hallo, ik heb je berichten gelezen, ik heb het idee dat je in de buurt van si de woont en er veel van weet, wij zijn van plan volgend jaar ook daar te gaan wonen, ik ben een Nederlander en mijn man een belg, als je tips hebt ik hoot het heel graag, in september gaan we al een btw nummer aanvragenen een bankrekening openen, we hopen uiterlijk maart daar te zijn. We hebben wel aal een Nederlandse dame die werkt bij een immo om een huis te huren. Maar uiteraard moeten we oom een ziekenfonds regelen en zo, als je iets weet hoor ik het heel graag veel groetjes yvonne
ik woon in ieder geval niet in side hoor. Wel in istanbul. Het principe is gewoon als je daar wil gaan wonen dan moet je voldoende geld op de bankrekening hebben staan voor je onderhoud in de periode waarover je visum gaat best even navragen bij de yabanci polis hoeveel dat dit is want dit verschilt van streek tot streek. Ziekenfonds is vrij moelijk te regelen hier. De nederlandse ziekteverzekering kan verlengt worden ofzoiets naar het buitenland (exacte benaming kan je vinden op de checklist van turkije-hulp.nl) maar voor je man kan je best een bijstandsverzekering afsluiten dat is dan particulier want de belgische ziekteverzekering dekt maar 35 of 45 dagen na aankomst in het buitenland Om ssk te regelen weet ik echt niet wat je allemaal nodig hebt
graag gedaan niet teveel zorgen over maken het schoolsysteem hier is ook niet zo complex alleen als je later verder wil studeren zal je met hoge scores moeten afstuderen en later hoog scoren om op een universiteit binnen te geraken
Hallo Yvonne
Ja hoor tuurlijk willen wij helpen als je vragen hebt hoor ik het wel, het ziekenfonds betreft gaat inderdaad moeilijk zoals Amira Elske al zei!
Leuk dat je in Turkije komt wonen het bevalt super goed wij zouden niet terug willen.
Het zal wel goed komen! Dankjewel
Hallo Yvonne
Ja hoor tuurlijk willen wij helpen als je vragen hebt hoor ik het wel, het ziekenfonds betreft gaat inderdaad moeilijk zoals Amira Elske al zei!
Leuk dat je in Turkije komt wonen het bevalt super goed wij zouden niet terug willen.
Het zal wel goed komen! Dankjewel
jullie wonen dan in side? Ik hoop dat alles snel goed zal komen, hier hebben jullie het opgelost met de zieke fonds, ik gebruik nl medicijnen die ik toch elke maand zal moeten hebben. Tips zijn welkom, groetjes yvonne
Ja we wonen in Side, het komt allemaal wel goed.
Het beste wat je kan doen is informeeren of ze de medicijnen ook in Turkije hebben.
De meeste medicijnen hebben ze ook in Turkije maar vaak onder een andere naam dus daar moet je je geen zorgen om maken. Ik zou met je medicijnen alvast eens naar de eczane hier gaan en vragen of ze die hier hebben. Wat je ook al kan doen is een papier vragen aan de arts of in nederland een medisch paspoort laten opstellen (bestaat nl niet in belgie) en dan voldoende voorraad meenemen voor een aantal maanden. Dat papier is nodig zodat je geen problemen krijgt aan de douane. Verder moet je sowieso eerst je verblijfsvergunning hebben voor je aan ssk kan denken. Daar zit eigenlijk het tricky gedeelte je moet een papier hebben waarop staat dat je in land van herkomst uitgeschreven bent uit de ziekteverzekering en dan kan je je hier erin schrijven. Is wel behoorlijk prijzig ik hoorde 210TL per maand. Ik ken maar een paar personen die erin geslaagd zijn om deze aan te vragen en hen heeft het toch meer dan een half jaar geduurd en veel geduld eer de papieren erdoor zijn.
maar hoe doe jij dat dan als je naar de dokter moet gaan?
Dat is best eng toch?
hoe lang woon jij daar al? En woon je daar officieel of heb je ook nog een woning in nederland. ?
Ik ga werk zoeken zodat ik gebruik kan maken van de bedrijfs ssk. Ook daar geld overigens dat je 3m moet wachten nuja bij veel bedrijven.
Je kan overigens een Doorlopende reisverzekering (werelddekking) nemen dan geeft dit geen problemen
,een doorlopende reis kan toch alleen als je in Nederland een woning hebt of ben ik abuis, ik begrijp dat jij daar toch ook permanent woont? Bevalt het goed?
Ik heb nog steeds mijn domicilie in Belgie dus dat geeft voor mij geen probleem maar meestal als je het aanvraagt zorg je dat je nog in Belgie woont en daarna zorg je dat je ergens een post adres hebt. Ik heb nu bij mondial assistance informatie aangevraagd om te zien wat de opties zijn
Anders moet je een prive verzekering nemen in Turkije. Die zijn echter wel veel duurder dan ssk
maar dan blijf je toch in België belasti g betalen? Heb je gewoon een eigen huis nog dan? Wij hadden gehoopt gewoon helemaal naar turkeije te gaan. We hebben wel dan een caravan in België zodat we een slaapplaats hebben als we in België zijn, maar wat is wijsheid, hoe lang woon jij daar al?
ik blijf inderdaad belastingen betalen nuja als je geen inkomsten hebt dan heb je natuurlijk ook geen belastingen te betalen. Ik ben hier nu 8m nuja op en af want ga nog regelmatig terug nr belgie volgend jaar als ik alles hier goed geregeld heb geef ik pas mijn domicilie op in Belgie die staat nu toch bij mijn ouders dus op zich geen verschil
oke dat is logisch, waar zou ik het kunnen uitzoeken wat voor ons het beste is qua domiciliering, want we kunnen natuurlijk de caravan als domiciliering aanhouden en ook wij hebben dan geen loon inkomsten , alleen renteinkomsten van geld wat in Turkije staat? Heb jij enig idee waar je dit kunt uitzoeken of wie daar veel’verstand van heeft, ik hoor het graag van je, groetjes yvonne
Bij mij was dat onze verzekeringsagent die dit allemaal goed wist
die hebben we geen, zullen we toch nog flink op zoek moeten gaan, want ik wil echt in Mart/april in turkeije wonen, groetjes yvonne