.

Kan je, nadat je getrouwd bent in Turkije, samenwonen met een toeristenvisum (of studentenvisum)? Dus kan je trouwen in Turkije en ook in Turkije gaan wonen, maar geen verblijfsvergunning aanvragen. Maar voorlopig gewoon met een toeristenvisum telkens drie maanden daar verblijven (en dus niet werken).

Ik ben namelijk van plan om een jaar te gaan studeren in Turkije, en ook ondertussen te trouwen met mijn vriendin. Maar omdat ik dat jaar loopbaanonderbreking neem, van mijn werk hier in België, wil ik mijn officieel adres in België houden voor een jaar en dus (nog) niet verhuizen naar Turkije.
Iemand enig idee of dit kan? Ik probeer ook via officiële weg een antwoord te vinden, maar ik hoopte dat ik hier al een goede indicatie zou krijgen.

Groeten,

Jan

Beste Jan,
hoe het met een studentenvisum zit, weet ik niet.
Met een toeristenvisum kun je momenteel nog elke 3 maanden op en neer. Maar ze zijn van plan, of zijn zelfs bezig dit te veranderen. Wanneer die verandering ingaat, zul je binnen 180 dagen (ong 6 maanden) 90 dagen (ong 3 maanden) in TR mogen verblijven.
De plannen waren dat dit begin 2011 ingaat, maar volgens mij staat het nog niet helemaal vast. Let dus goed op wat er op je toeristenvisum staat, wanneer je deze koopt op het vliegveld.
Deze wijziging is dus ook zodat buitenlanders een verblijfsvergunning moeten kopen.
Échter! Wanneer je een verblijfsvergunning in TR koopt (voor Belgen geloof ik 21 óf 12 euro voor een jaar) kun je ook gewoon nog je Belgische adres behouden. Dat is geen probleem! Je hóeft je niet uit te schrijven.

Ah ok, dus het is mogelijk om te wonen in Turkije als je getrouwd bent, zonder dat je je echt uitschrijft in België. Zolang je maar een toeristenvisum, studentenvisum of verblijfsvergunning hebt?

Ok, dan ga ik verder zoeken hoe het juist met dat studentenvisum zit, dank je wel voor de hulp.

Groeten,

Jan

goede morgen heb graag een vraag wat heb ik nodig voor een verblijf verguning
woon in het huis van mijn zuster en wil me graag laten registreren
bij voor baat dank

Hallo Franshetty,
Lees eens heel goed dit forum door ,we hebben er reeds zoveel aandacht aan besteed hoe je hier een verbiljfsvergunning moet aanvragen.We hebben het reeds goed uitgelegd wat een Nederlander en wat een Belg moet doen.
Het voornaamste dat je nodig heeft is een geldige reispas (liefst nog 5 jaar geldig) - een taxnummer dat je aanvraagd in Turkije - een bankrekening in Turkije - een tapu van eigendom in Turkije of een huurcontract van het adres waar je gaat wonen.
Als je in het huis van je zuster gaat wonen kan je makkelijk onder elkaar een huurcontract opmaken .( dit om teveel vragen te voorkomen bij de vreemdelingenpolitie ) Standaard turkse huurcontracten zijn te koop in zaken waar ze schrijfgerei en boeken verkopen.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

1 like

dankje wel woon zelf in selcuk dus dat dichtbij heb nog een vraagje moet mijn zuster aanwezich zijn of kan ze het huurcrontact tekenen in holland en dat ik hem inlever dank je wel bij voorbaat

dankje wel nog een vraagje moet mijn zuster hier aanwezich zijn of kan ik in holland laten teken en dan zelf inleveren bij voor baat dankje

Ik heb nog nooit geweten dat ze een handtekening van de verhuurder controleren of een verhuurder aanwezig moet zijn. Laat je zus maar in Nederland tekenen.Als je Selcuk woont zal je dan ook voor de aanvraag van je verblijfsvergunning de eerste keer naar Aydin moeten gaan. Maar ze doen echt niet moeilijk in Aydin en zijn heel lief voor buitenlanders alhoewel ze er geen engels praten proberen ze voor alles te helpen.
Groetjes uit Kusadasi,
franka

dankje wel heb je toevalig ook het adres in aydin waar ik naar toe moet en moet ik heb huurcontract hier in selcuk in leveren of ook in aydin je zul wel denken wat een dome muts heb alles geregeld zelf mijn inschrijving van zieken fons maar hangt allemaal af van verblijfsvergunning was al in izmier bij het cck maar moet een verblijfsverguning halen de reest was goed bank en inkomen en belasting nummer nu nog dat stome papiertje gr hetty