Hoi,
Wij gaan in december 20 dagen naar Cuba. We kijken er erg naar uit.
Ik ben al volop aan het inlezen en oriënteren over wat we wel en vooral niet moeten doen. :biggrin:
Nu heb ik direct al wel wat vragen als het mag.
-
Een auto willen we wel vanuit hier boeken, maar op wowcuba bijvoorbeeld, wordt gemeld dat er geen auto’s meer beschikbaar zijn.
Dit lijkt me onmogelijk. Zijn ze nu nog niet beschikbaar omdat het nog te ver vooruit is? Vanaf wanneer zou het dan wel kunnen? En hebben jullie
hierin nog tips voor mij?
-
Ik heb al diverse routes van cuba-reis.nl gehaald, wat een geweldige site is dat! Nu vraag ik me af of het te doen is in 20 dagen om alle 10 de routes
te rijden maar toch niet te hoeven stressen. Of is dat gewoonweg niet te doen in 20 dagen? Een optie zou ook nog kunnen zijn dat we met een binnenlandse vlucht terug van het oosten naar Havana gaan. Ik ben benieuwd naar jullie ideeen hierover.
Graag jullie tips en adviezen.
En ik hoop hier de komende weken/maanden nog vaak mijn vragen te mogen stellen. 
Hartelijke groet,
Jolanda
Je begint lekker op tijd Jolanda! Da’s een goede zaak. Ja, Cubareis.nl is een prima site.
Ik heb eigenlijk altijd maar één advies… go slow! Je kunt heel Cuba niet zien in drie weken zonder als een dolle over het eiland te crossen en daardoor mis je de essentie van het Cubaanse leven. De meeste stadjes lijken op elkaar… je hoeft ze niet allemaal te zien.
Als je een leuk boekje over HOE en niet over WAAR op Cuba wilt lezen.…
1 like
Dank voor je reactie.
Het boekje heb ik 2 maanden terug al gekocht en in 1 ruk uitgelezen. 
Er staan zeker leuke tips in, maar ik hoor ook van diverse mensen die er onlangs geweest zijn, dat het alleen maar werkt als je minstens een beetje Spaans spreekt.
Een cursus heb ik al in huis, hahaha, nu nog tijd om te starten. 
Wat betreft jouw advies om het lekker rustig aan te doen, heb je helemaal gelijk.
Ik denk dat en dat ook zeker gaan doen en het idee om helemaal naar het oosten te gaan maar laten varen.
Maar ik hoor graag jullie tips en adviezen hierin.
1 like
dag Jolanda, wij zijn afgelopen november 2 weken (helaas kon niet langer) op de (gedeeltelijk) bonnefooi door Cuba gaan reizen. de auto hadden wij hier geboekt en betaald, wellicht dat je nu nog iets te vroeg bent maar steeds blijven kijken en proberen. wij hebben gebruik gemaakt van casa’s wat echt aan te bevelen is. wij begonnen in Havana en die casa hadden wij hier wel al geboekt.we hebben de keus genomen ons op te laten halen vanaf het vliegveld zodat wij niets bij aankomst hoefden te regelen. elke casa "weet’ wel weer een goede in een volgende stad. is die vol…weten zij wel weer een andere. doordat wij “maar” 2 weken hadden hebben wij de keus gemaakt door lekker rustig aan van noord naar zuid te rijden en een binnenlandse vlucht (hier geregeld) terug naar Havana. wij hebben veel gezien, hadden 2 extra vrije dagen in gecalculeerd voor als het ergens leuk zou zijn dat wij konden blijven. is gelukt. dus met 3 weken kun je veel zien. wij hebben bijna geen snelweg gepakt, maar binnendoor gereden, het klopt de kleine dorpjes lijken allemaal op elkaar, maar wij vonden dat toch leuker dan alleen snelweg.
ik hoop dat je ook wat aan deze tips hebt en ohja…wij hebben ook gedeeltelijk de route van cuba-reis.nl gevolgd in combinatie met een goede routekaart…kom je een eind. en wij spreken geen spaans
beetje engels hier en daar en verder handen en voeten werk met een woordenboekje. neem af en toe een lifter mee, helemaal als je de weg kwijt raakt (gebeurd) zij blij, jij blij…mocht je nog tips oid willen hoor ik het wel…succes en vooral GENIET
1 like
Hallo, dank voor je reactie en tips.
Zijn jullie dus alleen in het westen gebleven begrijp ik? Van noord naar zuid in het westen? Of toch van west naar noord? Maar dat lijkt me erg krap in 2 weken tijd.
Wat ook een optie voor ons zou zijn is om van west naar oost te gaan en dan van Baracoa terug te vliegen naar Hanava. Dat schijnt 3 x per week te kunnen.
hoi Jolanda, wij zijn begonnen in Havana 2 nachten, via de dorpjes in het noorden(Mariel/Harlem/La palma)naar Vinales (2 nachten), daar een dag te paard door de vallei.door naar Soroa (dit wel via de snelweg omdat we anders dezelfde route bijna terug hadden) en Las Terrazas (vonden wij tegenvallen) door naar Playa Larga (binnen door met laatste stukje bij Nueva Paz snelweg) casa met eigen plaatsje zo aan zee!!!binnendoor ( de ondergelopen grot El Cenote vlakbij) naar Cienfuegos.dan via weg 112 naar Santa Clara door naar Trinidad (dit is in een dag te doen, vroeg weg en in Santa Clara alleen de high-lights gezien) in Trinidad 3 nachten gebleven waarvan 1 dag strand. (ook n uitstekende casa vlakbij t centrum)via Sancti Spiritus naar Camagüey, dit alleen omdat door naar Santiago de Cuba te ver is om in een dag te rijden.Camagüey vonden wij helemaal niets, hadden ook geen leuke casa, veel mannen die ongevraagd je de weg willen wijzen (TIP neem n hotel of ga op zoek naar een goede casa en bespreek die van te voren) daarna via Las Tunas, Bayamo, Contramaeste naar Santiago de Cuba. hier 3 nachten gebleven. via Holguin terug gevlogen naar Havana voor nog 2 nachten. wij hebben echt veel gezien, juist ook omdat 2 dagen extra hadden in gepland.wij hebben de keus voor het westen gemaakt door vele verhalen van andere reizigers, als wij de 2 dagen tot t eind hadden bewaard hadden we via Guantanamo naar Baracoa gegaan en dan naar Holguin, dat is het nu niet geworden, maar met 1 week extra dus zeker in te plannen, en misschien zelfs ook om dan terug naar havana te rijden, maar dat weet ik niet. wij zijn geen massa mensen die graag naar Varadero oid willen, dus hebben zeker geen spijt van deze keus.
ik hoop dat ik je hiermee ook een stukje “op weg” heb geholpen zoals ook anderen ons op weg hebben geholpen. mocht je interesse hebben in casa’s…dan heb ik er zeker een paar die ook op n goede lokatie zitten. succes!!!
1 like
Hoi D, (weet je naam niet
)
Super bedankt voor je uitleg van jullie route. Hier heb ik zeker wat aan. Dan moet het voor ons wel haalbaar zijn om door te gaan tot Baracoa. We zijn alleen afhankelijk of de vlucht van Baracoa naar Havana toch wel echt vliegt. Die vluchten schijnen nooit 100% zeker door te gaan en dat weet je dan pas op het laatste moment. We zouden dan op dinsdagochtend terugvliegen naar Havana en dan donderdagavond vliegen we vanuit Havana terug naar Nederland. Dan hebben we dus nog een paar dagen de tijd om die 1000 kilometer op een andere manier af te leggen mocht de vlucht niet door gaan.
Voor casa tips hou ik mij zeker aanbevolen. Graag zelfs.
En dat Camaguey niet beviel ben ik ook blij te horen. Ik had daar nu 2 nachten ingepland, maar beter is het dus er alleen te overnachten om dan de volgende dag weer door te rijden, begrijp ik nu.
Nogmaals dank.
hoi Jolanda, fijn te horen dat onze belevenis jullie zouden kunnen helpen:-)
Wij hebben in Havana Casa Pablo Meneses León geboekt, een eenvoudige casa (allen hebben eigen douche/toilet). op het binnenplaatsje kun je lekker zitten/relaxen/eten. ontbijt €4p.p diner kun je daar doen €10.pp , maar wij hebben in (straat)Obispo bij La Dichosa ook heerlijk gegeten voor €10pp.voordeel hier was dat alles 5 min.lopen van het centrum is…via hen hebben we allemaal visitekaartjes gekregen voor andere casa’s en stuk voor stuk TOP.
in Vinales bij Casa Daniël y Esther, PRACHTIG uitzicht over een stuk van de vallei. Hier merk je dat zij echt geïnvesteerd hebben.(professioneel)
ligt op het eind van de weg naar Pinar (of als je daarvandaan komt aan het begin van Vinales (http://www.bedincuba.com/cuba-vinales-casa-particular-daniel-esther.htm)
in Soroa casa Las Piedras, waarvandaan een uitstapje naar El Salto te doen is.
in Playa Larga Casa Mesa ( aan de voorkant denk je mhaw, maar ligt aan zee, wij hadden de kamer met eigen plaatsje aan zee) maar ook in die (zand)straat zit de ene na de andere casa, loop door het straatje en ga gewoon vragen en kijken, bevalt het niet ga je deur verder…
vlakbij ligt El Cenote voor een leuke onderbreking van de route.
in Cienfuegos casa Paco da Lucia, iets ouder echtpaar met dochters, eenvoudig maar netjes en schoon, ook hier ligt het centrum op loopafstand.
In Topes de Collantes nog naar de watervallen El Nicho geweest.
in Trinidad bij Casa Gonzales, een heel lieve vrouw met dochter. wij hebben hier ook gedineerd, wat heerlijk!! voor €10 pp (http://cubahoster.com/hosters/hostal-gonzález-trinidad) ook hier ligt het op loopafstand van het centrum en de auto kon in een garage.
Hier zijn wij nog een dagje naar Playa de Ancón gegaan met de bus (€2 pp !)
Daarna via Manaca Iznaga verder naar Camaguey, misschien is het een leuke stad??? wij vonden het niets, en nogmaals zorg dat je van te voren een slaapplek hebt zodat ze je rechtstreeks de weg kunnen wijzen, kost je €1 maar je vind het zelf niet.hierin hadden wij ons dus vergist terwijl wij het wel gelezen hadden
In Santiago de Cuba hadden we een leuke (professionele) casa, Casa GiraSol. mocht iemand geen plek hebben, weten zij vaak wel een andere.
Aan hen gevraagd het vliegveld te bellen voor de definitieve bevestiging van de vlucht.(48 uur van te voren)
als ik alles zo typ beleef ik het weer 
succes en schroom niet mocht je nog vragen hebben.
grt. Désirée 
1 like
Hoi Désirée, 
Super bedankt voor je veel tips en adresjes. Ik word er helemaal blij van en kan bijna niet wachten tot het december is. Duurt alleen nog wel erg lang.
Maar de ervaring heeft geleerd dat we dan des te meer genieten van onze rondreis.
Ik heb een excelbestand aangemaakt met een start van de planning. Met een extra tabblad met allerlei leuke tips en adresjes.
Daar ga ik je info inplakken, want daar kunnen we zeker wel wat mee.
De komende maanden zullen er wellicht nog meer vragen opduiken, dus ik hoop dat ik je dan nog eens mag bevragen. 
Nogmaals dank.
Gr. Jolanda
hoi Jolanda
is goed hoor, geen dank…heel veel plezier vast met voorbereidingen…ohja met wie vlieg je/wil je vliegen?
grt. Désirée
Hoi Désirée,
Wij vliegen met KLM en hebben de tickets tijdens de werelddealweken gekocht. Omdat we beiden lang zijn, hebben we extra beenruimte erbij genomen.
Hebben 2 stoelen naast elkaar bij de nooduitgang, dus geen buren en heerlijk de ruimte. Voor zo’n lange reis wel prettig.
ahhh…die heb je dus mooi al binnen!!! wij hadden n overstap op Toronto, in dit vliegtuig werden de visa’s gratis uitgedeeld, balen, wij hadden deze nl in nederland gekocht…misschien nog een tip om na te vragen of dit ook bij jullie in het ticket zit:-)
veel plezier met alle voorbereidingen 
grt. Désirée
Bij de KLM zit het visum NIET bij het ticket inbegrepen :-(… En ze verkopen ze ook niet op schiphol.
Zo kom je aan een visum voor Cuba
1 like
Bedankt. Ik ken je site en heb er ook al veel informatie gevonden. Top.
Helaas heeft cubavisum.net al enige tijd geen combi meer van visum met wegenkaart.
Erg jammer.
Ze zijn bezig de kaart opnieuw te drukken… komt er dus aan
(tijdspad weet ik niet)
1 like
Jolanda, je mag mijn wegenkaart voor €10 excl. verzendkosten overkopen als je dit wilt…is van Cubatur. makkelijk te gebruiken…met een aparte stadskaart van Havana-Varadero…hebben wij dus maar 1x gebruikt…als je interesse hebt maak ik wel foto…ANWB kan ook visa regelen
Hoi Désirée,
Bedankt voor je aanbod. Is die kaart ook op een schaal van 1:500.000, net als die van Cubavisum?
In dat geval wil ik hem misschien wel overnemen. Ik heb toevallig gisteren een email naar Cubavisum gestuurd,dus hoop morgen een reactie te krijgen op de vraag vanaf wanneer ze weer kaarten kunnen leveren.
Gr. Jolanda
dag Jolanda, ja deze kaart is ook 1:500.000. kijk maar even. mocht je interesse hebben hoor ik het wel. grt. Désirée
1 like
hier Cuba Incentives - Cuba Forum is een CubaVisum kaart te koop 
1 like
Bedankt beiden voor het aanbod en het meedenken. 
Vandaag reactie van Cubavisum ontvangen. Ik zal hem daar icm VISA gaan bestellen.
De nieuwe kaart wordt binnenkort verwacht en is nog iets uitgebreider.