Tips gezocht.......

Hallo,

Ik heb al een lange periode in mijn hoofd zitten dat ik naar cuba wil. Ik heb toen dirty dancing 2 gezien die in Cuba is opgenomen. Echt geweldig om te zien, nu is een film niet helemaal realistisch.

Maargoed ik ben Jacqueline 24 jaar en wil rond maart volgend jaar naar Cuba gaan. Ik heb me al opgegeven voor een cursus Spaans voor beginners.
Ik wil zelf graag wel communiceren met de bevolking en het zal dan nog wel lastig zijn.

Mijn doel in Cuba is de sfeer proeven, de muziek, dansen, de bevolking, de cultuur en ook relaxen en mooie stranden zien.
Ik wil dus eigenlijk een combi vakantie denk ik. Ik lees zoveel dingen die je kan doen, du sik wil ook zo veel mogelijk doen. Het liefst ga ik drie of vier weken als ik dat op me werk kan regelen.

Nu lees ik op het Forum dat de meeste mensen zelf gaan rondtrekken door bij gastgezinnen te verblijven. Dat lijkt mij ook erg leuk, maar ook eng. Ik ben best wel verlegen en een kat uit de boom kijk type. Dat is niet echt handig denk ik. Ik heb dus ook gekeken voor rondreizen, maar ik zou daar graag advies over willen.

Ik hoop dat mensen de tijd willen nemen om mij te helpen en te adviseren, zodat ik verder kan bedenken wat ik wil gaan doen.

Alvast bedankt
Groetjes Jacqueline

He Jacqueline,

best wel spannend eh… ik vertrek volgende woensdag, ben ook van plan een beetje rond te reizen. 'k weet nog niet volledig waar ik heen ga, ik zie het daar wel, maar weet wel al een beetje welke plaatsen ik wil passeren. Let wel op: ik had me mispakt aan’t logeren bij mensen thuis… da’s 't zelfde systeem als de zimmerfrei’s hier in Europa… dus echt wel georganiseerd hoor, niet zomaar bij een gezin in de logeerkamer.

'k zal hier achteraf wel komen vertellen hoe’t geweest is… lees ondertussen maar’t forum en stel maar vragen, ben zelf ook zeer blij dat ik dat gedaan heb: iedereen is hier zo vriendelijk en 'k heb door hun enthousiasme zelfs’t gevoel dat ze een beetje mee op reis gaan met me (en das leuk want ik ga alleen)

veel succes!!!

evelien.

Hoi Jacqueline,

Ik heb die film ook gezien, ik geloof dat ik die zelfs nog heb, maar het is wel wat je zegt dat de film niet realistisch is. De film speelt zich af eind jaren vijftig. Nu lijkt Cuba helemaal niet op de film, het is nu een toeristisch land met zijn economische problemen, maar nog altijd met de vriendelijkheid en warmte van de Cubanen zelf.
Om Cuba te zien, te voelen, de sfeer te proeven en te dansen… dat kun je nog steeds uitermate goed beleven, hoewel je er wel even naar moet zoeken. De meeste toeristen zoeken de bezienswaardigheden op, of laten zich rondleiden in een touringcar, maar het echte cuba (en ja, dat kan heel erg op de film gaan lijken als je het treft) dan vind je alleen als je er alleen op uit trekt, bij gastgezinnen verblijft en ook met de plaatselijke bevolking op pad gaat.

Het lijkt allemaal eng, maar je kunt in Cuba ook zeer goed alleen reizen. Ik weet dat niemand het hier gelooft, maar zelf ben ik ook altijd een kat uit de boom kijk type en verlegen geweest. Toen ik de eerste keer alleen op reis ging (was notabene ook mijn eerste vliegreis en direct naar de andere kant van de wereld) werd ik ook voor gek verklaard. Alleen op reis? Zo ver weg? Je kent daar niemand!
Al bij al voelde ik me in het begin ook heel onwennig, maar de mensen zijn supervriendelijk en ik heb een top-vakantie gehad! Nu ben ik er al een flink aantal keren geweest en het verveeld nooit en ik kan het je echt aanraden.

Een rondreis zou ik je afraden als je echt je doel wilt beleven. Ga gewoon lekker zelf op pad, laat je leiden door de Cubanen en beleef je eigen Havana Nights!

Zoals Evelien zegt: als je meer vragen hebt, stel ze hier gerust.

Groetjes,

Igor

zeg Igor,
nog een lastminute vraagske (Jacqueline, 'k hoop da je’t nie erg vind dat ik dat hier vraag): bij een gestgezin blijven, kan dat dan ook? is dat dan iets anders dan de casa’s? Kan ik dat ter plekke ook nog gewoon doen, bij mensen thuis lapen?

Oeps… Sorry Evelien!

Ik woon in Guatemala en hier spreken ze over gastgezinnen… in Cuba spreek je over casas particulares, maar in feite zijn beide benamingen hetzelfde.
In een casa particular (en ook dus een gastgezin) heb je normaal gesproken je eigen kamer en in 99% van de gevallen ook je eigen badkamer. Soms heb je je eigen ingang en ze doen normaal gesproken ook niet moeilijk om je de sleutels te geven zodat je zelf bepaalt hoe laat je thuiskomt.

Je kunt alleen slapen bij mensen die een vergunning hebben van de overheid om toeristen te herbergen (dit noemen ze de casas particulares). Het is verboden om zomaar bij cubanen te slapen als deze geen vergunning hebben. Jij zal er geen problemen mee krijgen als ze erachter komen (hoogstens enkele vragen die ze je stellen maar dat is alles) maar de familie kan een boete krijgen van minstens 1000 dollar. Dus beter om dat niet te doen…

ke dank je kolbike! 't is dus in casa’s da ik ga slapen :slight_smile: uiteindelijk toch wel the closest to cubans, voor een toerist, denk ik?

The closest to the cubans… of je moet er een lief tegenkomen, dan zit je nog closer… (uit eigen ervaring ;))

Hoi Evelien,

Nou alvast veel plezier dan. Maar jij gaat dus ook alleen. Ik lees het inderdaad wel vaker dat mensen alleen gaan. Heb je een plan wat je daar allemaal wilt doen. En hoe ga jij je slaapplek uitzoeken of heb je dat al gedaan?

Hai Igor,

Ja ik vind het ook wel eng, maar ik kan er nog lang naar toe leven. Als ik zo je bericht lees,denk ik dat ik ook beter af ben als ik tussen de bevolking ben en misschien de laatste week in een hotel aan het strand.
Maar regel je dan alles vanuit Nederland of doe je dat dan daar pas, je slaapplaats enzo.

Ik heb ook echt geen idee hoe duur zo’n reis ongeveer is. Ik wil proberen om vier weken te gaan. Jij bent al eerder geweest, dus misschien kan je mij een indicatie geven. Dan weet ik hoeveel ik moet gaan sparen. De rondreis komt op 1600 euro zonder zakgeld. Ik lees in sommige verhalen dat het een duur land is, dus dat betekent veel geld mee???

Ik las verderop in je antwoord dat jij daar en lief bent tegen gekomen??? Vertel…

Ik ga trouwens eerst ook op internet zoeken, wat ik precies wil doen in cuba en welke plekken ik echt gezien wil hebben. Ik wil niet echt een toeristische vakantie.

Jacqueline,

Welkom op het Cuba-forum ! (Ik zie dat je je vandaag geregistreerd hebt)

Voor hele goede en leuke kamers bij particulieren in Cuba, zie de sub-rubriek
Casa Particular
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=10726

Gaarne na terugkeer ook jouw adressen cq. adviezen daar!!

Trouwens met de zoekfunktie kun je,denk ik, heel veel zeer nuttige info in dit Cuba-forum vinden.

Wat wil je persè zien of doen op Cuba? En wanneer, in welke weken zit je op Cuba?

Met Vr.Groet en nogmaals:hartelijk welkom !!

Arturo
P.S.
Om nog vlug een stem uit te brengen op hèt (beste?) forum…zie
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=30827

Hai Arturo,

Ik ben echt al de hele dag over Cuba aan het lezen. Het is zo leuk. Maar ook eng voor de eerste keer alleen op reis en dat voelt best onzeker.
Maar ik zal jullie zeker op de hoogte houden als ik geweest ben.
Mijn planning op dit moment is eind maart, dan wil ik in ieder geval niet in Nederland zijn.

Ik heb nog niet echt concrete doelen wat ik wil doen in Cuba. Ik wil in ieder geval echt de bevolking leren kennen en de sfeer proeven. Ik wil ook danslessen nemen, maar in de laatste week (relax week)denk ik.

Ik las dat je met dolfijnen kunt zwemmen, dus dat zou ik ook graag willen doen. Daarnaast wil ik zoveel mogelijk plekken zien en de cultuur leren kennen. Ik wil vier weken gaan, dus ik denk dat ik wel aardig wat kan doen. De laatste week zou ik het liefst lekker strand willen om lekker te bruinen.

Ik heb ook nog geen idee wat de kosten zijn, dus dat moet natuurlijk ook nog goed uitkomen.

Oja ik heb ook een stem uitgbracht… Een wel voor het cuba forum.
Ik heb verder ook nog niet rond gekeken.

En bedankt voor je berichtje.

Ah, eind maart: dan heb je nog alle tijd om de reis voor tebereiden.
Trouwens dat goed voorbereiden en veel info zoeken (en vinden…) is opzichzelf al een hele “reis” waarin je veel mensen “ontmoet”…

Arturo

ja inderdaad, ik vind het nu ook al leuk. Het is ook zo leuk om te lezen dat iedereen het zo geweldig vind. Daardoor krijg ik er nog meer zin in.

Hoi Jacqueline,

Super leuk dat je hier terecht bent gekomen voor informatie over “ons” geliefde Cuba. :smiley: Ik hoop dat je hier de info vindt die je zoekt en waar je ook iets aan hebt.

Cuba is een geweldig land en, zoals hier op dit forum al heel vaak omschreven, werkelijk het veiligste land om als toerist te reizen. Ook voor vrouwen alleen. Daar is hier ook al over geschreven: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=24322

Als je van salsadansen houdt, dan is een stop in Santiago toch wel een must. Als je daarheen gaat kan ik je zeker helpen aan een adresje. Word je afgehaald (van bus- of treinstation) en daar kun je ook Spaanse lessen krijgen. Erg tof. Lees daar meer over in deze topic: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=24963

Voor meer info over Cuba is de volgende topics ook interessant:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=5037

Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust hier!
Succes met de voorbereiding, dat is al een genot op zich!

Liefs,
Carolina

Hai Caroline,

Leuk te lezen dat je zo’n cuba fan bent. Ik heb je verhalen gelezen en ook de foto’s bekeken. Als ik alles zo zie wil ik zo snel mogelijk weg.
Maja eerst nog alles goed regelen.

Ik heb gekeken voor de casa, maar vind het toch een beetje lastig merk ik. In principe kan ik daar ook nog wel even mee wachten.
Ik probeer ook op internet meer informatie over cuba te vinden, de plaatsen, wat je allemaal kunt doen en zien. Op deze manier wil ik dan een plan uitstippelen met wat ik echt wil doen. Weet jij waar ik meer inhoudelijke informatie kan vinden?

IK zou ook wel bij gezinnen willen waar je ook met kan optrekken. Ik ben dan daar toch alleen, dus zou het wel leuk vinden als ik hun bij mij plannen kan betrekken en zij mij bij hun leven betrekken.

In mijn hoofd ben ik er al erg actief mee, het is ook zo leuk…

Hé Jacqueline,

Even een berichtje van de zoveelste Cuba-fan. Ik kan me voorstellen dat je het spannend vindt om de eerste keer alleen naar Cuba te gaan. Net als alle voorgaande adviseurs, kan ik je ook vertellen dat het ontzettend leuk is om alleen te reizen. Het grote voordeel is dan dat je veel sneller contact maakt met zowel de Cubanen als mede-reizigers. De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik de eerste keer met een groepsreis van SNP naar Cuba ben geweest. Het is niet mijn bedoeling reclame voor hun te maken, (ben daar niet in dienst ofzo!), maar wat het leuke is van hun reis, is dat je veel van het land ziet, de bekende steden aandoet, 2 trekkings maakt, en de laatste 5 dagen ook nog eens in casas particulares verblijft. Dit vond ik zo geweldig dat ik na 7 weken in mijn eentje naar Cuba (Santiago de Cuba) ben terug gegaan, en zowel spaanse als salsa lessen heb genomen, overnacht en ook gegeten heb in een casa particular. In 1 woord geweldig! Wees niet bang: als jij graag deel wilt uit maken van hun leven, zullen ze je met open armen ontvangen, en op alle manieren betrekken in hun dagelijkse leven. Bovendien zul je (als je lessen gaat nemen) tevens veel andere mede-reizigers/studenten ontmoeten, en samen een super tijd hebben! Ik zat (net als Carolina) in Reparto Sueño, en dat is een heerlijke wijk om te vertoeven, en staat juist bekend als buurt waar velen studeren en overnachten in casas.
Je kan natuurlijk ook een combinatie-reis maken: eerst een groepsreis doen en daarna nog enkele weken zelf rondkuieren. Op die manier kun je alvast wennen aan het land en de gewoontes, en vervolgens dat op eigen houtje nog eens dunnetjes overdoen! Je kan die optie eens overwegen.
Maar nogmaals: het is geen enkel probleem daar alleen naar toe te gaan, maar dat is makkelijk zeggen als je uit ervaring spreekt! Jij moet 't nog wel ondernemen…
Ik heb eventueel een adres van een geweldige casa in Santiago, dus mocht je meer willen weten, dan mail je me maar!
Veel voorbereidingsplezier!

Groetjes, Daphne

Hallo,

Ik ben in mei dit jaar naar Cuba geweest, en ik kan alleen maar bevestigen wat de anderen hier vertellen.
Cuba is een erg veilig land. In de grote steden (Havana & Santiago) is er natuurlijk wel een kleine kans op criminaliteit, maar zeker niet met geweld ofzo. Ik voelde mij snachts in Havana dikwijls meer op m’n gemak dan in Gent of Brussel.

Ook voor een kat-uit-de-boom-kijk-type is het echt niet moeilijk om een plaats te vinden om te overnachten. De casas particulares worden je meestal gewoon op straat aangeboden. Het verschil tussen illegale en legale kan je zien aan een wit bordje met een groen hutje aan het huis. De reden warom sommigen wel en anderen niet een kamer mogen verhuren is voornamelijk politiek. Ik zie er ook geen graten in om in een illegale casa te logeren. Over de prijs kan je praten als je voor meer dan 1 nacht blijft (en spaans kan natuurlijk :wink: ).

Voor eten geldt juist dezelfde regel als voor slapen. Iedereen heeft thuis wel een restaurant, de mensen zijn supervriendelijk en meestal heb je voor 10€ een “much-more-than-you-can-eat-menu” met kreeft, scampi,… In restaurants betaal je een stuk meer voor veel minder eten.

Ik kan je verzekeren, You’ll love Cuba!

Mijn foto’s van Cuba staan op http://www.nicolasdecorte.be

Groetjes en veel plezier!!

Xanth,

Welkom op dit Cuba-forum.
Heb je nog goede adresjes van casas particulares ?

Mijns inziens is het niet (alleen?) een kwestie van politiek, maar ook van veiligheid en belasting betalen dat sommigen geen vergunning krijgen/hebben…

Toevallig hoorde ik vanmorgen dat gasten die illegal kamers huurden hier in Toscana (Italie) vertrokken zijn zonder te betalen.De eigenares kàn nu niet naar de carabiniery gaan…

Hier in Italie moet bij kamerverhuur de eigenaren onmiddellijk, vòòr ze een sleutel afgeven, een formulier in vullen met alle paspoort gegevens.
Dat papier moet dezelfde dag nog bij de carabiniery ingeleverd worden.
Met het oog op terrorisme, wederzijdse veiligheid en “betaalzekerheid” etc. vind ik dat heel normaal.

Tenzij anderen met overtuigende argumenten komen…, blijf ik van mening dat men alleen bij legale casas particulares kamers moet huren, maar ach mijn regel is:
De uitzondering bevestigt de regel…

Arturo

Hallo Arturo,

Ik heb geen adressen meer. Ik heb telkens op het moment zelf iets gezocht.

Het voorbeeld dat je stelt over Toscane heeft meer te zien met de veiligheid van de eigenaar dan die van de huurder.
Natuurlijk, als er iets van je gestolen wordt terwijl je verblijft in een illegale casa, zal je meer problemen hebben dan als je in een legale zou verblijven. Alhoewel toeristen in Cuba door de overheid erg in de watten gelegd worden en je zeker hulp van politie enzo zal krijgen.

Ik ging in Cuba bij een gezin eten in een illegaal restaurant en had er eens naar gevraagd waarom ze eigenlijk niet gewoon een legaal restaurant begonnen. Die Cubaan zei iets in de zin van “hier in Cuba mag niets, maar kan alles.”
Bijna elke Cubaan heeft wel een restaurant in zijn keuken en een kamer te huur. Als hij een wagen heeft is hij waarschijnlijk nog taxi ook.

Ik heb ook het meeste in legale casas gelogeerd, ook grotendeels voor de zekerheid. Je krijgt officiele papieren van logement en dergelijke.
Maar ik denk dat als je van op voorhand de prijs afspreekt en dat op papier laat zetten, en erop staat dat je eerst de kamer mag zien, je weinig kans hebt om bedrogen te worden.

Hoi Jacqueline,

Cuba is relatief duur in vergelijking met andere Midden- en Zuid-Amerikaanse landen, maar wel goedkoop tov Europa. Wat je je wel moet beseffen is dat Cubanen je altijd proberen meer te laten betalen dan nodig is. Dus spreek altijd van te voren een prijs af en ding af. Dat geldt voor autotaxi’s, fietstaxi’s, casa particulares, enz. Bij een casa kun je veelal ook ontbijten en dineren. Geef van te voren aan of je hier gebruik van wilt maken en spreek hier dan ook een prijs voor af. Als je per bus rondreist, wordt je bij iedere stop overvallen door mensen die een casa aan je willen slijten, meestal zijn dit ‘tussenhandelaren’ en die proberen er ook weer op te verdienen, dus dan ben je duurder uit. Als je eenmaal ergens een casa hebt gevonden, en je reist vervolgens naar een andere stad, dan gebeurt het vaak dat de casa-eigenaar waar je verbleef ook nog wel een neef, een vriend, een zus, enz. in de stad waar je naar toe gaat heeft met een casa. En zo hoef je je vervolgens nooit meer druk te maken over een slaapplaats…De kwaliteit per casa kan verschillen, wel of niet eigen ingang, wel of niet warm water, enz. Voor een hele luxe casa betaal je ongeveer 25 CUC, voor een minder luxe 15 CUC of zelfs 10 CUC. Gemiddeld kun je uitkomen op 20 CUC, incl. ontbijt. Voor 8 tot 10 CUC kun je dineren bij een casa (rijst, zwarte bonen, vlees of vis en salade veelal…).

Mocht je nog meer willen weten… Ik heb afgelopen zomer drie weken door Cuba rondgereisd. Absolute aanrader!