18 jaar en alleen naar Havana,Cuba gaan, is dat slim?

hallo allemaal,
ik ben n meid van 18 jaar, en ik ben van plan volgend jaar naar cuba te gaan, alleen. Nou heb ik al heeeel veel gelezenover Cuba en de veiligheid etc. Maar toch vraag ik (en natuurlijk mijn ouders) zich af of het wel veilig is om alleen naar Cuba te gaan, dit is natuurlijk wel met een reisorganisatie waar ik spaanse les ga volgen. Ik moet een beetje weten wat de regels van de cultuur daar zijn, hoe je met de mensen om moet gaan (ik weet dat pennen speelgoed etc meenemen de mensen daar heel gelukkig maakt) hoe ik het beste kan reizen, wat de meest onvelige plekken in Havana zijn, waar ik op moet letten etc. Ik heb dit allemaal eigenlijk al gelezen, maar ik zou het zooo graag willen weten van mensen die al daadwerkelijk, alleen of met gezelschap, in Cuba zijn geweest. Mijn plan is om 4 weken een taalcursus (en salsales!! ) te volgen, en vervolgens 2 weken vrij om van de cultuur te genieten. Ik heb gehoord dat Havana nog echt die jaren-50 cultuur uitstraalt, en laat t nou zo zijn dat ik dat helemaal geweldig vindt. Ik hoop dat jullie mij tips, ar en aanraders kunnen geven voor Havana, en dat ik mijn ouders een beetje kan overtuigen door jullie posts!:wink:
Alvast hartstikke bedankt!!! Brigit

Hoi Brigit,

Ik heb daar spaans lessen gevolgd aan de faculteit, en verbleef in een studentenhuis aldaar met studenten uit geheel Europe, ook veel meiden,
ik kan je zeggen dat Cuba een van ( of het ) de veiligste landen van de Carribean is. Dat komt door twee dingen:

1. Door het communistische systeem, is er zoveel politie en contole en de straffen zijn zo hoog t.a.v. misdaden tegen toeristen dat niemand daar ook maar iets wilt proberen.
  2. De cubanan zijn een goed opgeleid en beschaafd volk, de helft van de bevolking heeft minimaal HBO en iedereen kan lezen en schrijven, “una gente educada” , hoewel ze zeer arm zijn zullen ze nooit geweld gebruiken, het meest beschaafde volk van de Amerika’s , ( ja zelf beter onwikkeld dan die domme USA’ers)

Kortom, het komt bijna niet voor daar dat er iets gebeurd, enige wat ik je zou aanraden is niet met je geld te ‘showen’ en juwelen etc… , want geen enkel land is 100 % veilig, ook niet Disneyland,

Groeten
Gregor

Je moet wel onthouden, dat als je daar les volgt van een cubano, niet te snel verliefd worden. Want bijna alle jongeren willen weg uit Cuba, en als het even kan naar Florida waar alles van goud is, denken ze. Dus sommigen zijn daar de hele dag mee bezig: meisjes en jongen versieren uit het Westen die hun een enkeltje weg uit Cuba kunnen bezorgen. Ze zijn er heel erg goed in, ik heb hetzelf meegemaakt, dus wees op je hoede voor mensen die jouw actief benaderen en een “leuk” praatje willen houden met je, het is heel erg geraffineerd allemaal, of voor gasten die met je mee willen lopen enzo,
een meisje die exact leek op een jongere Hally Berry was verliefd op mij daar,
en dan is het moeilijk te weerstaan allemaal,
ik kwam in een tent waar de meiden de kleuren van je lijf wilden scheuren,

dus hou in je achterhoofd: wees op je hoede, , vraag je altijd af waarom iemand jou benadert, " what’s the catch" ,maar daarentegen daarnaast moet je ook gewoon genieten van alles, go with the flow, en relax, lekker onthaasten.
Gr

Sorry Brigit,
nog een ding en dan hou ik er mee op, in Cuba zijn er gewoon winkels (ja zelfs een soort Bijenkorf) waar je spullen kunt halen, dus pennen en potloden etc, hoeft niet echt, het is geen Sierra Leone, als je in een goede wijk terechtkomt, zul je zien dat veel mensen gewoon een PC, DVD en TV thuis hebben, je kan daar Haribo en Coco Cola in de winkels halen, wel heel erg duur voor hun, maar niet onmogelijk,
daarnaast hebben de weeshuizen voor (gehandicapte) kinderen de beschikking over de meest moderne middelen en educatief speelgoed ( Courtesy of Fidel Castro) , het schijnt dat het Nederlandse systeem amateuristisch is vergeleken met wat ze daar hebben, ik heb zelf een school bezocht,
waar je je gastgezin blij mee kunt maken is iets traditioneel uit Nederland,
Gr

Tis waar wat Gregorio schrijft, prima te doen Cuba alleen.
Tis goed ontwikkeld, zeker als je in de betere wijken van bijv. Havana verblijft.
Varadero is een goede toeristenplaats waar de veiligheid ook erg hoog in het vaandel staat.
Cuba is schitterend en raad ook iedereen aan om te gaan.
Je ouders hoeven echt niet bang te wezen dat het onveilig is.
Amsterdam is onveiliger vind ik zelf.

Ben er nu een paar keer geweest en Cuba heeft mijn hart gestolen.
Je moet ind. wel weten wat je wil.
Cubanen hebben het wel in zich om je uit te proberen.
Als je nee zegt is het ook nee en vinden ze dat prima.
Je hoeft niet bang te wezen dat je iets gebeurd.

Havana bestaat uit een oud en een nieuw gedeelte.
Als je in het oude gedeelte bent vind je veel bezienswaardigheden etc.
Het nieuwe gedeelte is wat rijker, de beter wijken van Havana.
Als je over het malcon rijdt/loopt is het net Miami in het klein.

Je moet er wel aan denken dat je Spaans leert zoals het in Spanje gesproken wordt, maar dat de straattaal in Cuba anders is.
Er wordt heel snel gesproken en de s wordt een beetje ingeslikt.
Dit is heel erg wennen in het begin, zeker als je nog helemaal geen Spaans praat.

Ik raadt je ook aan om wel wat Spaans te leren vooraf.
Organisaties geven aan dat dit in principe niet nodig is, maar onthoud dat in Cuba veel mensen geen of heeeel weinig Engels spreken.
Dit is mijn ervaring in ieder geval.

Gregorio zegt dat pennen etc gewoon daar te koop zijn. Is ook zo maar onthoud dat Cubanen niet veel verdienen. Ze zijn wel ontzettend blij met pennen ed. Ook jojo’s vinden kinderen erg leuk of verpakt snoep (je mag alleen verpakte dingen meenemen) Als je naar huis gaat laat dan je shampoo etc. achter. Voor ons is het half leeg maar een Cubaan denkt andersom, half vol… Zo zijn er nog veel meer dingen welke je het beste zelf kunt ontdekken.

Ik moet nu gaan maar als je nog vragen oid hebt dan mag je ook mailen evt.
[EMAIL=“manon_xxxx@hotmail.com”]manon_xxxx@hotmail.com

Succes in ieder geval!!!

Xus

Cuba is inderdaad het veiligste land ter wereld om te reizen. Ben het zeker eens met bovenstaande, maar een paar kleine puntjes:

Juist als je helemaal geen spaans spreekt zul je het wel gemakkelijk op pikken dat Cubaans (als je enigszins handig bent met talen leren), want dan weet je toch niet beter. Bovendien, als je opgehaald wordt vanaf het vliegveld en de eerste dagen niet gelijk vanalles zelf hoeft te doen, dan is het helemaal geen ramp dat je geen spaans spreekt. Met handen en voeten (en een boekje “spaans op vakantie”) kom je een heel end.

Pennen en papier komt vrijwel altijd van buiten Cuba en is dus heel moeilijk te krijgen. Mocht er net veel zijn (wat ik nog nooit heb meegemaakt), dan is het onbetaalbaar duur voor de gewone Cubaan. Cuba heeft heel veel kunstenaars, dus teken- en/of schilder materiaal is ALTIJD welkom. Ook de gewone bic-pennen zijn geliefd. Je zal in een Cubaans huis heel weinig schrijfmateriaal tegenkomen.

Het is heel leuk om iets typisch Nederlands mee te nemen als kado voor je gastgezin, dat wordt ontzettend gewaardeerd. Gewoon bij het VVV-kantoor langsgaan is heel nuttig. Ik heb een keer onderzetters meegenomen met Nederlandse tekening (het “delftsblauwe” jongetje en meisje). Mijn gezin vond dat zo leuk, dat de man des huizes er gaatjes in gemaakt heeft en ze nu als muurversiering in de keuken hangen hahaha. Tja, zo kan het ook. :slight_smile:

En ja, neem zo veel mogelijk van jezelf mee, wat je gewoon kan achterlaten als je naar huis gaat. Niet alleen je badspullen, maar ook make-up en kleren. Vooral ook ondergoed. Dameslingerie is ook haast niet te krijgen, zeker een beetje mooi lingerie niet, dus met ons gebruikte spul zijn ze heel blij.

Qua kleren vinden de meeste Cubanen vooral WIT helemaal geweldig. Dit omdat er in Cuba vrijwel geen witte kleding gemaakt wordt. De kleding in Cuba is altijd gekleurd en meestal nog bont-gekleurd ook. Het hangt de Cubaan vaak de keel uit, dus met alles wat wit, liefst effen wit is, zijn ze helemaal happy!

Uiteraard hoef je dus niet alles mee te nemen. Er ZIJN wel winkels, CUC winkels, die voor de Cubanen gewoon veel te duur zijn. Ga daar heen, je kijkt je ogen uit! Koop daar voor je gastgezin bijvoorbeeld keukenkruiden, een fles “goede” wijn, ik weet niet wat, maar daar zijn ze ook heel blij mee.

Mijn ervaring is dat de Cubanen niet vragen, het is een heel trots volk. Maar met alles wat je geeft, zullen ze enorm blij zijn en de warmte die je ervoor terug krijgt is het zeker meer dan waard!

Liefs,
Carolina

Hoi gregor,

Ik las toevallig dit citaat, en omdat ik in sept ook in Cuba zal zitten, voreg ik me af rond welk uur het doker is s avonds in Cuba!! Misschien een domme vraag, maar ik zou rond 19u s avonds met de bus aankomen in Havana, en dan moet ik mijn casa nog zoeken ( heb deze gereserveerd).
Is het rond die tijd ( 19u) donker in Havana? en zo ja, is het dan gevaarlijk daar?
grtjs Martitz

Hé Martitz,

Ik ben afgelopen woensdag teruggekomen uit Santiago de Cuba, en wat betreft het tijdstip van donker worden: zo tegen een uur of 8 is het al aardig donker. 7 uur nog niet, maar de schemer valt snel! Wat betreft veiligheid, neem gewoon een taxi en laat je bij je casa afzetten. Het verschilt nogal van stad tot stad of je 's avonds veilig alleen kunt lopen. In Havana heb ik me altijd veilig gevoeld, maar in Santiago zorgde ik altijd dat ik met anderen was als we wilden stappen. En anders dus gewoon een taxi nemen. Dat is altijd prima te doen, juist als je alleen bent!
Groetjes, Daphne

Cuba is heel goed te doen voor een 18 jarige. Hou je gewoon aan de regeltjes zoals we die in NL ook kennen. Loop niet alleen in donkere stegen, loop niet te pronken met je goud of dure camera. Dat soort dingen.
Je zult wel zien dat de mannen zich om je heen verdringen, de zog. jinetero’s. Ze zien je als een wandelende portemonnee en een paspoort naar het buitenland. Trap er niet in.

Voor meer info: http://www.cubaforum.nl

Beste Cubaonmymind,

Van harte welkom op dìt Cuba-forum.

Maar ik heb wel effe een motie van orde: als je op DIT Cuba-forum een link plaats naar een ander Cuba-forum (ik vind ALLE betrouwbare bronnen van info aanbevelenswaardig en voor Cuba van zeer groot belang), ik herhaal als je onder, tot dusverre àl je bijdragen hier steds een link plaats naar een ander Cuba-forum , dan dien je dat ook te doen als je een bijdrage plaatst op dat andere , mijnsinziens heel goede forum over Cuba
www.cubaforum.nl

Helaas kon ik op dat forum geen enkele link vinden naar DIT Cuba-forum op:
www.wereldwijzer.nl

Dàt brengt mij in verlegenheid.

Maar misschien ligt dat mijn gloednieuwe laptop…en mijn sinds eergisteren nieuwe internet-abonnement in Toscane…

Ai, ai, pas nu zie ik de datums…misschien ook heb je na de 21-ste geen bijdragen op dat andere forum gezet.(?)

Ik zou trouwens samenwerking met ieder Cuba-forum op prijs stellen, dat is alleen maar goed voor mensen die naar Cuba reizen. Hoe meer zielen,hoe meer vreugde en wat de een niet weet,weet de ander.

Maar het lijkt mij een redelijke vraag:
op het andere Cuba-forum de mededeling:
“Voor meer info over Cuba”
www.wereldwijzer.nl
(dan ziet men ook nog wat info over andere landen :slight_smile:

Con i migliori Saluti
Arturo
Moderator van HET Italie- en…: CUBA-forum… :wink: