Cuba reis..

Hoi Cuba-fans,

Mijn vriendin en ik zijn van plan 2,5 week naar cuba te gaan van eind augustus tot half september om daar rond te trekken en bij casas particular te overnachten.
Ik heb al veel gelezen in andere topics van andere gebruikers, maar wilde toch zelf even 1 aanmaken.
Ik zit namelijk nog met een paar vragen.

• We gaan naar cuba in het regenseizoen, is dit erg hinderlijk voor onze reis? voor wat ik heb gelezen telt cuba 330 zondagen en regent het er stevig maar wel kort.

• vervoer op het eiland. we willen heel het eiland zien in 2,5 week. is dit mogelijk? en zo ja, wat is het beste vervoer? zelf zitten we aan een huurauto te denken. de verplichte leeftijd van 21jaar en ouder letten ze daar scherp op?

• Moet ik nog een bepaald visum aanvragen?

• Heb gelezen dat cuba een veilig land is. het kan dus geen kwaad om met zn 2-en overal te gaan waar we willen?

• zijn er nog vaccinaties nodig die noodzakelijk zijn?

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen bij deze vragen. wij hebben er iig hartstikke zin in.

Groeten Cindy en Robbert.

• We gaan naar cuba in het regenseizoen, is dit erg hinderlijk voor onze reis? voor wat ik heb gelezen telt cuba 330 zondagen en regent het er stevig maar wel kort.
    ** Regen seizoen klinkt dramatischer dan het is. De hele dag is het bloedheet met een hoge vochtigheidsgraad en om een uur of 5 gaat het voor 1 á 2 uurtjes keihard regenen, daar ben je blij mee :wink:
    Regen en tegelijkertijd 35 graden is niet zo vervelend als de regen die wij hier kennen.

• vervoer op het eiland. we willen heel het eiland zien in 2,5 week. is dit mogelijk? en zo ja, wat is het beste vervoer? zelf zitten we aan een huurauto te denken. de verplichte leeftijd van 21jaar en ouder letten ze daar scherp op?
    ** Ik dacht dat je een half jaar je rijbewijs moet hebben?? Maar als dat de richtlijnen zijn dan ja daar letten ze op.

• Moet ik nog een bepaald visum aanvragen?
    ** Als die niet bij je ticket zit inbegrepen (Arkefly) dan kan je de toeristenkaart (visum) halen bij het Cubaans consulaat in Rotterdam óf hier online via deze link bestellen:
    http://www.casa-cuba.com/visum-nl.htm

• Heb gelezen dat cuba een veilig land is. het kan dus geen kwaad om met zn 2-en overal te gaan waar we willen?
    ** Ja, maar houdt rekening in Havana en Santiago de Cuba dat je niet behangen bent met goud, loshangende tasjes aan je schouder en dure camera’s. Sommige delen van deze 2 grote steden wil het soms nog weleens gebeuren dat je een duw krijgt en je wordt beroofd van waardevolle spullen die je bij je hebt.
    Alles in je broekzakken, dan is er niets aan de hand.

• zijn er nog vaccinaties nodig die noodzakelijk zijn?
    ** Ja, DTP en Hepatitus A.

Oke cuba junky hartstikke bedankt voor je post hierboven. we kunnen iig weer een eindje vooruit. waarschijnlijk gaan we vanavond de tickets boeken bij jetair.be.

Mochten we nog vragen hebben zullen we zeker terugkomen.

Groeten robbert.

Beste Cindy en Robbert,

Welkom op het Cuba Forum van wereldwijzer. Op het moment kan ik niets meer toevoegen aan de antwoorden van Cuba Junky, maar ik wilde jullie toch wel even welkom heten. :slight_smile:

Veel succes en plezier met het voorbereiden van de reis!

Liefs,
Carolina

Noodzakelijk? Misschien aan te raden als je veel buiten de hotels verblijft of veel bij de Cubanen thuis komt… ik zou het niet noodzakelijk willen noemen.

Hoi allemaal,

We hebben de vliegreis nu eindelijk geboekt. voor 600E p.p vliegen we vanaf brussel naar varadero. Onze vakantie is van 26augustus t/m 12september. Samen hebben we er ongelofelijk veel zin in.
Ik lees op dit forum verschillende topics, maar stel graag mijn vragen in deze.

• De 1e dag en de laatste dag van onze vakantie willen we alvast boeken zodat we zekerheid hebben dat we onderdak hebben. Op het vliegveld in Varadero kan de douane toch weleens moeilijk doen als je geen hotel hebt geboekt? zou ik nu al meer dagen een hotel moeten boeken?

• We willen vervolgens het liefste rondreizen en gebruik maken van casas particular. Ik heb een site gevonden waar je vanuit hier ook al wat kan regelen, maar als je bijv in een stadje loopt en je gewone cubanen aanspreekt of ze een casa kunnen regelen is dit dan ook mogelijk?

• ik heb ergens gelezen dat er in sommige plaatsen amper casas zijn? is dit waar en aan welke plekken moet ik dan denken? we willen namelijk een reis/strandvakantie combineren.

tot zo ver even deze vragen. ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. binnenkort post ik mijn voorlopige route die we gaan afleggen tijdens de reis en hoor ik wel of deze reeel is.

groeten robbert.

Officieel moet je 2 of 3 dagen geboekt hebben om Cuba binnen te mogen. In Havana vragen ze er niet naar, maar mijn ervaringen in Holguin wel… en volgens mij in Varadero ook, maar ik hoop dat anderen mij daarin kunnen verbeteren. Als Varadero niets vraagt bij binnenkomst dan is dat een stuk makkelijker. Als je alvast een hotel hebt dan is het beter om deze misschien 2 nachten te boeken.

Cubanen op straat aanspreken is een goede optie, vaak kom je dan al heel snel aan een huis. Maar kijk er ook mee uit, er zijn veel mensen die je benaderen om aan je te verdienen of je te bestelen. Probeer liever via je casa te werken die andere casas kennen in andere steden om zo aan je casas te komen. En als je ergens aankomt en er is geen plaats dan kunnen zij je altijd verder helpen aan een ander adres.

Varadero is dus zo’n plaats, daar vind je geen legale casas particulares. Als iemand je een casa aanbiedt is dat zonder twijfel een illegale casa… kijk hier mee uit.

groetjes,
Igor

Afgelopen Januari had ik op mijn visum als verblijf doodleuk ‘casa particular’ ingevuld.
Werd door de douane op Varadero niet moeilijk over gedaan.

Misschien is het handig om gelijk van Varadero door te reizen naar Havana en daar een casa particular te zoeken. Met de bus ben je voor ca 11cuc in Havana, met mini-busje zo’n 20cuc.
Dichterbij is Matanzas, weet niet hoe het aanbod casas daar is.

En inderdaad; de eigenaren van de casas helpen je graag verder bij het zoeken naar een volgende casa

Bij Jetair is het visum inbegrepen evenals de luchthavenbelasting op Varadero (deze $25 krijg je bij vertrek contant in het handje om vervolgens deze belasting te moeten voldoen)

Hoi…

Mijn ervaring is dat de douane op luchthaven Varadero wel degenlijk erop kijken of je een casa particular hebt ingevuld. Ook vragen ze je of je een visite kaartje bij je hebt van die casa particular. Maar ligt er ook gewoon aan hoe deze is gestemd,de ene doet niet moeilijk de ander wel!
In Matanzas zijn genoeg casa particulares te vinden,in iedere straat zit er wel drie a vier stuks.
Ikzelf ga binnenkort terug naar Cuba,maar wil nu een casa particular zoeken in de buurt van San Miguel del Padrón,Martin Pérez.( voor 2 overnachtingen)daarna ga ik mijn toeristen visa omzetten in een A2-visa.
Om zo bij mijn vriendin en familie in hun huis te blijven wonen en slapen.
Dus weet iemand daar een goedkope casa particular rondom San Miguel del Padrón of Martin Pérez of Centrall y Rio?

Groetjes cuba liefde

Ha beste cuba lovers,

Allereerst bedankt voor jullie reacties tot nu toe. deze hebben ons iig al een stuk geholpen bij de voorbereiding.

de eerste 2 nachten hebben we een hotel geboekt in varadero zodat we even kunnen bijkomen van de vliegreis.
In varadero hebben we gelezen over een catamaran tocht die we waarschijnlijk gaan doen.

Na Varadero gaan we naar Havana om daar 2 nachten te blijven. we hebben nog geen casa geboekt. raden jullie dit aan om van tevoren te doen vanuit thuis?

we hebben besloten een huurauto te nemen om zo ons eigen pad te volgen.

ik zit met 1 dilemma in mijn maag en dat is dat we naar havana EN santiago willen gaan. ik weet dat dit niet aangeraden wordt voor een reis van 2,5 week en ben van plan van deze gedachte af te stappen.

is een binnenlandse vlucht mogelijk om dit toch te realiseren? of zeggen jullie dat dat een groot gedoe is? geld maakt bij deze niet uit.

wat bevelen jullie aan qua reistassen?

1 handbagage tas en een grote harde koffer? of een echte backpack style met een grote tas op de rug?

neem aan dat de casas wel betrouwbaar zijn en geen spullen stelen.

binnenkort zet in een voorlopig reisschema op deze topic en hoop ik wat reacties te krijgen.

Zeg Prophet … ik wil je niet zenuwachtig maken maar heb je die auto al gereserveerd? Zo niet dan raad ik je aan dit zo snel mogelijk te doen anders heb je helemaal geen auto …

Havana én Santiago kan wel in 2.5week maar dan is het relaxed om een vlucht terug te nemen naar Havana. je kunt je auto op het vliegveld in Santiago achterlaten, dat is geen punt.

Je casa vooraf boeken in Havana hoeft niet per sé, je kan op de bonnefooi gaan met een adres en zou de casa bezet zijn dan heeft die eigenaar altijd een alternatief voor je.

Succes
CJ

Huurauto lijkt me inderdaad nuttig zo snel mogelijk te reserveren en ik ben het helemaal eens met CJ qua vervoer Santiago-Havana. Vliegen is het gemakkelijkste en bespaart je tijd. Boek deze vlucht wel op tijd! Het kan namelijk wel eens voorkomen dat ie vol zit.

Alvast een hele fijne reis gewenst!

Liefs,
Carolina

bedankt voor de snelle reactie.

ik ga morgen gelijk kijken voor een huur auto.

jullie horen nog van me.

groetjes

Hoi Cindy en Robert,

Heerlijk bij de mensen thuis logeren! Jullie gastheer/vrouw weet in de plaats waar je naar toe gaat wel weer een leuk plekje om te verblijven. Je komt in een soort circuit terecht. Altijd iemand die wel onderdak voor je heeft. Let wel, de mensen verdienen pas aan je als je er ook gaat eten. Wat je betaalt aan onderdak moeten ze voor een groot gedeelte afstaan aan de overheid. Trouwens, het eten in de casa particulara is vaak beter dan in de restaurants, maar het houdt niet over. Pakje kruiden mee is een aanrader. Wellicht is het voor de eerste nacht verstandig iets te boeken, vooral als je laat aankomt of in Havana, dat is nogal een gezoek. Er zijn genoeg sites waar je op kan boeken. Of neem een e-mail adres uit de Lonely Planet oid.

Auto huren is simpel en het rijden gaat prima. Wel gaten in de weg, dus niet teveel bij donker rijden. Wij hebben een bekeuring gehad voor te snel rijden. Maar liefst Euro 6,00!! Betaal je pas bij het inleveren van de auto aan de verhuurder. Ga niet alleen autorijden. Absolute hoogtepunten zijn: Trinidad, Havana en het gebied rondom Vinales.

Cuba is superveilig! Uiteraard kan je in de steden gezakkenrolt worden, maar dat kan overal. De mensen spreken je graag aan. Het is dus leuk als je enig spaans kent of wilt leren.

Wij waren er ook in het regenseizoen. Als het regent, regent het hard, erg hard. Maar meestal is dat 's nachts. Van de 3 weken dat wij er waren, hebben we 2 verregende dagen gehad. Helaas zaten we toen wel aan het strand.

Visum krijg je bij aankomst.

Bon viaga,
Hanny

Visum krijg je bij aankomst.

Dit snap ik niet Hanny?? met wie en waar vandaan heb jij gevlogen?

bedankt voor de reacties hanny en cuba junky.

Heb net weer een boekje besteld via bol.com (marco polo).
Dat moon book wat jij aanraadde cuba junky heb ik toch maar niet besteld, omdat mijn engels niet top is.

ben net terug van 2 weken zuid-spanje. heb daar aardig mijn spaans verbeterd tov de lessen op school.

heb gekeken voor een auto en deze prijzen waren toch wel erg duur. wss worden het toch de viazul bussen waarna we vervolgens een taxi nemen om op plaats van bestemming te komen.

handig te weten dat de mensen van de casas je doorverwijzen naar andere casas. de eerste en laaste dagen zijn al geboekt in varadero, daar waar we landen en weer vertrekken.

ik zal nog terugkomen met vragen als het moet.

Varadero:
Tijdsduur: 3 dagen 2 nachten
activiteiten: katamarantocht, strand
Hotel: Villa Cuba Resort

Havana:
activiteiten: danslessen, sigarenfabriek, andere culturele bezienswaardigheden.
casa particular: ??

Cayo Levisa:
Tijdsduur: 2 dagen 1 nacht
activiteiten: strand, snorkelen, overnachten in hut aan/in zee.

Vinales:
activiteiten: koffievelden bekijken te paard, mogotes bezichtigen

Pinar Del Rio
activiteiten: tabaksvelden, sigarenfabriek

Cayo largo
Tijdsduur: 3 dagen 2 nacht
Activiteiten: Luieren

Trinidad:
activiteiten: Jungle tocht, jeep safari??,

Cienfuegos:
activiteiten:

Varadero:
Tijdsduur 3 dagen 2 nacht

14 nachten in totaal dus hebben we nog 2 nachten speling.
Hierboven staat heel beknopt ons schema, deze willen we nog verder uitwerken.
Zijn er mensen die dit schema kunnen beoordelen? kritiek is van harte welkom.

Ik vraag me namelijk of hoelang bijv een reis van Havana naar Pinar Del Rio/Vinales duurt?

we willen graag 1 of 2 nachten in een hutje aan/in zee slapen. we hebben gelezen dat dit op meerdere plekken kan. zijn er ook andere plekken dan cayo levisa in west/midden Cuba waar dit kan? prijzen maken niet uit.

Is Cayo Largo echt zo mooi als staat beschreven? waarschijnlijk zullen er alleen hotels waar we kunnen overnachten.

Dit reisschema is dan ook niet meer dan een concept en zijn benieuwd jullie ervan vinden.

Groetjes robbert en cindy.

Hoi Robert en Cindy,

Wij moesten een formulier in Den Haag halen en deze invullen, dan kregen we bij aankomst een visum. Dit kan gewijzigd zijn. Het was nl. zelfs onduidelijk of we een visum zouden kunnen krijgen op dat moment.

Even wat commentaar op jullie reisschema, ziet er op zich harstikke goed uit. Persoonlijk zou ik echter niet zo lang in Varadero blijven, ook al is het geboekt. Het is gewoon een ordinair resort in the middle of nowhere. Het enige contact met cubanen zijn de obers. Kan je naar ieder willekeurig land gaan. Als je wilt relaxen aan het strand, doe het dan in/bij Trinidad. Geweldige stad en prima stranden!! Volop salsa-lessen hier te doen. Kun je 's avonds meteen oefenen op het plein daar. Maar jungle daar???

Bij Cienfuegos kun je zwemmen met dolfijnen. Oke, het is wel wat toeristie, maar ook enorm kicken. Je wordt er erg blij van!

Per auto van Havana naar Pinar is ongeveer 4 uur rijden.

Cayo Largo en Cayo Levisa ken ik niet.

ciao,
Hanny

Hanny, wil je even iets duidelijker zijn … het is nl voor aankomende reizigers heel erg verwarrend wat je schrijft

Wij moesten een formulier in Den Haag halen en deze invullen,

Waar in Den Haag en bij wie??

dan kregen we bij aankomst een visum.

Aankomst waar?? op het vliegveld of IN Cuba??

Dit kan gewijzigd zijn. Het was nl. zelfs onduidelijk of we een visum zouden kunnen krijgen op dat moment.

Iedereen “krijgt” een visum (toeristenkaart) waarom jullie niet??

Een toeristenkaart, in de volksmond visum, krjg je van je reis organisatie, óf je luchtvaart maatschappij, óf je haalt hem bij het Cubaans consulaat in Rotterdam, óf je besteld de kaart online bij bijv www.casa-cuba.nl