Onze droom; CUBA

Hoi Allemaal. Ik wil deze zomer graag naar Cuba gaan, samen met een vriendin. We zijn beide 20 jaar. Rond 24 juli t/m 18 aug zijn we van plan om te gaan. Omdat we graag het échte Cuba willen zien, willen we graag in gastgezinnen verblijven (eventueel een tijdje in een hotel). Ook een reden hiervoor is, is dat we nog student zijn :). Het is onze éérste vakantie alleen dus we zitten nog met véél vragen… Ik hoop dat jullie ons misschien kunnen helpen?

  • Vlucht: We hebben dus nog geen reis geboekt. Wel hebben we veel gezocht naar de beste passende (en goedkoopste) vluchten, maar we zitten nog sterk te twijfelen over een ‘last minute’. Dit zouden we het liefst doen omdat het veel geld zou schelen, maar we zijn ‘bang’ dat er dadelijk geen last minute zal zijn, en dat we alsnog niet kunnen gaan… Ook weten we dat de vluchten steeds duurder worden, hoe langer we wachten. Dus heeft iemand misschien tips, ervaringen over vluchten en last minutes?

  • Verblijf: We willen dus graag in gastgezin en/of hotelletje verblijven. Het lijkt ons heerlijk om bij een Cubaanse familie te verblijven. Nu is onze vraag of je dit al vanuit Nederland moet regelen? Of kun je dit gewoon in Cuba doen? Loop je dan niet het gevaar dat je geen slaapplaats hebt?

  • Inenting: Hoeveel maanden / weken van te voren moet dit?

  • Visum/toeristenkaart: Ik heb al veel op het CubaForum gelezen, en las dat je via makkelijk http://www.casa-cuba.com/visum-nl.htm een visum kunt verkrijgen. Is dit sowieso nodig? En als we dit via deze site regelen, is dit dan (samen met een paspoort, die minimaal nog 6 maanden geldig is) voldoende om in Cuba te verblijven?

  • Geld: We hebben begrepen dat het onmogelijk is om op Cuba te pinnen. Is dus voor ons de enige manier om het geld contant mee te nemen?

  • Bezorgde ouders en omgeving: De eerste reactie van onze omgeving als we vertellen dat we naar Cuba gaan is; ZOUDEN JULLIE DAT WEL DOEN MET TWEE MEISJES!!! I.p.v. ons zo gehoopte; VEEL PLEZIER!.. Natuurlijk hebben we hier begrip voor, en snappen we het best. Maar we hebben veel over Cuba gelezen, veel ervaringen van anderen, en elke keer komt daar uit dat Cuba veilig is, en goed te doen met z’n 2e. Maar hoe bewijs je dit nu aan je ouders? :wink:

Hebben jullie verder nog tips, dingen waar we écht aan moeten denken, belangrijke zaken die we écht niet mogen vergeten?

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het helpen van twee ‘onervaren’, maar zeker toekomstige wereldreizigers:) … En mijn complimenten voor deze site.
We hebben flink gespaard om onze droom waar te gaan maken, dus ik hoop dat alles lukt! Veel Liefs MarleenMaria

Beste Marleen en Maria,

Geweldig plan om op vakantie te gaan naar Cuba, je zal zien dat het jullie gaat bevallen en ook zal je zien dat Cuba heel veilig is om als 2 jonge reizigster te doorkruisen :slight_smile:

Ten eerste de vlucht: Ik denk dat het beter is om een vlucht vantevoren te boeken, zeker ook dat jullie vakantie midden in het hoogseizoen valt, met veel volle vluchten als gevolg. De goedkoopste manier van vliegen naar Cuba is nog steeds Martinair, maar zeker bij Martinair (goedkoop maar ook snel vol) moet je er vroeg bij zijn om te reserveren. Ik heb 2 keer in het hoogseizoen gevlogen, met Martinair was ik toen 800 euro kwijt (maar ik boekte dan ook wel 1 maand vantevoren) en een keer met Iberia rond dezelfde prijs (maar wel enkele maanden vantevoren geboekt). Een last-minute is natuurlijk een geweldige optie, maar zeker in het hoogseizoen (wanneer de reisbureau´s alle stoelen volboeken) denk ik dat er geen last-minute beschikbaar zal zijn. Je kunt het overwegen, maar ik heb er zelf nooit op gewacht en zou het ook niet durven als ik echt echt weg wil in die periode. Mocht je vrijer zijn en dat je kunt schuiven met datums, zou het altijd iets zijn gemakkelijker zijn.
Beste is denk ik nu kijken…even denken, even wachten en over een maandje boeken.

Verblijf: Het is een goed idee om bij een gastgezin te verblijven, de mensen zijn supervriendelijk, helpen je waar nodig en de kamers zijn over het algemeen schoner en groter dan de goedkopere hotels. Een goedkoop hotel in Havana kost je ongeveer 35 dollar, een casa particular kost je 25. In bijvoorbeeld het oosten van Havana kosten de hotels minder (zie ook het onderwerp ´gastgezin Cuba´ op http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=22884) maar naar wat Carolina zegt zijn ook de casa particulares goedkoper.

Budget reizen zoals in bijvoorbeeld Centraal Amerikaanse landen is in Cuba niet mogelijk. Bijvoorbeeld in Guatemala kun je een gastgezin vinden voor 60 euro per week waar dan ook nog al je eten inclusief is. In Cuba betaal je voor je onderdak en zelfs je ontbijt is extra. Mochten jullie aankomen in Havana dan kan ik je het adres geven van een heel aardig gastgezin wat dicht bij de luchthaven zit, die jullie eventueel nog op komen halen van het vliegveld en de eerste dagen jullie van allerlei informatie kunnen voorzien. Het gastgezin is in ieder geval goedkoper dan welk hotel in Havana (en daar komt dan nog de taxi bij ($25) om jullie daar te brengen). Ook in Holguin kan ik je aan adressen helpen of een hotel reserveren.

Je kunt in principe je gastgezin gewoon ter plekke regelen, maar het is wel zo fijn om bij aankomst in Cuba al een gezin te hebben zodat je niet hoeft te zoeken na zo´n uitputtende vlucht. Indien je een gastgezin zoekt en ze hebben op dat moment geen plaats dan zullen de Cubanen je altijd helpen aan een slaapplaats bij een ander gezin. Elk gastgezin weet wel een handvol andere gastgezinnen in de buurt en als jij daar staat met je bagage dan beginnen ze rond te bellen en binnen no-time heb je een bed in de buurt.

Wat betreft intentingen, dat is voor Cuba helemaal niet nodig. Je hoeft geen DTP of Hepatitis inenting te hebben en ook Malaria komt er niet voor. Het enigste wat je beter wel bij kunt hebben is DEET tegen de muggen. Je kunt ´snachts de airconditioning wel aanzetten (houdt de muggen ook weg) maar of je dan kan slapen van de kou of van het lawaai is een andere bijkomstigheid.

Een toeristenkaart is verplicht in Cuba. Het is zelfs zo erg dat als je die niet kunt tonen op Schiphol, je niet eens word meegenomen. Een toeristenkaart moet je vantevoren regelen en bij aankomst in Cuba, ingevuld en al afgeven bij de migratie ambtenaar… en altijd lief en onschuldig lachen daar aan de balie :yes:
Een visum kun je via casa-cuba regelen, maar vaak regelt het reisbureau dat voor je als je je ticket koopt.

In Cuba kun je wel pinnen op bepaalde plaatsen, maar vooral toeristische plaatsen zoals Havana en Varadero. Het beste is om altijd een creditcard bij te hebben want in de banken kun je contant geld krijgen op vertoon van je creditcard en je paspoort.
Pinnen met een gewone bankpas is niet mogelijk

Beste bezorgde ouders en omgeving: Cuba is het veiligste land van heel Amerika, zolang jullie dochters/vriendinnen/schoondochters zich normaal gedragen en niet opvallend met waardevolle spullen dragen gebeurt er helemaal niets. Cuba kent bijna geen geweld, er zijn praktisch geen aanvallen op toeristen en de mensen zijn supervriendelijk en behulpzaam als het erop aankomt. Het enige wat ik gehoord heb qua geweld tegen toeristen is in een klein gedeelte van Havana waar in bepaalde wijken berovingen plaatsvindt en dan voornamelijk aan die groep toeristen die net iets te opvallend met geld zwaaien of glimmende sieraden op hun lijf hebben. Maar voor de rest is er in Cuba geen enkel probleem voor toeristen.

Beste ouders en omgeving: Er schuilt wel een klein gevaar in Cuba waar toch voorzichtig mee omgegaan moet worden: De Cubanen zelf!! :stuck_out_tongue: 2 jonge meiden op stap heeft toch een bepaalde aantrekkingskracht op mannelijke Cubanen. Niet dat er gedacht moet worden aan geweld of beroving, maar meer dat jullie 2 dochters/vriendinnen/schoondochters wel eens afgeleid thuis kunnen komen met een non-stop Cubaan in hun gedachten :wink:

Cuba is een veilig land, geen enkel probleem om als 2 jonge meiden daar op stap te gaan. Het is een hele speciale ervaring om Cuba te ontdekken, zeker omdat het land zo anders is dan ons Europa en fantastisch mooie stranden, natuur en cultuur te bieden heeft. Cuba is een veilig land… echt waar!

Verdere tips: lees alvast over Cuba…, zorg voor een klaarliggend badpak voor de mooiste stranden die je ooit gezien heb en maak misschien een lijstje wat jullie zeker willen zien, want de tijd vliegt daar om zonder dat je er erg in hebt.
Hotels en auto´s moet je ruim vantevoren reserveren, probeer een beetje Spaans te leren als je het nog niet meester bent, want buiten Havana en Varadero zul je alles in het spaans moeten doen, maar je komt dan wel op de mooiste plekjes.
Ik heb altijd extra zeepjes en shampoo, balpennen en ander schrijfgerei, speelgoed en kleren meegenomen om daar de families blij mee te maken.

Enfin, we horen het wel wat jullie nog willen weten.

Succes!

Igor

Beste Igor,

Héél erg bedankt voor de uitgebreide reactie! Dat was precies wat we nodig hadden. Door jouw mooie woorden over Cuba, hebben we nóg meer zin om te gaan…We kunnen niet wachten.
Bedankt voor alle tips; het heeft onze zenuwen al een beetje weggenomen, omdat het toch best eng is zo voor de eerste keer. Dus dank je daarvoor.

We gaan nu samen denken… We kregen een goed gevoel bij het gastgezin ‘vlak bij de luchthaven Havana’ … Dus als we beslissen hiervoor te gaan; kunnen we jou dat dan laten weten, voor het adres?

We gaan veel verder lezen, en als we nog op vragen stuiten, laten we het weten…

Nogmaals bedankt! Marleen

Geen enkel probleem! Ik kan je het adres geven van dat gastgezin, maar ook als je weet met welke vlucht jullie gaan en hoe laat jullie aankomen dan wacht de vrouw des huizes je op het vliegveld op en brengt jullie met de auto naar huis.

Voor meer vragen, stel ze gerust!
Groeten,
Igor

Ik heb het al vaker gezegd en ik herhaal het hier nog een keertje: Cuba is een van de veiligste landen om te reizen, ook voor vrouwen alleen. Ik ben zelf iemand die altijd alleen op reis gaat en ik moet bekennen dat ik me haast nergens veiliger voel dan in Cuba.

Maar ik wil wel een tip geven: Als jullie nog geen Spaans spreken, leer dit dan wel voor je gaat, of daar tijdens je verblijf. Voor je gaat hoef je het niet denderend te spreken, maar een beetje is wel erg nuttig, zeker daar veel Cubanen echt niet anders spreken dan Spaans.

Verder ben ik het helemaal eens met Igor. Cuba is een geweldig land om te ontdekken en eerlijk gezegd, helemaal zolang Fidel nog leeft en de macht heeft… Wat daarna zal gebeuren, weet ik niet, maar ik heb zo het gevoel dat dat niet voor het land ten goede komt…

Wat betreft de vlucht wil ik er echt op hameren om die OP TIJD te regelen. In het algemeen is lastminute alleen al leuk als je niet gebonden bent aan een specifieke tijd (en ik heb het idee dat dat bij jullie toch wel het geval is), maar wat betreft Cuba, is het ook nog eens zo dat er over het algemeen maar weinig vlucht uberhaupt gaan. En die weinige vluchten zitten zo vol, zeker in het hoogseizoen.

Laatste tip, mochten jullie inderdaad in juli gaan en dan helemaal rond de 26e, dan moeten jullie echt naar Santiago. De 26e begint daar namelijk het Carnaval en dan is Santiago THE PLACE TO BE! Kan jullie dan nog wel helpen met een goede en zeer vriendelijke contactpersoon. Helemaal als je ook daar nog Spaans wilt leren, maar ook gewoon voor onderdak en dergelijke.

Een hele fijne reis!

Liefs,
Carolina

Beste Carolina,
Ook erg bedankt voor de tips!.. We hebben hier veel aan.
Het carnaval in Santiago De Cuba spreekt ons erg aan!
Als we hebben besloten, wat, hoe, waar, wanneer, het precies word, laten we het jullie weten. Dan kunnen we verdere informatie vragen over deze verblijfadressen.
Bedankt! Groetjes MarleenMaria

Oh ja, en de taal:
We kennen beide een kleine basis van de Spaanse taal… Maar voornamelijk hoe je de weg vraagt etc.
We hebben wel allebei Spaanse leerboeken, dus dat gaat goed komen!
Liefs

Perfect, dat klinkt uitstekend! Basis Spaans is een prima begin! Cubanen zijn wat dat betreft heel geduldig, vinden het geweldig als buitenlanders hun taal spreken! En als je daar bent en het Spaans goed gebruikt, dan gaat het heel snel met verder leren.

Mocht je verder vragen hebben, dan lezen we het hier wel!
Succes en veel plezier met de voorbereidingen!

Liefs,
Carolina

Hoi iedereen…
De plannen zijn gewijzigd; deze zomer word het geen Cuba maar Spanje (Andalusië). Wél gaan we dit jaar al meteen boeken voor volgend jaar zomer naar CUBA!

De reden is dat we iets te laat waren met alles regelen (vooral omdat het onze eerste vakantie was), en ook best lastig om als student dat geld bij elkaar te krijgen in een te korte tijd :embarrese. Nu gaan we boeken voor volgend jaar, dus kunnen nóg beter sparen, en ook kunnen we vast aan ons Spaans werken in Spanje.

Allemaal bedankt voor alle informatie, en er zullen vast nog vragen komen van onze kant!
Veel liefs…

Hoi hoi,

Begrijpelijke keuze hoor, tof dat het in ieder geval volgend jaar Cuba wordt! :wink:

Enne… Andalusia is ook een perfecte keuze hahaha, ben ik ook dol op, daar woon ik namelijk! :wink: Dusss… Mocht je nog vragen over Andalusia hebben, kom dan naar het Spanje forum. Daar kunnen we dan verder discussiëren!

Nieuwsgierigheids vraagje: misschiein ook geïnteresseerd in cursus Spaans? Want dat kan heel goed gecombineerd worden met de reis!

Liefs,
Carolina

Beste Igor,

Binnen een kleine 3 weken vertrekken mijn vriendin en ik voor een goeie veertien dagen naar Cuba. We landen in Havana op 16 juni, maar de volgende morgen (7u) hebben we al een vlucht naar Santiago de Cuba. Dus het gastgezin dat dicht bij de luchthaven woont lijkt me een ideale plaats om de eerste nacht door te brengen. Als de vrouw des huizes ons ook nog zou komen ophalen van de luchthaven, dan is het helemaal in orde. Kan je eventueel het adres eens doorsturen, of hoe krijgen we dit best allemaal geregeld?

Met vrolijke groet,
Claude

Beste Claude,

Tof om te horen dat jullie naar Cuba gaan, het zal jullie zeker gaan bevallen. Ik zal het gastgezin informeren of ze hun kamer beschikbaar hebben en dan laat ik het jullie weten. Ik denk dat het geen probleem kan zijn, want ik ben het weekend voor dat jullie komen zelf in Havana en enkele dagen ook bij die familie. Ik kan je het adres geven, maar ik denk dat het heel moeilijk vinden is in die wijk. Gemakkelijker is denk ik een telefoonnummer (mits jouw spaans redelijk is) en anders vraag ik het gewoon aan ze en staan ze jullie op te wachten op de luchthaven.
Ik ga het eerst even navragen en laat het jullie weten.

Groetjes,

Igor

Igor,

Heel erg bedankt in ieder geval. Mijn vriendin spreekt een beetje Spaans en ik ben het volop aan het leren, maar vlotte conversaties lijken voorlopig nog niet echt te lukken… Klein vraagje: welke grootteorde van prijs mogen we eigenlijk verwachten, enne, betaal je best met dollars of beter met de lokale munt?
O ja, mocht iemand je ook nog een leuke overnachtingsplaats weten in Santiage de Cuba: we zijn zeker geïnteresseerd. We hebben wel een aantal adressen gevonden op de bekende websites, maar 't is altijd interessanter om iets aangeraden te krijgen van iemand die er geweest is, niet?

Claude

Alles uitgelegd in een email!

Groetjes,
Igor

Hai,

Ik en mijn zus willen graag rondtrekken door Cuba. Nu zijn wij van plan om zo snel mogelijk te gaan (januari). Eerst 1 maand Spaanse cursus en daarna 2 maanden rondtrekken. We weten nog niet precies hoe en wat dus tips en adviezen zijn welkom. Is trouwens 2 maanden te lang om rond te trekken? Hebben jullie tips waar we absoluut naar toe moeten?Alvast bedankt!

Liefs Cin en San

Kijk gerust even rond op het Cuba forum om je een indruk te geven wat er allemaal te zien is, bijvoorbeeld ook op: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=30796

2 maanden is trouwens niet te kort, maar je mag het eventueel ook in een week of 4,5 proberen (kwestie van de kosten een beetje te drukken)

Hoi Cin en San,

1 maand Spaanse les en 2 maanden rondtrekken gaat niet echt lukken. Tenminste … niet op een gewone toeristen visum, aangezien een toeristenkaart voor 1 maand geldig is die je vervolgens nog eens 1 maand kunt verlengen.
Je zou dan het land moeten verlaten en vervolgens nog eens een maand kunnen verlengen.

OF

Je schrijft je offcieel las student in in Cuba en reist op een studenten visum, dan mag je wel langer dan 2 maanden blijven.
Meer info hierover bij het Cubaans consulaat in Rotterdam.

te lang is het nooit :slight_smile: