Graag even voorstellen!

hey,

wat leuk om te lezen dat er zooovele mensen de grote passie die ik heb voor Cuba met me delen! Mijn naam is Evelyn, ik ben (nog maar) 4 maal naar Cuba geweest (ben dan ook pas 21) waarvan de eerste maal een schitterende rondreis, en mn hartje was direct verkocht. Eigenlijk ben ik volledig in Cuba-sfeer opgevoed, daar mijn ouders er al 12 jaar naartoe gaan en hun hart er ook van in het begin van overliep…
Hier voel ik me altijd een beetje dichter bij mijn volgende bezoek aan Cuba. Ik ga in tegenstelling tot de meeste mensen hier blijkbaar, telkens naar hetzelfde all inclusive resort, van waaruit we dan vrienden gaan bezoeken en onder andere ook altijd de boksschool bezoeken, daar ik zelf competitie boks in Belgie. Daarnaast is mn tweede hobby saxofoon spelen, dus ook daarvoor kan Cuba me helemaal bekoren…
Jammer genoeg is ons laatste verlof een week eerder afgebroken door Ike, die we aan de levende lijve ondervonden hebben, een vreselijke ervaring. Maar dan weten dat je als toeristje jammer, maar ook gelukkig het vliegtuig in 1 stuk op kan richting veilige thuis, terwijl je al je vrienden en al die arme mensen daar moet achterlaten in hun miserie, dat doet pas echt pijn… En dan nog zijn de mensen daar gewoon ongelofelijk dankbaar dat ze nog leven, en terwijl zij allemaal geen dak meer boven hun hoofd hebben, verschijnt toch weer die typerende lach op hun gezicht, net daarom heb ik zoveel bewondering en sympathie voor dit volk…
Tja, ik geloof dat vele mensen hier die mening met me delen, en daarom is het altijd fijn de nieuwtjes en reacties ivm Cuba hier te lezen…

Zo, dit was mijn ietsje uitgelopen voorstelling, hopelijk komen hier de komende jaren alleen maar nog positieve berichten en blijft Cuba van ernstig onheil verder gespaard.
Veeele groeten,

Evelyn

Hoi Evelyn,

Welkom op het Cuba Forum van Wereldwijzer! Gaaf dat je zo regelmatig naar Cuba gaat. Ik moet alleen wel bekennen, dat ik het je echt zou willen aanraden toch ook eens in een casa particular te overnachten. Dan ervaar je het dagelijkse, Cuba leven echt nog veel meer! Maar dat is mijn mening…

Liefs,
Carolina

hey,

eerlijk gezegd, na het lezen van al deze fantastische ervaringen over het verblijf in de casas, moet ik zeggen dat mijn interesse al gewekt is! Ik heb het er zelf al met mn ouders over gehad, maar die lijkt het toch een beetje onbezonnen, zeker omdat ik nog niet 100% de taal spreek, maar toch, ik denk dat ik me er 1 dezer jaren eens aan ga wagen, het klinkt mij echt veel geweldiger dan altijd in hetzelfde hotel te verblijven tussen de toeristen. Bedankt voor de tip en ik laat zeker nog van me horen!
Groetjes

Hi Evelyn,

Leuk dat de beschreven ervaringen hier je zo aanspreken! Je zou het echt eens moeten doen, overnachten in een Cubaanse Casa.

Geloof me, het is super veilig! Officiele casas staan geregistreerd bij de staat, zij moeten veel betalen per maand om “casa particular” te mogen zijn en zullen er wel voor waken dat de toerist in hun huis iets zou overkomen. Je gezond verstand gebruiken is natuurlijk altijd nuttig.

Maar wil je het echte Cuba eens zien, is slapen in een Casa een must!

Liefs,
Carolina

Hoi,

Mijn naam is dus Maurice en dit zijn mijn eerste schreden op het Cuba forum (al wel 10 minuten lid geloof ik :-). Al veel landen bezocht in Zuid- en Midden Amerika en ga meestal met een rugzak het land bezoeken.

Mooiste ervaringen toch wel meegemaakt ik Nicaragua, Venezuela en Peru, Cuba stond ook altijd hoog op mijn lijstje maar is er nog niet van gekomen. Nu het idee om ergens eind februari 2 a 3 weken die kant op te gaan en erg benieuwd hoe dit op eigen houtje te regelen. Geen idee of het daar makkelijk reizen is met lokale mogelijkheden als bus en/of taxi. Wil in ieder geval wel een aantal dagen doorbrengen in Havana en eigenlijk ook wel weer wat Spaans leren.

Tips voor vervoer, lokale overnachtingsmogelijkheden en wat te zien in 3 weken altijd welkom.

Groet Maurice

Hallo Maurice,

Welkom op het Cuba Forum van Wereldwijzer! Ik heb je dubbele bericht gelijk ff verwijderd.

Leuk dat je op wereldwijzer terecht gekomen bent en zo ook op “ons” Cuba Forum. Persoonlijk vind ik wereldwijzer echt geweldig, daar je altijd antwoord op je vragen krijgt van mensen die op de lokaties geweest zijn. Ideaal!

Gaaf dat je ook naar Cuba op vakantie wilt! Super idee hoor! Wat betreft je vragen, het is het handigst als je gewoon wat door het forum bladert (In ieder geval niet hier, want dit is puur om voor te stellen). Er is al veel nuttige info te vinden, zoals bijvoorbeeld:

Informatie over Cuba
Reis Tips Cuba
Spaanse les of danslesDollars of Euro

Mocht je na het lezen van deze topics nog vragen hebben, open dan zelf gewoon even een topic en stel je vragen daar.

Succes!

Liefs,
Carolina

Hallo,

Ik ben Karin en ben aan het overwegen in 2009 naar Cuba te gaan. Dit land stond nooit hoog op mijn lijstje maar via mijn werk heb ik 2 Martinair tickets naar een bestemming naar keuze gewonnen. Daardoor ben ik me meer gaan verdiepen in de Martinair bestemmingen en een daarvan is natuurlijk Cuba.
Nu ik wat meer informatie aan het inwinnen ben en op verschillende sites kijk word ik steeds enthousiaster en de kans dat het inderdaad Cuba wordt is nu wel behoorlijk groot. Wanneer we gaan weet ik nog niet precies, maar ergens tussen februari en juni (nogal een grote marge ik weet het…).
Mijn man en ik houden van rondreizen en duiken allebei dus we willen een paar steden en een aantal duikplekken bezoeken. In totaal willen we ongeveer 2 weken gaan en we willen het liefste een combinatie tussen luxere hotels en eenvoudige pensions of hostels. Voor het duiken vinden we een betrouwbare duikschool met goede spullen belangrijk omdat we helaas zelf nog niet alles hebben. Mocht iemand op het forum daar een goede tip voor hebben is dat heel erg welkom.

Ik ga nu maar eens verder snuffelen op dit forum!

Groetjes, Karin

Bij alle badplaatsen zijn goede duikscholen. Bijvoorbeeld Varadero maar nog mooier Santa Lucia. Je hebt het voordeel dat je de ticket al hebt maar het nadeel is dat de hotels in de badplaatsen de zgn “all inclusive resorts” zijn.
Deze zijn bij een gekombineerde reis zeer voordelig maar als je aan de deur een kamer wil boeken betaal je soms bijna 100 CUC. Brisas Santa Lucia (aanbevolen) doet het voor 60 CUC. In dit plaatsje is naast het mooiste strand van Cuba en een mooi rif niets te beleven maar honderd km zuidelijk ligt Camaquai. Als je het echte Cuba wilt leren kennen en de leukste muziekclub van Cuba wilt bezoeken moet je hier zijn!!!
In Camaquai zou ik een casa particular nemen, 25 CUC met fantastisch ontbijt.

Vanaf Camaquai kun je in een (lange) dag rijden naar Santiago de Cuba. Hier moet je eigenlijk wel geweest zijn. In Santiago zijn verschillende casas op loopafstand van de muziekclubs, eveneens met riant ontbijt en leuke eigenaren.

Teruggaand richting Varadero (Martinair vliegt helaas niet op Holguin) zijn o.a. Bayamo, St Clara, Trinidad en Cienfuegos een bezoek waard.

Cienfuegos, Santiago de Cuba en Trinidad hebben ook strand (in de nabijheid) en dus waarschijnlijk ook wel duikscholen.

Voor de exacte adressen van goede casas en duikscholen benevens autoverhuur, buslijnen etc zou ik voor rond 25 euri het gidsje van Lonely Planet kopen

Dag Cubaliefhebbers,
Ik ben Dylan en ben een Cubaliefhebber terwijl ik er nooit ben geweest. Ik ben hier op het forum omdat ik gewoon erg geïnteresseerd ben in alles wat met Cuba te maken heeft, goede rum, goede sigaren zijn aan mij wel besteed.

Hallo, ik heb me net laten registreren en zal me ook ff voorstellen.

Ik ben Wilma en kom uit Z.Limburg.

Wij gaan in September naar cuba voor de eerste keer…>>>

Zoek dus veel info, en kwam dit forum tegen…dus ga eens rondneuzen:dag:

Groetjes Wilma:tongue:

Hallo, ik heb me net laten registreren en zal me ook ff voorstellen.

Ik ben Wilma en kom uit Z.Limburg.

Wij gaan in September naar cuba voor de eerste keer…

Zoek dus veel info, en kwam dit forum tegen…dus ga eens rondneuzen:dag:

Groetjes Wilma

Hallo mijn naam is Andre.

Ik kom uit het zuiden van het land.
In september 2009 ga ik samen met mijn vrouw voor het eerst naar Cuba.
Wij verheugen ons zeer op deze reis en vinden alle info die wij kunnen krijgen zeer belangrijk.
Wij gaan naar Varadero en willen van daaruit Cuba ontdekken.
Alle informatie is welkom.

Groetjes Andre.

Beste Carolina,

Ben vorig jaar september voor 5 weken op Cuba geweest.
Nooooooooooooit meer!!! Heb niks anders dan ellende gehad.
eerst ike.hierdoor was 3/4 van het land al bij voorbaat niet te verkennen.
Dan nog al die guineteros/as…kolere wat irritant zeg.
We hadden verschillende hotels over het eiland,maar die mensen in de horeca weten echt niet wat klantvriendelijkheid is.
EN dan hebben we het nog niet over het cubaanse eten gehad.
Die mensen moeten daar niet klagen over het regime maar over het eten.
Het is wel een mooi land en veel te zien.

afz. robbert

Hallo, ik ben al een tijdje bezoeker van deze site maar heb me nog nooit voorgesteld; dat zal ik dan nu toch maar eens doen.

Mijn eerste keer dat ik Cuba bezocht was in '99, samen met twee vrienden. Toen hebben we in slechts 7 dagen het hele eiland bekeken. Dat was -achteraf bezien- gekkenwerk natuurlijk. :mad:
Op de laatste avond in contact gekomen met een alleraardigste Cubaanse waarmee ik na terugkeer ben blijven schrijven… (later werd e-mail voor de cubanen ook mogelijk)
In 2005 teruggekeerd om mijn pennevriendin echt te kunnen :kus: en heb met haar mijn onze echte liefde gevonden en we zijn inmiddels ook getrouwd :was: ).
Sinds 2005 dus vele malen daargeweest, mijn vrouw 2x in Nederland op bezoek gehad, de hele papieren rompslomp afgehandeld :wasted::wasted: en onlangs heeft zij het diploma NTII en heeft daarmee ruimschoots aan haar inburgeringsplicht voldaan.

Mijn familie woont in Havana en ik heb zeer goede vrienden in Trinidad die ik help om hun casa te promoten via een website.

Estan

Beste breur1, waterkant en Estan: Hartelijk welkom op het Cuba Forum van Wereldwijzer!

@breur1: Wat tof dat jullie komende september voor het eerst dit prachtige eiland zullen bezoeken! Ik hoop dat je hier op het forum de informatie hebt kunnen vinden die je zocht. Zo niet, open dan gerust zelf eens een topic.

@waterkant: je bent de eerste hier op ons forum met zo’n negatieve ervaring. Het spijt me dat je het zo ervaren hebt. Ik heb zelf altijd het gevoel dat Cuba een land is dat je óf helemaal geweldig óf helemaal niets vindt, maar dat er weinig tussen in zit. Blijkbaar behoor jij tot de 2e groep. Bedankt voor het delen van je ervaring.

@Estan: wat leuk dat je je nu eens hebt voorgesteld! En wat een mooi verhaal! Het is goed om te lezen dat een Cubaans liefdesverhaal ook positief kan eindigen. Het is niet altijd gemakkelijk je geliefde naar Europa te krijgen. Ik hoop dan ook werkelijk dat je vrouw het naar haar zin heeft in Nederland, kan me voorstellen dat dat nogal een omschakeling is…

Liefs,
Carolina

Hallo, zoals beloofd een spoedig voorstelrondje!

Ik ben Diana en cuba-crazed sinds ik me kan herinneren. Nu is het eindelijk zover! De maand oktober (2009) ben ik van plan op Cuba door te brengen (Havana) en onder andere een talencursus te doen. Daarna ga ik de maand november tot half december naar Buenos Aires. Tot gisteravond dacht ik dat ik samen met een vriendin zou gaan, maar daar is iets tussen gekomen helaas.

In 2005 heb ik me ingeschreven op Wereldwijzer om me voor te bereiden op mijn afstudeerstage in New York City. Ik vond het leuk dat ik 2 jaar later nog een reactie kreeg van iemand anders die toen info zocht voor haar stage! Zo schuift de helpende hand door. :slight_smile:

Verder word ik over anderhalve maand 30 jaar, ben ik geboren en getogen in het nuchtere noorden en stroomt een niet thuis te brengen mix van Surinaams (Chinees-creools) en Fries bloed door mijn aderen. Waarschijnlijk stookt dat laatste mijn reislust altijd weer op. :wereld:

~ Diana :zon:

Hey Diana!

Zoals ook al eerder gezegd: welkom op ons Cuba Forum! De reis die je gaat maken klinkt heel tof! Wat is precies het doel? In Cuba taalcursus en in Brazilië??? Jammer dat je vriendin uit eindelijk niet meegaat, maar alleen reizen heeft zeker ook z’n voordelen! Ik wens je nu alvast heel veel plezier!

Liefs,
Carolina

Hai,

Ik ben Angelique en ik ga binnenkort samen met mijn vriend voor de eerste keer een rondreis maken in Cuba. We hebben een maand de tijd en in die maand willen we graag zoveel mogelijk zien/beleven… Ik lees al een tijdje mee op dit forum en het is heel leuk om zoveel gepassioneerde verhalen te lezen…!

Groetjes,
Angelique

Hoi allemaal,
Mijn naam is Wilma en we gaan in de herfst vakantie met 8 personen naar varadero.Mijn man en zijn duikmaat gaan daar natuurlijk duiken en voor de rest wil ik met de lokale bus uitstapje maken. Nu hebben we alleen een probleem omtrent het visum.
Het lijkt wel alsof alle buro´s er aan willen verdienen maar we vliegen met sunjets vanuit belgie die ook de visa´s afgeeft.
Alleen als ik in nederland navraag doe bij het visum buro dan doen ze een beetje raar als ik me vermoede uitspreek dat het visa van belgie en nederland gewoon hetzelfde zijn.Wie weet het?
:zon02:

Dag Wilma,

Dit is waarschijnlijk niet het juiste topic om je vraag te stellen, maar volgens mij is de visum/toeristenkaart voor Belgie en Nederland hetzelfde. Ik vlieg over 2 weken met Jetair vanaf Brussel en ik heb dit speciaal nagevraagd bij de luchtvaartmaatschappij en daarbij uitdrukkelijk aangegeven dat wij de Nederlandse nationaliteit hebben. Zij hebben mij per mail bevestigd dat dit geen verschil maakte en ook wij de toeristenkaart gewoon op het vliegveld ontvangen. Neem voor de zekerheid contact op met je luchtvaartmaatschappij.

Groetjes,
Angelique