Alleen door Cuba

Ik wil volgend jaar 2/3 maanden naar Cuba, rondreizen, mijn spaanse les om mijn spaans te verbeteren, salsa leren en de cultuur leren kennen. Het lijkt me geweldig! Nou vroeg ik me af of u me iets kunt aanraden of afraden. Is het uberhaupt veilig om als blond 18jarig meisje alleen (maar met een goed gezond verstand!!) te reizen door Cuba? Gastgezinnen of hostels? Van te voren alles vast te leggen of kan er makkelijk van alles ter plekke geregeld worden? Wellicht zelfs mogelijkheid tot een baantje? Ik spreek al een woordje spaans en leer snel. Ik hoop snel uw advies te horen!

Beste Nicky,

Welkom op het Cuba Forum van Wereldwijzer! Tof dat je ook naar Cuba wilt gaan. Ik hoop dat je op ons forum antwoord krijgt op al je vragen.

Ik heb het al vaker gezegd in meerdere topics, maar wil het hier nog graag even herhalen: Cuba is het meest veilige land om rond te reizen, ook voor een meisje alleen. Dat wil niet zeggen dat je nooit hoeft op te letten, maar persoonlijk vind ik Amsterdam gevaarlijker.

Zorg gewoon dat je nooit je bagage onbeheerd achterlaat en draag niet teveel merkkleding en sierraden. Kom je in een plaats nieuw aan, zoek eerst een plek om te slapen, laat je bagage daar achter en ga dan op onderzoek uit.

Natuurlijk kun je het beste in Casa Particulares overnachten. Dat is voordeliger en je leert zo beter de Cubaanse cultuur te kennen. Zeker als je al wat Spaans kent is het heel leuk, kun je echt contact hebben met de mensen.

Mijn ervaring is dat je niets van te voren hoeft te plannen, maar het kan prettig zijn (dat vind ik altijd) om voor de eerste nacht of de eerste paar nachten wel vast iets te reserveren. Het hangt ook een klein beetje af van wanneer je precies wilt gaan. Er zijn bepaalde toeristenpieken wanneer het gewoon wat drukker is.

Werken zal behoorlijk lastig worden, daar het voor buitenlanders vrijwel onmogelijk is om in Cuba te werken. Mits je voor een buitenlandse organisatie werkt, dat kan wel. Cubanen verdienen ook erg weinig (gemiddeld rond de 5 tot 20 dollar per maand), ik weet niet of dat een salaris is waarvoor je zou willen werken…

Tot slot, je schrijft dat je 2 a 3 maanden wilt gaan. Houd er rekening mee dat je toeristenvisum maar ÉÉN MAAND geldig is! Je mag deze één keer verlengen met een maand, maar wil je een derde maand blijven, dan moet je het land minstens een dag verlaten.

Succes en veel plezier gewenst met het plannen van je reis!

Liefs,
Carolina

In een rapport over veiligheid in het Caribisch gebied van de UN office on drugs and crime van maart 2007, geeft een van de vele lijstjes een opsomming van het aantal moorden per 100.000 inwoners. Gemiddeld in de hele wereld ligt dat getal op 9. Op onder meer de eilanden Haïti, Jamaica en de Dominicaanse Republiek, die een imago hebben van onveiligheid, ligt dat cijfer rond de 10. Op eilanden als Barbados en Trinidad en Tobago, met het imago veilig te zijn, ligt dat cijfer rond de 8.
De allerveiligste landen in deze regio in dit lijstje zijn Cuba en Suriname, met een cijfer van 5.
BRON

Hi, Nicky
Wil je goede raad ? Draag geen juwelen , zeker niets van goud , Cuba is een veilig land, maar het gebeurd dat ze een gouden kettingkje afrukken.
Pas ook op in volle bussen en taxis voor pickpockets, dat gebeurd natuurlijk overal. Verder niet veel problemen . Het grootste probleem dat je als 18 jarig blond meisje gaat tegen komen is dat er waarschijnlijk 22 of 25 toffe Cubanen verliefd op je gaan worden en één ervan gaat met je hart lopen. Ik zeg dit niet graag , komt zo negatief over maar…90% van die verliefdheden is fake om de toerist geld af te zetten. In Cuba is dit een “business” geworden. Ga hier niet over uitweiden er is te veel te vertellen, maar let op laat je niet te veel wijs maken , Cubanen zijn meesters in het verzinnen van verhalen die geld moeten op brengen. Let ook op met prijzen, voor de meeste zaken gaan ze je een veelvoud aanrekenen.
Ik ging bijvoorbeeld naar de kapper, hier betaal ik 20 euro, ze vroegen in Cuba 5 euro, ik vond dat goedkoop, bleek achteraf dat 1 euro ruim voldoende was geweest . Ook je wisselgeld na tellen is belangrijk , dikwijls krijg je te kort weer. Oh, sorry een vergissing, maar na een tijdje ontdek je het systeem erachter. Na een tijdje geraak je wat ingewijd en lach je ermee als ze iets proberen. Op de klassieke openingsvraag : Where are you from ? antwoord ik altijd : …China. , dan staan ze een seconde perplex en dat geeft de tijd om verder te trekken. Ik hoop dat je dit allemaal niet negatief vindt want Cuba is het meest fantastische land dat ik al heb meegemaakt en ik heb er wel wat gezien. Cuba is een microbe , eens dat je die hebt geraak je er moeilijk of niet vanaf.
Voor meer tips zie eens op http://www.havana-guide.com (is wel in het Engels)
Sukses en goede reis
havanalover

Goeie tips havanalover! Ik moet bekennen dat we daar nog helemaal geen topic aan gewijd hebben, terwijl dat eerlijk gezegd wel zou moeten.

Ook ik wil niet negatief overkomen, maar havanalover heeft gelijk: de meeste verliefdheden van Cubanen zijn ongemeend. Dat wil niet zeggen dat ze niet daadwerkelijk om je geven, maar een vrouwenhart is, helaas, nogal gemakkelijk veroverd. Een beetje vleierij, veel aandacht en je het gevoel geven dat je de enige op de wereld bent, daar zijn de Cubanen een kei in.

Behalve om geld af te troggelen is het ook vaak de hoop van de Cubaan om het land te kunnen verlaten. Een toerist aan de haak slaan kan hét boterbriefje naar het buitenland zijn en dat willen ze allemaal.

Zelf zeg ik altijd: Geniet van Cuba, met volle teugen - word verliefd, ook dat is niet erg, het is zelf een goede manier om het land te leren kennen - maar blijf altijd met beide benen stevig op de grond staan en als je vakantie erop zit, neem je verliefdheid dan zéker NIET mee naar huis.

Dit klinkt misschien allemaal nogal hard, maar er zijn niet veel romantische Cuba-verhalen die ook zo romantisch aflopen…

Liefs,
Carolina

Ik betaal 10MN voor een beurt bij de kapper… moet ik wel toegeven dat ik het ideale kapsel heb om er veel te doen op 1 dag :slight_smile:

Weet dat je zeker ook uit moet kijken bij banken. Niet zozeer op de luchthavens maar bij de gewone banken overal in het land. Als ze je ineens veel muntgeld teruggeven (in verhouding veel te veel als ze je ook biljetten kunnen geven) ga er dan maar vanuit dat je 3 cuc mist.
Wij tellen de biljetten maar vaak stoppen we het kleingeld zo weg zonder te tellen, voor ons 2 euro, voor de bankmedewerker een goeie dag.

Correct wat je zegt , ik heb het ook al meegemaakt bij de Cadeca op Varadero airport. Ze geven je een handvol nikkel er zat 2 cuc te kort bij en de chica wist het goed. Ik telde alles voor haar ogen , zei niets en schoof alles terug. Ze frustelde wat aan haar computer en gaf dan correct weer. Het schijnt in Cuba ook een gewoonte te zijn dat je de kassier een tip geeft. Maar niet alleen in banken overal in restaurants , bars ga er maar van uit dat je altijd te veel betaald. Wat kan helpen is een goede Cubaanse vriend of vriendin in jouw plaats laten betalen of de rekening laten controleren. Met rum wordt er ook veel gesjoemeld goedkoop eigen brouwsel of uit de bodega wordt in flessen van Havana Club gegoten.
Met sigaren , met voedsel, vlees, enz zal maar stoppen want er is uren te vertellen.

groeten,
Havanalover

Is helemaal waar, ik zal maar niet vertellen wat ik allemaal zie tijdens mijn werk, je zou de mensen achter de bar of de bediening bijna geen tip meer willen geven. Je staat verbaasd hoe inventief de Cubanen zijn, zelfs die Cubanen die werken in een hotel of staatsrestaurant.

Hi Nicky,

Bekijk deze website eens, een overzichtelijke kaart met nuttige info.

Succes met de voorbereidingen.

**De kaart van Cuba met per regio: Casa Particulares en ander nuttige info.
**http://www.cuba-individual.com/e_karte.htm

Remko.

Tips voor iedereen die voor het eerst naar Cuba gaat
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=47424